صفر تا صد ساخت ویلا سازه سبک lsf و مزایا و معایب آن - سازه برتر



صفر تا صد ساخت ویلا سازه سبک lsf و مزایا و معایب آن

ویلا سازه سبک lsf یکی از سازه‌های نوین و به روز است که در سالهای جدید از سوی سازندگان ویلا با استقبال زیادی روبه رو شده است. ساخت سازه‌های سبک یا ال اس اف برای اولین بار از سال 1385 در ایران شروع شد و تا به امروز ادامه دارد. سازه‌های ال اس اف یکی از روشهای نوین صنعت در ساخت ویلاها است. این روش ساختمان سازی سازگاری خوبی با طبیعت دارد و در مدت زمان کوتاهی بنای مورد نظر آماده می شود. در ادامه این مقاله بیشتر با نحوه ساخت ویلا سازه سبک آشنا خواهیم شد.

 

ساخت ویلا سازه سبک lsf

ساخت ویلا سازه سبک lsf

ال اس اف یا مدولاری و یا سازه سبک یا اسکلت فولادی سبک، نوعی از اجرای مدرن ساختمان سازی و ساخت ویلا است، که دارای مزایا و معایبی می باشد. در حقیقت به سازه‌هایی که از پیش ساخته اند، ال اس اف می گویند. سازه سبک، ساخته شده از مقاطع فولادی جدار نازک می باشد که مدت زمان ساخت ویلا را بسیار کاهش می دهد. در واقع سازه ال اس اف، برای اسکلت ساختمان استفاده می شود و برای بخشهای دیگر پروفیل را به کار می برند. سبک بودن این نوع سازه، به خاطر استفاده از پروفیلهای سرد است. برای ساخت سازه سبک، ورقهای فولادی را به کار می برند که پوشش گالوانیزه دارد. در ادامه سازه برتر اجزای تشکیل دهنده و مراحل ساخت ویلا ال اس اف را بیشتر توضیح می دهیم:

 

 

اجزای تشکیل دهنده سازه ‏ال اس اف LSF

هر سازه ای که به روش ال اس اف اجرا شده باشد، دارای اجزای زیر می باشد:

صفحات تخته تشکیل شده از گچ

لایه ای برای عایقهای حرارتی و صوتی

ورقهای فولادی

 

مراحل اجرای سازه ال اس اف در ساخت ویلا

مراحل اجرای سازه ال اس اف در ساخت ویلا

جهت ساخت ویلا با این نوع سازه، در ابتدا باید ارزیابی مقدماتی در مورد خاک و شرایط جوی مکان ویلا انجام داد. به طور کلی مراحل اجرای ویلای lsf عبارتند از:

 

اجرای پی و فونداسیون سازه

اجرای اسکلت سازه که شامل سقف و دیوارها است.

اجرای پوشش داخل و خارج سازه

اجرای تاسیسات سازه که شامل بخشهای مکانیکی و برقی است.

 

اجرای پی و فونداسیون سازه

جهت اجرای ویلای ال اس اف، بعد از حفاری زمین تا عمق ۵۰ سانتیمتری، انکر بولتها را در فواصلی که از قبلا مشخص شده اند، داخل فونداسیون قرار می دهند، تا به وسیله آنها، دیوارهای سازه را ثابت نگه دارند.

 

اجرای دیوارهای سازه سبک

در این مرحله دیوارها نصب می شود که برای این کار از انکربولتهای داخل فونداسیون استفاده می کنند، تا دیوارها نصب شود و ثابت باشد.

این نوع دیوارها وزن بارهای مرکزی و جانبی را تحمل می کنند. دیوارهای غیر باربر هم که در ساختار و سازه آن موثر نیستند، در آخر کار نصب می شوند.

 

اجرای سقف سازه سبک

در طراحی و اجرای ویلای lsf، در زمان نصب سقف روشهای مختلفی را به کار می برند. استفاده از خرپاهای سقفی و سیستم تیر ریزی هم سطح از روشهای معمول در این مورد هستند. به طور معمول سقف را با پوشش های بتن یا خشک می پوشانند.

در سقف این نوع سازه‌ها، تیرچه‌های سرد نورد شده را به کار می برند که برای مشخص کردن فاصله تیرچه‌ها، عواملی مانند ظرفیت باربری و همچنین اندازه قطعاتی که پوشش سقف را می پوشانند را مورد توجه قرار می دهند.

 

اجرای پوششهای داخلی و خارجی

برای نمای ویلاها به روش سبک سازی، می توان از انواع مصالح مدرن و سنتی در صنعت ساختمان استفاده کرد. جهت اجرای پوششهای خارجی، می توان از روش خشک یا تر استفاده کرد.

برای پوشش داخلی، می توان از مصالح گوناگونی مانند کاغذ دیواری، رنگ، انواع گچ، کاشی و … استفاده کرد و برای پوشاندن کف هم هر نوع پارکت، کف پوش و موکت را می توان به کار برد. عایق کاری کردن دیوارها چه در بیرون و چه در داخل، معمولا به وسیله ورقهای پلی استایرن که ضخامتی ۵ سانتی متری دارد، تامین می شود.

