آشنایی با انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا - سازه برتر



آشنایی با انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا

انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا، هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می باشند که در زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر دکوراسیون آشپزخانه تاثیر گذارند. آیا شما با انواع سبک هایی که می توان در آشپزخانه اجرا کرد آشنایی دارید؟ اگر قصد دارید یک تغییر شگرف را برای آشپزخانه ویلا خود ایجاد کنید و فضای داخلی آشپزخانه را با زیبایی هر چه بیشتر به نمایش بگذارید، ادامه این متن از سازه برتر را که در خصوص معرفی انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا می باشد مطالعه کنید.

 

انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا 

محبوب‌ترین انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا

در این بخش انواع سبک هایی را که برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه ویلا به کار می روند را به شما معرفی می کنیم:

 

سبک آشپزخانه مدرن

انواع دکوراسیون مدرن آشپزخانه، به سبکی از آشپزخانه گفته می شود که از اواسط قرن بیستم رواج زیادی یافته است. طراحی آشپزخانه مدرن به گونه ای است که در آن کابینت‌های بدون قاب و یا درب‌هایی با پنل‌های تخت به کار می رود. در آشپزخانه مدرن خبری از طرح‌ و نقش‌های شلوغ نیست و معمولا از کابینت‌های هایگلاس براق و ساده با طرح‌های افقی، دراین نوع سبک استفاده می شود.

تعاریف زیادی برای آشپزخانه مدرن وجود دارد، ولی به صورت کلی آشپزخانه مدرن به آشپزخانه‌ای گفته می شود که در آن از مصالح با کیفیت، کابینت‌های ساده، یک دست و یک تکه با طراحی افقی و بدون تزئینات اضافی استفاده می شود. از این رو شما در یک آشپزخانه به سبک مدرن تزئینات زیادی را در ارتباط با کابینت‌ها، کاشی‌ها و فضای داخلی آشپزخانه نمی بینید و در حقیقت بهره بردن از برندهای معتبر و متریال اصل و طبیعی باعث زیبایی آشپزخانه مدرن می شود. متریالی که کاربرد زیادی در سبک مدرن آشپزخانه دارد بتن می باشد.

 

سبک آشپزخانه مدیترانه ای

بر عکس آشپزخانه مدرن که سادگی ویژگی اصلی آن است، در یک آشپزخانه به سبک مدیترانه‌ای ترکیبی از بافت‌ها و رنگ‌های شاد دیده می شود که از خصوصیات منحصر به فرد این نوع آشپزخانه می باشد. شما می توانید در ساخت ویلا با طراحی آشپزخانه به این سبک، حس حضور در طبیعت را در فضای داخلی ویلای خود ایجاد کنید، زیرا چوب طبیعی یکی از مهم‌ترین عناصر مورد استفاده در آشپزخانه مدیترانه‌ای است.

در سبک مدینترانه ای، هم رنگی چیدمان وسایلی همچون کابینت و میز و صندلی بسیار اهمیت دارد که حتی از رنگ میز و یا کابینت برای تزئین دیوارها نیز استفاده زیادی می شود، این تناسب رنگی در انتخاب مبلمان پذیرایی هم تاثیرگذار است. در واقع رنگ‌هایی که در آشپزخانه ویلا به سبک مدیترانه‌ای به کار می رود، به ایجاد کردن یک فضای آرامش بخش و در عین حال جذاب کمک می کند.

همان گونه که گفته شد مجموعه‌ زیادی از رنگ‌ها در سبک آشپزخانه مدیترانه‌ای استفاده می شوند، ولی تمام این رنگ‌ها ملایم و با نشاط هستند و در تجهیزات چوبی که در این نوع آشپزخانه استفاده می شود رنگ‌های فیروزه ای، کرم و قهوه‌ای به کار می رود که فضا را بسیار دلنشین و جذاب‌ می کند. ترکیب رنگ فیروزه ای و قهوه‌ای حس نزدیکی به ساحل و دریا را به آشپزخانه ویلا شما القا می کند.

نورپردازی نیز یکی دیگر از المان‌های مهم برای طراحی آشپزخانه مدیترانه‌ای می باشد. شما برای طراحی این نوع سبک از آشپزخانه ویلا، احتیاج به نور بیشتر و پنجره‌های زیادی دارید تا جلوه خاصی به آشپزخانه بدهید و در هنگام شب که نور کمتری است، باید چراغ‌ها و لوسترهای بیشتری را به کار ببرید.

