اصول کلی طراحی و ساخت ویلا جنگلی - سازه برتر



اصول کلی طراحی و ساخت ویلا جنگلی

ساخت ویلا جنگلی در کشور ایران و در تمام دنیا امری محبوب و پرطرفدار است. جنگل یکی از فضاهایی است که هر فردی وارد آن می شود، تصور گذراندن چند روز اوقات فراغت در بین انبوهی از درختان از سرش بیرون نخواهد رفت.

وقتی اقامت در یک ویلای جنگلی، خاطره انگیز و پر از لذت می شود که سبک طراحی و معماری مناسبی برای ساخت ویلا جنگلی در نظر گرفته شده باشد. در واقع توجه نکردن به نکاتی که برای ساخت ویلای جنگلی باید رعایت شود، باعث می شود که سازندگان پروژه ساخت ویلا و صاحبان آنها با مشکلات زیادی رو به رو شوند.

در ادامه بیشتر درباره شیوه طراحی و ساخت ویلا جنگلی و نکات مهمی که در زمان ساخت آنها باید رعایت شود صحبت خواهیم کرد، همراه ما باشید.

 

طراحی و ساخت ویلا جنگلی

طراحی و ساخت ویلا جنگلی

به صورت کلی ویلا جنگلی، به دو شکل طراحی و اجرا می شود:

۱.ساخت ویلا جنگلی به شیوه مستقل

۲.ساخت ویلا جنگلی در شهرکها

ساخت هر کدام از این ویلاهای جنگلی، به میزان سرمایه و سلیقه افراد بستگی دارد. بسیاری از مردم، یک جامعه آماری را جهت سرمایه گذاری برای ساخت ویلا جنگلی خود در نظر می گیرند. به عنوان مثال بعضی از افراد برای آسایش بیشتر، ساخت یک ویلای جنگلی مستقل را ترجیح می دهند و برخی دیگر به خصوص در زمان سفرهای خانوادگی جهت امنیت بیشتر، اقامت در ویلاهای جنگلی در شهرکها را بر می گزینند.

در ادامه این بخش از سازه برتر توضیحاتی در خصوص طراحی داخلی و خارجی ویلا جنگلی می دهیم:

 

طراحی و ساخت محوطه بیرونی ویلا جنگلی

محوطه سازی ویلا جنگلی مناسب، یکی از مهمترین عناصر در دکوراسیون مدرن است که مورد توجه قرار گرفته است، در ویلاهای جنگلی با نصب باربیکیو و آلاچیق در محوطه ویلا که در صنعت ساختمان موجود هستند، می توان نمای بیرونی آن را بسیار زیباتر و جذاب تر کرد و همچنین باعث افزایش کارایی آن شد.

استفاده از آبنما و ایجاد یک فضای سبز زیبا در ورودی ساختمان ویلایی، نیز از نکات دیگر طراحی ویلا جنگلی است که به طور معمول توجه خاصی به آن می شود. در اغلب ویلاهای جنگلی از سالنهای بزرگ همراه با پنجره های بلند، جهت طراحی انواع ویلاهای جنگلی استفاده می شود. این مورد به شما کمک می کند تا از فضای داخل ویلا، دید کاملی به محیط زیبای محوطه بیرون داشته باشید.

 

طراحی داخلی ویلا جنگلی

یکی از عوامل موثر در ویلا جنگلی، طراحی داخلی آن است. طراحی داخلی ویلای جنگلی، علاوه بر زیباتر کردن ویلا می تواند به شما کمک کند تا ویلا خود را به خوبی تزئین کنید و از فضاهای مختلف ساختمان استفاده کنید، تا فضای خسته کننده ای برای شما ایجاد نشود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای شیکتر و جذابتر شدن ویلایتان، باید طراحی و چیدمان داخلی ویلا شما، با محیط بیرون نیز همخوانی داشته باشد.

