انواع روش های نورپردازی نمای ویلا و نکات مهم اجرای آن - سازه برتر



انواع روش های نورپردازی نمای ویلا

انواع روش های نورپردازی نمای ویلا و نکات مهم اجرای آن

نورپردازی نمای ویلا، به ‌صورت تخصصی باعث می شود تا ساختمان ویلایی، زیبایی بی‌نظیری را به دست آورد و نظر افراد مختلف را به سمت خود جلب کند.

شاید شما هم تاکنون برایتان پیش آمده باشد که از زیبایی منحصر به فرد ساختمان‌های ویلایی مختلف شگفت‌زده شده‌ باشید، زیرا با استفاده از نورپردازی برای نمای آنها، چشم‌انداز زیبایی به وجود می‌آید. نورپردازی نما در ساخت ویلا باعث می شود به شکوه و عظمت ساختمان ویلایی اضافه شود و محبوبیت آن را در نزد صاحبان و خریداران ملک افزایش می دهد. برای نورپردازی نمای ویلا، باید تجهیزاتی را به کار برد که کمترین میزان مصرف برق و بیشترین نوردهی را داشته باشند.

در ادامه این مبحث به طور کامل نورپردازی نمای ویلا را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهیم. به شما هم پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

طراحی نورپردازی نمای ویلا

طراحی نورپردازی نمای ویلا باید به گونه ای انجام شود که علاوه بر ایجاد چشم‌اندازی بی‌نظیر و زیبا برای ساختمان ویلایی، از حداقل انرژی لازم استفاده شود.

همچنین نوع مصالحی که در اجرای نمای ویلا به کار می روند، در نورپردازی نهایی آن تاثیر زیادی می گذارند. زیرا طراحانی که در زمینه نورپردازی فعالیت دارند، بر اساس طرح و رنگ مصالح استفاده شده در نمای ساختمان ویلایی، لوازم روشنایی بخصوصی را برای این کار استفاده می‌کنند. یکی از مناسب ترین ایده‌هایی که برای انتخاب نوع طراحی نورپردازی استفاده می شود، توجه کردن به نمای ساختمان‌های پیرامون و شیوه نوردهی آن‌ها است.

 

انواع نورپردازی نمای ویلا

انواع نورپردازی نمای ویلا

نورپردازی نمای ویلا، انواع گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها برای ویلاهای خاصی به کار می روند. از این رو افرادی که تصمیم دارند یک نورپردازی زیبا برای نمای ویلای خود به کار ببرند، ابتدا باید ‌به ظاهر ویلای موردنظر و شرایط جغرافیایی و همچنین سبک ویلا توجه زیادی کنند. مواردی که در ادامه این بخش از سازه برتر، به آن‌ها اشاره می کنیم، انواع مختلف نورپردازی برای نمای ویلا را توضیح می‌دهد.

 

روش نورافکنی در نورپردازی نمای ویلا

تجهیزات روشنایی در این نوع نورپردازی، با فاصله از نمای ساختمان ویلایی قرار داده می شوند تا روشنایی همگانی را برای محیط پیرامون خود ایجاد کنند. با روش نورافکنی، نور به‌ طور پراکنده در فضای محیط قرار داده می شود، به همین خاطر به طور معمول برای محیط‌های باز و بافاصله از اسکلت اصلی ساختمان ویلایی استفاده می‌شود. همچنین مصرف انرژی این نوع نورپردازی، در مقایسه با تجهیزات دیگر نورپردازی عادی بسیار کمتر است و مقرون‌به‌صرفه می باشد.

 

روش وال واشینگ در نورپردازی نمای ویلا

نام این نوع نورپردازی برگرفته از تجهیزات استفاده شده در آن است و در ویلاهایی که سطحی ساده و صاف دارند کاربرد دارند. در این نوع نورپردازی، از نوعی چراغ پرنور به نام وال واشر استفاده می‌شود.

 

روش خطی در نورپردازی نمای ویلا

یکی از پر کاربرد ترین انواع نورپردازی‌‌های نمای ویلا، استفاده از روش خطی است که درخشندگی فوق العاده ای را به‌ شکل تابش نور عمودی در نمای ساختمان ویلایی به وجود می آورد. نورپردازی ویلا‌ها با روش خطی، از پایین و بالا امکان پذیر خواهد بود. در این تکنیک لامپ‌ها به شکلی در پایین یا بالا ساختمان ویلایی نصب می‌شوند، که نور خطی در قسمت‌های مختلف نمای ویلا ظاهر شود.

