معرفی 10 المان برتر برای زیباسازی محوطه استخر ویلا - سازه برتر



10 المان برتر زیباسازی محوطه استخر ویلا

زیباسازی محوطه استخر ویلا با استفاده از انواع المان‌های جذاب، به اندازه طراحی، اجرا و ساخت استخر اهمیت دارد. به همین دلیل، برای اجرای محوطه سازی استخر، باید توجه و دقت زیادی به خرج داد.

از طرف دیگر، محوطه سازی فضای اطراف استخر، در افزایش زیبایی بصری و ظاهری و همچنین جذابیت این سازه، تاثیر بسزایی دارد. با ساخت یک محوطه مناسب برای استخر، به خوبی می توان ترک‌ها، شکاف‌ها و سایر موارد ناخوشایند را پوشش داد. علاوه بر این، با طراحی و اجرای چنین فضایی، ضریب امنیت و ایمنی کاربران و همچنین سطح آسایش نیز افزایش پیدا می کند.

اگر شما هم می خواهید زیباسازی محوطه استخر ویلای خود را به بهترین شکل انجام دهید، مطالب این مقاله می تواند یک راهنمای اولیه خوب، برای آشنایی شما با انواع المان‌هایی باشد که برای زیبا کردن محوطه استخر به کارمی روند.

 

نحوه زیباسازی محوطه استخر ویلا

امروزه محوطه سازی ویلا با زیبا کردن محوطه استخر با به کارگیری روش‌های ابتکاری و خلاقانه و با استفاده از متریال‌های مختلف انجام می شود. برای انجام صحیح و بهینه این کار، بهتر است ابتدا اطراف استخر را تمیز کنید.

علاوه بر این، جمع آوری و تمیز کردن شاخه‌ها و برگ‌های خشک پیرامون استخر، یکی دیگر از نکات با اهمیت در این زمینه است. لازم به ذکر است که محوطه سازی محیط های گوناگون مانند استخر، ویلا، حیاط و باغ بر اساس اصول و ضوابط مشخصی انجام می شود. هدف از این فرآیند بهینه سازی و استفاده هوشمندانه از فضا است.

 

المان های زیباسازی محوطه استخر ویلا

انواع المان‌ها برای زیباسازی محوطه استخر ویلا

در این بخش از سازه برتر، شما را با انواع المان‌هایی که برای زیبا کردن محوطه استخر ویلا به کار می روند، آشنا می کنیم:

 

 

1- محوطه سازی استخر ویلا با چوب

محوطه سازی استخر (Pool Landscaping) با چوب، یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش هاست. برای انجام این فرآیند با توجه به بودجه اختصاص یافته و مدل و نوع استخر از چوب‌های گوناگونی مانند چوب درخت سرو، ماهون، کاج و درخت ساج در صنعت ساختمان استفاده می شود.

چوب کاج یکی از ارزان‌‎ترین چوب‌هاست، اما در عین حال شکننده‌ترین چوب‌ها نیز می باشد. اما سهولت نگهداری و تعمیر و عدم جذب حرارت به خصوص در فصل تابستان از خصوصیات اصلی درختان کاج محسوب می شود.

چوب درخت ماهون برای محوطه سازی استخر در ساخت ویلا، با وجود جذابیت بصری و زیبایی شناسی فوق العاده اش، بسیار گران می باشد. چوب سرو علاوه بر داشتن دوام و استحکام، مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی و آفات دارد.

محوطه سازی استخر با چوب ساج، علاوه بر دو برابر کردن فضای اطراف استخر، مقاومت و دوام خوبی در برابر نوسانات جوی و دمایی دارد.

