اصول طراحی ویلا دوبلکس و معماری داخلی و خارجی آن - سازه برتر



اصول طراحی ویلا دوبلکس و معماری داخلی و خارجی آن

اصول طراحی ویلا دوبلکس و معماری داخلی و خارجی آن

یکی از زیباترین طرح‌های ساخت ویلا را باید طراحی ویلا دوبلکس بدانیم، که توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کرده است و با توجه به شکل کاربری و مزایای زیاد آن، این مدل ساخت ویلا مورد اهمیت زیادی قرار گرفته است. در واقع طراحی اصولی ویلا، برای رسیدن به یک محیط لذت بخش و آرامش بخش کاملا ضروری است.

اگر طراحی ویلا دوبلکس، متناسب با اصول استاندارد طراحی ویلا درست نشده باشد، نمی توان انتظار این را داشت که آسایش و رفاه لازم را برای ساکنان آن، فراهم کند. اما قبل از طراحی ویلا دوبلکس، باید نکات مهم در ارتباط با آن و الزامات اولیه را به خوبی شناخت و در مورد آن‌ها، ملاحظات لازم را انجام داد. به همین دلیل باید طراحی ویلای دو طبقه را، توسط تیم‌های حرفه ای انجام داد.

در این مطلب توضیحات کاملی در خصوص اصول طراحی داخلی و خارجی ویلا دوبلکس مدرن بیان می کنیم، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

پلان طراحی ویلای دوبلکس

نقشه ویلا دوبلکس یا همان پلان ویلا دوبلکس، باید با توجه به سلیقه و نظر شما طراحی و ساخته شود تا بتوانید در آن لحظات خود را با آسایش سپری کنید. یک ویلای دوبلکس از این لحاظ اهمیت دارد که شما در یک زیربنای ثابت می توانید مساحت بیشتری جهت پلان داخلی ویلا داشته باشید و فضاها در آن به اندازه کافی آرامش بخش و دلباز باشد. این یک مزیت بزرگ پلان ویلا دوبلکس در مقایسه با ویلای معمولی است.

پلان ویلاهای دوبلکس دو واحد فضای نشیمن دارد، که روی هم یا در کنار هم قرار دارند. پلان‌های ویلاهای دوبلکس، پیکربندی‌های مختلفی از اتاق خواب را به نمایش می گذارند. برای مثال، یک ویلا دو طبقه ممکن است چهار اتاق خواب (دو تا در هر واحد) داشته باشد، ولی یک ویلا دوبلکس دیگر مجموعاً دارای شش اتاق خواب (سه اتاق در هر واحد) باشد.

 

طراحی داخلی ویلا دوبلکس مدرن

طراحی داخلی ویلا دوبلکس مدرن

در سال‌های اخیر اغلب ویلاهای دوبلکس، به سبک مدرن ساخته می شوند و طرفدار زیادی دارند، به همین دلیل در ادامه این مطلب از سازه برتر، شما را با اصول طراحی داخلی و خارجی آن آشنا می کنیم:

 

پیوستگی فضایی

پیوستگی فضایی، یکی از نکات مهمی است که برای طراحی ویلا دوبلکس مدرن باید به آن اهمیت داده شود. پیوستگی فضایی به این معنی است که باید تا جای ممکن، بین فضاهای داخلی ویلا، جدایی ایجاد نکرد. به عنوان مثال برای جدایی آشپزخانه از سایر فضاها، در طبقه اول نباید دیوار درست کرد و تا جایی که ممکن است باید با استفاده از پیشخوان و یا حتی بدون آن و برای مثال با تغییر جنس دیوار یا ارتفاع سقف، فضاها را از یکدیگر جدا کرد.

این موضوع برای ارتباط بین طبقه اول و طبقه دوم هم باید رعایت شود. در واقع راه‌ پله طبقه دوم نباید به شکلی جایگذاری شود که به صورت کلی ارتباط دو طبقه از یکدیگر مجزا شود. تا جایی که امکان دارد باید از هر گونه دیوار کشیدن در اطراف پله‌های طبقه دوم جلوگیری شود. در طبقه دوم هم تا جایی که حریم شخصی افراد محافظت شود، رعایت اصل پیوستگی فضایی لازم به شیک‌تر شدن فضای داخلی ویلا کمک می‌کند. همچنین این یک اصل مدرن معماری و طراحی داخلی است که بهره گیری از آن به مد روزتر شدن محیط داخل ویلا مطمئنا کمک می‌کند.