 

روش نقطه ای در نورپردازی نمای ویلا

نورپردازی نقطه‌ای نمای ویلا، برای جلوه بخشیدن به قسمت‌های مختلف ویلا، مانند ستون‌ها، ورودی اصلی محیط و غیره کاربرد دارد. این روش که نور را به‌ شکل نقطه‌ای به قسمت‌های گوناگون می‌رساند در ویلا‌هایی با نمای کلاسیک استفاده بیشتری می شود، به همین علت امروزه در اکثر نماها این نوع نورپردازی دیده می‌شود.

 

نکات مهم در اجرای نورپردازی نمای ویلا

نکات مهم در اجرای نورپردازی نمای ویلا

1- سبک طراحی ویلا و نمای آن

سبک طراحی ویلا و نمای آن ، بر نحوه طراحی نورپردازی نمای ویلا تاثیر می گذارد، برای مثال نوع نورپردازی نمای ویلایی با سبک کلاسیک، بر روی المان‌های تزئینی و شاخص تاکید دارد. اما نماهای روستیک یا مدرن می توانند با روشنایی خطی و عمومی هم جذاب باشند.

 

2- چگونگی و نوع نورپردازی

ضرورتی ندارد در تمام سطح نما روشنایی باشد، بلکه با تمرکز کردن روی نقاط شاخص، جلوه زیبایی را می توان خلق کرد. از این رو شناسایی و تعیین این نواحی در اولویت است. بهتر است قسمت‌هایی انتخاب شوند که توسط درختان یا دیگر موانع مجاور پوشانده نشوند. همچنین نورپردازی نمای ویلا، باید طوری نصب شوند که تابش خیره کننده ای نداشته باشند. نواحی که در نما تو رفتگی دارند، مانند بالکن‌ها پتانسیل خوبی برای نورپردازی تزئینی و کارکردی دارند. چگونگی نورپردازی، با توجه به ایده و هدف طراحی می باشد.

 

3- ارتفاع و ابعاد نما

ابعاد، تعداد و نوع پخشایی منابع نوری، باید متناسب با وسعت نمای آن مشخص شود، به صورتی که باعث شلوغی و تاریکی بخش‌های وسیع نشود. با انتخاب درست نورپردازی، می توان نمای ویلا را زیباتر کرد. برای مثال، ویلایی که خیلی کوتاه و کشیده است، می تواند با استفاده از نورپردازی‌های واشینگ یا خطی عمودی، بلند تر دیده شود و یا نماهای بلند و کم عرض با پخشایی نوری افقی، عریض تر به نظر می آیند.

 

4- میزان صلبیت، بافت و متریال نمای ویلا

به صورت کلی نمای صلب در مقایسه با نمای شفاف احتیاج به نورپردازی بیشتری دارد. زیرا نمای شفاف بیشتر تحت تاثیر نورپردازی داخلی ویلا است. بهتر است نورپردازی نماهایی که بافت و متریال متنوعی دارند، به صورت یکدست و ساده باشد، در مقابل نماهای یکنواخت و هموار می توانند با طیف‌های رنگی و نورپردازی‌های مختلفی، جذاب تر به نظر آیند.

 

5- توجه به شدت نور

همواره باید این نکته را در نظر گرفت، که عدم تناسب منابع نوری و تعداد زیاد آنها باعث تداخلات نوری، عدم هماهنگی و تابندگی خیره کننده نشود. در این راستا اتخاذ استراتژی واحد و توجه کردن به شدت و نوع نورهای مختلف، اهمیت زیادی دارد.

 

تکنولوژی‌های نوین در نورپردازی نمای ویلا

6- تکنولوژی‌های نوین در نورپردازی نمای ویلا

لامپ‌ها پس از تاریک شدن هوا، برای مدت طولانی روشن هستند، بنابراین باید انواعی از آنها انتخاب شوند که کم مصرف باشند و میزان مصرف انرژی الکتریکی را کاهش دهند. استفاده از انواع لامپ‌های هوشمند در صنعت ساختمان، که شدتشان با مقدار نور طبیعی کنترل می شود، راه حل پایدار و مناسبی است. از طرف دیگر نوآوری و خلاقیت در این مورد، طیف متنوع و وسیعی از جلوه‌های جذاب نوری را به وجود می آورد.