 

محوطه سازی استخر ویلا با استفاده از گیاهان

2- محوطه سازی استخر ویلا با استفاده از گیاهان

یکی دیگر از راه‌های زیباسازی محوطه استخر ویلا، بهره بردن از گیاهان در این فضا است. محوطه استخر را با گیاهان تزئین کنید تا فضایی جذاب، سر سبز و آرامش بخش ایجاد کنید. از جمله گیاهانی که برای محوطه سازی استخر ویلا استفاده می شود عبارتند از:

 

گیاهان خوشبو در اطراف استخر

هیچ چیز خوشبوتر و دوست داشتنی‌تر از خود طبیعت نیست. گیاهان معطر مانند تاک‌های شیرین، درختچه‌ها و درختان را در اطراف استخرها و پیاده روهای آن بکارید. بعضی از گیاهان در شب، بوی بهتری دارند. خیلی از درختچه‌های گلدار، انگورها و حتی کاکتوس‌ها عطری دارند که بسیار لذت بخش است.

 

گیاهان گرمسیری در محوطه اطراف استخر

یک استخر شنا با محوطه سازی استوایی و گرمسیری، انتخاب ایده آلی برای بسیاری از صاحبان ویلا و استخر است. گیاهان گرمسیری همانند گل همیشه بهار، رنگی جذاب را به اطراف محوطه استخر می دهند. اگر آب و هوا اجازه دهد، می‌توانید با اضافه کردن گیاهان استوایی مانند درختان نخل، زنجبیل یا سایر گیاهان استوایی، محوطه استخر را گرمسیرتر نشان دهید. گیاهان استوایی به دلیل رنگ‌های روشن و رایحه‌های لطیف ایده خوبی می باشند.

این دو خصوصیت مهم به گیاهان گرمسیری کمک می کند تا از آسیب رساندن حیوانات کنجکاوی مانند سنجاب‌ها به گیاهان جلوگیری شود. علاوه بر این، گیاهانی مانند نعناع دارای عطر قوی هستند و می توانند از کودکان در برابر پشه‌های مزاحم محافظت کنند، زیرا دفع کننده طبیعی حشرات هستند. گیاهان استوایی عجیب و غریب که برای رشد در اطراف استخر شما عالی هستند شامل موارد زیر هستند:

نخل‌ها

هبیسکوس

پاپیروس

با توجه به عرض و ارتفاع نهایی رشد، درختانی را که نزدیک استخر شنا رشد می کنند را با دقت زیادی انتخاب کنید. در حالی که درختان بالقوه را در نظر می گیرید، به دنبال درختانی باشید که با ریختن گل‌ها، برگ‌ها یا میوه هایشان باعث ایجاد درهم ریختگی نشوند.

 

کاشت کاکتوس در محوطه اطراف استخر

کاکتوس‌ها و درختچه‌ها مناظر دلپذیری را برای لذت بردن در هنگام استراحت در کنار استخر فراهم می کنند. در کنار یک استخر در یک منطقه کویری، کاکتوس‌ها می توانند فوق العاده و طبیعی باشند. به علاوه، همه این گیاهان می توانند به ایجاد یک باغ متنوع و زیبا کمک کنند، تا خانواده و دوستان شما در تمام فصل بتوانند از آن لذت ببرند.

 

محوطه سازی استخر ویلا با اجرای نورپردازی

3- محوطه سازی استخر ویلا با اجرای نورپردازی

یکی دیگر از ایده‌های جذاب و خلاقانه برای محوطه سازی استخر ویلا، طراحی یک نورپردازی چشم نواز و زیبا در این فضا است. در این زمینه باید توجه داشت که روشنایی و نور از عناصر مهمی هستند که بر زیبایی و جذابیت محوطه استخر می افزایند.

نورپردازی فضاهای استخر با چراغ‌های LED بسیار موثر و کارآمد است.

 

4- استفاده از آبنما در محوطه سازی استخر ویلا

طراحی و اجرای آبنما از دیگر گزینه‌های محبوب و بسیار جذاب محوطه سازی استخر محسوب می شود. در سال‌های جدید، بهره بردن از آبنما از استقبال بالایی برخوردار شده است. طراحی و ساخت آبنماها، با استفاده از متریال‌های مختلفی انجام می شود. در طراحی این عنصر تزئینی، شیوه نگهداری، اندازه صدا و نوع ریزش آب، اهمیت زیادی دارد.

