معرفی کامل روف گاردن کوچک و ویژگی‌های آن - سازه برتر



روف گاردن کوچک

معرفی روف گاردن کوچک و ویژگی‌های آن

امروزه با کم شدن فضاهای سبز و صنعتی شدن شهرها و فضاهای طبیعی، مردم به استفاده از روف گاردن کوچک توجه بیشتری می کنند. روف گاردن کوچک در ساخت ویلا با متراژ پایین و ساختمان‌های کوچک قابل اجرا است. طراحی و اجرای روف گاردن‌های کوچک کم هزینه‌تر و آسان‌تر از اجرای بام سبزهای بزرگ است.

طراحی روف گاردن کوچک می تواند تنها شامل چند فلاورباکس و اجرای یک باربیکیو ساده باشد. به هر حال اگر ویلا یا ساختمان شما متراژ زیادی ندارد نگران نباشید، چرا که با یک طراحی اصولی می توان فضاهای محدود را نیز به یک روف گاردن زیبا و دلنشین تبدیل کرد.

در این مقاله نیز قصد داریم روف گاردن کوچک و ویژگی‌های آن را ذکر کنیم، تا این که شما بتوانید با خواندن آن از فضای حداقلی پشت بام ویلا یا منزل خود نهایت استفاده را ببرید.

 

طراحی روف گاردن کوچک و معرفی ویژگی‌های آن

امروزه ساخت و ساز و استفاده از بام سبز در زندگی شهری و در محوطه سازی ویلا، بسیار متداول است و اجرای یک روف گاردن بزرگ یا کوچک مستلزم استقامت بالای ویلا یا ساختمان می باشد. بنابراین در ویلاها یا ساختمان‌هایی که در حین ساخت مورد توجه قرار نگرفته اند، قادر به اجرای بام سبز نخواهند بود. گیاهان در طرح‌های بام سبز کوچک بسیار مهم هستند. مهم‌ترین عامل در انتخاب گل و گیاه توجه به این نکته است که گیاهان و گل‌ها باید مناسب فضاهای بیرونی و مقاوم در برابر آب و هوا و همچنین متناسب با ویژگی‌های روف گاردن کوچک باشند.

به عنوان مثال در طرح کاشت روف گاردن، نمی توان از گل‌های داخلی یا گیاهان سایه دوست استفاده کرد، زیرا در اثر سرما و گرمای هوا یا تابش مستقیم نور خورشید بعد از کاشت در مدت زمان کوتاهی از بین می روند. همچنین به دلیل محدودیت فضا، استفاده از فلاور باکس در طراحی و اجرای روف گاردن‌های کوچک بسیار مهم است. در حقیقت برای طراحی روف گاردن‌های کوچک از آنجایی که فضای کافی برای محوطه سازی و کاشت سبزه وجود ندارد، می توان با قرار دادن فلاور باکس بتنی و یا چندین گلدان جلوه خاصی در فضای سبز بام ایجاد کرد.

 

اجرای روف گاردن کوچک

اجرای یک روف گاردن کوچک روی پشت بام، یک کار حرفه ای است که به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. از چمن مصنوعی در صنعت ساختمان، می توان برای ساخت بام سبز کوچک استفاده کرد. اجرای بام سبز کوچک علاوه بر ایجاد مکانی دنج و راحت برای تفریح، ​​می تواند آلودگی هوا را نیز کاهش دهد. همچنین می تواند دمای هوای ویلا یا ساختمان‌ را متعادل کند که این باعث کاهش مصرف انرژی می شود. از مزایای دیگر اجرای بام سبز کوچک، می توان به افزایش ارزش ملک اشاره کرد.

 

ایده‌هایی برای بزرگ جلوه دادن روف گاردن کوچک

ایده‌هایی برای بزرگ جلوه دادن روف گاردن کوچک

در این بخش از سازه برتر، ایده‌هایی برای بزرگ جلوه دادن روف گاردن کوچک را معرفی می کنیم:

 

اهمیت دادن به نظم در بام سبز

اگر می خواهید روف گاردن کوچک شما بزرگتر به نظر بیاید، آن را شلوغ نکنید. قرار دادن وسایل متعدد از جمله فواره‌ها، گیاهان، گلدان‌ها، صندلی‌ها و غیره می تواند در هم ریختگی بصری ایجاد کند و در نهایت حتی بزرگترین فضا را کوچک جلوه دهد، چه برسد به فضایی که کوچک می باشد. پس سعی کنید روف گاردن ویلا یا محل کار خود را منظم و مرتب نگه دارید، تا فضای آن دلپذیرتر و بزرگتر به نظر بیاید.

