نورپردازی روف گاردن را چگونه انجام دهیم؟ - سازه برتر



چگونه روف گاردن را نورپردازی کنیم؟

نورپردازی روف گاردن یکی از ویژگی های جذاب در طراحی فضای بام سبز و محوطه سازی ویلا یا ساختمان است. روف گاردن به نوعی فضایی جهت گذران وقت و استراحت است و در هنگام شب بیشتر استفاده می شود. به همین جهت اهمیت دادن به نورپردازی عناصر موجود در پشت بام سبز، یکی از موارد ضروری است. همچنین یکی از موثرترین آیتم‌های جذابیت نمای ویلاها یا ساختمان‌ها، نورپردازی روف گاردن است. در نتیجه با رعایت اصول نورپردازی در روف گاردن، می‌توان فضایی تاثیرگذار و منحصر به فرد را طراحی کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه انجام نورپردازی روف گاردن و انواع تجهیزاتی که برای روشنایی بام سبز استفاده می شوند، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

نورپردازی روف گاردن

نورپردازی روف گاردن

روف گاردن، یکی از فضاهای کاربردی در هر ویلا یا ساختمانی است و باید به گونه ای طراحی شود که جذاب و متنوع باشد، تا خاطرات لذت بخش و متنوعی را برای شما فراهم کند. برای این منظور باید در ساخت ویلا، نورپردازی روف گاردن بسیار زیبا و منحصر به فرد باشد.

در واقع به کمک نورپردازی، هویت عناصر بام سبز آشکار می شود. نور، پارامتری مناسب برای نمایش مبلمان و اشیا روف گاردن است. بهترین راه برای نورپردازی روف گاردن از سطح زمین تا ارتفاع 0.5 متری است.

 

 

انواع تجهیزات نورپردازی روف گاردن

درادامه این بخش از سازه برتر، انواع تجهیزاتی که در نورپردازی روف گاردن استفاده می شوند را معرفی می کنیم:

 

استفاده از نورافکن

استفاده از نورافکن‌ها در صنعت ساختمان، یکی از عناصر کاربردی و خوب برای روف گاردن است، که برای شاخص کردن عناصر و المان‌های موجود در بام سبز به کار می رود.

 

چراغ زمینی یا دفنی

به طور معمول از این نوع چراغ، برای روشنایی گیاهان و درختان در باغ های پشت بام یا فضاهای سبز استفاده می شود، که در زمین فرو می رود و برای ایجاد سایه‌های جذاب در منطقه استفاده می شود.

این نوع نورها بخشی از طراحی به سبک مدرن هستند. همچنین از چراغ‌های دفنی، می توان در طراحی محوطه‌های استخر برای ایجاد افکت فراگیر استخر استفاده کرد.

 

تجهیزات نورپردازی روف گاردن

چراغ های پایه دار کوتاه و بلند

استفاده از چراغ‌های پایه دار، می تواند جلوه زیبایی به مسیر باغ پشت بام بدهد. بدین ترتیب مسیر پیاده روی افراد در روف گاردن شفاف و واضح خواهد بود و این مورد یکی از مهمترین مسائل، برای ایمنی روف گاردن می باشد.

 

چراغ‌های ال ای دی

چراغ‌های LED برای نورپردازی‌های مختلف داخلی و خارجی ویلاها و ساختمان‌ها به کار می روند. تنوع زیادی در تولید این لامپ‌ها وجود دارد. چراغ‌های ال ای دی برای طراحی‌های مسیری و خطی در فضاها و یا برای نورپردازی نمای ویلاها و ساختمان‌های مدرن انتخاب بسیار خوبی می باشند.

 

استفاده از ریسه های نور

چراغ‌های رشته ای، برای نشان دادن بخشی از فضای بام سبز به کار می روند. در صورتی که از پرگولا و آلاچیق در فضای پشت بام خود استفاده کرده اید، نورپردازی این عناصر با کمک چراغ‌های رشته ای می تواند بسیار زیبا و جذاب باشد. هنگام استفاده از این نوع تجهیزات روشنایی باید به مسیر سیم کشی دقت کافی داشته باشید.

