اجرای آب بندی استخر و جکوزی (انواع روشها، مزایا و معایب) - سازه برتر



اجرای آب بندی استخر و جکوزی (انواع روشها، مزایا و معایب)

اجرای آب بندی استخر و جکوزی برای نگهداری از استخرهای عمومی و خصوصی، از مهمترین کارهای مراقبتی بعد از ساخت استخر به شمار می آید. معمولا استخرها از سیمان ساخته شده اند، به همین علت جنس نفوذپذیری دارند و آب به آسانی می تواند از آن ها عبور کند.

یکی از مواردی که در زمان طراحی و ساخت ویلا باید در نظر داشته باشیم، استفاده از استخر در ویلا است که جذابیت آن را بیشتر کرده و باعث ایجاد احساس نشاط برای ساکنین آن می شود. استخرها مانند ذخایر آبی هستند و حجم زیادی از آب را در خود ذخیره می کنند، به همین خاطر باید آب بندی استخر و جکوزی به صورت مطمئن انجام شود تا استخر بتواند حجم زیاد آب را به بهترین شکل و بدون نشتی در خود نگه دارد. در ادامه این مقاله از سازه برتر به معرفی انواع روش های اجرای آب بندی استخر و جکوزی می پردازیم.

اجرای آب بندی استخر و جکوزی

 

 

انواع روش های اجرای آب بندی استخر و جکوزی

روش های مختلفی برای اجرای آب بندی استخرها وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

 

آب بندی استخر کاشی کاری شده

کاشی کاری بیشتر برای استخرهای خصوصی استفاده می شود و هزینه بیشتری دارد.

با استفاده از این روش، تمیز کردن استخر، کاری بسیار آسان می شود. استفاده از کاشی ها برای حاشیه بیرونی استخرها نیز کاربرد زیادی دارد که در این صورت نیازی به کاشی کاری کف استخر و داخل آن نمی باشد و می توان با روش های دیگری کف استخر را آب بندی کرد. در این روش، حاشیه بیرونی استخرها عاری از رشد باکتری ها و جلبک ها می شود.

 

استفاده از روش اندود کاری سنتی

روش اندودکاری استخر، یک روش قدیمی برای آب بندی استخرها هست، که افراد ماهر به خوبی می توانند این کار انجام دهند و نیز اطلاعات کافی در مورد آن دارند.

در این روش یک ماده خمیری شکل از آهک و یا گچ به همراه آب و ماسه به دست می آید و در روند انجام کار از آن بهره می برند. ماده به دست آمده با هر شرایطی وفق پیدا می کند و همچنین در برابر نشت آب مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

زمانی که از این مواد برای آب بندی استفاده می کنیم، باعث پر شدن فضای خالی داخل خاک ها شده و سوراخ های آن ها را با این کار می بندیم. با این کار یک لایه با دوام درست می کنیم که با چسبنگی خود به لایه قبلی، باعث عدم نفوذ آب می شود.

نکته: هنگام اجرای آب بندی استخرها باید توجه کرد که نقطه ای از استخرها نباید جا بماند و تمامی سطوح از جمله دیواره های آن، کف و لبه های استخرها باید آب بندی شوند.

 

روش های اجرای آب بندی استخر

 

استفاده از مواد نانو برای آب بندی استخر

چسب نانو یکی دیگر از موادی است که برای آب بندی استخر استفاده می شود. این چسب حالتی مایع دارد و شیری رنگ است که بعد از کار کاملا به صورت بی رنگ می شود.

این چسب در مقابل گرما و سرما و آتش مقاومت زیادی دارد و دچار آسیب نمی شود. این چسب را می توان برای تمام سطوح افقی و عمودی اجرا کرد. هنگام استفاده از این چسب باید این نکته را در نظر گرفت که اگر استخر دارای رسوبات ناشی از راکد ماندن آب و یا جلبک باشد، باید در ابتدا کاملا آن را پاک سازی کرد و سپس از این چسب برای آب بندی استخر ها استفاده کرد.

چسب کاشی آب گریز، نام دیگر چسب نانو است. چسب کاشی آب گریز از پلیمرهای تقویت کننده درست شده است که در سرویس های بهداشتی، جکوزی و سونا هم استفاده می شوند. چسبندگی این چسب ها بسیار بالاست و با دارا بودن این خاصیت، امکان چسبندگی آن ها در همه سطوح وجود دارد که باعث عایق بندی رطوبتی آن ها خواهد شد.

مواد نانوئی که برای آب بندی استخر به کار می رود، بسیار کاربردی هست و ساختار ارزشمندی دارد. این مواد از جمع بندی بهترین متریال ها و سلول های برتر ساخته شده اند. به همین خاطر با وجود پیچیدگی در ساختار می توانند یک عایق مهم در مقابل رطوبت به شمار آیند.

به خاطر ارزش بالایی که این مواد دارند، به نسبت قیمت بالاتری هم دارند و به همین دلیل برای استخرهایی با مقیاس های کوچکتر و سطح کمتر استفاده می شوند.

