نمای شیشه ای پیوسته چیست؟ - سازه برتر



نمای شیشه ای پیوسته که در ساخت ویلا یا ساختمانها استفاده می شود، از لحاظ مهندسی به سازه ای اطلاق می شود، که جهت اتصال شیشه به نما تا حدود 20 مترمربع از هیچ جدا کننده و یا متریال دیگری به جز شیشه استفاده نمی شود، در این مقاله قصد داریم به شرح نمای شیشه ای پیوسته و معرفی انواع آن بپردازیم، همراه ما باشید.

 

نمای شیشه ای پیوسته چیست؟

نمای شیشه ای پیوسته چیست؟

اگر حداقل 60 درصد از مصالح شیشه ای برای اجرای نمای ویلا یا ساختمان استفاده شود، به آن نمای شیشه ای گفته می شود، که به دو نوع پیوسته و ناپیوسته تقسیم بندی می شود.

در نماهای شیشه ای پیوسته، از هیچ ماده یا پارتیشن دیگری برای اتصال شیشه به کرتین وال تا متراژ 20 متر مربع استفاده نمی شود، اما نمای شیشه ای ناپیوسته برعکس عمل می کند و بنابراین از مواد دیگری برای تقسیم شیشه به 20 متر مربع استفاده می شود. نمای شیشه ای پیوسته، شامل نمای شیشه ای کرتین وال و فریم لس می باشد، در صورتی که نمای اسپایدر، یک نمای شیشه ای ناپیوسته است.

 

 

انواع نمای شیشه ای پیوسته

نمای شیشه ای پیوسته، با توجه به نوع نصب و اجرا به دو نوع نمای شیشه ای فریم لس و نمای شیشه ای کرتین وال تقسیم بندی می شود، که در ادامه این بخش از سازه برتر توضیحاتی در خصوص این نماها می دهیم:

 

نمای شیشه ای پیوسته فریم لس

نماهای فریم لس، یکی از زیباترین نماهای شیشه ای است که در نمای بیرونی ساختمان فقط شیشه دیده می شود. این نوع نمای پیوسته، به صورت مستقل و بدون قالب و سازه نصب می شود. ابتدا شیشه را روی قالب یا ورق پروفیل آلومینیومی نصب می کنند و سپس با کمک چسب مخصوص آب بندی می شود، تا از ورود آب و گرد و غبار به داخل ساختمان یا ویلا جلوگیری شود. این موارد در پشت نمای شیشه ای نصب می شود و غیر قابل مشاهده است. این نوع نما به این صورت است که می توان شیشه‌ها را به صورت مخفی باز کرد تا از بیرون دیده نشوند و معمولاً رنگهایی که برای نمای فریم لس استفاده می شود سفید و آبی است.

 

نمای شیشه ای پیوسته کرتین وال

نمای شیشه ای پیوسته کرتین وال

نمای کرتین وال، نوعی نمای شیشه ای است که بسیار شیک و مدرن می باشد که با ترکیب پروفیل آلومینیومی به عنوان سازه اصلی و لاستیکهای ضد آب و هوابند نصب می شود و دارای مزایای زیادی می باشد. تولید این نما صنعتی است و یکی از مدرن‌ترین، جذاب‌ترین و زیباترین نماهای شیشه ای محسوب می شود که بسیار پرطرفدار است و در اصل توسط یک معمار آلمانی طراحی و اجرا شده است. کرتین وال در لغت به معنای دیوار پرده ای است و یک سازه خود نگهدار است که هم عبور نور دارد و هم دارای استحکام خوبی است. این نوع نما خود به چند دسته دیگر تقسیم می شود از جمله:

 

نمای کرتین وال پیوسته درپوش دار یا فیس کپ

Face cape نوعی کرتین وال است و ساختار آن به این صورت است که شیشه نما روی صفحه آلومینیومی قرار داده می شود و یک درپوش روی درز شیشه را می پوشاند و در نهایت ساختاری با استحکام زیاد تشکیل می شود. کرتین والهای روکش دار با اشکال مختلف در صنعت ساختمان موجود هستند، از جمله مستطیلی، دایره ای و دوکی. همه این روکشها و ورقها 5 سانتی متر عرض دارند. طول این لاملها از 5 تا 23 سانتی متر متغیر است. طول این کلاهک بستگی به نیاز مشتری و ابعاد سازه ساختمان متفاوت است.

