تراس گاردن در ویلا چیست؟ - سازه برتر



تراس گاردن ویلا

تراس گاردن در ویلا چیست؟ شاید این سوالی باشد که برای شما هم پیش آمده باشد، در حقیقت از دیدگاه معماری، تراس گاردن (terrace garden) به فضایی گفته می شود که به ویلا یا واحد مسکونی متصل است و منطقه‌ای مسطح را به وجود می آورد که به عنوان بخش خارجی ویلا استفاده می شود. در قدیم، تراس‌ها معمولاً برای خشک کردن لباس‌های شسته کاربرد داشتند.

ولی امروزه، تراس گاردن به عنوان فضاهای اجتماعی بزرگ استفاده می شود، که به ویلا ظاهری لوکس و لاکچری می دهد. این نوع فضا سقف ندارد و جزو مشاعات در ساخت ویلا به حساب می آید. تراس ویلاها را درقسمت بالاتراز فضای بیرونی قرار می‌دهند، تا ساکنان ویلا بتوانند دید خوبی به فضای منظره اطراف (دریا یا جنگل) داشته باشند.

شما هم اگر قصد طراحی یک تراس گاردن زیبا در ویلای خود را دارید، دراین مقاله همراه ما باشید، تا نکات طراحی آن را برای شما بازگو کنیم.

 

تراس گاردن ویلا چیست؟

تراس گاردن ویلا چیست؟

Terrace garden در زبان انگلیسی به معنای باغ تراس است و در فارسی به معنی تراس سبز است. تراس باغ یا تراس سبز، راه حلی برای طراحی فضاهای بالکن و تراس در ویلاها و واحدهای آپارتمانی و یا روف گاردن می باشد. طراحی تراس سبز به شما امکان می دهد در خانه استراحت کنید، بنشینید و چای بنوشید. در حقیقت فضای آرامش بخشی را در ویلای شما ایجاد می کند.

با طراحی فضاهای سبز در بالکن‌ها و تراس‌ها، محیطی برای رشد گیاهان خوراکی و گل‌های تزئینی خلق کنید. شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعال هستند. اگر قصد دارید این فضاها را به صورت اختصاصی و حرفه ای طراحی کنید، توصیه می کنیم با متخصصان در زمینه محوطه سازی ویلا، مشورت کنید. مهم نیست بالکن شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، با خلاقیت می توانید، تراس خود را به یک تراس گاردن زیبا تبدیل کنید.

 

 

المان‌های قابل استفاده در طراحی تراس گاردن

در طراحی یک تراس سبز عناصر زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند، تا تراس یا بالکن خود را به بهترین شکل ممکن متحول کنید. اگر این کار را به یک شرکت معتبر بسپارید، به خوبی می توانند یک طرح حرفه ای با المان‌های مختلف برای تراس گاردن شما انجام دهند. اما آنچه را که در طراحی تراس سبز می توان به آن اشاره کرد و آن را به مکانی برای استفاده روزمره تبدیل کرد را در این بخش از سازه برتر ذکر می کنیم:

 

طراحی تراس سبز با گلدان یا فلاورباکس

یکی از موثرترین عناصر طراحی تراس سبز، استفاده از گلدان یا فلاورباکس است که می توانید گیاهان، گل‌ها یا سبزیجات مورد علاقه خود را در آن پرورش دهید.

 

طراحی تراس گاردن با استفاده از کفپوش چوبی

یکی از پرطرفدارترین انواع کفپوش‌ها در صنعت ساختمان، کفپوش‌های چوبی است که انتخاب مناسبی برای تراس می باشد که نه تنها آن را متحول می کند، بلکه ماندگاری بالایی دارد و به آسانی تمیز می شود.علاوه بر این، کفپوش‌های چوبی به شما این امکان را می دهد که هماهنگی خاصی با سایر عناصر در تراس گاردن ایجاد کنید.

 

طراحی مبلمان تراس سبز

طراحی مبلمان تراس سبز

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تأثیرگذاری در طراحی تراس، مبلمان می باشد. حتی می توان گفت که عنصر اصلی در تراس است. زیرا شما به مکانی نیاز دارید که بتوانید در آن بنشینید و استراحت کنید یا زمانی را سپری کنید، که فقط مبلمان می تواند این نیاز را برآورده کند.

