آشنایی کامل با کاربرد انواع سنگ لاشه و ویژگی های آنها - سازه برتر



آشنایی کامل با کاربرد انواع سنگ لاشه و ویژگی های آنها

سنگ لاشه یا لاشه سنگ، سنگ‌های طبیعی با شکل‌های نامنظم با جنس آذرین بیرونی هستند که با ضخامت‌های مختلف از یک تا ۵ سانت موجود هستند. کاربرد زیاد سنگ لاشه و ویژگی‌های منحصر به فرد آن، باعث شده این نوع سنگ از محبوبیت فراوانی در ساخت ویلا یا باغ برخوردار باشد. این سنگ بر اساس منابع استخراج و نوع فراوری و پرداخت در دسته بندی‌های گوناگونی قرار می گیرد. شناخت درست از انواع سنگ لاشه به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را برای پروژه ساختمان سازی خود داشته باشید. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با کاربرد سنگ لاشه و ویژگی‌های آن آشنا سازیم، در ادامه همراه ما باشید.

 

ویژگی های سنگ لاشه

کاربرد سنگ لاشه و ویژگی های آن

سنگ لاشه حاصل انفجار معدن سنگ می باشد. در حقیقت این سنگ از خرد شدن سنگ به قطعات کوچکتر در معدن به دست آمده است. به همین جهت این نوع سنگ شکل و سطح خاصی ندارد. برای استفاده از این سنگ باید گوشه‌های تیز آن برداشته شود در غیر این صورت استفاده از آن ممنوع است. در واقع در هنگام انفجار و در زمان شکستن سنگ‌های بزرگتر، تکه‌های لاشه دارای گوشه‌های تیز می شوند. به همین دلیل باید قبل از استفاده، سنباده شوند تا آماده استفاده شوند. سنگ‌های لاشه کوچکتر از 15 سانتی متر به عنوان پرکننده در جاهای مختلف استفاده می شوند. در این صورت احتیاجی به ساب زدن آن‌ها نمی باشد.

به طور معمول تمام سنگ‌ها، به خصوص سنگ‌های لاشه از لحاظ ویژگی های گوناگون، نوع ساختار و مواد موجود در ساختار آن‌ها قابل ارزیابی و تقسیم بندی هستند، از ویژگی‌های مهم این سنگ‌ها می توان موارد زیر را نام برد:

 

وزن و چگالی سنگ

برای درک انواع سنگ‌ها، مهم‌ترین نکته توجه به وزن و تراکم آن است. در حقیقت از این منظر می توان سنگ‌ها را به دو گروه سنگ‌های سنگین و سنگ‌های سبک تقسیم کرد.

سنگ سنگین به سنگی گفته می شود که چگالی آن تقریباً 8/1 گرم در سانتی متر مکعب باشد، در حالی که سنگی با چگالی کمتر از این مقدار، سنگ سبک محسوب می شود.

 

تخلخل و چسبندگی

یکی دیگر از خصوصیاتی که این نوع سنگ‌های قیمتی را متمایز از هم می کند، مقدار تخلخل و چسبندگی آن‌هاست. در صورتی که تخلخل سنگ در حد مطلوب باشد، چسبندگی کافی داشته و مقاومت و استحکام آن افزایش می یابد.

سنگی با تخلخل بالا، چسبندگی بیشتری خواهد داشت، مثلاً سنگ تراورتن دارای تخلخل بالا و گرانیت سنگی دارای تخلخل پایین است.

 

مقاومت فشاری و ضریب نرم شدن

از دیگر مشخصات مهم قابل بررسی در سنگ لاشه ساختمانی، می توان به اندازه گیری مقاومت فشاری و ضریب نرم شدن سنگ و همچنین نوع سنگ (رسوبی، آذرین و آهکی) اشاره کرد.