 

استفاده از روش ژئوممبران برای آب بندی استخر

این روش آب بندی برای استخرهای کشاورزی استفاده می شود و نمی توان برای آب بندی استخرهای شنا از آن استفاده کرد. بستر این آب بندی،  یک بستر شفته آهک و یا کاملا خاکی می باشد، به همین خاطر دارای هزینه کم و به صرفه است و می توان از آن برای مخازن آب کشاورزی و یا استخرهای بزرگ پرورش ماهی استفاده کرد.

ورقه های ژئوممبران با ضخامت ها و اندازه های مختلفی در بازار هستند که می توان با توجه به مواد کاربرد هر استخری آنها را انتخاب و استفاده کرد.

یکی از مشکلات این روش این است که در شیب های تند نود درجه ای نمی توان ازآن ها استفاده کرد. همچنین بستر سازی و جلبک زدن و ترمیم ناپذیری از ویژگی های این ورقه ها می باشد.

 

روکش و رنگ آب بندی استخر

استفاده از روکش ها و رنگ ها برای آب بندی استخرها

این روش به عنوان یک روش کم هزینه برای صاحبان استخر شناخته شده است. در این روش آب بندی استخر به وسیله رنگ انجام می شود، به همین خاطر عمر و ماندگاری کمتری هم خواهد داشت و هر چند سال یک بار باید رنگ کردن استخر دوباره تکرار شود. وقتی که استخرها به وسیله رنگ، آب بندی می شوند باید حتما رنگ ها در خشک ترین حالت ممکن به دیواره استخرها و کف زده شوند.

در صورتی که سطح استخر قبلا به همین روش، آب بندی شده باشد، باید به این نکته توجه داشت که رنگ های پوسته پوسته شده و قدیمی باید از سطح کار جدا شوند. در صورت جدا نکردن پوسته های اضافه باقی مانده روی سطح استخر، سطح نهایی ناهموار خواهد بود و نمای جالبی نخواهد داشت.

 

سه نوع رنگی که برای آب بندی استخر استفاده می شود موارد زیر است:  

رنگ سیمانی برای آب بندی استخر

رنگ های سیمانی برای استخرهای بتنی کاربرد دارند و نوع رنگ آن ها، از نوع سیمان های رنگی است. این رنگ ها هزینه کمتری نسبت به رنگ های دیگر دارند و خیلی مقرون به صرفه‌ترند.

رنگ پلیمری کلردار برای آب بندی استخر

رنگ های پلیمری کلردار نسبت به رنگ های دیگر آب بندی استخر، کاربرد بیشتری دارند و نسبتا نرم هستند. این رنگ ها چسبندگی بالایی دارند که مقاومتشان در برابر رطوبت و آب را بسیار بالا می کند.

رنگ اکریلیک برای آب بندی استخر

رنگ های اکریلیک رنگ های کم دوامی هستند که باید آن ها را هر چند سال یک بار تجدید و یا تعویض کرد. این رنگ یک روکش استاندارد برای استخرها است و عمر مفید آن بین پنج تا ده سال می باشد.

قبل از اجرای آب بندی استخر، باید تمامی نقاط و قطعات آسیب دیده ترمیم شوند و در مرحله بعد آب بندی شوند. با مواد مخصوص ترمیم استخر می توان ترک های احتمالی را جبران کرد. همچنین سطح استخر را باید از هر گونه جلبک، مواد راکد و رسوبات پاک کرد و با اسید های مخصوص برای پاک سازی آن ها اقدام کرد.

 

آب بندی استخر بتنی با چسب بتن

یکی از روش هایی که در زمینه آب بندی استخر به کار می رود، استفاده از چسب بتن است. چسب بتن، یکی از مناسبترین روشها و محصولاتی است که شما می توانید از آن برای آب بندی استفاده کنید. این روش زمانی کاربرد خواهد داشت که شما کف استخرتان را تنها با بتن پوشانده باشید. اگر این کار را کرده اید می توانید برای محکم کاری و بستن درزها از چسب آب بندی بتن استفاده کنید.

 

آب بندی استخر با ایزوگام

آب بندی استخر با ایزوگام

روش آب بندی با ایزوگام به حرارت بالایی نیاز دارد، به همین علت نیاز به تیم ماهر برای اجرا دارد.

در این روش رول های ایزوگام را کنار هم قرار می‌ دهند و با حرارت خیلی بالا به دیواره ها و کف می چسبانند، رول ها باید در نقاطی که بهم می رسند هم پوشانی داشته باشند تا آب جایی برای نفوذ به پشت ایزوگام نداشته باشد.

در صورتی که آب نفوذ پیدا کند، ایزوگام از سطح زیرش جدا می‌ شود و خاصیت نفوذ ناپذیری خود را از دست می دهد.

 

معایب استفاده از آب بندی با ایزوگام

آب استخر در حرکت نیست و قرار نیست زمان کمی آب در استخر بماند، ایزوگام معمولا برای سازه هایی مثل استخر و مخازنی که زمان طولانی در تماس با آب هستند پیشنهاد نمی‌ شود.