 

نورپردازی تراس سبز

نورپردازی فضای تراس گاردن، باعث ایجاد جذابیت و زیبایی نمای تراس ویلا شما در شب می‌شود، که این مورد یکی از خصوصیات اصلی طراحی تراس گاردن محسوب می شود.

 

استفاده از نرده چوبی در تراس سبز

نرده چوبی از جمله عناصری به شمار می رود که در طراحی تراس سبز، اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید با بهره بردن از انواع نرده چوبی علاوه‌بر جان پناه، تاثیر زیادی در زیبایی بالکن یا تراس داشته باشید.

 

طراحی تراس گاردن با دیوار سبز

دیوار سبز دیواری است که می توانید، گیاهان سبز یا گل پیچک را روی آن قرار دهید. این کار در ایجاد یک انرژی مثبت در تراس گاردن تاثیر گذار است و بنابراین می توانید تراس خود را به بهترین شکل زنده کنید.

 

کاشت سبزیجات در تراس گاردن

همانند گذشته که هر خانواده درحیاط ویلایی خود، سبزیجات مورد نیازش را می کاشت، در تراس گاردن نیز می توانید گلدان‌های مخصوص در مدل طبقاتی برای کاشت سبزیجات داشته باشید و در آن سبزیجاتی از قبیل جعفری، ریحان، تره، شاهین و ... بکارید.

 

آتشدان و آبنما در طراحی تراس گاردن

فواره‌ها و آتشدان‌های زیبا، برای طراحی تراس سبز عالی هستند. صدای دلنشین آب در آبنما، فضایی دلربا را در ویلا یا خانه شما به وجود می آورد که فضایی مناسب برای نشستن، استراحت و نوشیدن چای است. آبنماها در اشکال و مدل‌های مختلفی طراحی شده اند و شما می توانید آبنما را با اندازه و ابعاد مناسب فضایی که در نظر دارید انتخاب کنید. کوزه‌ها و گلدان‌های سفالی برای طراحی فضایی به سبک سنتی، گزینه بسیار خوبی می باشند.

 

باربیکیو در طراحی تراس گاردن

باربیکیو در روف گاردن، تراس، بالکن و فضاهای دیگر کاربرد فراوانی دارد. بخشی از تراس باغ خود را به عنوان منطقه باربیکیو در نظر بگیرید. یک باربیکیو به شما این امکان را می دهد تا در تراس باغ آشپزی کنید. فضای باربیکیو در فضای باغ تراس، دارای سبک‌هایی با طراحی متنوعی است و طراحی آن باید با سبک طراحی تراس سبز هماهنگی خوبی داشته باشد، تا فضایی جذاب برای مجالس خانوادگی ایجاد کند.

سبک معاصر سبکی جذاب است که می توان از آن در طراحی فضای باربیکیو سنگی یا آجری استفاده کرد. تجربه به یاد ماندنی آشپزی در فضای باز را در تراس گاردن ویلا خود را از دست ندهید. برای جمع‌های خانوادگی در فضای باز در تراس، آشپزی و دسترسی آسان به این فضا، ایده بسیار جذابی است.

 

شمع‌ها و ریسه‌ها در طراحی تراس گاردن

چراغ‌های آویز، چراغ‌های رشته ای، فانوس‌ها و شمع‌ها، المان‌های جذابی برای نورپردازی باغ تراس هستند. درختچه‌ها فضایی زیبا و رمانتیک را در تراس باغ با نورپردازی ریسه ای به وجود می آورند. می توانید چراغ‌های رشته ای را با استفاده از یک قاب مناسب به عنوان تکیه گاه روی تراس سبز خود بگذارید. البته در زمینه نورپردازی رویکردهای متفاوتی وجود دارد.

طناب‌های رنگی و سیم‌های سیار و متحرک، برای ریسه‌های نور در تراس گاردن و فضاهای باغ روی پشت بام مناسب هستند. همچنین لوله‌های پی وی سی عمودی برای قرار دادن چراغ‌های ال ای دی و رشته‌های نور به عنوان نور اضافی برای روف گاردن و تراس‌های سبز در نظر گرفته می شود.