 

5- ساخت تندیس در محوطه استخر ویلا

نقطه کانونی محیط استخر، مجسمه سازی در آن می باشد. از آلاچیق گرفته تا مسیرهای سنگی روستایی، در واقع محوطه سازی طبیعی می تواند زیبایی منطقه استخر را به همان اندازه که گیاهان انجام می دهند، افزایش دهد. اگر زیاد از مهمانان پذیرایی می کنید، ممکن است تمایل داشته باشید یک فضای نشیمن در فضای باز مانند پاسیو یا عرشه استخر ایجاد کنید. شما همچنین می توانید محوطه سازی استخر درون زمینی خود را با یک قطعه شروع کننده مانند یک مجسمه احاطه کنید.

یک آبشار سنگی طبیعی، استخر حیاط خلوت را به غار طبیعی تبدیل می کند. برای ایجاد ظاهری طبیعی‌تر، اطراف استخر خود را با تخته سنگ‌ها و صخره‌های رودخانه پر کنید و آن را با یک فواره جوشان یا یک آبشار ساده تکمیل کنید تا حس آرامش بخشی از یک چشمه کوهستانی را به استخر خود بدهید. در صورتی که استخری هندسی شکل دارید، سنگ فرش می تواند اکسسوری مناسبی برای ایجاد یک منظره مدرن با ظاهری مینیمال و خطوطی تمیز باشد.

 

6- استفاده از ماسه در محوطه استخر

پیمانکاران بیشتر از ماسه برای پر کردن استخرها استفاده می کنند، ولی در برخی موارد، اگر بیش از حد خیس شود، می تواند مشکلاتی مانند برآمدگی دیوارها را ایجاد کند. اگر خاک شما حاوی رطوبت زیادی است، ممکن است بخواهید شن یا سایر مواد پرکننده را جایگزین کنید.

اگر قصد دارید از شن و ماسه برای تزئین پیرامون استخر خود استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که اضافه کردن ماسه به خاک می تواند زندگی برخی از گیاهان را غیرممکن کند و همچنین باعث نامرتبی داخل و اطراف استخر می شود. مگر اینکه واقعاً محیط استخری مانند ساحل را دوست داشته باشید.

 

7- استفاده از کفپوش زیبا در اطراف استخر

کف پوش اطراف استخرهای روباز باید در صورت خیس شدن، لغزش نداشته باشند و دارای سطح صافی باشند. همچنین انتخاب کف پوش برای اطراف استخر، باید به گونه ای باشد، که پاها به دلیل گرم شدن در تابستان نسوزند. برای این منظور استفاده از کف پوش‌های چوب پلاست گزینه خوبی است، زیرا تنوع چوب پلاست‌های کاور پیرامون استخر بسیار زیاد است و با توجه به اینکه آب استخرها حاوی کلر می باشد، کف پوش‌های چوب پلاست در برابر نمک و کلر مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین جهت نیز، متریال مناسبی برای استفاده در این فضا محسوب می شوند.

ناگفته نماند که در طراحی و ساخت استخر و محوطه سازی، فاکتورهایی مانند نوسانات جوی و دمایی، حداقل و حداکثر دما، تغییرات و نوسانات میزان رطوبت نسبی هوا، تغییرات و نوسانات درجه حرارت و افزایش و ارتقای ضریب ایمنی و امنیت افراد، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

ساخت مبلمان برای محوطه استخر ویلا

8- ساخت مبلمان برای محوطه استخر ویلا

یک مبلمان زیبا و سالن استراحت، به جلوه باشکوه استخر شما می افزاید. هر کسی که احتیاج به تفریح و سرگرمی داشته باشد، می تواند در یک استخرغواصی کند و برای استراحت از مبلمان مناسب اطراف استخر استفاده کند.

