تصفیه آب استخر و نحوه تمیز کردن استخر چگونه است؟ - سازه برتر



تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر و نحوه تمیز کردن استخر چگونه است؟

تصفیه آب استخر و تمیز کردن آن، یکی از راه های ضدعفونی استخرهای شخصی و عمومی است. استفاده طولانی از استخرهای سرپوشیده و روباز باعث می شود حجم بالایی از مواد بهداشتی و آرایشی روی بدن انسان به آب وارد شود. همچنین مرطوب بودن محیط، شرایط را برای رشد انواع جلبک و قارچ فراهم کرده و باعث تغییر رنگ آب می شود.

ورود شاخ و برگ درختان در استخرهای روباز، تغییر ph آب و قلیایی یا اسیدی شدن آن، وجود بیش از اندازه اسید سیانوریک، افزایش میزان کلسیم در اب و بر هم ریختن تعادل مقدار کلر آزاد همگی از جمله عواملی هستند که زلال سازی و تصفیه آب استخر را ضروری می کند.

انجام این کارها ممکن است به روش های فیزیکی و در بسیاری از مواقع تنها با روش های شیمیایی امکانپذیر باشد و با توجه به نوع استخر و نوع آلاینده ها و مقدار آب موجود در آن از تجهیزات گوناگونی استفاده می شود.

در ادامه این مقاله از سازه برتر راه هایی برای تصفیه آب استخر و نحوه تمیز کردن استخر و تجهیزات مورد نیاز برای زلال سازی آب را به شما معرفی می کنیم.

 

 

روش های تصفیه آب استخر

برای زلال سازی آب استخرها و تصفیه آنها لازم است قبل از هر کاری چند فاکتور مهم بررسی شود، که عبارتند از:

  • نوع و ظرفیت استخر
  • مقدار کلری که در آب وجود دارد
  • مقدار ph و تعیین میزان اسیدی و قلیایی بودن آب
  • نوع ذرات کلوئیدی موجود در آب(شاخ و برگ درختان، جلبک)
  • تعیین مقدار برم آب

اندازه گیری خیلی از این فاکتورها به کمک ابزار و کیت های مخصوص انجام می شود. به صورت کلی، بهتر است ابتدا با تجهیزات و روش های گوناگون تلاش کنید تا ذرات معلق موجود در آب و جامد را جمع آوری کنید. در مرحله بعد با روش های شیمیایی می توان نسبت به استاندارد سازی سایر فاکتورها در آب اقدام کرد.

 

تصفیه آب استخر با فیلتر شنی

تصفیه و تمیز کردن آب استخر با فیلتر شنی (ساده ترین روش تصفیه آب استخر)

در استخرهای صنعتی و بزرگ و خانگی می توان برای از بین بردن بسیاری از مواد آلی موجود در آب از فیلتر شنی استفاده کرد که از آن به عنوان ساده‌ترین روش تصفیه آب استخر یاد می شود. این فیلتر دارای بستری از سیلیس و شن می باشد که عبور آب از آن باعث می شود تا از عبور ذرات بزرگتر از 100 میکرون جلوگیری شود.

در نتیجه ذرات بزرگتر از 100 میکرون و معلق  وارد فیلتر شده و امکان عبور از بستر شنی را پیدا نمی کنند و آب با درجه تمیزی بالاتر از فیلتر خارج می شود. بعد از تصفیه آب استخر با فیلتر شنی، ضروری است به صورت دوره ای نسبت به شستشوی آن اقدام کنید.

 

تصفیه آب استخر با فیلتر کربنی

از انواع تجهیزات مورد استفاده دیگر برای حذف ذرات آلی و معلق و زلال سازی آب استخر، می توان به فیلتر کربنی اشاره کرد. استفاده از ذرات کربن فعال در این تجهیزات باعث می شود تا بسیاری از میکروب های موجود در آب و میکرو ارگانیسم ها از بین بروند.

از مزیت های این تجهیزات می توان به عدم تاثیر نامطلوب بر مو و پوست اشاره کرد، چون از هیچ گونه ماده شیمیایی در فیلتر کربنی استفاده نمی شود.

 

تصفیه آب استخر با کلرزنی

وجود پاتوژن و میکروب در آب استخر باعث می شود تا به روش های مختلف شیمیایی، برای گندزدایی محیط اقدام شود که تاثیر بسیار زیادی بر از بین بردن جلبک ها و زلال سازی آب استخر دارد. بدین منظور متناسب با حجم آب موجود در استخر و میزان آلودگی های موجود در آن و به کمک پکیج کلر زنی، کلر به آب اضافه می شود.