 

نشیمن اصلی و یا سالن ویلا

سالن یا نشیمن اصلی، اغلب در طبقه همکف برای دسترسی آسان‌تر ساکنان ویلا ساخته می شود. همچنین بخش پله‌های داخلی که طبقه بالا را به طبقه همکف متصل می‌کند، نیز در مجاورت نشیمن اصلی طراحی می شود.

 

فضاهای خصوصی

فضاهای خصوصی، مانند فضاهای استراحت و فضاهای اتاق خواب در طراحی ویلا دوبلکس مدرن، به طور معمول در نیم طبقه یا طبقه بالا طراحی می‌شود. اکثر این فضاها توسط افرادی که در طبقه همکف هستند، دید ندارند. در فضاهای خصوصی برای اتاق خواب‌ها، تراسی رو به فضای سبز ویلا و یا روبه باغ ساخته می‌شود، همچنین این اتاق‌ خواب‌ها به سرویس‌های بهداشتی و حمام نیز دسترسی خوبی دارند.

 

آشپزخانه

 اکثر آشپزخانه‌ها در ویلاهای دوبلکس، نزدیک به نشیمن اصلی یا سالن و در یک فضای مرکزی طراحی و ساخته می‌شوند. برای طراحی و جانمایی آشپزخانه باید دقت زیادی ‌شود، زیرا رفت و آمد در این مکان زیاد است. در ویلاهای دو طبقه به سبک مدرن، جزیره آشپزخانه و یا کانتر نقش زیادی در نمای آن دارد و از سنگ برای نمای آن استفاده می شود.

 

سرویس‌های بهداشتی

در طراحی ویلاهای دوبلکس مدرن، معمولا برای هر طبقه یک سرویس بهداشتی جدا ساخته می‌شود. علاوه بر این در ویلاهایی که بزرگتر هستند، برای هر اتاق خواب یک سرویس جداگانه می توان طراحی کرد.

 

استفاده از سقف بلند

بلندتر بودن سقف ویلا، یک آپشن مهم در طراحی این نوع ویلا به حساب می آید. مزیتی که طراحی ویلا دوبلکس مدرن دارد این است که، الزامات و محدودیت‌های خاص ساخت آپارتمان را ندارد و می توان سقف ویلا را نسبت به آپارتمان‌ها بیشتر بالا برد. این امر سبب می‌شود ویلا شما باشکوه‌تر و شیک‌تر به نظر برسد. همچنین در سقفی با ارتفاع بیشتر این امکان وجود دارد که از المان‌های تزیینی در آن استفاده کرد، بدون اینکه فضای داخلی ویلا شلوغ شود.

 

زیبایی در سادگی

به هیچ عنوان طراحی داخلی ویلای دو طبقه مدرن خود را پر از طرح‌های مختلف معماری نکنید. در واقع چشم‌ها به مرور زمان از شلوغی طرح‌ها خسته می شوند و در دراز مدت باعث از بین رفتن آرامش ذهنی شما می شود.

 

نقش راه پله در طراحی داخلی ویلای دوبلکس

نقش راه پله در طراحی داخلی ویلای دوبلکس

مهم‌ترین بخش ویلا دوبلکس، راه پله آن است، در مرحله اول طراحی داخلی ویلا دوبلکس، باید مشخص کرد که راه پله چه طرحی داشته باشد و در کدام بخش ویلا جانمایی شود. در واقع طراحی داخلی ویلا دوبلکس تحت تاثیر ارتباط سیال و آزاد طبقات ویلا با یکدیگر انجام می شود، که این ارتباط به وسیله یک راه پله طبقه اول را به طبقات بالایی پیوند می دهد.

در اکثر مواقع کف طبقه بالایی در بخش‌هایی رو به سمت فضای پایین باز شده و ویدی ایجاد می شود. این وید فضای خوبی برای اجرای راه پله است که ارتباط فیزیکی طبقات را با یکدیگر ممکن می کند.