 

میزان امکانات در ویلا جنگلی

میزان امکانات در ویلا جنگلی

در ساخت ویلای جنگلی، امکانات کامل را می توان در نظر گرفت و آن را به یک ویلای دلباز با امکانات پیشرفته تبدیل کرد. داشتن یک ویلای اختصاصی از هر چیزی بهتر است. هم جایی برای سکونت موقت در زمان سفر خواهد بود و هم باعث سرگرمی اعضای خانواده می شود، همچنین می توانید جشنهای خانوادگی را در آن برگزار کنید.

طراحی و ساخت ویلای جنگلی، همیشه به عنوان یک نقطه کانونی مورد توجه است. برای مثال آشپزخانه ویلا با یک طراحی زیبا و بینظیر اجرا می شود. ساخت شومینه در فضای داخل ویلای جنگلی، یک ایده خاص دیگر می باشد. ویلاهای جنگلی که بزرگ‌تر هستند، می توانند دارای اتاق مطالعه، اتاق ناهارخوری و حتی یک پاسیوی بزرگ باشند.

در ساخت ویلاهای جنگلی، اغلب یک گاراژ یا پارکینگ اختصاصی برای خودروها در نظر گرفته شده است. هر چه مساحت زمین بزرگتر باشد، ظرفیت پارکینگ نیز بیشتر است. در ویلا جنگلی انباری نیز وجود دارد. اگرچه، طراحی اتاقها دارای قفسه‌ها و کمدها به زیباترین شکل ممکن است. به عنوان مثال، برای این کار پیشنهاد می شود کمدهای داخلی یا کشویی یا حتی یک تخت با قفسه‌های مخفی بسازید. شما حتی می توانید یک اتاق مخصوص لباسشویی به صورت جداگانه در داخل ویلا طراحی کنید.

المان دیگری که در طراحی ویلای جنگلی، همیشه مورد توجه بوده است، ساخت بالکن یا تراس زیبا و دلباز با نمایی رو به جنگل می باشد.

 

مصالح مورد استفاده در ساخت ویلا جنگلی

اگر در نمای ویلا جنگلی از شیشه و چوب پلاستیکی یا ترموود استفاده کنید، به اندازه ویلاهای ساخته شده در خارج از کشور چشم نواز خواهد بود. صرف نظر از این، ویلاهای جنگلی با مصالح باکیفیت ساخته شده اند، بنابراین اطمینان حاصل می شود که ویلاها برای مدت طولانی دوام می آورند. علاوه بر این، هزینه‌های نگهداری و تعمیر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

البته شاید در نگاه اول چوب از لحاظ ظاهر، پایداری، دسترسی آسان و حداکثر سازگاری با طبیعت، مناسب‌ترین مواد جهت ساخت ویلاهای جنگلی باشد، ولی چوب در حالت طبیعی خود نقاط ضعفی دارد و تقویت ساختار آن ضروری به نظر می رسد. بتن همچنین می تواند در طراحی و ساخت ویلاهای جنگلی استفاده شود، زیرا می تواند به عنوان یک ماده بادوام در شرایط مختلف جوی مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیب شیشه، بتن و چوب نیز متنوع و جذاب است. در کوهپایه‌های جنگلی و سرسبز که بسترهای سختی دارند، سنگ هم یک متریال مناسب برای ساخت ویلا است. نمای حجیم و سنگین ویلا با سطح شیشه ای عریض، امکان ورود مناظر جذاب و سرسبز را به داخل ویلا می دهد. علاوه بر این، سنگ طبیعی هماهنگی بیشتری با محیط طبیعی منطقه جنگلی دارد.

در ویلای جنگلی از مواد کامپوزیت مختلفی نیز استفاده می شود. این نوع ظاهر ویلایی ترکیبی و مصنوعی، تا حدودی با بافت جنگلی هماهنگ است، اما فقط برای تعطیلات و اقامت کوتاه مدت و به صورت ویلاهای پیش ساخته یا کوچک، می توان این مصالح را استفاده کرد. ترکیب مصالح ساختمانی و تکنولوژی، نصب ویلاهای پیش ساخته در محل، منجر به تنوع و سرعت در روند ساخت و طراحی ویلا جنگلی می شود.