 

نمای کرتین وال پیوسته فریم لس

در شیشه فریم لس یک سطح شیشه ای همگن با خطوط چسب باریکی داریم، که جلوه زیبایی به نمای ساختمان می بخشد. در این نوع کرتین وال، چسب سازه ای برای تثبیت شیشه بین آلومینیوم و شیشه به کار می رود و در اکثر سطوح نما شیشه مشاهده می شود و دیگر قاب یا روکشهای آلومینیومی را در نما نمی بینید.

 

نمای کرتین وال پیوسته نیمه فریم لس

یک کرتین وال نیمه فریم لس، از ترکیب فیس کپ و فریم لس به وجود می آید. به این شکل که نما بدون روکش و به صورت افقی قابل اجراست. به عنوان مثال 3 شیشه را روی هم چیده و آلومینیوم را به صورت عمودی بین درزهای شیشه ثابت می کنند، اما آلومینیومی بین این شیشه‌ها قرار نمی گیرد.

 

نمای پیوسته کرتین وال یوچنل

نمای پیوسته کرتین وال یوچنل

کرتین وال U-channel مانند فریم لس است و برخی از کارشناسان معتقدند که شاخه ای از آن است و تنها تفاوت این نوع نما با سیستم فریم لس در نحوه تثبیت شیشه است، برای فریم لس از فریم آلومینیومی جهت دور شیشه استفاده می شود. ولی در یوچنل به جای فریم آلومینیومی اسپیسر را به کار می برند و در نهایت از چسب برای دور شیشه استفاده می شود.

به صورت کلی ماهیت کار از نظر نوع نمای پیوسته کرتین وال تفاوتی ندارد، در حقیقت تفاوت آنها در متریال هنگام نصب است.

 

 

نحوه نصب نمای شیشه ای پیوسته کرتین وال

کرتین وال خیلی ظریف است و در اجرای آن تجربه به تنهایی کافی نیست. چرا که اجرای آن خطرناک است و محاسبات دقیقی می طلبد. اگر محاسباتی که این سیستم را اندازه گیری می کند غیر دقیق باشد، علاوه بر ضرر مالی می تواند باعث تلفات جانی نیز شود. سیستم کرتین وال در ارتفاع بالا نصب می شود. ابعاد هر بلوک شیشه ای حداقل 2×3.5 متر است و وزنی بین 300 تا 400 کیلوگرم دارد. اگر پیچها و بستها به شکل درستی نصب نشده باشند و نتوانند وزن شیشه را تحمل کنند بسیار خطرناک است.

 

شیوه‌های نصب کرتین وال

نصب به روش استیک

به این روش نصب، اجرای کارگاهی نیز گفته می شود که بیشتر کارها در کارگاه انجام می گیرد، یعنی کار نماسازی در کارگاه آماده می شود و سپس برای نصب به محل ارسال می شود، برای مثال براکتهای استفاده شده روی کمربندها، به صورت پروفیلهای افقی و عمودی برش خورده و اجرا می شود و سپس شیشه نصب می شود. تمامی این کارها به صورت ویژه در کارگاه تولید درب و پنجره انجام می شود و در محل ساخت نصب می شود. با توجه به هزینه بالا، میزان اجرای این روش تنها 5 درصد است. یکی از مزیتهای این روش این است که می تواند خطای میلی متری یا بیشتر را بدون ایجاد مشکل در نصب برطرف کند.

 

روش نصب به یونیتایز

این روش احتیاج به محاسبات دقیق جهت اندازه گیری دارد، که اشتباه در آن حتی به اندازه میلیمتری، منجر به افزایش هزینه و زمان مجدد برای طراحی و ساخت می شود. در این شیوه نصب، قاب و شیشه آن در ساختمان نصب می شود و نیازمند تخصص و دقت فراوانی است.

 

 

اندازه ضخامت شیشه‌ها در نمای کرتین وال پیوسته چقدر می باشد؟

به طور معمول، شیشه‌هایی که در نمای پیوسته کرتین وال به کار می روند، دارای ضخامت حداقل 24 میل و حداکثر 28 میل هستند.

