13 ویژگی مهم دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی - سازه برتر



13 ویژگی مهم دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی، یکی از زیباترین سبک‌هایی است که در ساخت ویلا و طراحی آشپزخانه آن استفاده می شود. مبدأ سبک دکوراسیون اسکاندیناوی، دهه 50 میلادی و کشورهای شمال اروپاست. آشپزخانه اسکاندیناوی بدون هیچ گونه تزئینات و ابزار اضافی است، زیرا تمرکز این نوع سبک بیشتر بر روی عملکرد می باشد. در آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی از مواد و مصالح طبیعی به ویژه چوب استفاده می شود تا حس صمیمت و گرما به فضا منتقل شود.

پالت رنگی مورد استفاده در آشپزخانه سبک اسکاندیناوی ویلا، روشن و خنثی می باشد. همچنین کفپوش‌هایی از جنس چوب و استفاده از خطوط صاف از ویژگی‌های دیگر دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی است.

در این مقاله از سازه برتر ویژگی‌های منحصر به فرد دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی را شرح می دهیم، اگر شما نیز به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید، در ادامه همراه ما باشید.

 

ویژگی های دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

ویژگی های دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

در ادامه این مطلب، ویژگی‌های بارز دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی را بیان می کنیم:

 

1- رنگ سفید، رنگی غالب در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

موردی که در دکوراسیون آشپزخانه اسکاندیناوی اهمیت زیادی دارد، استفاده فراوان از رنگ سفید است. به گونه ای که آشپزخانه‌ی ویلا باید غرق در سفیدی باشد. انجام این کار دو دلیل اصلی دارد، یکی بزرگتر نشان دادن فضا و دیگری استفاده کردن از نور بیشتر که هر دو این موارد شما را به سمت دنیای مدرنیته سوق می دهند.

استفاده از این نوع سبک در آشپزخانه‌هایی با متراژ کوچک معجزه می کند. به ویژه که طراحی دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی، تمرکز زیادی بر روی قشر عادی جامعه و منازل و ویلاهایی با متراژ پایین دارد.

 

2- انتخاب کفپوش چوبی برای آشپزخانه سبک اسکاندیناوی

 یکی از اصلی‌ترین اجزای سبک دکوراسیون آشپزخانه اسکاندیناویایی، کفپوش‌های چوبی در صنعت ساختمان هستند. این نوع کفپوش‌ها تضاد جالبی با رنگ سفید ایجاد می کنند که بسیار خاص و جذاب است.

زمانی که شما از پارکت یا چوب برای پوشاندن کف آشپزخانه ویلا استفاده می کنید، تمیزکردن و نظافت آن کار راحتی است. همچنین تنوع طرح و رنگ آنها به شما این امکان را می دهد بین اجزای آشپزخانه تضاد ایجاد کنید. فایده دیگر این نوع کفپوش‌ها در مقایسه با مدل‌های سنگی، تعویض و نصب راحت آنها می باشد که برای تغییر دکوراسیون زمان و هزینه کمتری برای شما در بر خواهد داشت.

 

3- لامپ‌ها و لوسترهای خاص و جذاب نصب کنید

به خاطر کمبود نوری که در اغلب مدت زمان سال در مناطق اسکاندیناوی وجود دارد، مردم این نواحی از دیزاینی پرنور و روشن بهره می برند، نورپردازی مناسب در این نوع طرح از اهمیت زیادی برخوردار است که باید در طراحی آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی خود رعایت کنید تا نتیجه دلنشین آن را مشاهده کنید، برای مثال از چراغ‌های آویزان یا رومیزی، جهت روشن‌تر کردن فضای آشپزخانه ویلای خود استفاده کنید.

شما می توانید این نوع چراغ‌ها را در بالای جزیره و یا وسط آشپزخانه به کار ببرید. اما ممکن است این لوستر ها تمام نوری که مورد نیاز شما می باشد را تامین نکنند. بنا بر این برای رفع کردن این مشکل در سایر بخش‌های آشپزخانه نیز چراغ‌های دیگری را تعبیه کنید.

