11 روش برای ساخت استخر ارزان - سازه برتر



11 روش برای ساخت استخر ارزان

برای ساخت استخر ارزان، نیاز به رعایت قواعد و اصولی دارید تا هزینه های شما کاهش پیدا کند. البته اگر برای ساخت یک استخر کم هزینه در ساخت ویلا، به دنبال کمترین قیمت باشید و بخواهید کیفیت را فدای آن کنید؛ باید بگوییم که اصلا کار عاقلانه ای نیست.

در واقع راه‌های اصولی برای کنترل و کاهش هزینه‌ها در زمان ساخت استخر ارزان در ویلا وجود دارند. کلید این کار این است که شما باید استخری را برای ساخت انتخاب کنید که علاوه بر رعایت استانداردها، کمترین هزینه را برای شما داشته باشد. در ادامه این مطلب روش‌هایی که باعث می شوند تا بتوانید ساخت استخر خود را زیبا و در عین حال ارزان تمام کنید را به شما آموزش می دهیم.

 

روش‌های ساخت استخر ارزان

روش‌های ساخت استخر ارزان

در این بخش از سازه برتر شما را با روش‌های ساخت یک استخر در ویلایتان با هزینه کم معرفی می کنیم:

 

 

1- ساخت استخر با جنس وینیل Vinyl

استخرهای وینیل از پلاستیک آستری رزین مانند درست شده اند که روی سطح بتنی استخر قرار داده می شود تا از نفوذ آب به داخل زمین جلوگیری کند. با این حال، این سازه‌ها از نظر قیمت مواد اولیه، بسیار ارزان‌تر از فایبرگلاس یا سیمان هستند. ولی بر خلاف انواع دیگر، استخرهای وینیل نیاز به هزینه زیادی برای جایگزینی آستر دارند. آستر نیز بیشتر در معرض آسیب است، اگرچه می توان بیشتر سوراخ‌ها را با وصله ترمیم کرد.

با استفاده از این نوع ماده، می توانید در هزینه ساخت استخر صرفه جویی کنید. اما باید توجه داشت که این نوع استخر را نمی توان برای تمام عمر استفاده کرد و در صورت استفاده زیاد، لاینر پلاستیکی باید هر چند سال یکبار تعویض شود. البته اگر از استخر زیاد استفاده نمی کنید و خیلی زود از طراحی آن خسته می شوید، یک استخر وینیل ممکن است هر ساله با یک آستر طراحی جدید برای شما مناسب باشد.

 

ساخت استخر کوچک در ویلا

2- ساخت استخر کوچک در ویلا

استخر کوچک‌تر به معنای استفاده از مواد خام کمتر، نگهداری کمتر و کار کمتر است که این سه مورد از هزینه‌های اصلی نگهداری می باشند و شما توانید با ساخت استخری با اندازه متوسط ​​کوچک‌تر، یک استخر ارزان بسازید.

طرح‌های کوچک زیادی هستند که نه تنها ارزان می باشند، بلکه جذاب نیز هستند و در عین حال محبوبیت زیادی دارند. اگر فضای محدودی در حیاط ویلای خود دارید، ممکن است واقعاً به یک استخر شنای ارزان و کوچک احتیاج داشته باشید.

 

3- از استخر پیش ساخته استفاده کنید

استخرهای پیش ساخته موجود در صنعت ساختمان، شامل همه چیزهایی هستند که برای ساخت استخر خود نیاز دارید. با توجه به هزینه بالای قرارداد با شرکت‌های ساخت استخر، انتخاب این گزینه می تواند تا حد زیادی در هزینه شما صرفه جویی کند.

این مدل از استخرها محدودیت‌هایی نیز دارند که پس از استفاده نمی توان آنها را به تنهایی جمع کرد و همچنین عمق آنها کم است و در هر بار استفاده باید دوباره آبگیری شوند.

 

4- ساخت استخر در فصل پاییز

تابستان و بهار، فصل‌های اوج ساخت استخر هستند. شما می توانید در اوایل پاییز که تعداد پروژه‌های در دست ساخت کمتر و فروش کمتری از شرکت های پیمانکار ساخت استخر بتنی از نظر ساخت و تجهیزات وجود دارد، کار ساخت استخر خود را انجام دهید و با هزینه کمتری آن را به اتمام برسانید.

البته نکته منفی این است که به محض اتمام آن نمی توانید از استخر جدید استفاده کنید. ولی اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها تا حد امکان هستید، می توانید این شیوه را به کار ببرید.

