آشنایی کامل با نحوه طراحی باغچه کوچک برای ویلا - سازه برتر



آشنایی کامل با نحوه طراحی باغچه کوچک برای ویلا

طراحی یک باغچه کوچک برای ویلا، به همراه یک طراحی ویلا تخصصی می تواند یک ویلای زیبا و رویایی برای تعطیلات آخر هفته شما فراهم کند. در طراحی باغچه کوچک برای محوطه سازی ویلا، طراح باید مهارت و دانش کافی در طراحی و استفاده از مصالح متناسب با منطقه اجرایی داشته باشد. در نتیجه حیاط ویلا شما می تواند به مکانی دنج و پر از آرامش برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شود.

شما می توانید با استفاده از ایده‌های متنوع و خلاقیت ذهنی خود، سعی کنید به بهترین شکل ممکن یک طراحی جذاب و زیبا برای باغچه کوچک در ویلای خود داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم موضوع طراحی باغچه کوچک برای ویلا و همچنین روف گاردن ویلا، را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

 

طراحی باغچه کوچک ویلا

طراحی باغچه کوچک ویلا

طراحی باغچه را برای ویلا کوچک نیز می توان انجام داد، پس تصور نکنید اگر حیاط کوچکی در ویلای خود دارید، نمی توانید در آن یک باغچه طراحی کنید. در ادامه این بخش از سازه برتر، شما را با اصول طراحی یک باغچه کوچک برای ویلا آشنا می کنیم.

در ابتدا با ارائه طرح‌های سه بعدی از طراحی باغچه ویلا، می توانید جزئیات محوطه سازی ویلای خود را ارزیابی کنید. بهتر است تمام گیاهان و مواد را قبل از آغاز پروژه انتخاب کنید. بدین ترتیب، شما یک محاسبه هزینه واقع بینانه از پروژه دارید.

با توجه به اهدافی که دارید، برنامه طراحی ویلا و هزینه طراحی را تعیین کنید، همچنین همه امکاناتی را که می توانید در محوطه سازی ویلای خود بگنجانید در نظر بگیرید و بر انتخاب‌هایی که احتیاجات شما را برآورده می کند تمرکز کنید.

شما می توانید از فضا استفاده کنید و مبلمان را برای طراحی یک باغچه کوچک اجرا کنید. در واقع با ترکیب خود فضا با مبلمانی که در کنار گیاهان و گل‌ها طراحی شده اند، منظره ای زیبا برای باغچه کوچک خود ایجاد کنید. اگر تمایل دارید در فضای محوطه کوچک ویلای خود از صندلی و مبلمان استفاده کنید، بهترین انتخاب انواع میز و صندلی کوچک و کم‌جا است.

شما نمی توانید کل حیاط کوچک را در طراحی تحت تاثیر قرار دهید و باید فقط از بخشی از آن را برای طراحی باغچه استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید فضایی محدود ایجاد کنید و گیاهانی را بکارید، همچنین از سنگ‌ها در صنعت ساختمان، استفاده کنید و فضایی برای نشیمن در همین محدوده ایجاد کنید.

بهتر است برای طراحی باغچه کوچک ویلا، طرح‌های مختلف را به کار نبرید و سعی کنید به ساده‌ترین شکل طراحی کنید تا از شلوغی حیاط جلوگیری کنید و فضا را کوچکتر نشان دهید. (البته رعایت این اصل به شرطی است که شما با شلوغی میانه خوبی نداشته باشید و طراحی مینیمال و ساده را دوست داشته باشید.)

برای مثال می شود بخش باغچه و انواع گل و گیاه را با بخش نشیمن ترکیب کرد. همچنین می توان برای اینکه محدوده فضای نشیمن را نشان داد، از یک کفپوش متفاوت استفاده کرد و نمایی شیک و خاص را به دکوراسیون ویلای منزل داد.