 

 

ویژگی های کیفی سنگ لاشه

این نوع سنگ همانند سنگ‌های دیگر، ویژگی‌هایی دارد که آن‌ها را در این بخش از سازه برتر، بررسی می کنیم:

  • سنگ لاشه نباید لایه بندی باشد، یعنی لایه لایه نشود.
  • نداشتن ترک و درز در این نوع سنگ، یکی دیگر از خصوصیات کیفی بدنه سنگ و دلیل مرغوبیت آن است.
  • سنگ لاشه باید دارای مقاومت و سختی قابل قبولی باشد، وجود ترک و شکاف در این نوع سنگ نشان دهنده عدم مقاومت و استحکام کم آن می باشد.
  • شرایط و روش‌های استخراج سنگ لاشه ساختمانی نیز برای نشان دادن کیفیت آن در نظر گرفته شده و باید به صورت رو باز، بدون ضایعات و راحت انجام شود.
  • عاری از مواد محلول در سنگ و کانی‌های رسی باشد.
  • دگرسانی یا هوازدگی نداشته باشد و خوش رنگ و با کیفیت باشد.

 

انواع سنگ لاشه

انواع سنگ لاشه

در این بخش به معرفی انواع سنگ لاشه که در ساخت ویلا و مکان‌های دیگر استفاده می شود می پردازیم:

 

سنگ مالون

این نوع سنگ در واقع همان سنگ لاشه است که با یک سری تغییرات از جمله تراشکاری ایجاد شده است. سنگ مالون شکل هندسی‌تر بیشتری نسبت به لاشه دارد، به گونه ای که بعد از تراش کاری به صورت سنگی با سطح صاف و ظاهر چهار ضلعی در می آیند. سنگ مالون را می توان در انواع پروژه‌های اجرایی در صنعت ساختمان و شهرسازی استفاده کرد. به عنوان مثال سنگ مالون برای دیوار باغ، حیاط، ویلا و همچنین کف سازی این فضاها گزینه مناسبی است. در پروژه‌های جاده سازی و شهرسازی نیز از این نوع سنگ در تونل‌ها و پل‌ها استفاده می کنند. گفتنی است که از این نوع سنگ لاشه برای تولید دیگ‌های سنگی، قلیان‌های سنگی و … نیز استفاده می شود و افراد می توانند با بهره بردن از هنر خود و تراشکاری های مناسب، طرح‌های متنوعی را روی آنها به وجود آورند.

 

سنگ ورقه ای

سنگ ورقه ای هم شاخه ای از سنگ‌های لاشه است، اما این نام را به این دلیل به خود گرفته است که به شکل ورقه ای استخراج می شود. از آنجایی که این نوع سنگ‌ها به طور طبیعی در دل طبیعت و کوه‌ها شکل گرفته و لایه لایه می شوند، در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند گرما یا سرمای شدید مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. سنگ‌های ورقه ای به خاطر مقرون به صرفه بودن، استحکام بالا و رنگ‌های مختلف استفاده زیادی می شوند. از مهم‌ترین کاربردهای سنگ‌های ورقه ای می توان به ساخت پیاده رو، آبنما و سنگفرش، ساخت دیوار پوش و دیوار، ساخت پله، طراحی دکوراسیون، ساخت شومینه و باربیکیو و … اشاره کرد.

 

سنگ کوهی

این نوع سنگ هم مانند سنگ لاشه است که به علت نوع استخراج به این نام شناخته شده است. سنگ‌های کوهستانی به طور مستقیم از معدن استخراج می‌شوند و در این فرآیند سنگ‌های بزرگ به روش‌های مختلف از کوه جدا شده و برای آماده‌سازی به کارخانه‌ها فرستاده می‌شوند. سنگ کوهی هم مانند انواع دیگر سنگ لاشه، برای ساخت کف و دیوار و فضاهای خارجی مانند پله پارک‌ها و ویلاها، ساخت آبشار مصنوعی و … استفاده می شود.

 

سنگ تراورتن

پس از چکش خوری سنگ لاشه، سنگ لاشه تراورتن به دست می آید. سنگ‌هایی که کاربردهای زیادی دارند، همچنین به خاطر وجود درز و شکستگی در این نوع سنگ‌ها، به راحتی تبدیل به پودر سنگ می شوند و می توان از آن‌ها در ساخت و ساز و به عنوان مصالح ساختمانی مانند ماسه، شن، ملات و ... در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد. به دلیل استحکام بالایی که این نوع از سنگ‌ها دارند، بسیاری از هنرمندان و یا صنایع مختلف تلاش می کنند این سنگ‌ها را تراش بدهند و به آن‌ها شکل‌های منظمی بدهند و از آن‌ها برای ساخت آثار هنری همانند انواع تندیس‌های سنگی و مجسمه‌ها استفاده کرد. همچنین در خیلی از موارد به علت مقاومت بالای سنگ‌های لاشه تراورتن، می توان از آن‌ها به عنوان پر کننده میان دیوارهای ساختمانی و آسفالت‌ها و … نیز استفاده کرد.