 

به کار بردن چراغ های زیر پله

اگر روف گاردن پله داشته باشد، می توان از نورپردازی خطی زیر پله ای استفاده کرد، تا یک راه پله نورانی داشت. بدین ترتیب یک معبر ایمن در پله ها ایجاد می شود.

 

حسگرهای حرکتی

سنسورهای حرکتی، جهت نورپردازی و ایجاد جلوه‌های بصری در مسیرهای عبور و مرور بام سبز یا محوطه ویلا استفاده می شوند. این حسگرها برای نشان دادن جهت مسیرها، هنگام راه رفتن بسیار تاثیرگذار می باشند. علامت گذاری در ورودی فضای روف گاردن از دیگر کاربردهای حسگرهای حرکتی است.

 

چراغ دیواری پشت بام

لامپ‌های دیوارکوب و چراغ‌های دیواری، به شما کمک می کنند تا نورپردازی دیوار سبز در فضای باغ پشت بام را به زیبایی انجام دهید. یک دیوار سبز با درختچه‌ها و گل‌ها پوشیده شده است و چراغ‌های دیوار کوب جلوه بیشتری به آن‌ها می دهد. گاهی اوقات چراغ‌هایی بر روی دیوارها برای برجسته‌سازی ورودی فضا، ستون‌هایی در نما، پنجره‌ها، درهای پاسیو و درختان زیبای محوطه، نصب می‌شود.

 

چراغ های سرلوله

گزینه بهتری نسبت به چراغ‌های حسگر، چراغ‌های روف گاردن لوکس و شیک سر لوله هستند. این چراغ‌ها با ایجاد نور مناسب، دید بهتری را ارائه می دهند. بسته به فضایی که دارید، می توانید هم چراغ پایه کوتاه و هم چراغ پایه بلند سر لوله را بخرید. لازم به ذکر است که هرچه پایه لامپ ارتفاع بیشتری داشته باشد، نوردهی نیز بیشتر است.

 

روش های نورپردازی روف گاردن

روش های نورپردازی روف گاردن

نورپردازی گسترده

یکی از روش‌ها برای نورپردازی روف گاردن، رویکرد پراکنده یا همان گسترده است. در نورپردازی پراکنده می توان از مواد بازتابنده مانند سنگ و شیشه استفاده کرد. زیرا نور انعکاس یافته از این طریق، در زیبایی محوطه موثر است. یکی دیگر از نکات مهم طراحی گسترده، استفاده از زوایای مختلف برای نورپردازی است.

 

نورپردازی متمرکز

روش متمرکز، همان گونه که از نام آن پیداست، بر شاخص سازی عناصر فضایی روف گاردن تاکید دارد. هدف از نورپردازی متمرکز، برجسته کردن بخشی از فضا می باشد. فضاهای استخر، گیاهان، آلاچیق و یا فضاهای نشیمن روی روف گاردن، نیاز به نور متمرکز و قابل توجهی دارند. در اجرای روش متمرکز، نورهای رنگی را به کار نمی برند.

 

نورپردازی کاری

در نورپردازی روف گاردن، مواردی که برای پله‌ها پیشنهاد می کنیم، در این دسته قرار داده می شوند، زیرا این چراغ‌ها دارای هدف و عملکرد خاصی هستند. علاوه بر این، دیوارکوب های نصب شده بر روی دیوار، کنار درب ورودی نیز در این گروه قرار دارند.

 

تبلیغ خدمات ساختمانی در سازه برتر

مجریان و پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی می توانند یک صفحه کامل تبلیغاتی در سایت سازه برتر برای خود داشته باشند و در آن برای خودشان تبلیغات کنند.

این صفحه تبلیغاتی شما از سایت سازه برتر حذف نمی شود و اعتبار زمانیِ آن محدودیت ندارد. شما فعالان حوزه صنعت ساختمان می توانید توضیحات کامل کسب و کار خود را این صفحه قرار داده و همچنین تصاویر و فیلم های تبلیغاتی مربوط به خدمات و محصولاتتان را نیز در این صفحه منتشر نمایید تا مخاطبان این سایت بتوانند با فعالیت شما آشنا شده و از این طریق با شما در ارتباط باشند.