 

سنگ‌ریزه و چمن مصنوعی برای طراحی تراس گاردن

چمن مصنوعی، سنگریزه و متریال واش بتن، برای پوشش کف تراس باغ ایده آل هستند. چند نکته کلیدی وجود دارد که باید هنگام انتخاب چمن مصنوعی به آن توجه کنید. چمن مصنوعی با کیفیت خوب، باید به راحتی تمیز، سبک و انعطاف پذیر باشد. سهولت استفاده و جابجایی کف چمن مصنوعی یکی از خصوصیات اصلی استفاده از آن به شمار می رود.

سنگریزه‌ها در انواع بافت‌ها و رنگ‌های مختلف برای طرح‌های کف تراس باغ استفاده می شود و تنوع زیادی دارند. برای طراحی کف تراس‌ها و بالکن‌های سبز، سعی کنید علاوه بر سنگریزه از ماسه‌های رنگی و تزئینی بهره ببرید. همچنین استفاده از مبلمان سنگی و چوبی در کنار آنها بسیار جالب و جذاب می شود. علاوه بر فضاهای تراس، می توانید از چمن مصنوعی برای طراحی حیاط کوچک نیز استفاده کنید.

 

طراحی تراس گاردن کوچک

طراحی تراس گاردن کوچک

همان گونه که برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید با طراحی تراس گاردن کوچک، در ویلا خود فضایی زیبا و جذاب به وجود آورید و از عصرهای بهاری نهایت استفاده را کنید. در اینجا نکاتی را در خصوص طراحی تراس گاردن کوچک ذکر می کنیم:

 

مبلمان در طراحی تراس کوچک

یکی از عناصر مهم در طراحی تراس‌های کوچک، انتخاب مبلمان مناسب برای آن‌هاست. با توجه به کوچک بودن تراس، انتخاب مبلمانی که مناسب تراس کوچک ویلا باشد، بسیار مهم است. عواملی مانند: مدت زمان استفاده از فضای تراس گاردن، تعداد افرادی که باید همزمان در تراس باشند، آب و هوای منطقه، جنس مبلمان، نوع استفاده شما از تراس سبز؛ برای مثال، آیا دوست دارید روی یک صندلی چوبی کوچک بنشینید و پشت میز کتاب بخوانید، یا دوست دارید روی یک صندلی راحت استراحت کنید، در انتخاب مبلمان موثر است.

همچنین می توانید از تراس، برای نشستن و گفتگو با مهمانان خود استفاده کنید، در این صورت یک نیمکت می تواند به ایجاد کردن فضای کافی برای نشستن کمک شایانی کند. در طراحی تراس گاردن کوچک ویلا، استفاده از کوسن‌های رنگارنگ که با مبلمان مطابقت داشته باشد را از یاد نبرید. هنگام انتخاب مبلمان علاوه بر اندازه باید به هماهنگی رنگ‌ها نیز توجه کافی کرد.

 

نورپردازی تراس کوچک

با نورپردازی تراس کوچک ویلا، می‌توانید از فضای جذاب تراس در شب‌ها هم استفاده کنید. به کار بردن فانوس‌های زیبا، ریسه‌های نور و چراغ‌های روشنایی مینیمال را در تراس کوچک فراموش نکنید.

 

جذابیت بالکن کوچک با استفاده از گیاه

یکی از مهم‌ترین عناصری که به زیبایی و جذابیت یک تراس گاردن کوچک کمک می کند، استفاده از گیاهان است. با توجه به اندازه تراس می توانید چند گلدان کوچک در آن قرار دهید و از جعبه‌های گل با گیاهان بلند برای احاطه آن استفاده کنید. برای سبز شدن دیوار تراس، می توانید از چند گیاه بالارونده نیز استفاده کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید تراس سبز خود را جذاب‌تر و سبزتر کنید، استفاده از دیوار سبز متناسب با فضای تراس است. علاوه بر اینکه گیاه را به تراس شما اضافه می‌کند، فضایی بر روی زمین اشغال نمی‌کند و فضای بازتری برای وسایل و مبلمان دیگر ایجاد می کند.