 

دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک پاریسی

همانند سبک مدرن، در سبک دکوراسیون پاریسی نیز طراحی آشپزخانه ویلا شیک و ساده می باشد. در این نوع سبک آشپزخانه، دیوارهای صیقلی و براق به کار می رود و همچنین برای طراحی کابینت‌ها خطوط منحنی و ملایم دیده می شوند. رنگ مشکی یکی از انواع رنگ‌هایی است که در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک پاریسی استفاده زیادی می شود.

بر عکس آشپزخانه مدیترانه‌ای که در آن رنگ‌ها باید با هم ست شوند، در سبک پاریسی آشپزخانه شما احتیاجی به نزدیک کردن رنگ‌ها به یکدیگر ندارید و دستتان در انتخاب طرح‌ها و رنگ‌ها باز است.

گچبری یکی از گزینه‌هایی است که در آشپزخانه به سبک پاریسی به کار می رود و زیبایی خاصی را به آشپزخانه شما می دهد، همچنین در بیشتر آشپزخانه‌ها به سبک پاریسی، تراس و یا پنجره‌های قدی وجود دارد که زیبایی آشپزخانه ویلا را چند برابر می کند.

ترکیب رنگ‌های قرمز تیره، طلایی، سبز، آبی اشرافی در کنار رنگ‌های مشکی، سفید و رنگ‌های خنثی در سبک پاریسی استفاده می شود. در این نوع آشپزخانه گیاهان و گل‌ها و همچنین گلدان‌ها نقش پر رنگی دارند که شما می توانید از آن‌ها در تراس و یا آشپزخانه و یا حتی در اطراف پنجره‌های قدی بزرگ استفاده کنید.

یک خصوصیت دیگر آشپزخانه ویلا به سبک پاریسی، نورپردازی‌های ملایم آن است که بر عکس رنگ‌های متنوع موجود در این سبک می باشد. شما می توانید در طراحی این نوع از سبک آشپزخانه، نورهای مخفی با رنگ‌هایی ملایم را به کار ببرید که این نورها با انعکاس یافتن در کفپوش آشپرخانه به سبک پاریسی که معمولا سرامیک‌های براقی هستند، زیبایی آشپزخانه‌ را دوچندان می کند.

 

آشپزخانه به سبک روستیک 

آشپزخانه به سبک روستیک

در آشپزخانه ویلا به سبک روستیک، ایده‌هایی از خانه‌های روستایی قدیمی گرفته می شود که امروزه در اروپا طرفدار زیادی دارد. در این نوع سبک آشپزخانه سه عنصر هندسه سنتی، نور و استفاده از متریال طبیعی نقش مهمی دارند. در واقع فضای آشپزخانه روستیک به خاطر استفاده کردن از چوب‌ طبیعی با رنگ‌های تیره و همچنین به کار بردن نور طبیعی آفتاب، صمیمی و گرم است و همین مورد به دنج‌تر شدن فضای داخلی آشپزخانه ویلا کمک زیادی می کند. برای القای بیشتر حس و حال خانه‌های قدیمی و روستایی، در آشپزخانه به سبک روستیک از سنگ‌های طبیعی همراه با چوب استفاده می شود.

در آشپزخانه روستیک ویلا، بر عکس آشپزخانه به سبک پاریسی که در آن کفپوش و سنگ‌های براق در به کار می رود، از کفپوش‌هایی استفاده می شود که کمتر صیقل خورده‌اند، همانند سنگ تراورتن یا سنگ لوح در صنعت ساختمان. همچنین در یک آشپزخانه روستیک، از چوب‌های کهنه و قدیمی به عنوان دکوری برای ایجاد قفسه و دیوارپوش و یا زیبایی فضای داخلی آشپزخانه استفاده می شود.

این نوع سبک آشپزخانه ویلا، طبیعت روستایی را وارد فضای داخلی ویلای شما می کند که به همین علت رنگ‌ها در این نوع سبک ملایم و آرام هستند و بیشتر از طیف رنگی سفید، قهوه ای، کرم، خاکستری، زرد کم رنگ و یا خاکی زیتونی در کنار رنگ شکلاتی استفاده می شود.