 

قیمت نمای پیوسته کرتین وال

قیمت تمام انواع کرتین وال پیوسته از جمله فریم لس، فلپ کس و … حدودا یکسان است و تفاوت قیمتها به صورت 10-15 درصدی می باشد.

البته قیمت نمای کرتین وال با توجه به یک سری فاکتورها متفاوت است، برای مثال در صورتی که ابعاد تایلهای شیشه استاندارد نباشد، گران‌تر می شود. زیرا اگر ارتفاع کار بیشتر شود، باید ضخامت شیشه‌ها بیشتر و مقاطع آلومینیوم سنگین‌تر باشد.

 

کاربرد نمای شیشه ای پیوسته

کاربرد نمای شیشه ای پیوسته

نمای شیشه ای پیوسته، بر اساس قانون در مراکز تجاری و مسکونی به کار می رود، به شرطی که در مسیر معابر بزرگراه‌ها و شریانهای اصلی نباشد. زیرا به علت وجود حجم وسیعی از شیشه، برای رانندگان مزاحمت بصری ایجاد می کند. به همین خاطر فاصله این نوع نما از زمین به صورت افقی باید حداقل 2000 متر باشد.

 

قوانین طراحی و اجرای نمای شیشه ای پیوسته

در مقابل شرایط اقلیمی در تمام مناطق جغرافیایی از جمله تابش آفتاب، یخبندان، طوفان و نفوذ گازهای مضر مقاوم باشد.

مقیاس، شکل، متریال و رنگ نمای شیشه ای پیوسته، باید متناسب با حجم ساختمان ویلایی یا تجاری باشد و از لحاظ شکل جداره‌های نورگذر و پنجره ها، برآمدگیها و ابعاد، با مقررات ملی ساختمان و قوانین مصوب عمران وتوسعه شهری متناسب باشد.

در زمان ساخت باید به مکان قرار گیری ساختمان یا ویلا مورد نظر با سایر ساختمانهای اطراف توجه شود و با آنها هماهنگی داشته باشد.

در طراحی نمای پیوسته شیشه ای باید به شرایط اقلیمی، موقیعت مکان، فرهنگ، خیابان و ویژگیهای محیطی توجه شود.

برای نظافت نمای شیشه ای نیز باید امکاناتی درنظر گرفته شود، به طوری که تاثیر بدی بر نما و حجم ساختمان وارد نکند.

به کار بردن شیشه و نوع ضخامت و تعداد لایه آن، باید متناسب با مقررات ملی ساختمان و استانداردهای ملی ایران باشد. شیشه‌هایی که در اندازه 9 متر عرض و مساحت 1.50 متر مربع باشند، نباید ریزنده باشند، به این معنی که در صورت شکستن به تکه‌های برنده و تیز تبدیل نشوند و برای افراد خطرناک نباشند.

متریال نمای شیشه ای پیوسته، باید به شکلی نصب شود که قابل جدا شدن نباشد. چه به ساختار اصلی و سازه ساختمان یا ویلا وصل باشد و چه به شکل جدا از سازه ساختمان اتصال داشته باشد، باید با قوانین و آیین نامه های سازه ای مطابقت داشته باشد.

همچنین نمای پیوسته باید دوام بالایی داشته باشد و اقدامات نگهداری و تعمیر آن به راحتی انجام گیرد.

 

مزایای نمای شیشه ای پیوسته

مزایای نمای شیشه ای پیوسته

کاهش وزن ساختمان یا ویلا

نمای شیشه ای پیوسته در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی باعث کاهش وزن ساختمان می شود. این کاهش وزن کلی ساختمان یکی از مزایای مهم آن به شمار می رود.

 

سرعت در اجرای نما

به خاطر ویژگیهای ساخت و نصب شیشه که منحصر به خود آن می باشد، سرعت اجرای نما تا حدود بسیار زیادی بالا می رود.

 

بهره بردن از نور طبیعی

انتخاب نمای شیشه ای پیوسته برای ساختمان، استفاده ی حداکثری از نور خورشید برای روشنایی فضای داخلی را فراهم می کند، که این مورد خود به نوعی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می شود.

 

ایجاد منظره و دید مناسب

نمای شیشه ای، منظره وسیعی را در اختیار افراد می گذارد، که یکی از جذابیتهای استفاده از این نوع نما است.