استفاده از انواع فرم‌ها برای طراحی باغچه کوچک در ساخت ویلا، راه‌های خلاقانه‌تری برای طراحی باغ به شما می دهد. برای مثال می توانید از اشکال دایره ای و نیم دایره ای برای طراحی باغچه کوچک استفاده کنید.

ترکیب چوب و گیاهان، یکی از بهترین ایده‌های طراحی باغچه می باشد. در صورتی که بودجه شما کافی است می توانید از ترموود برای فضاهای بیرونی همراه با انواع گل و گیاه در محوطه استفاده کنید.

 

طراحی باغچه کوچک برای ویلا

طراحی باغچه کوچک برای ویلا با استفاده از سنگ

استفاده از سنگ یکی از بهترین راه‌ها برای طراحی باغچه در ویلا است. در واقع می توان از سنگ برای ایجاد کردن یک فضای مرکزی در حیاط و تکمیل بقیه باغ اطراف استفاده کرد.

قطعاً نباید از سنگ‌هایی استفاده کنید که خوش فرم هستند، گاهی اوقات سنگ هایی با فرم طبیعی می توانند ظاهر شیک و زیبایی برای دکوراسیون بیرونی به وجود آورند.

با استفاده از سنگ‌ها، می توانید مسیر ورودی ویلا یا مسیرهای دیگر منطقه را طراحی کنید. همچنین در طراحی باغچه در محوطه، نباید حتما از خطوط مستقیم و بلند استفاده شود، بلکه می توان از مصالح سنگی نیز برای ایجاد فرم‌های مختلف در حیاط ویلا استفاده کرد تا نمای دلنشین و زیبایی در حیاط ویلا به وجود آید. زمانی که باغچه خود را طراحی می کنید و در آن گیاهان می روید، خاک معمولا دیده می شود. به همین منظور می توان از سنگ‌های رنگی مخصوص برای پوشاندن سطح خاک استفاده کرد و دید بهتری به باغچه داد.

شما می توانید از سنگ برای تعیین مرزهای حیاط خود استفاده کنید و از این طریق محوطه ویلای کوچک خود را بهتر به نمایش بگذارید.

 

طراحی باغچه سبزی کوچک برای ویلا

در فضای ویلا یا حیاط منزل خود، می توانید باغچه خانگی کوچکی طراحی کنید و از هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید در درون آن استفاده کنید.

 

استفاده از گیاهان در باغچه ویلا

لازم به ذکر است که اندازه گل‌ها و درختان انتخاب شده باید متناسب با اندازه متراژ محوطه ویلا باشد. اگر بخواهید از درختان بزرگ و بلند، در یک زمین کوچک استفاده کنید، فضای زیادی را اشغال می کند و کاربردی نیست. در طراحی باغچه می توانید از گیاهان زیبا مانند نیلوفر، بامبو چتری و کراباس استفاده کنید و همچنین از انواع درختان و گل‌های رنگارنگ استفاده کنید.

 

استفاده از جوی آب در طراحی باغچه کوچک ویلا

یکی دیگر از ایده‌های خوب برای طراحی باغچه ویلا، ایجاد جویی از آب در فضای سبز ویلا است که بتواند ساعت‌ها توجه همگان را به خود جلب کند و آرامش کامل را فراهم کند.

 

استفاده از استخر در طراحی باغچه

استفاده از استخر در طراحی باغچه

ساخت استخر حتی اگر کوچک باشد یکی دیگر از المان‌هایی است که در طراحی باغچه می توان از آن استفاده کرد و نمای بسیار زیبایی را به حیاط ویلا داد. در واقع استخر کنار دیوار سبز، منظره ای فوق العاده به محوطه ویلا می بخشد.