 

9- کاشت چمن در اطراف استخر ویلا

در حالی که رشد چمن در پیرامون استخر ایده خوبی به نظر می آید، ولی انجام این کار می تواند به استخر صدمه برساند و به آرامی زیبایی آن را از بین ببرد. همچنین چمن نیاز به نگهداری پیوسته و مداوم دارد و باعث لغزندگی سطح می شود. با این حال، برخی از چمن‌های زینتی ممکن است انتخاب خوبی باشند، زیرا زیاد ریزش نمی‌کنند و احتیاج به نگهداری زیادی ندارند و می توانند ظاهری جدید به استخر شما ببخشند.

چمن‌های زینتی می توانند در مجاورت استخرها چشمگیر باشند. بعضی از چمن‌های زینتی عبارتند از:

نی غول پیکر

چمن دم زرد

بادرنجبویه

فرمیم

بامبو

گل آبی

چمن پر

چمن چشمه

راش (جونکوس)

چمن کره ای (زوسیا)

 

10- ایمن سازی اطراف استخر برای کودکان

پروتکل‌های ایمنی همیشه باید دغدغه اصلی هر صاحب ویلایی برای استخر باشد. به همین خاطر، صاحبان ویلا باید اطراف استخرهای خود را حصار بکشند، به خصوص اگر در ویلا حیوانات خانگی یا کودکان دارند. این کار به صاحبان استخر آرامش خاطر می‌دهد که بدانند فرزندانشان حتی با نظارت محدود در امان هستند. یکی از حصارهایی که برای اطراف استخر استفاده می شود، متریال شیشه است.

تصور کنید در استخری می باشید که دیواری در اطراف آن نیست، یا حداقل دیواری مشاهده نمی‌شود. استخر شیشه‌ای نمای شگفت انگیزی را ایجاد می کند و در سال‌های اخیر در کشور ما هم به وسیله تیم‌های محوطه سازی استخر اجرا می‌شود. در استخرهای شیشه‌ای می‌توان از کف سازی بتنی و دیوارهای جداکننده از جنس شیشه استفاده کرد. استخرهای شیشه‌ای مدرن از تعدادی لایه شیشه‌ای نازک تشکیل شده اند. بنابراین در صورت ایجاد شکست یا ترک در یک لایه، لایه‌های دیگر در برابر بار هیدرواستاتیک مقاومت می کنند. استفاده از شیشه در محوطه سازی استخر مزایایی دارد از جمله:

وارد شدن نور طبیعی به آب و ایجاد دید بهتر برای شناگران

سهولت مراقبت از کودکان به علت رفع موانع دید

مقاومت بالا در برابر حرارت در دیوارهای شیشه‌ای

بزرگ‌ نشان دادن فضا به علت بازتاب نور

داشتن دوام بالا در مقایسه با سایر مواد و مصالح ساختمانی

قابلیت بازیافت شیشه و سازگاری با طبیعت

مقرون‌به‌صرفه بودن

زیباسازی محوطه استخر

علاوه بر این، صاحبان ویلا در صورت امکان می توانند از مزایای روزانه زنگ هشدار استخر بهره ببرند. این پیشرفت باعث می شود که صاحبان استخر آخرین فناوری را برای اقدامات ایمنی انجام دهند. علاوه بر ایجاد ایمنی در پیرامون استخر، صاحبان ویلا باید سطوح را نیز در نظر بگیرند و آن را ضد لغزش کنند تا از لغزش و آسیب دیدگی برای کودکان جلوگیری شود. برای مثال، سطوح ساخته شده از سنگ یا کاشی همچنان می توانند زیبا به نظر برسند.

 

 

جمع بندی

امروزه طراحی محوطه اطراف استخر، به عنوان عنصری شاخص در محوطه‌سازی شناخته شده است و با توجه به علایق مردم امروزی به ایجاد دورهمی‌هایی در فضای باز، زیباسازی محوطه استخر ویلا، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله به معرفی چند المان که به زیبایی محوطه کنار استخر می افزاید، پرداختیم. خوشحال می شویم که نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.