در صورتی که آشپزخانه شما کوچک باشد، می توانید از چوب‌هایی به رنگ روشن و یا سفید استفاده کنید، تا تیره بودن چوب‌ها آشپزخانه شما را کوچک نشان ندهد، همچنین استفاده از چوب‌هایی با لک روشن نیز برای بزرگ نشان دادن فضای داخلی آشپزخانه روستیک گزینه خوبی است. استفاده از یک قالیچه زیبا و کوچک نیز می تواند رنگ و روح بیشتری به فضای آشپزخانه شما بدهد و آن را صمیمی تر و گرم‌تر به نمایش بگذارد.

 

دکوراسیون سبک سنتی و یا کلاسیک آشپزخانه ویلا

آشپزخانه‌ سنتی و یا کلاسیک، جزو پیشرفت‌‌های اولیه انسان در زمینه طراحی داخلی دکوراسیون و زیبا‌سازی فضا به حساب می آید. در قرن‌های ۱۸ تا ۲۰ میلادی، مردم بعد از جنگ جهانی دوم و شاغل شدن زنان و آزادی تعداد زیادی از برده‌ها، جهت سهولت کار به انواع سبک کلاسیک آشپزخانه‌ها علاقمند شدند. متریالی که در سبک کلاسیک استفاده می شود، معمولا از جنس سنگ و چوب می باشد. در این نوع سبک، جهت زیبایی بیشتر فضای داخلی آشپزخانه، از تزیینات و جزئیات زیادی استفاده می شود.

 

آشپزخانه سبک صنعتی

سبک صنعتی آشپزخانه ویلا همراه با استفاده از متریال‌های خشن و سخت دارای طرفداران زیادی است. در این نوع سبک نیز مانند سبک مدرن، رنگ‌های خنثی کاربرد زیادی دارند. معمولا قفسه‌ها در این نوع طراحی آشپزخانه، بدون در می باشند و در بعضی موارد، با شیشه آنها را پوشش می دهند. مصالح ساختمانی مورد استفاده در این نوع سبک کاملا خاص، متفاوت و دارای تنوع بسیاری است. قفسه‌ها از فولاد ضد زنگ درست شده اند و دیوارهای آن با استفاده از آجرهای قرمز ساخته می شوند.

 ساختار سیمانی و بتنی سبک صنعتی آشپزخانه، جذابیت آن را دو چندان می کند. این نوع سبک، ابتدا در کارخانه‌‌های خیلی قدیمی استفاده می شد و کم کم به مکانی برای زندگی تبدیل شد. سینک آشپزخانه‌های صنعتی از سنگ‌های طبیعی مرمر که بسیار با کیفیت و مقاوم می باشند، ساخته می شود. همچنین جهت نورپردازی در این سبک از آشپزخانه، اغلب از چراغ‌های تیره و یا فلزی استفاده می شود. صندلی‌های استفاده شده در سبک صنعتی آشپزخانه، معمولا فلزی و بلند می باشند که در کنار آشپزخانه به کار می روند.

 

آشپزخانه سبک مینیمال 

آشپزخانه سبک مینیمال

از سبک های دیگری که ظاهر و زیبایی آشپزخانه را دوچندان می کند، سبک مینیمال است. این نوع سبک بر روی تمیزبودن و خلوت بودن فضای داخلی تأکید زیادی دارد و به طورمعمول از طرح‌ها و اشیایی ساده و شیک در تزیین آن استفاده می شود.

از مهمترین ویژگی‌های این سبک می توان یک رنگ بودن تمام وسایلی را نام برد که در داخل کابینت‌ها قرار گرفته اند. سبک مینیمال یکی از سبک های تک رنگ است که دارای زیبایی فوق العاده ای می باشد.

 

سبک تلفیقی آشپزخانه ویلا

سبک تلفیقی دکوراسیون آشپزخانه ویلا، از اجزا و عناصر مختلفی ساخته شده است. در این نوع سبک، به ترکیب رنگ‌ آشپزخانه و شیوه قرارگرفتن لوازم مختلف در کنار هم، اهمیت زیادی داده می شود. در غیر این صورت نوعی هرج و مرج و آشفتگی در طراحی دکوراسیون داخلی فضا ایجاد می شود. در حقیقت سبک تلفیقی ترکیبی از سبک های گوناگون می باشد؛ به همین علت نمی توان خصوصیات و ویژگی خاصی را برای این سبک بیان کرد.