 

مبلمان مناسب برای آشپزخانه اسکاندیناوی

4- استفاده از اکسسوری‌ها و مبلمان مناسب برای آشپزخانه اسکاندیناوی

صندلی‌ها و میزهای ناهار خوری، وسایل تزئینی، صندلی‌های اپن، گلدان و… در اکثر آشپزخانه‌ها استفاده می شوند. حال در صورتی که طرفدار سبک دکوراسیون اسکاندیناوی هستید، بهتر است که این نوع لوازم را با رنگ روشن، انتخاب و استفاده کنید.

انواع لوازم آشپزخانه دیگر شامل لباسشویی، یخچال و لوازم برقی کوچک می باشد که در صورتی که به رنگ سفید انتخاب شوند، آشپزخانه شما را بیشتر به سمت مدرن سازی سوق می دهند.

برای انتخاب روکش صندلی و یا پرده‌های آشپزخانه هم توجه کنید که حتما از پارچه‌هایی با رنگ روشن مانند زرد لیمویی روشن، آبی آسمانی و یا صورتی ملایم استفاده کنید. این نوع رنگ‌ها حس سردی و خنثی بودن را از آشپزخانه ویلای شما کم می کنند و انرژی خوبی را به شما منتقل می کنند.

 

5- استفاده از هنر معاصر در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

اکثر افراد به استفاده از صنایع دستی و تابلوهای هنری در آشپزخانه ویلا علاقه دارند. البته این مورد یکی از اقدامات نهایی جهت تکمیل سبک اسکاندیناوی در آشپزخانه‌ی ویلای شماست. یک مجسمه‌ی هنری، یک قاب نقاشی معاصر، ظروف تزئینی، گلدان و ... در زیبایی آشپزخانه‌ی ویلای شما تاثیر بسزایی دارند. هر چقدر وسایل آشپزخانه شما به سبک کشورهای مناطق اسکاندیناوی نزدیک‌تر باشد، فضای آشپزخانه‌ی شما نیز کامل‌تر و طبیعی‌تر خواهد بود.

 

6- بهره بردن از شلف‌های باز در آشپزخانه سبک اسکاندیناوی

شاید المان مهم و اصلی طراحی دکوراسیون آشپزخانه اسکاندیناوی درخشان و ساده، شلف‌های باز باشند. زیرا با یک چیدمان مرتب و انتخاب مناسب شلف‌ها و جانمایی آنها در مکانی مناسب و تلفیق آنها با کابینت‌ها، می توان به خوبی در سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تغییر ایجاد کرد و محیطی زیبا را ساخت.

در واقع بعضی از آشپزخانه‌ها به گونه ای طراحی شده اند که در همان ابتدا متفاوت بودن خود را در مقایسه با مدل‌های دیگر به بیننده نشان می دهند. یک آشپزخانه به تنهایی نمی تواند این تاثیر را داشته باشد، در واقع برخی از جزئیات و ریزه کاری‌ها می باشند که چهره ای متفاوت و خاص را به آشپزخانه می دهند. یکی از این خصوصیات، استفاده کردن از شلف‌های باز در آشپزخانه و چیدمان منظم قفسه‌هاست که در آشپزخانه‌هایی به سبک اسکاندیناوی کاربرد زیادی دارد.

 

کارایی آشپزخانه اسکاندیناوی

7- توجه زیاد به کارایی آشپزخانه اسکاندیناوی

عملکرد مناسب و کاربردی بودن، یکی دیگر از خصوصیات مهم و قابل اهمیت سبک اسکاندیناوی به حساب می آید. مردم مناطق مختلف اسکاندیناوی علاوه بر حفظ کردن زیبایی، به کاربردی بودن لوازم مورد استفاده نیز توجه زیادی دارند، زیرا هوا در این نواحی بسیار سرد است و زمان زیادی را در منزل یا ویلا می گذرانند، از این رو فضای آشپزخانه را به گونه ای طراحی می کنند که هم گرما و هم زیبایی و روشنایی ایجاد شود.