 

مزایای ساخت ویلا در جنگل

مزایای ساخت ویلا در جنگل

علاوه بر آرامش و زیبایی که جنگلها برای ساکنان ویلاهای جنگلی به ارمغان می آورند، ویلاهای جنگلی، دارای مزایای دیگری نیز هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

 

بهره بردن از هوای مطبوع و معتدل

هوای معتدل و مناسب نواحی جنگلی، یکی از مهمترین دلایل برای تقاضای زیاد خرید و اجاره ویلاهای جنگلی می باشد. بسیاری از مردم دوست دارند تا در هر فرصتی که به دست می آورند، از شهرهای بزرگ با هوایی آلوده به جنگلی با هوای سالم و لذت بخش پناه ببرند.

 

دسترسی به مناظر زیبا و بکر

این مزیت کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد، زیرا بعضی از افراد نمای دریا و مناظر ویلاهای ساحلی را به منظره جنگل ترجیح می دهند. ولی عده زیادی از مردم، طرفدار منظره رمزآلود و چشم‌نواز درختان و گیاهان انبوه هستند و از تماشا کردن آن آرامش می گیرند و لذت می برند.

 

دوری از شلوغی و آلودگی شهری

ویلاهای جنگلی علاوه بر آن که فاصله خیلی زیادی از بافت شهری دارند، به وسیله درختان انبوه، آلودگی صوتی در آنها کمتر است و همین موضوع باعث آرامش بیشتر برای ساکنین ویلاهای جنگلی می شود.

 

نکات ایمنی در زمان ساخت ویلا جنگلی

نکات ایمنی در زمان ساخت ویلا جنگلی

انتخاب نوع مصالح

مهم‌ترین نکته ای که در ساخت ویلا باید به آن اهمیت دهید، انتخاب مصالح ساختمانی مناسب است. مصالح ویلاسازی در جنگل، باید با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعت مکان مورد نظر انتخاب شود و جهت ایمنی، مصالح استفاده شده برای ویلا را باید اسپری و رنگ آمیزی کرد، تا ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشند و دچار پوسیدگی نشوند.

 

نورگیری مناسب ویلا

ویلا جنگلی ایده آل باید با نورگیری مناسب طراحی شود و با توجه به فصل، با نور خورشید خنک یا گرم بماند. به همین دلیل معمولاً در ویلاهای ساخته شده در جنگل پنجره‌های تمام قد را به کار می برند و این کار باعث می شود تا ویلاها در فصل زمستان به طور کامل در برابر آفتاب گرم شوند و در نتیجه از مصرف بیش از حد سوخت جلوگیری می شود.

 

اهمیت رعایت اصول زیست محیطی در ساخت ویلای جنگلی

وقتی صحبت از طراحی ویلاهای جنگلی می شود، بسیاری از علاقه مندان و حامیان حفاظت از محیط زیست حساسیت نشان داده اند. در واقع ما به عنوان نسلهای کنونی این وظیفه را داریم که محیط زیست را برای نسلهای آینده سالم و پاک نگه داریم. طراحی ویلاهای جنگلی در مرزهای غیرقانونی اشتباهی نابخشودنی است و جریمه‌های سنگینی نیز در پی خواهد شد.

بنابراین در صورتی که از حامیان محیط زیست می باشید و یا به سلامت محیط زیست اهمیت می دهید، باید در طراحی ویلا جنگلی به الزامات زیست محیطی توجه داشته باشید و این قوانین و الزامات را زیر پا نگذارید. قطع درختان، تخریب محیط زیست، از بین بردن پوشش گیاهی، تجاوز به زمین های جنگلی و کشاورزی، تغییر کاربری اراضی از جنگل به مسکونی و باقی گذاشتن نخاله‌های ساختمانی در محیط، نباید جزئی از فرآیند طراحی و ساخت ویلاهای جنگلی باشد. بنابراین اولین اصل در طراحی ویلاهای جنگلی احترام به محیط زیست می باشد.

