همه چیز در خصوص چوب ترموود و کاربرد آن در ساختمان - سازه برتر



چوب ترموود و کاربرد آن در ساختمان

چوب ترموود یکی از انواع چوب‌های فرآوری شده است که امروزه در ساخت ویلا و یا ساختمان‌ها، کاربرد زیادی دارد. چرا که در پروسه تولید، مغز چوب ترموود به میزان زیادی خشک شده است و رطوبت آن به زیر 6 درصد می‌رسد. با ا‌نجام این عملیات علاوه بر خشک شدن چوب، هر نوع جاندار میکروسکوپی نیز پاکسازی می شود و مقاومت چوب بالا می رود. به همین دلیل می تواند گزینه خوبی برای استفاده در ویلا یا ساختمان باشد.

 در این مطلب هر آنچه باید در خصوص چوب ترموود بدانید را جمع‌آوری کرده‌ایم، لذا با ما همراه باشید تا در مورد این نوع متریال اطلاعات جامعی را به دست آورید.

 

چوب ترموود چیست؟

ترموود، نوع خاصی از چوب است که به دلیل مکانیزم‌های حرارتی پیشرفته ای که برای فرآوری آن استفاده می شود، از چوب‌های دیگر استحکام و دوام بیشتری دارد. به طور کلی از مواد شیمیایی، برای تولید این نوع محصول استفاده نمی شود. چوب ترموود در برابر کپک، آفات، موریانه، قارچ و ساس نیز مقاومت خوبی دارد. علاوه بر این، از نظر شکل و رنگ منحصر به فرد است، بنابراین می تواند زیبایی خود را برای سالیان طولانی حفظ کند.

چوب ترموود، به صورت کلی با استفاده از چوب درخت کاج و چوب زبان گنجشک تولید می شود و به عنوان محصولی از کشور فنلاند شناخته می شود، ولی این محصول در کشورهای آلمان و کانادا نیز تولید می شود.

 

چوب ترموود چیست؟

مشخصات و ویژگی های چوب ترموود

برخی از ویژگی‌هایی که ترمووود را به گونه ای پر طرفدار تبدیل کرده است، را در این بخش از سازه برتر، به شما معرفی می کنیم:

 

سازگاری با محیط زیست

چوب نرمی که برای ساخت ترمووود استفاده می شود، از جنگل‌های مدیریت شده و دارای گواهی PEFC سرچشمه گرفته است و از آنجایی که هیچ مواد خارجی یا ماده شیمیایی در تولید به کار نرفته است، یک ماده سازگار با محیط زیست است که تنها با استفاده از شیوه‌های طبیعی ساخته می شود.

 

مقاومت بالا در برابر قارچ و پوسیدگی

به علت فرآیند گرمایش، چوب، مواد مغذی مناسب برای رشد پوسیدگی و رشد قارچ را ندارد.

 

عمر طولانی

هنگامی که به چوب حرارت داده می شود، عمر آن افزایش می یابد. طول عمر چوب به دمای دقیق حرارت آن بستگی دارد، ولی به صورت کلی هر چه دما بیشتر باشد، عمر طولانی‌تری دارد. چوب در طول تولید، در معرض حرارت زیاد قرار می گیرد که باعث می شود عمق هسته آن خشک شود و تمام رطوبت و رزین چوب از بین برود.

در نتیجه، چوب حرارتی به اندازه چوب تصفیه نشده به تغییرات رطوبت حساس نیست. به دلیل این فرآوری حرارتی چوب، خطر انبساط، ترک خوردن و انقباض این چوب‌ها کاهش یافته است.

 

 

عایق بندی مناسب

چوب ترموود، یکی از مصالح ساختمانی است که بسیار متخلخل‌تر از چوب تصفیه نشده می باشد و به همین دلیل خاصیت عایق بندی خوبی دارد.

 

قابل بازیافت

این نوع چوب قابل بازیافت است و برعکس چوب آغشته به فشار، چوب ترمووود را می توان به عنوان چوب تصفیه نشده بازیافت کرد.

 

قابلیت استفاده در داخل و خارج ویلا یا ساختمان جهت هماهنگی بیشتر

چوب ترمووود را می توان هم در داخل و هم در فضای باز به کار برد، که باعث می شود اصول طراحی در فضای داخل و خارج رعایت شود و یک سیستم هماهنگ در سرتاسر ویلا یا ساختمان به وجود آید. علاوه بر ظاهر جذاب، عملیات حرارتی روی چوب، خطر انتشار مواد مضر مانند فرمالدئید را کاهش می دهد. این امر چوب را برای استفاده در داخل ویلا، حتی برای افرادی که مستعد واکنش‌های مرتبط با چوب هستند، خالص، ایمن و بهداشتی می کند.