 

استفاده از رنگ در طراحی تراس کوچک

رنگ در تمام فضاهای زندگی نقش خیلی مهمی دارد. به استفاده از رنگ در طراحی تراس‌های کوچک در ویلاها توجه کنید. استفاده از رنگ‌های روشن باعث می شود فضای تراس بزرگتر دیده شود. عناصر طبیعی مانند چوب و رنگ‌های گرم، باعث جذابیت بیشتر تراس گاردن می شود. برای ایجاد هارمونی رنگی، به انتخاب رنگ عناصری مانند مبلمان تراس و کوسن‌ها دقت کنید.

 

استفاده از میز تاشو در تراس کوچک

اگر فضای تراس گاردن آنقدر کوچک است که نمی‌توانید میز ثابتی را در آن بگذارید، می‌توانید از یک میز تاشو که به نرده تراس نصب می‌شود، استفاده کنید. صندلی‌ها و میزهای تاشو، امکان استفاده از تراس کوچک را به وجود می آورد.

 

تاریخچه استفاده از تراس گاردن 

تاریخچه استفاده از تراس گاردن

تراس گاردن در ایران باستان نقش بسیار مهمی داشته است. در گذشته تمام خانه‌ها دارای فضای سبزی در داخل بودند که برای مصارف زیادی مورد استفاده قرار می گرفت. استفاده از این نوع تراس‌ها نه تنها در ایران، بلکه در دوران رنسانس و روم باستان نیز برای زیبایی خانه‌ها یا پرورش محصولات کشاورزی مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

امپراطوران رومی با تقلید از ایرانیان و فرهنگ‌های آسیایی، از این نوع تراس‌ها برای افزایش کاربری کاخ‌های خود و زیبایی آن استفاده می کردند و در دوره رنسانس نیز خانواده‌های سلطنتی در کاخ‌ها و حتی کاخ واتیکان ایتالیا از این طرح بسیار استفاده می کردند و این موضوع، اهمیت تراس سبز را در افزودن زیبایی و طراوت به خانه در دوران باستان نشان می دهد.

 

تفاوت تراس، بالکن و ایوان

قبل از پرداختن به ایده‌های طراحی تراس کوچک، باید بدانیم که تراس، بالکن و ایوان تعاریف خاصی دارند، اما امروزه با تغییر سبک زندگی و معماری، این واژه‌ها به جای هم استفاده می‌شوند. ایوان فضایی است بین فضای داخلی و خارجی خانه و در خانه‌های قدیمی و معماری سنتی ایرانی مشاهده می شود. بالکن‌ها،همان ایوان خانه‌های قدیمی است که در آپارتمان‌ها، حداقل در یک طرف، طراحی شده اند تا به منظره بیرونی اشراف داشته باشند. پاسیو یا خانه بهاری فضایی بالکن مانند است، اما سقف ندارد، بنابراین اندازه آن جزو آپارتمان به حساب نمی آید.

 

مزایای تراس سبز

مزایای تراس سبز

ایجاد فضایی برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت

محیطی برای کاشت گیاهان خوراکی و تزئینی

تراس سبز، فضایی برای دورهمی خانوادگی و غذاخوردن

استفاده از تراس گاردن، به عنوان فضایی برای گذاشتن فلاورباکس ها و گلدان‌های گل

 

 

جمع بندی

با توجه به مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم؛ استفاده از ایده‌های جذاب و توجه به اندازه و ابعاد فضای تراس از مواردیست که به شما در طراحی تراس سبز کمک می‌کنند. انتخاب متریال‌ها، مبلمان‌ مناسب مانند صندلی و میز و توجه به آبیاری فضای سبز تراس، از موارد تاثیر گذار در طراحی دکوراسیون تراس گاردن به حساب می آید.

ما سعی کردیم تا شما را با بهترین ایده‌های طراحی تراس گاردن آشنا کنیم؛ تا فضایی جذاب و زیبا، متناسب با علایق و نیاز‌هایتان طراحی کنید. امیدواریم که توانسته باشیم در این زمینه به شما کمک کرده باشیم.