 

ساخت استخر در فصل پاییز

5- حذف موارد اضافی

زمانی که سعی می کنید هزینه ساخت استخر را ارزان تمام کنید، المان‌های غیر ضروری در این کار تهدیدی برای شما به حساب می آید. در هر پروژه، امکانات ارتقا یافته و اضافه ای وجود دارد که پتانسیل افزایش هزینه کلی ساخت استخر را دارد. مهمترین هزینه‌های اجتناب ناپذیر، ساخت محوطه اطراف به طور مناسب، نردبان، حفاظ و وسایل ایمنی دیگر است که طبق قانون در استخرها الزامی است. اگر می خواهید یک استخر خانگی ساده و بدون فیلتر و سیستم گرمایشی داشته باشید، هزینه اجرا بسیار کمتر خواهد بود و با مبلغ خیلی کمتری می توانید یک استخر ارزان و ساده داشته باشید.

 

6- دریافت مجوز برای ساخت استخر

مجوزها با توجه به محل، دارای اشکال متفاوتی می باشند، به عنوان مثال شهرداری در برخی مناطق ممکن است انتظار مجوز الکتریکی جداگانه را داشته باشند و یا این که یک متخصص برق جهت مراقبت از سیم کشی‌ها در اختیار شما قرار دهد. به هر حال دریافت مجوز لازم از جمله اقداماتی است که باید حتما انجام شود و شما ناچارید در ساخت استخر، به فکر هزینه گرفتن مجوز باشید.

 

7- انتخاب یک سایت خوب و مناسب جهت ساخت استخر

بخشی از امکاناتی که جهت ساخت استخر مورد نیاز است مانند بتن، فیلتر، پمپ، لوله، مبدل، میلگرد، مواد آب بند و ... را مشخص کنید و به دنبال سایت‌هایی باشید که این لوازم را با قیمت مناسب‌تری ارائه می دهند.

توجه داشته باشید که بسته به بودجه ای که برای ساخت استخر ارزان قیمت در اختیار دارید و با توجه به نیازهای خود تصمیم گیری کنید.

استخرهای شنای ویلایی، اغلب در حیاط ویلاها می باشند. ولی شما می توانید مکان دیگری مانند پشت بام، طبقات، زیر ساختمان و... را نیز در نظر داشته باشید. جهت انتخاب مکان ساخت استخر نهایت دقت را به کار ببرید.

چرا که انتخاب کردن مکان‌های خاص، نیاز به اضافه کردن امکانات دیگری برای فضای مورد نظر دارد.

افزودن مواردی مانند بالا بردن مقاومت و ایستایی ساختمان ویلایی و ...

اضافه کردن المان‌هایی مانند پوشش گیاهی، درختان و...

که تمام این موارد باعث افزایش هزینه ساخت استخر خواهد شد و در صورتی که ساخت استخر ارزان مورد نظر شماست، این کار اصلا توصیه نمی شود. برای این کار شما می توانید بودجه ای که برای ساخت استخر در اختیار دارید را به شرکت سازنده اطلاع دهید، تا آنها بهترین راهنمایی را برای ساخت استخر ارزان به شما بکنند.

 

انتخاب فرم و شکلی ساده برای ساخت استخر ارزان

8- انتخاب فرم و شکلی ساده برای ساخت استخر ارزان

باید فرم و شکل استخر دلخواه خود را انتخاب کنید. آیا دوست دارید استخر شما فرم گوشه دار داشته باشد یا گرد؟ مستطیل باشد یا مربع؟ یا ترکیبی از چند شکل هندسی داشته باشد و فرمی خاص و جدید داشته باشد؟ اندازه و ابعاد آن چقدر باشد؟ عمق آن چقدر باشد، کم عمق، نیمه عمیق و یا عمیق؟ به صورت کلی استانداردها و ابعاد استخر جهت ساخت استخری مقرون به صرفه و زیبا باید بررسی و انتخاب شود.

البته دقت داشته باشید که در زمان انتخاب فرم و شکل استخر، هرچه قدر طرح‌های پیچیده‌تری را انتخاب کنید، هزینه طراحی و ساخت استخر بیشتر می شود و به همین دلیل در صورتی که به دنبال ساخت استخر ارزان می باشید، از انتخاب کردن فرم‌های پیچیده پرهیز کنید.

شما می توانید به راحتی یک استخر ساده و زیبا را با انتخاب متریال مناسب و تزیین کردن با انواع پوشش گیاهی طراحی کنید و بسازید.

 

9- ساخت استخر با بتن

اگر می خواهید ساخت استخرتان در بلند مدت، هزینه کمی در برداشته باشد می توانید از بتن جهت ساخت استفاده کنید.

بتن یکی از بهترین متریال برای ساخت استخر است. زیرا بسیار بادوام و قوی است و همچنین باعث می شود که شما بتوانید برای مدت زمان طولانی از استخر خود استفاده کنید. ساخت استخر با بتن، تضمین می کند که برای سالیان طولانی از آن استفاده کنید. اکثر استخرهای خانگی با متریال‌هایی همچون بتن، وینیل و فایبرگلس درست می شوند و به هر اندازه و شکلی ساخته شوند.