 

روش‌های تقسیم بندی چوب ترموود

روش‌های تقسیم بندی چوب ترموود

چوب ترموود به سه روش تقسیم بندی می شود، که عبارتند از:

 

بر اساس نوع چوب

ترموود با چوب نرم (Soft Wood)

چوب درختان سوزنی برگ، چوب نرم نامیده می شود. 80 درصد چوب تولید شده در جهان از درختان نرم چوب تهیه می شود. زیرا با توجه به تابستان کوتاه، درختان فقط فرصت رشد مستقیم به سمت خورشید را دارند. بنابراین چوب آن‌ها به دلیل رشد صاف و عمودی برای تولید الوار مناسب است.

چوب نرم بیشتر از چوب درختان سوزنی برگ مانند صنوبر، سرو و کاج تهیه می شود، که بهترین آنها کاج فنلاندی است. با توجه به فراوانی و رشد سریع درختان کاج در مقایسه با سایر درختان، محصولات ساخته شده از چوب این درخت در صنعت ساختمان، ارزان‌تر و مناسب‌تر هستند. شاید تصور کنید که چوب نرم ترموود کمی شکننده است، اما اینطور نیست. نرم چوب ترموود به دلیل تراکم، سنگین‌تر است و زیبایی منحصر به فردی دارد. بنابراین بیشتر در نماها استفاده می شود.

 

ترموود با چوب سخت (Hard Wood)

چوب درختان پهن برگ را سخت چوب یا چوب سخت می نامند. رشد این درختان از بهار آغاز می شود و به تدریج تا پاییز کاهش می یابد. بافت چوبی این نوع درختان تنها زمانی رشد می کند که درخت دارای برگ باشد. نام این چوب برگرفته از نوع بافت آن می باشد و دلیل این نامگذاری سخت بودن همه انواع آن نیست.

این نوع چوب ترموود، ساخته شده از چوب‌های سخت مانند چوب ماهون، بلوط و افرا است. چوب سخت، متراکم‌تر و سنگین‌تر از چوب نرم است و بیشتر برای کف سازی در مکان‌هایی با رفت و آمد زیاد به کار می رود. تنوع رنگ، نقش و بافت چوب در چوب سخت بیشتر است. محصولات ترمووود ساخته شده از چوب سخت، به دلیل قیمت بالای چنین چوبی، هزینه بیشتری دارند. برخلاف تصور رایج، کار با چوب‌های سخت آسان‌تر و ساده‌تر است و نجاران قدرت مانور بیشتری هنگام کار با این نوع چوب دارند.

 

بر اساس روش تولید

ترمو-اس (Thermo-S)

در این تقسیم بندی حرف S به کلمه Stability اشاره می کند، که به معنای پایداری است. همانطور که از نام این نوع چوب پیداست، این نوع چوب‌ها در برابر شرایط مختلف محیطی مقاومت و پایداری خوبی دارند. برای ساخت این نوع چوب ترموود، چوب را تا دمای 180 درجه سانتیگراد گرم می کنند که رطوبت موجود در چوب خشک شود و استحکام چوب افزایش پیدا کند.

ترمووود تولید شده به این روش از چوب درختان سوزنی برگ است و برای اجزای داخلی ویلاها یا ساختمان‌ها از جمله اتصالات در محیط های خشک، درها و پنجره‌ها، سونا و مبلمان داخلی استفاده می شود. چوب درخت پهن برگ، جهت اتصالات در هر نوع شرایط جوی، مانند کفپوش و مبلمان فضای شهری به کار می رود. چوب Thermo-S با توجه به رطوبتی که در آن قرار دارد، 6 تا 8 درصد تغییر ابعاد یا انبساط دارد.

 

ترمو-دی (Thermo-D)

حرف D مخفف کلمه Durability به معنای دوام است و این نام به دوام خوب این نوع چوب اشاره دارد. بنابراین در تولید Thermo D «دوام» به عنوان ویژگی اصلی محسوب می شود. برای تولید این نوع ترمووود، چوب را تا دمای 220 درجه سانتیگراد گرم می کنند، که باعث افزایش استحکام چوب در برابر عوامل محیطی می شود. تغییر ابعاد و انبساط چوب در اثر رطوبت حدود 5-6 درصد است و به دلیل مقاومت عالی در برابر شرایط طبیعی، در مکان‌های بیرونی مانند، طراحی دیوارهای چوبی، مبلمان شهری، تابلوهای چوبی مغازه‌ها و همچنین در سونا، حمام و ... به کار می رود.

 

بر اساس ابعاد و پروفیل

پروفیل‌های چوب ترموود، با دو نوع بدون شیار و شیاردار با طول‌های 3 یا 6 متر در طرح‌ها و ابعاد مختلف تولید می شوند.