 

اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی سازه ال اس اف

تاسیسات مکانیکی که شامل تهویه و لوله کشی می باشند، توسط متخصصین انجام می شود. در لوله کشی اغلب پی وی سی فشرده و لوله‌های سوپرپایپ استفاده می شود که این لوله‌ها در برابر لوله‌هایی از جنس چدن و فلز دارای مقاومت بیشتری هستند و بسیار انعطاف پذیرند.

در تاسیسات برقی نیز نصب کلید و پریز و خط های تلویزیون و تلفن و سیم کشی اجرا می شود، که نصب کردن این نوع تاسیسات به دلیل این که سازه ها پیش ساخته هستند و در بین دیوارها فضای خالی وجود دارد، کار راحتی است.

 

اجرا و نصب پنجره و درب

پنجره‌ها و درهایی که در سازه سبک، استفاده می شود، از جنس آلومینیوم و پی وی سی ضد حریق است که اینگونه درها ضد سرقت نیز می باشند و به سبک مدرن ساخته می شوند.

 

مزایای ساخت ویلا با سازه سبک

مزیتهای ساخت ویلا با سازه سبک

ساخت ویلا با ال اس اف، مزیتهای فراوانی دارد که می توان به چند مورد از آنها اشاره کرد. همان گونه که از نام این نوع سازه مشخص هست، وزن بسیار سبکی دارد که خود یکی از مزایای مهم سازه سبک پیش ساخته می باشد. ساخت ویلا با استفاده از سازه ال اس اف، در مدت کوتاهی نیز انجام می شود. اسکلت و سازه اولیه ساختمان ویلایی، به صورت انبوهی در تولیدی ساخته می شود و به همین دلیل به لحاظ زمانی ساخت ویلا زیاد طول نمی کشد.

 

ساخت ویلا با سازه سبک، علاوه بر این که سریع انجام می شود، بسیار آسان و ساده است. ولی در مقابل دارای استحکام و مقاومت زیادی می باشد. همچنین در برابر حرارت زیاد و آتش سوزی، هوا زدگی و تغییرات شیمیایی نیز بسیار مقاوم است و برای صرفه جویی کردن در هزینه‌ها نیز گزینه بسیار مناسبی است.

 

یکی دیگر از مزایای مهم سازه سبک این است که کیفیت یکنواختی دارد. در واقع در همه اجزای این نوع سازه کیفیت به طور یکسان دیده می شود. سازگاری خوب با طبیعت، یکی دیگر از مزایای سازه ال اس اف است و دلیل آن هم، قابل بازیافت بودن تمام اجزای این نوع سازه می باشد.

 

عمر و دوام بالای سازه سبک و مقاومت آن در مقابل زلزله نیز، از دیگر مزایای ساخت ویلا با این سازه می باشد.

 

معایب ساخت ویلا با سازه سبک

معایب ساخت ویلا با سازه سبک

ساخت ویلا با سازه پیش ساخته سبک، هیچ گونه ممنوعیتی ندارد. زیرا اکثر بناهای ویلایی با طبقات محدود درست می شوند. به طور معمول ویلاها، یک یا نهایتا دو طبقه هستند، پس هیچ ممنوعیتی برای استفاده از ال اس اف وجود ندارد. بنابراین اجرا کردن ساختمانهای طبقاتی با این نوع سازه ممکن نیست که یکی از معایب آن به شمار می رود.

همچنین ساختن اسکلتهای فولادی از پیش ساخته نیاز به مهارت، دقت و تخصص زیادی دارد. حرفه ای بودن افراد متخصص در ساخت سازه سبک، اهمیت زیادی دارد و در صورت حرفه ای نبودن، سازه با مشکل روبه رو می شود.

 

کاربرد سازه‌های سبک

ساختن ویلا با ال اس اف، فقط یکی از کاربردهای اسکلت فولادی آماده است. سازه‌های lsf از ورقه‌های فولادی، لایه‌هایی از عایق حرارتی و صوتی و همچنین از صفحات سبک درست شده اند، که برای بناهای زیادی قابل استفاده هستند. ساختمانهایی را که می توان با سازه سبک اجرا کرد، موارد زیر می باشند:

ساختمانهای مسکونی تا ۵ طبقه

ساخت کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که دارای کاربرد صنعتی می باشند.

افزودن طبقات در پشت بام ساختمانهایی که از قبل ساخته شده اند.