عمر و دوام ایزوگام نسبت به هزینه آن خیلی کم است (حدود ۵ تا ۱۰ سال).

آب استخر به علت انقباض و انبساط باعث ترک خوردن ایزوگام می‌ شود.

برای آب بندی استخر باید درصد و قطر پلیمر زیادتر باشد، که این نمونه ایزوگام ها گران و کمیاب  هستند.

هزینه آن با توجه به متراژی که استفاده می کنیم بالا است، ‌مثلا اگر می خواهیم ده متر مکعب ایزوگام کنیم باید ۱۳ متر مکعب ایزوگام استفاده کنیم.

احتمال باد کردن ایزوگام در مدت طولانی بسیار زیاد است و این باعث خرابی و نشتی استخر می گردد.

جنس خاک استخر در آب بندی با ایزوگام خیلی مهم است و برای بررسی آن نیاز به تحقیق های آزمایشگاهی است، که به دلیل محدودیت خدمات کشور، اکثرا از آن استفاده نمی کنند.

 

 

آب بندی استخر بلوکی

در صنعت ساختمان به دلیل حساسیت زیاد، اغلب از بتن مسلح برای ساخت سازه های آبی بزرگ استفاده می شود، اما استخرها و مخازن کوچک عمدتاً با بلوک و مصالح ساختمانی ساخته می شوند. عایق کاری پس از ساخت اولیه و در پایان مرحله نازک کاری استخر انجام می شود.

از آنجایی که استخرها از امکانات لوکس ساختمان محسوب می شوند و هزینه های زیادی صرف ساخت آنها می شود، با استفاده از مصالح جدید که از نظر مقاومت، انعطاف پذیری، نفوذ ناپذیری، دوام و چسبندگی به مراتب برتر از مصالح ساختمانی هستند، علاوه بر کاهش مصرف آب و... حفاظت از محیط زیست می تواند طول عمر سازه را افزایش داده و هزینه تعمیرات و بازسازی را به حداقل برساند.

 

معایب آب بندی استخر بلوک سیمان

مراحل پر هزینه و سخت

امکان نشتی استخر

دوام پایین

زیبا نبودن نما برای استخر های شخص

 

 

بهترین زمان آب بندی استخر

برای رسیدن به بهترین نتیجه درآب بندی استخر، بهتر است قبل از اجرا و در زمان طراحی، پیش بینی و تمهیدات لازم برای آب بند نمودن استخر در نظر گرفته شود و در زمان ساخت استخر آب بندی آن بطور دقیق انجام شود. حتی اگر آب بندی در استخر قدیمی مد نظر بود جای نگرانی نیست زیرا با توجه به پیشرفت مصالح نوین ساختمانی، مواد آب بندی جدید بسیار پویاتر از قبل عمل کرده و کار آب بندی را به بهترین، آسان ترین و سریع ترین روش ممکن میسر می سازند.

 

 

هزینه آب بندی استخر

هزینه آب بندی با توجه به نوع مصالح استفاده شده مشخص می‌ شود. برای جلوگیری از نشت و جریان آب در کف و دیواره استخر، ایزوگام و قیرگونی در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین روش است. اکیپ اجرای ایزوگام و قیرگونی در دور افتاده‌ترین نقاط نیز وجود دارند. ولی عیب اصلی این روش آسیب‌پذیر بودن لایه آب‌بند است.

پوشش‌های آب‌بند کننده و آسترها هم یک روش مناسب و خوب هستند. البته در بعضی استخرها مثل کشاورزی ناچار به استفاده از پوششی مثل ژئوممبران هستیم. چون روش‌های قبلی، اطمینان خاطر آب بندی خاک را به ما نمی‌دهند.

در سازه‌های بتنی گران‌ترین و بهترین روش، بکارگیری افزودنی‌های آب‌بند کننده است. این مواد بتن را با بیش‌ترین ضریب اطمینان آب بندی می‌ کنند.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

جمع بندی

اجرای آب بندی استخرها یک موضوع بسیار حیاتی و مهم است، در صورت نرسیدن به این هدف و نشت آب از استخر، عملکرد آن دچار اختلال می شود.

از جهت دیگر نفوذ آب از میان اجزای بتنی استخر، بخصوص در فصل یخ‌بندان باعث ایجاد ترک‌هایی در سطح کار می شود که موجب نشت آب و کاهش دوام و طول عمر استخر و همچنین آسیب رسانی به سازه های مجاور می شود.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع روشهای آب بندی استخر و مزایا و معایب آن آشنا سازیم امیدواریم که این مطلب برایتان سودمند باشد. شما می توانید نظرات و تجربیات خود در خصوص آب بندی استخر و جکوزی را از قسمت نظرات در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید و به کاملتر شدن این مقاله کمک کنید.

همچنین در صورتی که در زمینه اجرای آب بندی استخر و مواد بکار گرفته شده در آن فعالیت دارید،  می توانید خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید تا مخاطبان ما نیز با خدمات و محصولات شما آشنا شوند. برای معرفی خدمات و محصولات خود لینک روی زیر کلیک کنید:

آگهی ساختمانی سازه برتر