 

8- استفاده از بافت روشن و شاد در دکوراسیون سبک اسکاندیناوی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی، با ایجاد کردن یک بافت پرانرژی و شاد بر روی یک تم سفید رنگ بر سادگی و زیبایی فضا می افزاید، به این شکل که رنگ اصلی را سفید انتخاب کرده و گلدان، مبلمان، قالیچه، کوسن و … را به رنگ‌های شاد و متنوع انتخاب کنید که توصیه می شود رنگ‌های روشن مانند آبی، خاکستری و نقره ای و … استفاده شوند تا محیط طبیعت اروپای شمالی به فضای آشپزخانه ویلا کشانده شود.

 

9- پرده‌های نازک و چند پنجره بزرگ در آشپزخانه اسکاندیناویایی

نورپردازی، یکی از موارد مهم و قابل توجه برای اسکاندیناوی‌ها می باشد، به همین دلیل نهایت تلاش خود را می کنند تا استفاده مفیدی از نور داشته باشند، در آشپزخانه اسکاندیناوی، پنجره‌های متعدد و بزرگی را ایجاد می کنند که با پرده‌های شفاف و نازکی پوشیده می شوند، در اکثر اوقات حتی در طی روز و یا شب، بدون هیچ گونه پوششی که مانع از ورود نور به فضای آشپزخانه ویلا شود، از نور برای روشنایی بیشتر ویلا استفاده می کنند.

 

تزئینات زیبا در آشپزخانه سبک اسکاندیناویایی

10- تزئینات زیبا در آشپزخانه سبک اسکاندیناویایی

طراحی اسکاندیناوی علاوه بر رفاه و سادگی به زیبایی نیز توجه خاصی دارد و نباید تصور کنید که این نوع طراحی به دلیل اهمیت به آسایش و آرامش از تزئینات و زیبایی بی بهره است، بخشی از دکوراتیو و تزئینات فضای آشپزخانه ویلا استفاده از لوازم تزئینی مثل: آویز و قاب عکس‌های ساده، آباژورها، دیوارکوب‌هایی از جنس مس و برنج و وسایل تزئینی از جنس شیشه می باشد، البته این موارد باعث شلوغ شدن اتاق نمی شود و زیبایی و سادگی خود را از دست نمی دهد.

 

11- گیاهان و گل‌ها در آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

استفاده از انواع گل‌ها و گیاهان برای دکوراسیون آشپزخانه اسکاندیناویایی، طرفداران زیادی دارد. داشتن محیطی گرم و دلچسب و همچنین صمیمی و با طراوت، همگی از ویژگی‌های بارز این نوع طراحی می باشند که دلیل محبوبیت آن نیز به حساب می آیند. در واقع با گذاشتن گلدان‌های زیبای تزیین شده با انواع گل‌ها، می توانید آشپزخانه زیبایی را خلق کنید.

 

12- استفاده از دیوارپوش‌های آجری در سبک اسکاندیناوی آشپزخانه

یکی از خصوصیات دیگر این نوع سبک دکوراسیون را می توان استفاده کردن از دیوار پوش‌های آجری را نام برد. دیوار پوش‌های آجری علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند می توانند جلوه بصری زیبایی را همراه با رنگ‌های روشن این نوع سبک به وجود آورند. در واقع استفاده کردن از یک نوع متریال زیبا و جذاب مانند دیوار پوش، می تواند محیط داخلی آشپزخانه را زیباتر و بهتر جلوه دهد.

به همین دلیل باید در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی، دیوارها را از یاد نبرید و سعی کنید که آنها را شیک و مدرن طراحی کنید. علاوه بر دیوارپوش آجری، استفاده از یک بک اسپلش با طراحی زیبا و متفاوت یک توصیه خوب و شیک برای دیوارهای اشپزخانه ویلا می باشد.

 

13- بهره بردن از متریال چوب در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

متریال چوب جایگاه به خصوصی در سبک اسکاندیناوی آشپزخانه ویلا دارد و در اغلب طراحی‌های این نوع سبک از چوب استفاده می شود. البته چوب جزو موارد ضروری به حساب نمی آید، ولی استفاده کردن از این نوع متریال در یک آشپزخانه با رنگی سفید، زیبایی و جذابیت خاصی را به ارمغان می آورد.