 

 

تفاوت سنگ مالون و لاشه

گاهی اوقات افراد تصور می کنند که سنگ لاشه و مالون با هم متفاوت هستند، اما سنگ لاشه در حقیقت همان سنگ مالون می‌باشد. ولی این دو نوع سنگ تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. تفاوت مهمی که بین سنگ‌های مالون و لاشه وجود دارد، این است که سنگ‌های لاشه سنگی نتراشیده هستند ولی سنگ مالون یک نمونه از سنگ‌های قابل چکش خوار و تراشیده می باشد و یکی از انواع سنگ آنتیک به حساب می آید. هر دو نوع سنگ مالون و لاشه را به عنوان سنگ‌های ابعادی، در کارهای عمرانی استفاده می کنند. هر چه قدر میزان استحکام و مقاومت فشاری این دو سنگ در مقابل عوامل طبیعی بیشتر باشد، مسلما کاربرد آن‌ها در پروژه‌های مختلف ساختمان سازی بیشتر می شود.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

تبلیغات لازمه‌ی رشدِ هر کسب و کاری است و شرکت ها و فعالان حوزه صنعت ساختمان و معماری نیز برای اینکه جایگاه بهتری در بین مخاطبان داشته باشند و بتوانند مشتریان بیشتری کسب کنند، باید از تبلیغات استفاده کنند.

شما همکاران عزیز می توانید یک صفحه اختصاصی در سایت سازه برتر داشته باشید و در آن به معرفی کامل محصولات و خدمات خود بپردازید و از این طریق هم مخاطبان این سایت بتوانند با خدمات و محصولات شما آشنا شده و در صورت نیاز از آن استفاده کنند و هم اینکه افرادی که در گوگل در جستجوی این خدمات و محصولات هستند، می توانند وارد صفحه شما شده و از این طریق سفارشات خود را ثبت کنند.

نکته مهم این است که اعتبار این صفحه دائمی است و نیاز به پرداخت هزینه تمدید ندارد و ضمنا در این صفحه می توانید به صفحات مهم سایتتان لینک بدهید و مخاطبان را بصورت مستقیم به سایت و صفحات محصول مورد نظرتان هدایت کنید و میزان ارائه محتوا در این صفحه محدودیتی ندارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت آگهی دائمی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

کاربرد سنگ لاشه

کاربرد سنگ لاشه و مکان‌هایی که سنگ لاشه در آن استفاده می شود:

کف سازی

کف حیاط

نمای دیوار باغ

ساخت دیوار باغ

ساخت استخر

در ادامه هر یک از موارد بالا را بررسی می کنیم:

 

1- کف سازی

به طور کلی از سنگ لاشه و کاربردهایی که این نوع سنگ دارد، برای کف ساختمان‌ها، مانند مسیر ورودی خانه‌های باغ ویلا‌ها و حیاط‌ها استفاده می‌کنند، که یک نمونه پر کاربرد از استفاده سنگ لاشه در بناهای مختلف می باشد. البته لازم به توضیح است که کف سازی با سنگ لاشه در دو نوع مدل قلوه سنگ و ورقه‌ای اجرا می شود.

 

2- نمای دیوار باغ

یکی از بهترین و محبوب‌ترین سنگ‌های نما برای دیوار باغ، سنگ لاشه خرد شده است. سنگ لاشه ای برای نمای ساختمان‌های باغ و دیوارها بسیار مفید است. در واقع می توان این طور گفت که در اجرای نمای باغ، ایجاد مرزهای مشخص و استفاده از سازه‌های طبیعی در محوطه سازی ویلا، همگی با سنگ‌های لاشه انجام می شود. باغ‌ها به زیبایی با سنگ لاشه تزئین می شوند.

 

3- کف حیاط

بافت سنگ مناسب، بر زیبایی کف حیاط تاثیر گذار است و سنگ لاشه در طرح‌های مختلف برای کف حیاط ساختمان‌هایی که اندازه بزرگ‌تری دارند استفاده می شوند.