 

صرفه جویی در هزینه ساخت

اگر از نمای شیشه ای با شیشه‌های دو و سه جداره استفاده شود، هزینه‌های ساخت نما به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند، زیرا سرعت نصب و اجرای آن بالا است.

 

ظاهر زیبا

نمای شیشه ای پیوسته، حسی از سبکی و ظرافت را به محیط انتقال می دهد، که از نظر بصری ظاهر زیبا و مدرنی را به وجود می آورد.

 

مقاومت بالا در مقابل شرایط اقلیمی

شیشه در برابر شرایط آب و هوایی سخت، مقاومت خوبی دارد و برای مثال همانند فلزات دچار ترک، خوردگی و از این قبیل آسیبها که به ظاهر ساختمان نیز صدمه وارد می کنند نمی شود.

 

معایب نمای شیشه ای پیوسته

معایب نمای شیشه ای پیوسته

شیشه در برابر عبور سرما و گرما، از ضعیف‌ترین مصالح به حساب می آید. در نتیجه این خصوصیت شیشه در ساختمانهای با نمای شیشه ای مشکلاتی را به وجود می آورد.

 

اتلاف انرژی و آلودگی هوا

به دلیل تبادل دمایی که بین هوای بیرون و شیشه صورت میگیرد، بخشی از دمای داخل ساختمان از بین میرود و در نتیجه نیاز به انرژی بیشتر می شود، البته اخیرا شیشه‌هایی ساخته میشوند که گرما را جذب می کنند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکنند. مقاومت پنجره‌های دوجداره نسبت به پنجره‌های تک جداره بیشتر است.

با این حال، دیوارهای پرده شیشه ای هنوز درمقایسه با مصالح ساختمانی دیگر اتلاف انرژی بیشتری دارند. اتلاف دمای بالا و مصرف انرژی بی رویه سرمایش و گرمایش نمای شیشه ای، در نهایت منجر به آلودگی بیشتر هوا نیز می شود.

 

ایجاد آلودگی صوتی

شیشه، مقاومت پایینی در برابر نفوذ صداهای خارج از ساختمان به داخل را دارد و این مورد باعث ایجاد مشکل می شود.

 

مقاوم نبودن در مقابل زلزله و آتش

شیشه در برابر ضربه و تکانهای ناشی از زلزله به هیچ عنوان مقاومت و انعطاف خوبی ندارد و انتخاب مناسبی از این جهت نمی باشد. همچنین مقاومت شیشه در مقابل آتش سوزی نیز بسیار کمتر از مصالح دیگر است و این موضوع یک نکته منفی به حساب می آید.

 

کاهش فضای مفید ساختمان

هنگامی که نمای شیشه ای دوجداره باشد، فضای خالی بین دو پوسته از 20 سانتی متر تا 2 متر، با توجه به نوع کاربری ساختمان تغییر می کند و باعث کاهش فضای قابل استفاده در ساختمان یا ویلا می شود.

 

هزینه‌های بالای نگهداری

هزینه نگهداری و تعمیر نمای شیشه ای، در برابر نماهای دیگر بسیار بیشتر است و به ویژه برای حفظ ظاهر و زیبایی نما، همواره تمیز نگه داشتن شیشه‌های ساختمان ویلایی اهمیت زیادی دارد، که این خود هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت.

 

عدم آسایش حرارتی در فصول سرد سال

در فصلهای سرد سال، احساس آسایش حرارتی در فضاهایی با نمای شیشه ای وجود ندارد و ساکنان از نامناسب بودن دمای فضای داخلی ویلا یا ساختمان خود رنج می برند.

 

 

جمع بندی

دراین مطلب شما را با نمای شیشه ای پیوسته و کاربرد آن آشنا کردیم، همچنین انواع آن را برشمردیم و مزایا و معایب نمای پیوسته را شرح دادیم و در نهایت متوجه شدیم که نمای شیشه ای پیوسته، یک نمای زیبا و منحصر به فرد برای هر ساختمان یا ویلایی است.

اگر سوال یا پیشنهادی در خصوص این مقاله دارید در قسمت دیدگاه‌ها حتما از ما بپرسید.