علاوه بر این موارد، امکان طراحی و اجرای تبلیغات وسیع در سطح اینترنت را نیز داریم و می توانیم در جذب مشتریان بیشتر برای شما همکاری‌های لازم را داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط این همکاری، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

نورپردازی فضاهای مختلف روف گاردن

نورپردازی فضاهای مختلف روف گاردن

بعد از انتخاب تجهیزات نورپردازی و روش‌های اجرای آن، باید به شیوه نورپردازی قسمت‌های مختلف روف گاردن توجه کافی داشته باشید. در ادامه شما را با شیوه نورپردازی المان‌ها و عناصر روف گاردن آشنا می‌کنیم:

 

نورپردازی پرگولا، آلاچیق و انواع سایبان‌ها در بام سبز

پرگولا، آلاچیق و سایبان‌های روف گاردن خود را بدون تردید روشن کنید. نشستن، استراحت و نوشیدن چای در این نوع فضاها با روشنایی مناسب، می تواند بسیار دلپذیر باشد. این فضاها را با نورهای ملایم روشن کنید، به عنوان مثال؛ با استفاده از نورافکن، LED یا چراغ‌های توکار. این لامپ‌ها ضمن ایجاد نور، فضا را جذاب‌تر و زیباتر نشان می دهند. همچنین از نورهای کم شدت با زوایای نور غیر مستقیم استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از ریسه‌های نوری مناسب روی دیوارها و سقف پرگولاها و آلاچیق‌ها استفاده کنید. برای جذابیت بیشتر فضا چراغ‌های دیواری را برای نصب بر روی دیوارهای سایبان به کار ببرید.

 

نورپردازی طاق‌ها، ستون‌ها و مجسمه‌ها در روف گاردن

استفاده از طاق‌ها و ستون‌ها، جهت طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. نورپردازی انواع مجسمه‌ها در این نوع سبک، فضا را جذاب‌تر می‌کند. همچنین استفاده از چراغ‌های دیواری برای نورپردازی طاق‌ها و ستون‌ها گزینه خوبی است. می توانید از نورافکن برای برجسته کردن ستون‌ها بهره ببرید.

 

نورپردازی آبنما در روف گاردن

 آبنماها با طرح‌های متنوعی برای طراحی فضای بام سبز، به کار می روند. بهتر است به نورپردازی آبنماها اهمیت دهید. چرا که نقش مهمی در ایجاد زیبایی فضای روف گاردن ویلا شما دارند. برای نورپردازی آبنما می‌توانید از نورهای تاکیدی و یا متمرکز استفاده کنید. طراحی آبنما با سنگ و وجود آب در آن برای بازتاب نور در فضای بام سبز بسیار تاثیرگذار است. نورهای دفنی در پای آبنماها یکی از راه‌های نورپردازی آن به حساب می آید.

به صورت کلی قرار گرفتن تجهیزات نوری در زوایای قائم نسبت به آب استخر و آبنما، تاثیر زیادی در روشنایی فضا دارد. نورپردازی را با زاویه مناسب به کار ببرید و اگر از شیشه و سنگ در طراحی فضای خود استفاده می کنید، نحوه انعکاس نور از این مواد را در نظر بگیرید. زیرا آنها به شما در شیوه قرار دادن تجهیزات نوری کمک کننده هستند.

 

نورپردازی مسیرها در روف گاردن

با نورپردازی مسیر روف گاردن می توانید افراد را به قسمت‌های مختلف فضا راهنمایی کنید. جهت نورپردازی مسیر از وسایل روشنایی مختلفی استفاده می شود. چراغ‌های مدفون و چراغ‌های پایه دار، یکی از پرکاربردترین اقلام در طراحی روشنایی مسیرها هستند. نوع نورپردازی در قسمت‌های مختلف بام سبز، می تواند در تعیین روشنایی مسیرهای رفت و آمد بسیار موثر باشد. در صورتی که در طراحی مسیر خود از درختچه استفاده می کنید، از چراغ‌های مخفی و زمینی در پای درختچه‌ها، برای روشنایی مسیر استفاده کنید.