با ورود کلر به آب و واکنش آنها با همدیگر، در نهایت اسید هیپوکلرو تولید می شود که قدرت زیادی در از بین بردن پاتوژن ها و میکروب ها دارد. با توجه به اینکه کلر ماده ای سمی است و وجود مقدار زیاد آن در آب منجر به آسیب به سیستم تنفسی و پوست می شود، باید با کمک کیت های مخصوص میزان کلر آزاد در آب پس از تصفیه اندازه گیری شود.

تصفیه آب استخر با کلرزنی

 

زلال سازی آب استخر با ازن

با توجه به اثرات نامطلوب و منفی که کلر ممکن است بر بدن و پوست انسان ایجاد کند، در بعضی از مواقع برای تصفیه آب استخر خانگی و عمومی می توان از ازن استفاده کرد. پکیج ازن زنی یکی از تجهیزات کاربردی در این زمینه هست که مقدار مورد نیاز ازن را وارد آب کرده و میکروارگانیسم ها، مواد معدنی و شیمیایی موجود در محیط را از بین می برد.

قدرت گند زدایی ازن 25 مرتبه بالاتر از کلر می باشد. به کار بردن ازن در زلال سازی آب استخر باعث می شود تا با هزینه بسیار کمتر از کلر، از رشد مجدد جلبک و انواع قارچ جلوگیری شود. همچنین این مواد ایجاد رسوب نمی کنند و هیچ گونه ماده سمی نیز وارد آب نمی کنند.

 

زلال سازی آب استخر با لخته سازی و انعقاد

با وجود استفاده از تجهیزات و روش هایی که گفته شد، ممکن است سبز و کدر بودن رنگ آب همچنان باقی بماند که علت اصلی آن وجود ذرات کلوئیدی کوچک و معلق در آب می باشد. برای از بین بردن این ذرات تنها راه، استفاده از لخته سازها و منعقدکننده ها می باشد که به فلوکولانت ها شهرت دارند. فلوکولانت ها دارای بار منفی یا مثبت و در بعضی مواقع خنثی هستند که وارد آب شده و ذرات باردار را خنثی می کنند.

در مرحله بعد مثل پل بر روی این ذرات بدون بار قرار می گیرند و آنها را به هم متصل می کنند. اتصال این ذرات به هم در انتها باعث تولید لخته خواهد شد که روی سطح آب قرار گرفته و با تجهیزات مختلف جمع آوری می شوند.

پس از انجام این مراحل ضروری است به طور مرتب با کیت های مخصوص، شرایط آب استخر را بررسی کرد و مقدار کلسیم، کلر، برم و ph اندازه گیری شود. در صورت زیاد بودن مقدار ph از حد استاندارد و اسیدی بودن محیط به کمک بوراکس می توان مقدار آن را تنظیم کرد. برای محیطهای قلیایی می توان از اسیدی فایر استفاده کرد و با تزریق سدیم بی سولفیت و اسید موریاتیک این مقدار را به اندازه استاندارد تغییر داد.

 

 

پمپ تصفیه استخر برای تمیز کاری چند ساعت باید روشن باشد؟

حداقل ساعات مورد نیاز برای روشن بودن پمپ تصفیه استخر، به عوامل گوناگونی از جمله حجم استخر، مقدار آشغال، دبی پمپ، گرد و خاک و همچنین آلودگی موجود در آب بستگی دارد. حداقل زمان مورد نیاز برای روشن نگه داشتن پمپ برای هر استخری متفاوت است و مسئول نگهداری استخر لازم است تا این مقدار بهینه را با توجه به پارامترهای مختلف پیدا کند و برنامه در مدار قرار گرفتن و روشن بودن پمپ تصفیه استخر را بر آن مبنا تنظیم کند.

یک قانون تجربی که از قدیم وجود دارد این است که پمپ باید حداقل هر روز به اندازه ای که یک بار آب استخر را تعویض کند، روشن باشد. البته در این توصیه، دقت لازم درمورد بسیاری از پارامترها در نظر گرفته نشده است.