 

7- ترکیب طیف رنگی نورها

بر اساس سبک نورپردازی، ممکن است نورهای آفتابی و گرم انتخاب بهینه ای باشد، برای مثال نورپردازی نمای ویلای روستیک یا کلاسیک و یا نورهای مهتابی و سرد که نمای ویلای مدرن، تمایل بیشتری به آن دارد. بهترین نوع ترکیب مناسب این دو طیف نوری با یکدیگر است.

 

8- نورپردازی نمای ویلا متناسب با نورپردازی داخلی و محوطه ویلا

نوع و شدت نورپردازی محیط‌های داخلی ویلا بر جانمایی نصب تجهیزات نورپردازی نما، موثر است. همچنین رویکرد و سبک نورپردازی نمای ویلا، همراه با محیط اطراف آن درک می شود. به همین دلیل نورپردازی نما و محوطه داخلی و خارجی ویلا باید با هم متناسب باشند.

 

9- کنترل میزان نور موردنیاز ساختمان ویلایی

نورپردازی ویلاها باید به شکلی صورت گیرد، که تمام قسمت‌های نمای ویلا را تحت پوشش خود در آورد. به عبارتی مقدار نوری که برای نورپردازی نما ویلا استفاده می شود، باید با مسافت ‌نمای خارجی ویلا مطابقت داشته باشد. در این موقع طراح باید با توجه ‌به مسافت ویلا تجهیز روشنایی را بکار ببرد که بیشترین نور دهی و کمترین میزان انرژی را داشته باشد.

 

10- به کار بردن تجهیزات نورپردازی توکار

نورپردازی نمای ویلا، بهتر است با استفاده از تجهیزات روشنایی توکار انجام شود، زیرا اگر این تجهیزات در نمای ویلا دیده شوند، تأثیر منفی در زیبایی آن به وجود می آید. ولی بعضی از تجهیزات روشنایی با وجود عدم امکان نصب به‌ شکل توکار باز هم ظاهری زیبا دارند و بر روی ظاهر ساختمان تأثیر منفی نمی گذارند.

 

تبلیغات صنعت ساختمان در سازه برتر

شرکت های ساختمانی و افرادی که در صنعت ساختمان فعالیت دارند، برای برندسازی و جذب مشتریان بیشتر به تبلیغات نیاز دارند. اینکه چرا باید تبلیغ کنیم و تبلیغات چه اثری بر موفقیت کسب و کار ساختمانی ما دارد و کدام روش تبلیغاتی برای شرکت ما مناسبتر است، از جمله سوالاتی است که ممکن است در ذهن داشته باشید که در مقاله تبلیغات ساختمانی سازه برتر به این سوالات پاسخ داده ایم و راهکارهای عملی و موثری برای افزایش مشتریان شما ارائه کرده ایم.

برای مطالعه این مقاله و استفاده از این راهکارها روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

مزایای استفاده از نورپردازی برای نمای ویلا

مزایای استفاده از نورپردازی برای نمای ویلا

نورپردازی نمای ویلا، مزایای زیادی را برای صاحبان ویلا به دنبال دارد. به همین خاطر امروزه موارد زیادی از نورپردازی در ساختمان‌های ویلایی مختلف دیده می شود، که هر کدام زیبایی‌های بی‌نظیر مخصوص به خود را دارند. بهره بردن از نورپردازی حرفه‌ای برای نمای ویلا، شرایطی را به وجود می آورد تا نور با استفاده از حداقل مصرف انرژی به نواحی مختلف برسد. همچنین طراحان حرفه ای نورپردازی برای این پروسه با توجه ‌به موقعیت ویلا موردنظر نسبت به نماهای اطراف، سبک ساختمان ویلایی و غیره بهترین روش برای آن را به کار می برند.