ساختمانهایی با کاربری ورزشی و آموزشی

ساختمانهایی که در ساخت آنها محدودیت طبقاتی وجود دارد

و همچنین در ساخت خانه‌های ویلایی

 

ساخت سازه سبک در طبقه دوم

سازه سبک در طبقه دوم

جهت افزایش طبقات ویلا یا ساختمان، احتیاج به استفاده از مصالح سبک است. گاهی اوقات مالکان قصد دارند که طبقات بیشتر یا جدیدی بر روی ساختمان خود احداث کنند. اغلب اوقات این نوع ساختمانها مقاومت بالایی ندارند. برای مثال احتمال دارد یک طبقه جدید بر روی ساختمان یک طبقه خود طراحی و اجرا کنند و از آنجایی که بیشتر اوقات این سازه‌ها از مقاومت بالایی برخوردار نیستند، از این رو برای بیشتر کردن طبقات ساختمان ویلایی ، سبک سازی طبقه دوم ساختمان امری مهم است. به کار بردن مصالح ساختمانی سنتی برای ساخت سازه‌های گوناگون باعث افزایش وزن سازه می شود. سنگینی سازه یکی از معایب آن به خصوص در هنگام وقوع زلزله است. به همین دلیل امروزه با ظهور مصالح نوین و پیشرفت تکنولوژی، به منظور مقاوم کردن ساختمان ویلایی اقدام به سبک سازی آن می کنند.

علاوه بر پایین بودن وزن سازه سبک، از دلایل دیگر سبک سازی ویلا یا ساختمان را، می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. سازه ال اس اف دارای مزیتهایی مانند وزن خیلی کم، عملکرد سازه ای کارآمد در برابر نیروهای جانبی، روشهای اتصال کارآمدتر، انجام عملیات ساختمانی کمتر، حذف شدن نخاله‌های ساختمانی و ... است. لازم به ذکر است که از LSF برای ساخت سقف سازه هم استفاده می شود. ولی می توان این طور گفت سیستم ساختمانی LSF، بهترین روش افزایش طبقه بر روی ویلاها و ساختمانهای موجود است.

 

استفاده از سازه سبک برای ساخت ویلا در شمال

یکی از مهمترین کاربردهای سازه سبک که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، بهره بردن از آنها جهت ساخت ویلا در شمال است. به دلیل همه مزایایی که در بخش بالا اشاره کردیم، سازه‌های ال اس اف برای ویلاهای شمال، به ویژه در شرایط جوی شهرهای شمالی گزینه ای بسیار مناسب هستند. این سازه‌ها وزن سبکی دارند و طبق طرح پیشنهادی می توان آنها را در مکانهای مختلف نصب کرد.

همچنین از آنجائیکه طراحی و ساخت ویلای شمال اهمیت زیادی دارد و نقش مهمی در جذب مشتری جهت خرید ویلا دارد، پیمانکاران ساختمانی و مهندسان، ترجیح می دهند ویلاهای ایمن‌تر و زیباتری را با سازه‌های LSF بسازند. این نوع سازه‌ها را به آسانی می توان به سایر مصالح بتنی و فلزی متصل کرد و مهمتر این که در برابر آب و هوای بارانی و مرطوب شمال، دارای مقاومت خوبی هستند.

 

 

هزینه ساخت ویلا با ال اس اف lsf

فاکتورهای زیادی در مشخص کردن قیمت سازه ال اس اف موثر هستند که مهمترین عامل در تعیین قیمت، نوع مواد مصرفی برای ساخت ویلا یا ساختمان پیش ساخته است که البته نوسان بازار نیز بی تاثیر نیست. ولی مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در هر روش ساخت ویلا یا ساختمان، مصالح استفاده شده در آن می باشد.

در واقع با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که ساختمانهای سازه سبک یا LSF به دلیل سرعت بالا در ساخت و سهولت در نصب شان، زمان زیادی جهت احداث یک واحد مسکونی صرف نمی شود و همین عامل باعث می شود که هزینه تمام شده کمتری نیز داشته باشند.

 

نکات اجرایی در ساخت ویلا LSF

نکات اجرایی در ساخت ویلا LSF

هنگامی که طراحی فضاهای خارجی و داخلی ویلا انجام می گیرد، باید حتما به تناسب و هماهنگی که بین این دو فضا وجود دارد، اهمیت داده شود.

رنگهایی در خارج و داخل ساختمان ویلایی به کار می رود، باید با هم هماهنگ باشد و قسمتهای داخلی مانند آشپزخانه و اتاق و … دارای رنگهایی متناسب با خارج از آن باشند.

درها و پنجره‌های استفاده شده در این نوع سازه‌ها، باید متناسب با نمای بیرونی آن باشد و جهت زیباتر شدن آن استفاده شود.

در ساخت سازه‌های سبک، می توان امکانات رفاهی مختلفی مانند فضای سبز، آبنما، استخر، پارکینگ و آلاچیق را طراحی کرد تا ویلا به تمامی امکانات مجهز باشد.

 

 

جمع بندی

امروزه طراحی و ساخت ویلا با lsf، به دلیل داشتن کیفیت مناسب در ساخت و سرعت و مقاومت بالا در مقابل زلزله، در کشورهای مختلف مانند آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا، ژاپن، ایران و… انجام می شود. در واقع این نوع سازه یکی از مصالح نوین برای ساخت ویلاها و ساختمانها است که خیلی سریع اجرا می شود و عمر طولانی نیز دارد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب، بهره کافی را برده باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.