 

برنامه ریزی و انتخاب مصالح

در نهایت قبل از خرید گیاهان و انتخاب مواد برای پروژه محوطه سازی باغچه ویلایی خود، مطمئن شوید که یک برنامه دقیق برای طراحی و ساخت باغچه خود دارید. قبل از شروع یک پروژه، باید با کمک یک شرکت مشاور، اولویت‌ها و اهداف را برنامه ریزی و مشخص کنید. بعد از انجام تجزیه و تحلیل سایت و ایجاد یک مفهوم طراحی، باید دید روشنی از محوطه سازی جدید خود نیز داشته باشید.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

فروشندگان مصالح ساختمانی و پیمانکاران ساختمانی، می توانند محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی و تبلیغ کنند. یکی از روش‌های موثر تبلیغات، ثبت آگهی دائمی در سایت سازه برتر است که با گذر زمان، اعتبار آن نیز بیشتر می شود و مشتریان متعددی را به سمت کسب و کار شما سوق می دهد.

ضمن اینکه این نوع از تبلیغات به دلیل ماندگاری طولانی مدت، بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر مثبت دارد و باعث بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود. روش‌های تبلیغاتی اثربخش دیگری هم در سازه برتر برای همکاران صنعت ساختمان اجرا می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات کامل آن را مطالعه کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

سبک‌های مختلف در طراحی باغچه کوچک برای ویلا

سبک‌های مختلف در طراحی باغچه کوچک برای ویلا

همان گونه که در طراحی ویلاها می توانیم سبک‌های گوناگون معماری را طراحی و انتخاب کنیم، در طراحی باغچه ویلا نیز امکان داشتن سبک‌های متفاوت وجود دارد. در انتخاب سبک ویلایی می توان به طراحی مدرن ویلایی و طراحی کلاسیک اشاره کرد که هر کدام هدف خاص خود را دارند. به همین جهت در این قسمت توضیحات بیشتری در خصوص این سبک‌ها خواهیم داد:

 

طراحی باغچه ویلا مدرن

شایان ذکر است کاربرد و المان‌های سبک‌های مختلف در طراحی باغ ویلا، در طراحی منظر یکسان است و تنها تفاوت سبک‌های مختلف در انتخاب متریال و جزئیات در طراحی است.

در طراحی باغچه ویلایی مدرن استفاده از گیاهان مدرن و خاص، مانند بونسای می تواند جالب باشد. همچنین می توان از جعبه‌های گل، شومینه گازی و آلاچیق مدرن در کنار مسیرهای سنگ فرش استفاده کرد. استفاده از مصالحی مانند شیشه، چوب حرارتی و بتن از ویژگی‌های اصلی سبک مدرن در محوطه سازی باغچه ویلا است.

 

طراحی باغچه ویلا کلاسیک

در سبک کلاسیک نیز به دلیل ماهیت اصیل و مجلل خود، استفاده از سنگ زیاد است. پل‌های سنگی روی آب، آلاچیق‌های کلاسیک و مجلل و... همگی از المان‌های بسیار زیبا و پرکاربرد هستند. در طراحی باغچه ویلایی مدرن، انتخاب نوع سنگ فرش و سنگ کف می تواند جلوه زیبایی را برای باغ ویلای شما به ارمغان بیاورد. همچنین به کار بردن مجسمه‌های نقره ای یا طلایی، جلوه ای منحصر به فرد به ویلای شما می بخشد.

 

طراحی باغچه کوچک در پشت بام ویلا

 تنها با چند مرحله ساده می توانید سقف ویلا خود را به باغی برای کشاورزی تبدیل کنید.

ابتدا محل ایجاد باغ خود را در پشت بام مشخص کنید. سعی کنید نقطه ای را انتخاب کنید که نور زیادی داشته باشد.

در مرحله بعد عایق کاری روف گاردن و ایزولاسیون آن مراحل مهمی در تبدیل سقف شما به یک باغچه هستند.

پشت بام را زهکشی کنید، زهکش اولیه سقف بستر مناسبی برای رشد گیاهان است.

زهکشی را به گونه ای انجام دهید که بتوانید به آسانی باغچه را آبیاری کنید و در صورت لزوم به هر قسمت از باغ دسترسی داشته باشید.

از خاک مخصوص پشت بام استفاده کنید که وزن سبکی داشته باشد تا به پشت بام فشار زیادی وارد نشود.