راه پله، می تواند در گوشه ای از نشیمن یا در بخش مرکزی آن باشد. همچنین نوع نرده و راه پله می تواند به شکل مارپیچی، شیشه ای، نرده ای، از جنس چوب یا مرمر و .... باشد.

 

راه پله‌های ویلا دوبلکس، می توانند نمونه‌های مختلفی داشته باشند، که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می کنیم:

 

راه پله چوبی یا طرح چوب

طراحی دیوارهای سفید و تکسچر سفید آشپزخانه همراه با یک راه پله چوبی و همچنین صندلی‌های چوبی، باعث زیبایی هر چه بیشتر ویلا دوبلکس مدرن می شود. البته برخی افراد تمایل دارند که ظاهر ویلای دوبلکس خود را به سبک کلاسیک بسازند، در این گونه ویلاها بهره گیری از راه پله چوبی بهترین گزینه است.

 

راه پله و نرده فلزی

راه پله‌های فلزی، یکی از پرکاربردترین انواع راه پله برای استفاده در ویلا هستند، همرنگ بودن کفپوش و مبلمان و استفاده از رنگ قهوه ای برای دیوار، همراه با راه پله ای که فلزی و به رنگ مشکی است، باعث ایجاد فضای عالی در ویلا می شود.

 

استفاده از پله‌های معلق در ویلا دوبلکس

 پله‌های بدون نرده و پایه، که به آن پله معلق گفته می شود یکی دیگر از انواع راه پله در طراحی ویلای دوبلکس مدرن است که باعث می شود فضای ویلا باریک‌تر و روشن‌تر دیده شود.

 

تبلیغات صنعت ساختمان در سازه برتر

پیمانکاران ساختمانی و شرکت های طراحی ساختمان می توانند یک صفحه اختصاصی و دائمی در سایت سازه برتر داشته باشند و خدمات خود را در صفحه بطور کامل معرفی و تبلیغ کنند. یکی از روش های اثربخش تبلیغات، ثبت آگهی دائمی در سازه برتر است که با گذشت زمان، اعتبار آن نیز بیشتر می شود و مشتریان بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

ضمن اینکه این نوع از تبلیغات به دلیل وجود لینک به سایت شما و ماندگاری طولانی مدت، بر روی بهینه سازی و سئو سایت شما نیز تاثیر مثبت داشته و باعث بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود. همچنین روش های تبلیغاتی اثربخش دیگری نیز در سازه برتر برای همکاران صنعت ساختمان اجرا می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات کامل را مطالعه نمایید:

تبلیغات صنعت ساختمان

 

طراحی خارجی ویلا دوبلکس مدرن

طراحی خارجی ویلا دوبلکس مدرن

استفاده از خلاقیت در طراحی

نکته ای که در طراحی خارجی ویلا دوبلکس مدرن اهمیت زیادی دارد این است که در واقع ویلا دوبلکس یک آپارتمان نیست. به همین دلیل بسیاری از محدودیت‌هایی که برای طراحی و ساخت آپارتمان وجود دارد، در طراحی ویلا دوبلکس مدرن جایی ندارند. به عنوان مثال شما می‌توانید پارکینگ ویلا را در هر مکانی که تمایل داشتید قرار دهید. همچنین تصمیم‌گیری درباره اجزای دیگر ویلا نیز بر عهده خود صاحب ویلا خواهد بود. در حقیقت برای طراحی ویلا دوبلکس می توان از خود خلاقیت نشان داد.

 

به کار بردن پوشش گیاهی در محوطه خارجی

استفاده از المان‌های طبیعی و فضاهای خارجی سرسبز، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در طراحی محوطه سازی ویلا دوبلکس باید انجام شود. در طراحی فضاهای بیرونی ویلا دوبلکس، بهتر است از عناصر بومی و طبیعی همان منطقه بهره برد، تا پیوستگی مناسبی میان فضای ویلا و فضای خارج از آن به وجود آید.