 

استفاده از دیواره‌ها برای روف گاردن

در فضای روف گاردن‌های مختلف، دیواره‌هایی وجود دارد که در فضاهای بزرگ استفاده نمی شوند. اما این دیوارها را در روف گاردن‌های کوچک نادیده نگیرید. یکی از قوانین اصلی و مهم فضاهای کوچک، استفاده از دیوارها و سقف‌ها به جای استفاده مداوم از فضای زمین است.

از آنجایی که روف گاردن، سقفی جز سقف آلاچیق ندارد، می توانید از دیوارها استفاده کنید. به عنوان مثال به جای استفاده از گلدان‌های بزرگ روی زمین، باکس های گل زیبا را روی دیوارها نصب کنید. با این کار فضای روی زمین خالی می ماند و در نتیجه بزرگتر به نظر می رسد.

 

استفاده از قانون انعکاس در روف گاردن کوچک

اگر می خواهید روف گاردن کوچک شما بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد، از قانون بازتاب یا انعکاس استفاده کنید. استفاده از موادی که اجسام بازتابنده یا بازتابنده را نمایش می دهند و یا استفاده از آینه‌های مختلف می تواند محیط های بسته و کوچک را بزرگ و باز جلوه دهد.

در مورد روف گاردن کوچک، می توانید برای قسمتی از درب ورودی از شیشه آنتی رفلکس استفاده کنید، یا قسمتی از دیوار را با آینه های بلند طراحی کنید. تعویض دیوار با آینه می تواند فضای شما را خیلی بزرگتر نمایش دهد. سعی کنید آینه ها را در قسمت‌هایی از روف گاردن خود قرار دهید که ایمن، سرپوشیده و کمتر در معرض تغییرات آب و هوایی هستند.

 

استفاده از قانون انعکاس در روف گاردن کوچک

نورپردازی روف گاردن کوچک

با نورپردازی اصولی می توانید بزرگترین فضا را دنج و کوچک جلوه دهید و یک روف گاردن کوچک را به یک محیط شیک و بزرگ تبدیل کنید. به همین علت، شگفتی‌های نور در دکوراسیون روف گاردن را نمی توان نادیده گرفت. توصیه ما این است که تا حد امکان برای نورپردازی بودجه اختصاص دهید و از تخصص یک فرد حرفه ای، برای ایجاد فضایی باز و روشن در پشت بام ویلا یا محل کار خود استفاده کنید. متخصص روشنایی، بهترین نقطه را برای استفاده از چراغ‌ها تعیین می کند، نور را زاویه می دهد و به آن حجم و عمق می دهد.

شما می توانید با یک نورپردازی مناسب، زیبایی گیاهان و گل‌های بام سبز خود را نیز افزایش دهید، همچنین می توانید در هنگام غروب و عصر از فضای پشت بام ویلا نهایت استفاده را بکنید. برای اینکه جلوه جدیدی به روف گاردن خود بدهید، می توانید از انواع چراغ‌های رشته ای و چراغ‌های خورشیدی و همچنین نورپردازی پنهان بین سنگ‌ها و مبلمان استفاده کنید، که چراغ‌های رشته ای برای روف گاردن‌های کوچک انتخاب خوبی هستند.

ممکن است تصور کنید که یک لامپ کوچک تمام چیزی است که برای روشن کردن روف گاردن جمع و جور خود نیاز دارید، ولی اشتباه نکنید. طراحی نور مناسب می تواند در فضای شما تفاوت ایجاد کند، به خصوص در شب در صورتی که نور در یک فضای کوچک خوب نباشد، کسل کننده و بسته به نظر می رسد و پس از مدتی می تواند آزاردهنده باشد. از سوی دیگر، از نظر ایمنی نیز، مکان‌های نزدیک به پله‌ها، دیوارهای پشت بام، درگاه‌ها و ... نیز به نور کافی نیاز دارند.