 

پمپ تصفیه آب استخر

 

روشن بودن پمپ تصفیه استخر، به منظور چند هدف انجام می شود:

- اولین هدف، رساندن افزایش مقدار کلر آزاد استخر به مقدار دلخواه (بین 1 تا 3 ppm) است. در استخرهایی که از کلر مایع، قرص کلر و یا پودراستفاده می کنند، حدود 30 دقیقه طول می کشد تا کلر اضافه شده، به وسیله پمپ در آب استخر سیرکوله و توزیع شود. در استخرهایی که کلرزن نمکی به کار می برند، این مدت زمان بسته به نوع دستگاه کلرزن نمکی، بیشتر هم خواهد بود.

- هدف دوم، شفاف و تمیز کردن آب با از بین بردن ذرات معلق و آشغالها توسط فیلتر استخر است. مدت زمان مورد نیاز برای روشن بودن پمپ برای رسیدن به این هدف، بستگی به سلیقه فرد مالک استخر دارد.

 

در صورتی که وسیله گرمایش استخر (مانند مبدل، پکیج گرمایشی استخر و یا هیتر گازی) در مدار تصفیه قرار بگیرد، روشن بودن پمپ تصفیه باعث گرمایش آب استخر هم خواهد شد. البته در خیلی از موارد، مدار گرمایش استخر از مدار تصفیه جدا در نظر گرفته می شود.

آزمایش های مختلف و تجربیات نشان داده است که معمولاً مدت لازم برای توزیع مناسب کلر، تمیز شدن آب استخر و گردش آب حدود 4 ساعت زمان می برد.

بنابراین پیشنهاد می شود که در صورت استفاده از پمپ تک سرعته، آنرا 4 ساعت و در صورت استفاده از پمپ دو سرعته یا دور متغیر که در سرعت پایینتری امکان عملکرد دارند، مدت زمان 8 ساعت پمپ روشن باشد و بعد خاموش شود. بعد از خاموش شدن پمپ، باید کیفیت آب استخر را بررسی کنید. در صورتی که هنوز هم با کیفیت مورد نظر شما فاصله دارد، مدت زمان روشن بودن پمپ را بالا ببرید تا به مقدار بهینه مطابق سلیقه شما برسد.

البته در بعضی مواقع لازم است تا زمان روشن بودن پمپ تصفیه را افزایش داد. مانند زمان بازگشایی استخر در فصل جدید، هنگام مشاهده رشد جلبک در استخر و یا زمان راه اندازی و ساخت استخر جدید. تنها در زمانی باید مدت زمان روشن بودن پمپ استخر را کاهش داد که وضعیت کیفیت آب استخر به حالت "پایدار و ثابت" رسیده باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که روشن بودن پمپ، مانع از رشد جلبک در استخر نمی شود، بلکه مهمترین راه مقابله با آن، افزایش سطح کلر آزاد در آب است.  

در استخرهایی که دستگاه کلرزن نمکی استفاده می شود، این نکته را باید مورد توجه قرار داد که مقدار تزریق کلر این دستگاه ها در صورت تغییر میزان روشن بودن پمپ تصفیه باید دوباره تنظیم شوند تا میزان مطلوب کلر آزاد استخر تأمین بشود.

در فصل تابستان و با افزایش دمای آب استخر، میزان ماندگاری کلر در آب کاهش پیدا می یابد. به همین خاطر لازم است تا کلر بیشتری به آب افزوده شود. با توجه به روش و نوع اضافه کردن کلر، ممکن است نیاز به افزایش مدت زمان روشن بودن پمپ تصفیه استخر هم  باشد.

اما در فصل سرما و همزمان با کاهش دما و نور خورشید، ماندگاری کلر در آب بیشتر می شود و با کاهش نیاز به اضافه کردن کلر به استخر، احتمالاً زمان مورد نیاز برای روشن ماندن پمپ استخر نیز کمتر می شود.

 

 

خرید پکیج تصفیه آب استخر

از نکات مهم انتخاب و خرید پکیج های تصفیه آب استخر، ظرفیت فیلتراسیون، ابعاد، میزان آبدهی، سایز تجهیزات، نوع و جنس فیلتر، مقدار سیلیس مورد نیاز و اینکه مناسب چه حجم از آب استخر می باشد.

 

قیمت پکیج تصفیه آب استخر

قیمت پکیج تصفیه آب استخر براساس دبی پمپ، سایز اتصالات و اینکه مناسب چه حجم از استخر می باشد متفاوت است، که شما عزیزان می توانید با توجه به بودجه و نیاز خود بهترین مدل را از میان انواع مدل های پکیج تصفیه آب استخر انتخاب کنید.