اگر تمایل دارید استخر ویلای خود را مطابق سلیقه خود طراحی و اجرا کنید، بتن گزینه خوبی است و یک انتخاب پایدار و ابدی است که محوطه بیرونی ویلا را زیباتر می کند. ولی با این حال گران‌ترین نوع متریال است. به خاطر این که این نوع استخر احتیاج به پی ریزی و زیرسازی‌های گسترده ای دارد و در مقایسه با مواد دیگر هزینه و زمان بیشتری احتیاج دارد و می توان این طور گفت که استفاده از این متریال، بیشترین هزینه ساخت استخر را در پی خواهد داشت. به همین علت است که هر کسی سازه‌های بتنی را انتخاب نمی کند.

ولی در صورتی که شما از استخرتان استفاده‌های سنگین می کنید، سرمایه گذاری روی بتن در درازمدت باعث کاهش هزینه‌های ساخت استخر می شود. یک نگهداری مناسب و خوب از بتن در استخر، باعث بالا بردن ارزش ویلا شما خواهد شد.

 

ساخت استخر فایبرگلاس

10- ساخت استخر فایبرگلاس

استخرهای پیش ساخته و فایبرگلاس، به خاطر ارزان بودن و این که در زمان کمی قابل نصب می باشند، بسیار پر طرفدار هستند.

ولی باید توجه کرد که در هر متراژی قابلیت اجرا ندارند، اما در صورتی که به دنبال این هستید که هزینه ساخت استخر شما ارزان‌تر تمام شود، انتخاب مناسبی می باشند.

جهت سهولت در نصب، باید یک قالب فایبرگلاس را آماده کرد. استخرهای پیش ساخته بیشتر به شکل یک فرم تکمیل شده به فروش می روند که این کار باعث می شود به راحتی بتوانند در جای خود قرار داده شوند.

فایبرگلاس آماده را بعد از حفاری سایت می آورند و در مکان نصب می کنند.

استخر فایبرگلاس دارای دوام و تعادل خوبی است و از لحاظ قیمت نیز مناسب است. برای استخرهایی که آب شوری دارند، استخر پیش ساخته و وینیل گزینه خوبی هستند.

 

11- سیستم گرمایش و تصفیه در ساخت استخر ارزان

نوع سیستم تصفیه و گرمایشی که برای استخر خود انتخاب می کنید، هزینه های متفاوتی را در پی خواهد داشت و با توجه به مرغوبیت و جنس آن، قیمت تغییر پیدا می کند و هزینه ساخت استخر را متغیر می کند.

ولی باید حتما به این نکته توجه کنید که انتخاب سیستم گرمایش یا تصفیه با قیمت کمتر لزوما انتخاب درستی نمی باشد.

اگرچه در آن سیکل زمانی هزینه ساخت استخر کمتر می شود، اما باید هزینه تعمیرات آن را با گذر زمان را نیز در نظر داشت.

زیرا به طور معمول سیستم‌هایی که قیمت کمتری دارند از عمر و کیفیت پایین‌تری برخوردارند.

 

امکانات دیگری نیز جهت ساخت استخر وجود دارند. ولی ضرورتی ندارند و به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد، از این رو می توان از به کار بردن آن‌ها در ساخت استخر ارزان چشم پوشی کرد.

مانند زیبا کردن فضای محوطه استخر، استخری جداگانه برای کودکان، ساخت جکوزی در کنار استخر، صندلی برای اطراف استخر و تجهیزات دیگری که با توجه به سلیقه هر فرد می توان به استخر اضافه کرد که خود این موارد به هزینه ساخت استخر می افزاید.

در نهایت در صورتی که برای هزینه ساخت استخر ویلایی بودجه کافی در اختیار ندارید، راه حل اساسی خرید یک استخر آماده پیش ساخته می باشد.

چرا که هزینه طراحی و ساخت استخر ویلایی درون زمین، خیلی گران می باشد.

بهترین کار این است که بعد از در نظر گرفتن بودجه ای که در اختیار دارید، جهت طراحی و ساخت استخر ویلایی با پیمانکاران و متخصصین حرفه ای در این کار مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید تا در زمینه مراحل ساخت استخر ارزان ویلایی شما را راهنمایی کنند. این افراد به صورت کامل مراحل ساخت استخر ویلایی را به شما اطلاع می دهند، تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به ساخت استخر کنید.

 

 

جمع بندی

در نهایت به شما توصیه می کنیم که تا جایی که ممکن است، در ساخت بخش‌های اصلی استخر هزینه کنید و پس انداز خود را به امکانات اضافی اختصاص دهید، زیرا ساخت سازه را فقط یک بار انجام می دهید و تا سالیان طولانی از آن استفاده می کنید. شما می توانید آپشن‌ها و امکانات رفاهی غیر ضروری را بعدها نیز به استخر ویلای خود اضافه کنید. همچنین سعی کنید با چند فرد با تجربه قبل از ساخت استخر مشورت کنید و از نکاتی که در زمان ساخت استخر ارزان توصیه می کنند، نهایت استفاده را ببرید.