 

پایبند به معماری بومی منطقه در طراحی ویلا جنگلی

زمانی که تصمیم به طراحی ویلای جنگلی را دارید، باید اصول طراحی ویلای خود را بر اساس قوانین طراحی ویلای بومی قرار دهید. برای مثال، اگر در منطقه ایدهآل، ویلای جنگلی به سبک کلبه‌های چوبی و سنگی، با ظاهری روستایی طراحی شده است، بهتر است برخلاف آب شنا نکنید و طرح محلی منطقه را تکرار کنید و با این کار زیباییهای بومی منطقه را حفظ کنید. رعایت سبک معماری بومی در ساخت ویلاهای جنگلی، یکی از نکات کلیدی است که در طراحی ویلاهای جنگلی باید مورد توجه قرار گیرد. این امر نه تنها می تواند یکپارچگی طراحی ویلا را در این قسمت حفظ کند، بلکه حس بهتری را به مخاطب القا می کند.

 

 

الهام از طبیعت در طراحی ویلا

یکی از نکات مهم در طراحی ویلاهای جنگلی، الهام گرفتن ازعناصر طبیعی و طبیعت است. استفاده از مواد ارگانیک می تواند فضای صمیمی‌تری را در ویلا به وجود آورد. چه در طراحی بیرونی ویلا و چه در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا، می توان از عناصر طبیعی مانند سنگ، چوب، خشت و آجر دست ساز استفاده کرد. استفاده از خاک رس نیز در ساخت کلبه‌های جنگلی رایج است. بنابراین در طراحی ویلاهای جنگلی سعی کنید، از رنگی مشابه با طبیعت اصیل جنگل استفاده کنید.

 

توجه کردن به شرایط اقلیمی

همان گونه که قبلا هم گفتیم، شرایط اقلیمی منطقه برای ساخت ویلا جنگلی بسیار تاثیر گذار است و اگر ویلا بر اساس این اقلیم طراحی نشود، صاحب ویلا متحمل ضرر می شود.

در صورتی که ویلا با توجه به اصول لازم در آب و هوای مناسب خود ساخته نشود، خیلی زود فرسوده می شود و باعث هزینه بیشتری برای صاحب ویلا می شود. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم برای طراحی ویلا با یک معمار مجرب و حرفه ای مشورت کنید، حتی اگر قصد دارید یک ویلای پیش ساخته بخرید، استاندارد ویلا را بدانید و با خیال راحت آن را خریداری کنید.

 

قیمت طراحی و ساخت ویلا جنگلی

قیمت طراحی و ساخت ویلا جنگلی

ویلا جنگلی هم مانند ویلاهای دیگر ساخته می شود، ولی یکی از دلایلی که ساخت ویلا جنگلی را گران‌تر می کند، این است که این نوع ویلاها در مناطق تعیین شده ای ساخته می شوند و ساخت ویلا در هرجایی از جنگل که بخواهید، امکان پذیر نیست. همچنین گرفتن مجوز برای ساخت ویلا جنگلی کار سختی است. به همین دلیل است که زمین این ویلاها در مقایسه با زمینهای دیگر گرانتر است و هرکسی با بودجه اندک نمی تواند این نوع ویلا را بخرد.

 

 

جمع بندی

همان گونه که در این مطلب اشاره کردیم، ساخت ویلا جنگلی یکی از پروژه‌های پرطرفدار ومحبوب برای معماران و سرمایهگذاران است. دلیل اصلی این دیدگاه، زیبایی مناظر اطراف ویلاهای جنگلی است که حس آرامش را به افراد القا می کند. ولی ساخت ویلا در مناطق جنگلی به آسانی اجرا نمیشود و باید با در نظر گرفتن شرایط جوی و محیط زیستی انجام شود.

بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری یا ساخت ویلاهای جنگلی را دارید، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

امیدواریم نکاتی که در این مقاله برای ساخت ویلا جنگلی معرفی کردیم، برای شما کاربردی بوده باشد و اگر سوالی دارید، می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.