 

گیاهان کوچک و بزرگ

استفاده از درختچه‌های بزرگتر با توجه به شرایط آب و هوایی در محل زندگی، یکی از ایده‌های رایج برای دکوراسیون روف گاردن است. با این حال، آیا درختچه‌ها گزینه ای برای تزئین یک روف گاردن کوچک هم هستند؟ پاسخ این پرسش "مثبت" است؛ ولی شرایط خاصی دارد از جمله، تعداد این درختچه‌ها باید کمتر باشد و رشد آنها به مرور زمان افزایش نیابد. بنابراین توصیه می کنیم در روف گاردن خود از گیاهان کوچک و متوسط ​​استفاده کنید و بهره بردن از گیاهان بزرگ را به تعداد کم محدود کنید.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

کارفرمایان زیادی از طریق جستجو در گوگل و سایت های تخصصی حوزه ساختمان، به دنبال یافتن خدمات پیمانکاری مورد نظرشان هستند و این فرصت برای پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی وجود دارد که با حضور در این سایتها، مشتریان بیشتری را جذب کنند.

سایت سازه برتر به عنوان یک سایت تخصصی حوزه صنعت ساختمان، فضایی را برای پیمانکاران و تولیدکنندگان تجهیزات ساختمانی ایجاد کرده که بتوانند خدمات و محصولات خود را بطور کامل معرفی کنند و بطور مستقیم با مشتریان و مخاطبان در ارتباط باشند.

طراحان معماری و پیمانکاران صنعت ساختمان آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر نموده و بطور کامل به معرفی محصول یا خدمت خود بپردازند و این آگهی در معرض دید بازدیدکنندگان سایت خواهد بود و همچنین در نتایج جستجوی گوگل نیز قابل مشاهده خواهد بود و بدین ترتیب امکان افزایش مخاطبان و مشتریان را برای شما فراهم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

نورپردازی روف گاردن کوچک

مبلمان روف گاردن کوچک

ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع مبلمانی برای روف گاردن خود نیاز دارید. آیا این روف گاردن برای استراحت شما می باشد یا جایی برای غذا خوردن؟ از آنجایی که فضای کوچکی دارید، ممکن است نتوانید همه این کاربردها را در کنار هم قرار دهید، بنابراین باید از همان ابتدا هدف و خواسته‌های خود را تعیین کنید.

در نهایت، می‌توانید یک میز ناهارخوری و صندلی برای روف گاردن خود در نظر بگیرید و یا یک محل نشیمن گرم و نرم را انتخاب کنید. در این مرحله بهترین رویکرد در روف گاردن کوچک، ایجاد تعادل بین اندازه محیط و حجم جسم است. در صورتی که در طراحی باغ کوچک روی پشت بام خود از مبلمان ساده و رنگ روشن استفاده کرده اید، بهتر است در این فضا گل‌های شاد و خوش رنگ بکارید. و اگر مبلمان استفاده شده در فضای پشت بام پر نقش و نگار باشد، بهتر است در این فضا گیاهان و گل‌هایی به رنگ‌های ملایم بکارید.

 

اضافه‌کردن نقطه کانونی

نقطه‌ کانونی، همواره فضای روف گاردن کوچک را از بی نظمی بصری نجات می‌دهد، زیرا باعث جلب توجه می شود. هر المانی می‌تواند به‌عنوان یک نقطه کانونی در نظر گرفته شود؛ یک آبنما یا فواره زیبا و برجسته، پرگولا، یک درخت کشیده و بلند، باغچه‌ای متفاوت و یا مجسمه‌ای که در قسمتی از روف گاردن کوچک خود گذاشته اید.

 

استفاده حداکثر از سه رنگ در روف گاردن کوچک

یکی از نکات مهمی که می تواند یک روف گاردن کوچک را بزرگتر نشان دهد، استفاده از رنگ‌های مناسب است.

همیشه سعی کنید برای روف گاردن کوچک، از یک رنگ به عنوان رنگ غالب و اصلی استفاده کنید و آن را با یکی دو رنگ دیگر تکمیل کنید. استفاده از چندین رنگ مختلف برای دیوارها، نرده‌ها، کف‌ها، گلدان‌ها یا مبلمان، می تواند باعث شلوغ شدن و به هم ریختگی باغ شما شود. برای بهترین نتیجه یک رنگ را با رنگ‌های خنثی ترکیب کنید. رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری، نیلی، بژ و غیره زیبایی گیاهان را افزایش می دهند.