اگر مالکان ویلا به کمک طراحان فعال در زمینه نورپردازی، برای فرایند نورپردازی اقدام کنند، زیبایی ساختمان ویلایی خود را افزایش داده و در ادامه باعث می شوند ارزش ویلا زیاد شود. همچنین برخی نواقص و عیب‌های ویلا با بهره گیری از نورپردازی حرفه‌ای قابل حذف می باشد، که یک مزیت بسیار مهم برای آن محسوب می شود.

 

نورپردازی نمای ویلا به سبک کلاسیک یا رومی

در طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک، شاهد عناصر طراحی و معماری روم و یونان هستید زیرا؛ سبک کلاسیک ریشه در معماری یونان و روم دارد. در نمای ساختمان ویلایی به سبک کلاسیک، باید اجزای اصلی نما را برای نورپردازی برگزینید. زیرا بخش مهمی از طراحی و نورپردازی نما به سبک کلاسیک، برای تاُکید بر عناصر معماری یونان و روم انجام می‌شود.

نورهای مخفی برای منبع نورهای نقطه‌ای در تراس‌ها به همراه لوسترهای تزئینی و پایه ستون‌ها، برای نشان دادن عمق فضا در نورپردازی نمای ویلا به سبک کلاسیک استفاده می شوند. پرداخت در جزئیات و گچ کاری‌ها، طاق‌ها و ستون‌ها، همچنین وجود سقف‌های گنبدی در بیشتر نمونه‌های سبک کلاسیک مشاهده می‌شوند. تغییر در شدت روشنایی نورهای قسمت‌های مختلف نمای ویلا، باعث جذابیت و شکوه نمای ساختمان ویلایی می‌شوند.

 

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی به سبک مدرن

در طراحی نمای ویلا، علاوه بر سبک طراحی، رنگ‌ها، متریال‌ها و نورپردازی‌ها هم تاثیر زیادی دارند. در نمای ساختمان ویلایی مدرن، به علت بهره بردن از حجم‌های ساده و خالص، اغلب نورپردازی به شکلی ساده و شیک انجام می‌ گیرد. در حقیقت نورپردازی، برای نشان دادن کلیت طرح نما به سبک مدرن به کار می‌رود.

در سبک مدرن، پرداخت در جزئیات حذف می شود و احجام خالص بیشتر مورد توجه هستند. نورپردازی به سبک مدرن نیز با استفاده از خطوط افقی و عمودی جلوه بسیار زیبایی به نمای ویلا می‌دهد. ترکیب مصالح با کیفیت مانند؛ فلز، شیشه، آجر و حذف خطوط منحنی در طراحی و بهره بردن از نورهای مخفی برای نورپردازی مدرن، به زیبایی و جذابیت ویلاها کمک شایانی می‌کند.

 

تاثیر نورپردازی در نمای ویلا چیست؟

تاثیر نورپردازی در نمای ویلا چیست؟

خلق نمایی زیبا و فراموش نشدنی

القای حس زندگی و شکوه در ویلا

تاکید بر جنبه‌های کارکردی و زیبایی شناسی نما

امنیت و خوانایی ورودی‌های فرعی و اصلی ویلا

برجسته کردن المان‌های شاخص نما

ارائه ایده و کانسپتی خاص

 

 

هزینه نورپردازی نمای ویلا

برآورد هزینه‌ نورپردازی نمای ساختمان ویلایی، با توجه‌ به موارد مهمی از جمله، مساحت محیطی که قرار است نورپردازی شود، کیفیت دستگاه‌ها و المان‌های استفاده شده برای نورپردازی ویلا و بسیاری از موارد دیگر انجام می شود.

 

 

جمع بندی

نورپردازی نمای ویلا، یکی از اصلی ترین مراحل برای زیباکردن هر چه بیشتر ظاهر ساختمان ویلایی است، زیرا نور را به شکلی مناسب و بدون هیچ گونه اتلاف انرژی به قسمت‌های مختلف نمای ویلا انتقال می دهد. نورپردازی نما ویلا، نمایی را فراهم می کند تا ساختمان ویلایی موردنظر به طور ویژه و اغراق کننده‌ای در دیدگان مخاطب ظاهر شود. البته انجام نورپردازی ویلا کاری تخصصی است و در انجام آن باید نکات زیادی رعایت شود.

مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، نکاتی کاربردی برای اجرای نورپردازی ساختمان ویلایی بود، امیدواریم از مطالعه این مطلب استفاده کافی را برده باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.