 

آشپزخانه سبک اسکاندیناوی

آشپزخانه سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی دکوراسیون آشپزخانه، به سبک مینیمال شباهت خیلی زیادی دارد و معمولا در ساخت آن مواد طبیعی را به کار می برند. خطوط مدرن و یکدست همراه با ظاهر و شکلی طبیعی، از جمله خصوصیات این نوع طراحی می باشد. در این نوع سبک کفپوش‌های چوبی و آثار هنری کاربرد زیادی دارند و جذابیت خاصی را به فضای آشپزخانه ویلا می دهند. همچنین یک نورپردازی مناسب و درست در این سبک بسیار ضروری و مهم است.

 

آشپزخانه ویلا به سبک هالیوودی

از سبک های خاص دیگری که محبوبیت فراوانی دارد، سبک هالیوودی است. این نوع سبک در دهه 1930 و در پی سینمای هالیوود شکل گرفت. سبک هالیوودی بسیار دقیق طراحی شده است و یک سبک بسیار تجملاتی است. در این نوع سبک، از پالت‌های رنگی آبی، سفید، قرمز، زرد قناری، سیاه و سبز در دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده می شود. جهت چیدمان آشپزخانه نیز، از وسایل لاکچری و لوکس و همچنین پر زرق و برق استفاده می شود.

 

دکوراسیون آشپزخانه به سبک چینی

در سبک چینی، معمولا از رنگ آبی، زرد و قرمز در دکوراسیون استفاده می شود. این نوع سبک طراحی با الهام از نقش و نگارهای زیبای طبیعت، جذابیت و انرژی زیادی را به آشپزخانه می  دهد‌. از خصوصیات مهم این سبک، می توان نقش‌هایی مانند ماهی‌ها، برگ‌ها، درختان، حیوانات و … را نام برد. اگرچه امروزه سبک هایی همچون مدرن و مینیمال در کشور چین محبوبیت زیادی دارند، ولی هنوز هم سبک های سنتی جلوه فوق‌العاده و خاصی دارند. سبک چینی می تواند ترکیب خوبی با دیگر سبک ها داشته باشد و آشپزخانه ویلای شما را به محیطی زیبا تبدیل کند.

 

سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی

در بین انواع مدل آشپزخانه ویلا، هیچ کدام از آن‌ها ایرانی نمی باشند و اغلب طرح‌های دکوراسیون کابینت‌ها و آشپزخانه ایرانی، از نمونه‌های اروپایی الهام گرفته اند که در آنها کابینت عنصر اصلی دکوراسیون در آشپزخانه می باشد. قبلا فقط جنبه کاربردی آشپزخانه در ایران مهم بود، ولی در سال‌های اخیر بیشتر کاربرد تزئینی دارد.

 

نکاتی مهم در خصوص دکوراسیون آشپزخانه ویلا 

نکاتی مهم در خصوص دکوراسیون آشپزخانه ویلا

باید به تهویه و نور طبیعی در آشپزخانه ویلا و اجرای دکوراسیون اهمیت زیادی داده شود. در صورتی که استفاده از نور طبیعی در آشپزخانه امکان پذیر است، احتیاجی نیست از لامپ‌ استفاده کنید.

سعی کنید اجاق گاز را در نزدیک پنجره قرار ندهید و به جای آن سینک را بگذارید. این کار می تواند به زود خشک‌‌تر شدن سینک ظرف شویی کمک زیادی کند.

همچنین برای انتخاب رنگ‌ها به شیوه ترکیب آنها و تأثیری که می توانند بر قسمتهای مختلف داشته باشند، توجه زیادی کنید.

به جنس مواد و متریال مورد استفاده در ساخت آشپزخانه توجه کنید.

بهتر است برای ساخت بدنه و کف آشپزخانه، از موادی استفاده کنید که در مقابل آتش مقاومت خوبی دارند.

 

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه ویلا صحبت کردیم و مطالبی را به صورت جامع در اختیار شما گذاشتیم. هر کدام از سبک های گفته شده در بالا، ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبایی خاص خود را دارند و هر یک از آنها می توانند فضایی دلنشین و زیبا را برای آشپزخانه ویلای شما به ارمغان بیاورند، انتخاب هر نوع سبکی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه، کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را در خصوص این مقاله در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.