به یاد داشته باشید، بهترین رنگ‌ها برای بزرگتر نشان دادن هر محیطی، رنگ‌های ملایم و روشن می باشند. به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید دیوارها را با چوب پلاست بپوشانید، رنگ‌های روشن را انتخاب کنید و از همان قوانین برای آلاچیق‌های چوب پلاست نیز استفاده کنید. انتخاب رنگ فلاورباکس های کوچک نیز در روف گاردن کوچک، عمدتاً از رنگ‌های شاد مانند یاسی، آبی روشن، صورتی ملایم، سفید و ... است و در کل سعی کنید رنگ‌های اجزای روف گاردن با هم هماهنگی خوبی داشته باشند.

 

مبلمان روف گاردن کوچک

استفاده از فضای عمودی در روف گاردن کوچک

برای استفاده حداکثری از فضای کوچک روف گاردن، می توانید از یک فضای عمودی استفاده کنید. به عنوان مثال گلدان‌های گیاهی را روی دیوار نصب کنید یا یک نره شبکه ای به دیوار اضافه کنید و گلدان‌های گیاه را روی آن قرار دهید. استفاده از گیاهان خزنده برای چنین کاربردهایی بسیار جذاب‌تر و بهتر می باشد.

 

کفپوش مناسب باغ بام کوچک

هرگز به کف موجود بام بسنده نکنید و از کفپوشی استفاده کنید که متناسب با بودجه شما باشد، با اقلیم محل زندگی شما تناسب داشته باشد و به فضای باغچه پشت بام شما گرما و زیبایی ببخشد. چوب ترمووود یکی از انتخاب‌های خوب برای فضاهای بیرونی و سقف‌های روف گاردن کوچک است.

 

از آبنمای بزرگ استفاده نکنید

هر روف گاردنی از عناصر مختلفی مانند فواره‌ها و آلاچیق‌ها تشکیل شده است. این عناصر به دلیل ویژگی خاص خود، فضای بیشتری را در سقف شما اشغال می کنند. برای جلوگیری از این وضعیت باید سازگاری آبنما با محیط روف گاردن را در نظر داشته باشیم. برای مثال نمی توان از یک آبنمای سنگی در محیطی در حدود 60 متر استفاده کرد.

 

استفاده از آلاچیق در روف گاردن کوچک

توصیه ما پر کردن فضای روف گاردن‌های کوچک، با آلاچیق‌های هندسی منظم و کوچکتر است. همچنین فضای داخلی آلاچیق را با مبلمان به سبک مینیمالیستی پر کنید و از وسایل تزیینی کوچک و کاربردی با طراحی ساده استفاده کنید. همه این عوامل باعث می شود که روف گاردن کوچک شما کمتر از یک روف گاردن بزرگ دیده نشود.

 

برکه و راه‌های سنگی

استفاده از راه‌های سنگی و برکه، می تواند فضای خیلی زیادی را اشغال کند. به همین دلیل از ساخت راه‌های سنگی و برکه‌ها در طی مسیر روف گاردن کوچک پرهیز کنید. البته این کار غیر از کاهش فضای مورد تصرف باعث کاهش وزن ویلا یا ساختمان نیز می شود.

 

هزینه روف گاردن کوچک

هزینه روف گاردن کوچک

یکی از عوامل اصلی موثر بر هزینه یک روف گاردن کوچک، طراحی آن است. طراحی‌های باغ پشت بام می‌تواند ساده‌تر باشد و به گلدان و منقل ختم شود، یا پیچیده‌تر باشد و فواره، نیمکت و موارد دیگر را نیز داشته باشد. هزینه یک بام سبز با طراحی ساده به طور طبیعی کمتر است. علاوه بر این، عواملی مانند روشنایی روف گاردن، نوع گیاهان و درختچه‌ها و ... نیز می توانند بر هزینه نهایی یک روف گاردن کوچک تأثیر بگذارند.

 

 

جمع بندی

در فضاهای شهری با تراکم بالا مانند تهران، داشتن یک روف گاردن کوچک می‌تواند بسیار لذت بخش و خوشایند باشد؛ جایی که مانند یک باغ خانگی می‌تواند مکانی برای نشستن و ایجاد دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه باشد.

شما نیز اگر قصد ساخت یک روف گاردن کوچک را در پشت بام منزل یا ویلای خود دارید، می توانید از نکاتی که در این مطلب به آن اشاره شد برای ساخت بام سبز کوچک خود استفاده کنید. نظرتان را درباره این مقاله برای ما بنویسید و هر پرسشی دارید حتماً بپرسید.