 

نورپردازی درختان، گیاهان و درختچه‌های بام سبز

نورپردازی درختان، گیاهان و درختچه‌های بام سبز

درختان، گیاهان و درختچه‌ها نقش عمده ای در طراحی فضای پشت بام سبز دارند. نورپردازی این المان‌ها یکی از خصوصیات اصلی نورپردازی روف گاردن است. با روشن کردن گیاهان و درختچه‌ها در اطراف فواره‌ها، آلاچیق ها، آبنماها، استخرها و مسیرهای رفت و آمد، به روشنایی فضای بام سبز خود کمک می کنید. نورهای دفنی و زمینی در پای درختان، به عنوان یک عنصر عمودی برای زیبایی جلوه روف گاردن بسیار موثر هستند.

ساختارهای مختلف گیاهان برای ایجاد سایه‌های جذاب در فضای روف گاردن نورپردازی می شوند. شاخه‌ها و برگ‌های درختان و درختچه‌ها، در بازی سایه موثر هستند. می توانید با نورپردازی‌های مختلف گیاهان خود، فضا را عمیق‌تر نشان دهید یا فضا را وسیع‌تر به نمایش بگذارید.

 

 

اصول نورپردازی روف گاردن

نکاتی که جزو اصول نورپردازی روف گاردن هستند در ادامه توضیح داده شده اند:

 

ایمنی روشنایی

کلیه اجزای روشنایی باید دور از دسترس قرار گرفته و تا حد امکان پوشانده شوند، تا در صورت رطوبت ایمنی لازم را داشته باشند تا آسیبی به کاربران وارد نشود.

 

شدت نور

شدت نور در ایجاد آرامش بصری برای افراد بسیار تاثیر گذار است. شدت روشنایی در بام سبز، باید به گونه ای باشد که ایجاد مزاحمت برای ساختمان‌های اطراف و چشم کاربران نکند.

 

رنگ نورپردازی

نوع رنگ نورها، باید طبق نوع سبک طراحی فضا و هدف از استفاده انتخاب شود. نورپردازی هم می تواند به صورت ترکیبی از رنگ های مختلف و یا به صورت تک رنگ باشد، که بر اساس سلیقه مشتری مشخص می شود.

همچنین چراغ روف گاردن فلزی، باید کیفیتی داشته باشد، که در شرایط جوی و در برابر رطوبت، بارش‌های مختلف و گرد و غبار بتواند مقاومت خوبی نشان دهد. بهترین جنس بدنه این نوع چراغ‌ها، مدل آلومینیومی است.

نورپردازی روف گاردن ویلا یا منزل، با چراغ‌های خورشیدی نیز فقط برای مناطقی که تابش نور مستقیم آفتاب زیاد می باشد و یا روشنایی روز در آنها به میزان کافی وجود دارد انتخاب خوبی خواهد بود.

 

مزایای نورپردازی برای روف گاردن

مزایای نورپردازی برای روف گاردن

ایجاد روشنایی محوطه در بام سبز

ایجاد حس آرامش و امنیت در محیط روف گاردن

استفاده بیشتر از فضای بام سبز در ساعات شبانه روز

شاخص کردن عناصر و المان‌های موجود و نشان دادن جزئیات دکوراسیون و معماری

ایجاد زیبایی بصری

 

معایب نورپردازی برای روف گاردن

در صورتی که سیم کشی‌ها، به صورت کامل پوشش نشده باشند، احتمال دارد که در صورت رسیدن رطوبت به آن‌ها، خطرناک باشند. نکته بعدی مصرف زیاد برق است که استفاده از چراغ‌های کم مصرف این مشکل را تا حدودی حل می کند.

 

 

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله؛ انتخاب عناصر مناسب برای نورپردازی روف گاردن، از آیتم‌های تاثیرگذار در طراحی نورپردازی بام سبز به شمار می آید. ما تلاش کردیم، تا شما را با بهترین روش‌ها و جدیدترین تجهیزات نورپردازی پشت بام سبز آشنا کنیم؛ تا بتوانید فضایی جذاب و زیبا، متناسب با سلیقه و نیازهایتان، بر ای بام سبز ویلا یا ساختمان خود طراحی کنید. امیدواریم محتوای این مقاله را دوست داشته باشید و اگر نظری دارید با ما در میان بگذارید.