 

مزایای چوب ترمووود

مزایای چوب ترمووود

وزن کم و سبک

حفظ رطوبت فضا در حد استاندارد

متعادل کردن تغییرات ناگهانی دما (گرما به سرما و سرما به گرما)

نصب آسان و سریع

مقاومت در برابر پوسیدگی، رطوبت، آتش، طوفان و زلزله

تجزیه پذیر و عدم آسیب رساندن به محیط زیست

عایق صدا (به علت نگهداری هوا در منافذ خود)

مقاومت در مقابل تاب برداشتن و تغییر ابعاد

مقاوم در برابر حشرات، انواع کپک و قارچ و ریز ارگانیسم‌ها

 

معایب چوب ترمووود

قیمت نسبتا زیاد

نابودی محیط زیست و جنگل ها

عدم امکان ساخت منحنی

با استفاده از چوب ترمو، اجسام منحنی شکل را نمی توان رسم کرد و در نتیجه بسیاری از پروژه‌ها با این محصول تکمیل نمی شود.

در واقع استادیوم‌ها، ساختمان‌های گرد و سازه‌های دوار به سختی با ترموود قابل اجرا هستند.

آسیب‌پذیر بودن در برابر نور خورشید، که البته این ایراد را می‌توان با رنگ کردن چوب ترمو برطرف کرد.

 

کاربرد چوب ترمو

چوب ترمو در فضاهای مختلفی کاربرد دارد از جمله:

فضاهای خارجی ویلا یا ساختمان

چوب ترموود، برای اجرای نمای ویلا و آپارتمان به خصوص نمای شیشه ای بازسازی شده و مدرن، همچنین ساخت خانه‌های درختی کاربرد فراوانی دارد. ترکیب چوب با مصالح دیگر، سبکی منحصر به فرد را به نمای بیرونی ساختمان می بخشد و بر زیبایی ساختمان یا ویلا، تاثیرگذار است. اما لازم به یادآوری است که ایجاد هارمونی بصری یکی از نکات ضروری در ترکیب این چوب با مواد دیگر است.

 

ترموود در محوطه سازی و پارک

از این نوع چوب می توان در طراحی محوطه‌ها و فضاهای باز، به عنوان کفپوش استفاده کرد. استفاده از چوب ترموود، در فضاهای باز و باغ‌ها حس و حال طبیعی فضا را حفظ می کند. چوب ترمووود در طراحی بیرونی ویلاها، باغ رستوران‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و خیابان‌ها و همچنین در طراحی هتل می تواند جلوه ای جذاب و مدرن، به محیط ببخشد.

 

ترموود در پرگولا و آلاچیق

بهره بردن از چوب ترموود در ساخت آلاچیق و پرگولا، نه تنها مناظر زیبایی ایجاد می کند، بلکه بسیار کاربردی و بدون زحمت است. زیرا نیاز به نگهداری زیادی ندارد و فقط رنگ آمیزی مجدد هر 5 سال یکبار برای رسیدن به درخشندگی روز اول کافی است. شما می توانید از ترموود برای طراحی آلاچیق در کنار استخر خود نیز بهره مند شوید.

 

چوب ترمو در نرده و پله

استحکام بالا و قابلیت شستشوی ترموود باعث شده است تا این نوع چوب‌، یکی از بهترین متریال‌ها برای طراحی نرده‌ها و پله باشد.

 

ترموود در روف گاردن

برای طراحی روف گاردن ویلا، به کار بردن متریالی که بتواند حس و حال بازگشت به طبیعت را به انسان القا کند اهمیت زیادی دارد، که چوب ترموود می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد حس طبیعی در فضای بام سبز باشد.

 

چوب ترمو در بالکن و تراس

انتخاب متریال ضدآب و آفتاب گیر برای طراحی تراس و بالکن ویلا یا باغ بسیار مهم است، بنابراین چوب ترمو به دلیل خواصی که دارد، انتخاب مناسبی است. ترموود چوبی مناسب برای کرکره‌های چوبی است که برای نرده‌های پاسیو و بالکن طراحی شده است. کرکره‌های ترموود را برای پوشاندن دید بالکن‌ها و تراس‌ها به کار می برند.

 

چوب ترمو در دکوراسیون داخلی

چوب ترمو در دکوراسیون داخلی

یکی از کاربردهای اصلی چوب ترموود، به کارگیری آن در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا است. مقاومت بالای چوب ترمو و ظاهر زیبای آن، باعث شده است، تا در بسیاری از بخش‌های طراحی داخلی از جمله کفپوش، فلاو باکس و گلدان، مبلمان و میز، کابینت، شلف، پارتیشن و ... استفاده شود.