از جعبه‌هایی دور از سطح بام و با لایه‌ای از خاک فیلتر استفاده کنید، تا گیاهان رشد مطلوبی داشته باشند.

برای آبیاری باغچه کوچک خود می توانید از آبپاش یا اگر باغ بزرگی ایجاد می کنید از سیستم آبیاری استفاده کنید. همچنین، از آب باران نیز می توان برای آبیاری باغچه استفاده کرد.

 

گیاهان مناسب باغچه روف گاردن

یک گیاه روف گاردن مناسب باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوانید آن را به راحتی پرورش دهید. به عنوان مثال، گیاهان مناسب برای باغچه پشت بام به آبیاری کمی نیاز دارند تا بتوانند از طریق باران رشد کنند. با این حال، شما باید گیاهانی را به کار ببرید که با شرایط آب و هوایی منطقه شما سازگار باشد و بهترین رشد را داشته باشند.

بهتر است گیاهان مناسب برای روف گاردن، چرخه عمر طولانی داشته باشند تا هزینه نگهداری و جایگزینی دائمی پوشش گیاهی کاهش یابد.

گیاهان مناسب برای روف گاردن، باید با شرایط تطبیق داده شوند و در کمترین زمان ممکن رشد خود را آغاز کنند. از این رو گیاهان بومی یکی از بهترین گزینه‌ها برای روف گاردن محسوب می شوند.

 

طراحی باغچه پشت بام

طراحی باغچه پشت بام با سبزی کاری

کشت سبزیجات روی پشت بام‌ها در کشورهای توسعه یافته بسیار رایج است. در ایران هم سبزی کاری روی پشت بام کم و بیش در حال افزایش است. کشاورزی پشت بام در ایران حرفه ای نیست، اما بعضی از افراد به خاطر علاقه شدیدی که به سبزی کاری دارند و نبود مکان مناسب برای این کار از پشت بام استفاده می کنند.

شرایط اقلیمی در ایران برای کاشت سبزیجات روی پشت بام و کشاورزی در روف گاردن بسیار مساعد است و این امکان را به شما می دهد که با کمترین هزینه باغچه روف گاردن خود را داشته باشید.

 

گلدان برروی پشت بام راهی برای ایجاد باغچه کوچک

امکان کاشت درختچه‌های کوچک و بزرگ در گلدان برروی پشت بام وجود دارد و شما می‌توانید درختچه‌های مورد علاقه‌تان را نیز در پشت بام پرورش دهید.

 

استفاده از گلدان روی پشت بام

گلدان‌ها روی پشت بام باعث می شوند تا شما بتوانید سبزیجات بکارید تا علاوه بر گلکاری، محصولات مورد نیاز خود را نیز تولید کنید. می توانید فلاورباکس‌های چوبی یا گلدان‌هایی در اندازه‌های مختلف به کار ببرید. قرار دادن گلدان روی روف گاردن، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد باغچه است و همچنین کمترین زحمت را نیز دارد. می توانید گلدان‌ها را در جایی روی پشت بام قرار دهید تا نور کافی داشته باشند و نور مورد نیاز برای رشد را دریافت کنند. درختچه‌های بزرگ و کوچک را می توان در گلدان‌های روی پشت بام پرورش داد و از داشتن آنها لذت ببرید.

 

 

جمع بندی

در این مطلب ایده‌های خلاقانه و متنوعی برای طراحی باغچه کوچک برای ویلا و پشت بام آن معرفی کردیم. بهتر است قبل از هر چیز محدوده محوطه‌ای که قرار است در آن باغچه ای طراحی کنید را روی کاغذ بکشید، سپس ایده‌هایی که در ذهنتان است را در برگه ترسیم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به بهترین طراحی برای باغچه ویلای خود برسید. در صورتی که توانایی انجام این کار را ندارید بهتر آن است که از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

خواهشمندیم نظرات خود را در خصوص این مقاله، برایمان در کامنت بنویسید.