 

4- ساخت استخر

جالب اینجاست که سنگ خرد شده در بین سنگ‌های ساختمانی دیگر برای ساخت استخر از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا این سنگ‌ها بسیار محکم می باشند و از نظر طراحی طبیعی، ارزان و در استخر بسیار کاربردی هستند.

 

5- ساخت دیوار باغ

بیشترین کاربرد سنگ خرد شده در طراحی نماهای معماری بیشتر ساختمان ها می باشد. سنگ لاشه مالونی عمدتاً برای نمای ساختمان استفاده می شود. ساخت دیوار باغ با سنگ مالون یکی از کاربردهای این نوع سنگ در ساخت و ساز می باشد.

 

سنگ لاشه دیوار

ابعاد سنگ لاشه

سنگ‌های لاشه، بدون هیچ تغییری از معادن استخراج می شود. اگر شکل سنگریزه در کارگاه با تیشه شکل داده شود، تبدیل به سنگ لاشه قواره دار می شود. کاربردهای گوناگون به اندازه‌های مختلف سنگ لاشه نیاز دارد. به این ترتیب شکل چینش و اندازه آنها در هنگام نصب باعث می شود که سنگ ها به یکدیگر قفل شوند و نصب آنها راحت‌تر باشد. سنگ‌های لاشه با توجه به اندازه به دو نوع مصنوعی و طبیعی تقسیم می شوند که در ادامه اطلاعاتی در مورد آنها ارائه شده است.

 

اندازه سنگ لاشه طبیعی

سنگ‌های لاشه طبیعی به سنگ‌های ورقه ای، سنگ‌های کوهستانی، سنگ‌های لاشه انفجاری و سنگ‌های رودخانه ای تقسیم می شوند. همانطور که از نام این نوع سنگ‌ها پیداست، به طور طبیعی بدون دستکاری انسان در فرآیند پردازش به دست مصرف کنندگان می رسد. البته سنگ‌های طبیعی ورقه ای فقط هشت سانتی متر ضخامت دارند، به همین دلیل سنگ‌های بسیار قوی نیستند. ولی سنگ‌های رودخانه ای که از دامنه کوه کنده شده اند کیفیت بسیار خوبی دارند. سنگ‌های استخراج شده از کوه همگی با لبه‌های تیز به فروش می رسند. در نهایت می توان به سنگ‌هایی با اندازه نامنظم که در اثر انفجار تشکیل شده اند اشاره کرد.

 

سنگ‌های لاشه دستکاری شده

سنگ‌های پلاک، مربعی، چند وجهی، بادگیر تنها بخشی از اقلام دست ساز انسان هستند. به عنوان مثال، هنگام اندازه گیری سنگ باد کوبه ای، با استفاده از خودکار، عرض 1.5 تا 3 سانتی متر را در اطراف برش می دهند و سنگ را به صورت مربع برش می دهند. بنابراین اندازه سنگ دست ساز با توجه به نیاز مصرف کنندگان در نظر گرفته می شود.

 

سنگ لاشه محوطه

معادن سنگ لاشه

معدن این سنگ باید نزدیک شهر یا محل مصرف آن باشد. این معادن نیز باید دارای ویژگی سهولت در استخراج و ضخامت خوب لایه‌ها باشند. زمانی که سنگ لاشه معدنی دارای شکاف یا کلاژ، باشد و فاصله بین این شکاف‌ها کم باشد، منجر به ایجاد مقدار زیادی سنگ لاشه در طول فرآیند استخراج می شود. اگر مقاومت سنگ معدن کم باشد باعث می شود که در هنگام انفجار مقدار زیادی سنگ تولید شود. به عنوان مثال سنگ مالون استحکام کمی دارد و برش و جلا دادن آن آسان است. این سنگ‌ها نسبت به سنگ آهک خالص مقاومت کمتری دارند و همین امر باعث فرسودگی سریع آنها و ایجاد قلوه سنگ در هنگام استخراج می شود.

 

 

جمع بندی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، متوجه شدید که انواع سنگ لاشه با توجه به ویژگی‌هایشان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. این سنگ‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های متفاوت، کاربردهای مختلفی دارند. به همین منظور برای خرید سنگ لاشه بهتر است به خصوصیات آن توجه کنید و آن را متناسب با نوع کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید.

خوشحال می شویم اگر نظر یا پیشنهادی دارید آنرا با ما در میان بگذارید.