 

چوب ترمو برای کفپوش

کفپوش‌های ترموود، بادوام و ماندگار هستند. بنابراین برای پوشش قسمت های مختلف کف، گزینه ای مناسب می باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های کفپوش‌های ترمووود، قابل شستشو بودن آن‌ها است، که باعث شده به یکی از پرمصرف‌ترین مواد کفپوش تبدیل شوند.

 

چوب ترموود در قرنیز و دیوارپوش

اگر قصد ایجاد محیطی زیبا و طبیعی را دارید، استفاده از چوب ترمو برای قرنیز و دیوارپوش، می‌تواند این فضا را برای شما به وجود آورد.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

یکی از دغدغه های پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان تجهیزات ساختمانی، جذب مشتریان جدید و بیشتر است که با در نظر گرفتن بازار رقابتی موجود، برای بیشتر دیده شدن، نیاز به تبلیغات احساس می شود و با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال جزو پربازده‌ترین روش های تبلیغاتی است؛ فعالان صنعت ساختمان می توانند با تبلیغات اینترنتی مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.

مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر امکان همکاری با فعالان این حوزه را در بخش طراحی و اجرای تبلیغات اینترنتی فراهم کرده و می توانید از طریق تبلیغات کلیکی یا رپورتاژ آگهی یا بهینه سازی سایت برای گوگل، برای جذب مشتریان جدید اقدام کنید.

ضمن اینکه این امکان را دارید که آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید و این آگهی بصورت دائمی در سایت نمایش داده شود و نیازی به پرداخت هزینه برای تمدید آن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

چوب ترمو در سونا و استخر

چوب ترمو در سونا و استخر

طراحی سونا و استخر، با استفاده از مصالح مختلفی انجام می‌شود، که چوب ترموود به علت انتقال حرارت خیلی کم، ایجاد فضای سنتی و مقاومت بالایی که در برابر آب دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اجرای استخر و سونا به شمار می روند.

 

چوب ترموود برای پنجره و درب

جذابیت نمای چوبی و طبیعی بودن آن، باعث شده است تا به کار بردن این چوب در درب و پنجره برای معماران و طراحان محبوب باشد.

 

چوب ترموود در ساخت تابلو

استفاده از چوب ترموود در تابلوی فروشگاه و مغازه، می‌تواند ترکیب نمای کلاسیک و مدرن را به خوبی به وجود آورد و زیبایی منحصر به فردی را در مکان تجاری شما ایجاد کند.

 

 

شیوه تشخیص ترموود فنلاندی از ایرانی

چوب ترموود فنلاند تیره رنگ و در شرایط تغییر رطوبت هوا پایدارتر است. در ترمووود ایرانی به دلیل دمای نامناسب اکثر کوره‌های ایرانی، دمای کوره به اجبار در محدوده کمتری نسبت به استاندارد ترمووود تنظیم می‌شود تا چوب نسوزد. به همین علت چوب ترموود ایرانی به خاطر فرآوری در دماهای پایین‌تر، از چوب ترمو فنلاند رنگ روشن‌تری دارد.

چوب حرارتی ایرانی از نظر کیفیت پرداخت و لبه‌های صیقلی و صاف چوب از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، که این مورد مستقیماً به قالب گیری مورد استفاده در فرآیند تکمیل بستگی دارد. علاوه بر این، به دلیل نامنظم بودن شرایط اکثر کوره‌های چوب حرارتی در ایران، معمولاً در ابتدا و انتهای شاخه‌های چوب ترموود، ترک‌هایی در اندازه‌های مختلف مشاهده می شود، که نه تنها ظاهر محصول را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه بر دوام آن نیز تأثیر می گذارد.

چوب ترمو ایرانی را در فضاهای بیرونی به کار نبرید، به دلیل عدم کیفیت و مقاومت، در صورت استفاده از چوب غیراستاندارد ایرانی در محیط باز، پس از مدتی نیاز به تعویض دارد که برای مالک بسیار هزینه در بر خواهد داشت. علاوه بر این علامت گذاری و مهر زنی چوب نیز، یکی از راه‌های شناسایی این نوع چوب است.

 

 

جمع بندی

با توجه به مواردی که در مورد چوب ترموود در این مقاله گفته شد، در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که ترموود، چوبی با دوام و مقاوم می باشد و حس طبیعی چوب را برای فضاهای مختلف به ارمغان می‌آورد. بنا براین اگر شما هم از طرفداران ظاهر و نمای چوبی برای قسمت‌های مختلف ویلا یا ساختمان خود هستید، توصیه می‌کنیم چوب ترموود را انتخاب کنید و قبل از اجرای آن با یک متخصص مشورت کنید تا به نتیجه رضایت بخشی برسید. نظرات خودتان را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.