 

سایر دستگاه ها

از دستگاه های دیگری هم برای تصفیه و تمیز کردن آب استخر شنا می توان استفاده کرد. در صورتی که استخر شما نمکی باشد می توانید از دستگاه های کلرزن نمکی استفاده کنید که نمک را تبدیل به ترکیبی از کلر می کند و یا می توانید از سیستم پرتو فرابنفش برای تصفیه آب استخر استفاده کنید.

 

مواد شیمیایی تصفیه کننده آب استخر

نکات مهم برای نگهداری از مواد شیمیایی تصفیه کننده و تمیز کننده آب استخر

در نگهداری از مواد شیمیایی تصفیه کننده استخر باید دقت زیادی کرد. نگهداری درست از این مواد، بخش بسیار مهمی از یک استخر ایمن است. اگر این مواد به درستی نگهداری نشوند ممکن است خطرناک باشند. با اینکه این مواد در هنگام بسته‌بندی، ذخیره و برچسب گذاری به خوبی محفوظ می مانند و می توانند مانع از بروز خطرات احتمالی بشوند.

 

 

برخی نکات مهم برای نگهداری از مواد استریل کننده شامل موارد زیر می شوند:

محل نگهداری

بهترین مکان برای نگهداری از مواد شیمیایی، نقطه‌‌ای است که از نور مستقیم نور خورشید به دور باشد. این مواد نسبت به گرما و خورشید واکنش کمی نشان می‌دهند. بهتر است این مواد را دور از استخر، در فضای باز، در یک ناحیه سرپوشیده و خشک گذاشت. ظروف دارای مواد شیمیایی را نباید روی هم قرار داد.

تهویه کافی

مکان نگهداری مواد شیمیایی استخر، باید دارای تهویه کافی و مناسب باشند. اگر چند ماده در کنار هم باشند، اهمیت تهویه خیلی بیشتر می‌شود. زیرا بعضی مواد شیمیایی می‌توانند هنگام ترکیب، واکنش‌های خطرناکی را به وجود بیاورند.

در صورت عدم استفاده از مواد شیمیایی باید درب آن را محکم بست؛ این عمل باعث می‌شود تا از ریختن مواد شیمیایی جلوگیری کرد.

این مواد باید دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان باشند.

نباید از ظروف، دوبار استفاده یا ظرف آن‌ها را عوض کرد. هرگز نباید مواد شیمیایی را به ظرف دیگری انتقال داد. زیرا این کارها می‌توانند موقعیت خطرناکی به وجود بیاورند. هنگام نگهداری این مواد باید همیشه از ظروف اصلی استفاده کرد که برچسب آن‌ها خوانا باشد. نباید ماده قدیمی را با ماده جدید مخلوط کرد. هنگام ریختن مواد به استخر باید کفش های پنجه بسته، لباس آستین بلند و شلوار پوشید تا بتوان مانع ریختن مواد روی بدن خود شد.

 

 

آگهی دائمی و تبلیغات ساختمانی سازه برتر

در صورتی که در زمینه صنعت ساختمان فعالیت دارید، می توانید یک صفحه تبلیغاتی در سایت سازه برتر داشته باشید که محصولات و خدمات خود را بدون محدودیت در آن معرفی و تبلیغ کنید و مخاطبان سایت سازه برتر را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید و به این ترتیب مشتریان جدیدی کسب کنید.

ضمن اینکه این صفحه بصورت دائمی در سازه برتر باقی میماند و از سایت حذف نمی شود و می تواند با گذشت زمان، مشتریان زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این طرح، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

سخن آخر

با توجه به تاثیرات نامطلوبی که آلاینده های موجود در استخر بر سلامت پوست و مو ایجاد می کنند، تصفیه آب استخر یکی از موارد بسیار مهمی است که در زمان ساخت ویلا و استخر، باید به این موضوع توجه کرد و تجهیزات لازم برای تصفیه آب را تهیه کرد.

روش های مختلفی برای استریل کردن آب استخر وجود دارد. هر روش عیب و یا مزیت مختص خود را دارد. برخی از مواد ضدعفونی کننده آب استخر می‌توانند برای بدن حساسیت به وجود بیاورند.

همچنین برخی از این مواد می‌توانند گازهایی از خود پخش کنند، که باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود؛ پس بهتر است روشی را انتخاب کنید که کمترین خطر را برای شما داشته باشد و استخری با آب سالم داشته و از استفاده و شنا کردن درآن احساس رضایت کنید.