چوب را می توان در طراحی اپن جزیره چوبی، شلف‌ها و یا در میز و صندلی های غذا خوری استفاده کرد. شلف‌های چوبی علاوه بر داشتن زیبایی، فضای خوبی برای ذخیره سازی یا گذاشتن لوازم دکوری ایجاد می کنند.

 

آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی و آشپزخانه مینیمال

تفاوت‌ها و شباهت‌های دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی با آشپزخانه مینیمال

وقتی که از آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی صحبت می شود، یکی از چیزهایی که حتما به دنبال آن می آید سبک مینیمال آشپزخانه می باشد. این دو نوع سبک از انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا هستند که با هم در ارتباط هستند. سبک مینیمال یک سبک کلی‌تر است و سبک اسکاندیناوی آشپزخانه به عنوان فرزند سبک مینیمال، بعضی از اصول اولیه آن مانند احساس راحتی و سادگی را به ارث برده است.

ولی این دو نوع سبک یک تفاوت اساسی با هم دارند که باعث شده است سبک اسکاندیناوی منحصر به فرد به نظر بیاید.

سبک مینیمال آشپزخانه ویلا، خود را پدر سبک اسکاندیناوی می داند. در سبک آشپزخانه اسکاندیناویایی از اصول اولیه سبک مینیمال کمک گرفته می شود. اصول طراحی سبک مینیمالیست که در سبک اسکاندیناوی آشپزخانه ویلا رعایت می شوند شامل موارد زیر هستند:

شکل‌های غیر فانتزی، خطوط صافِ و هندسی، رنگ‌های تکی، استفاده نکردن از طراحی‌های شلوغ و تاکید فراوان بر سادگی فضای آشپزخانه ویلایی.

مورد بعدی که باعث می شود سبک اسکاندیناوی با سبک مینیمال شبیه باشد، این است که از کمترین امکانات، بیشترین استفاده می شود. استفاده کردن از گاز رومیزی یکی از مهمترین المان‌هایی است که با حجم کم، بیشترین کاربرد را در این دو نوع سبک دارد.

صندلی‌های آشپزخانه نیز در هر دو سبک مینیمال و اسکاندیناوی، باید ساده و تک رنگ باشند و باعث آرامش ذهن شوند. همچنین نصب یک فر توکار جهت استفاده بیشتر از فضای آشپزخانه، از اصول مهم طراحی یک آشپزخانه به سبک مینیمال و اسکاندیناوی است.

همان طور که قبلا گفته شد چون کشورهای مناطق اسکاندیناوی به سرماهای طولانی و سرد معروف بودند، آشپزخانه ویلا یا منزل باید فضایی می بود که مقابله علیه سرما به نمایش گذاشته شود. به همین علت برخی از خصوصیات اصلی طراحی آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی از همین اصل القای احساس گرما و پرشوری الگوبرداری کرده است.

تفاوت عمده ای که بین سبک اسکاندیناوی و مینیمال وجود دارد نیز در رعایت کردن همین اصل شور و گرما و احساسات است. در سبک‌ مینیمال آشپزخانه تلاش می شود که کمترین احساسات به نمایش گذاشته شود و در واقع آشپزخانه‌هایی که به سبک مینیمال طراحی و اجرا شده اند، برعکس آشپزخانه ویلا اسکاندیناوی، خسته کننده و بی روح به نظر می رسند.

 

 

سخن پایانی

دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی، از جمله طراحی‌های محبوب و زیبا است که به خاطر داشتن زیبایی همراه با سادگی و کاربردی بودن، توانسته است به مدت طولانی پر طرفدار و پرکاربرد باشد.

در واقع مردمان اسکاندیناوی بر عکس تمایل کشورهای اروپایی به طراحی‌های پرزرق و برق و شیک، به طراحی‌های خلوت و ساده علاقه بیشتری نشان می دهند که ریشه آن را می توان شرایط آب و هوایی و اقلیم و گذشته آنها دانست. این نوع سبک به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در میان اغلب کشورهای دیگر جهان از محبوبیت فراوانی برخوردار شده است.

امیدواریم از اطلاعاتی که در خصوص سبک اسکاندیناوی آشپزخانه ویلا در اختیارتان گذاشتیم، نهایت استفاده را برده باشید و نظرات خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.