 

طراحی به شکل سوئیت‌های جدا ازهم

این نوع طراحی به ویژه برای کسانی که با خانواده‌های دیگر به مسافرت می‌روند، می‌تواند مناسب باشد. شما می‌توانید برای اقامت راحت‌تر، فضاهای جداگانه همراه با امکانات جدا در دسترس داشته باشید، بدون اینکه حریم شخصی شما تحت تاثیر قرار گیرد.

 

جهت ساخت ویلا

برای طراحی ویلا دوبلکس مدرن، باید به جهت ساخت ویلا دقت شد و تا جایی که ممکن است، ویلا باید به سمت خورشید یعنی به طرف جنوب ساخته شود. به همین دلیل باید ویلا دوبلکس را در بخش شمالی‌ یک زمین ساخت. جهت جنوبی ویلا باعث می شود تا بتوان از نور خورشید در طول روز استفاده کرد. با انجام این کار هم می توانید از زیبایی نور طبیعی استفاده کنید و هم در نواحی که هوا سردتر است، می‌توانید با استفاده از نور خورشید بیشترین بهره را از یک منبع گرمایشی رایگان ببرید.

 

طراحی نمای ویلا دوبلکس

طراحی نمای ویلا دوبلکس

نمای ویلاهای دوبلکس پر طرفدار که در ایران کاربرد زیادی دارد عبارتند از:

 

۱- نمای مدرن

نمای مدرن در ویلاهای دوبلکس، می تواند به شکل ترکیبی از متریال‌ها اجرا شود. استفاده از متریال‌ها بستگی به شرایط اقلیمی، منطقه، دسترسی به مصالح و … دارد. برای مثال اگر تصمیم به ساخت ویلا دوبلکس در شهر یزد را دارید، توصیه می کنیم در طراحی نمای مدرن آن از آجر و مصالح سازگار با اقلیم شهر یزد استفاده کنید.

نمایی که در ویلا دوبلکس مدرن بیشتر استفاده می شود نمای شیشه ای است، استفاده از شیشه در صنعت ساختمان برای این نوع نما، باعث می شود تا هم از نور محیط بیرون حداکثر استفاده را ببرید و هم این که مناظر طبیعی محیط بیرون در هر لحظه در جلو چشمانتان باشد. نمای شیشه‌ای به ویژه زمانی که در طبقه دوم قرار دارید، می‌تواند منظره خیلی زیبایی را برای شما به نمایش بگذارد.

 

۲- نمای کلاسیک

سبک کلاسیک در طراحی نمای ویلا دوبلکس جایگاه بخصوصی دارد. اگر در ناحیه ای هستید که سنگ تراورتن در دسترس شماست، می توانید از آن برای طراحی نمای کلاسیک ویلا بهره ببرید.

 

۳- نمای ترکیبی

نمای ترکیبی، تلفیقی از دو سبک کلاسیک و مدرن در کنار هم است. این سبک هم طرفداران زیادی دارد و کارفرمایانی که قصد دارند برای نمای ویلا دوبلکس خود هزینه متوسط به بالا را پرداخت کنند به سراغ سبک ترکیبی از طراحی نما می روند.

 

طراحی ویلا دوبلکس کوچک

طراحی ویلا دوبلکس کوچک

در طراحی ویلا دوبلکس کوچک، استفاده بهینه و حداکثری از فضای موجود اهمیت فراوانی دارد، تا هیچ گونه فضایی بلااستفاده باقی نماند.

نکته دیگر استفاده چند منظوره از فضاهای نشیمن داخلی و فضاهای خارجی و نیمه محصور ویلاست. برای مثال می شود فضاهای نشیمن و غذاخوری را با یک سقف کاذب و یا تغییر اندک سطح و تمایز مبلمان جدا کرد.

همچنین طراحی دکوراسیون داخلی و تزیینات ویلا باید به ساده‌ترین شکل ممکن باشند تا باعث کوچکی و شلوغی فضا نشوند.

طراحی پلان ویلا دوبلکس کوچک نیز باید با کمترین شکستگی و زاویه انجام شود تا از ایجاد فضاهای پرت جلوگیری شود. در ویلای کوچک بهتر آن است راه پله در گوشه فضا تعبیه شود تا کمترین مساحت ممکن را اشغال کند.

فرم‌های ساده و مینیمال راه پله برای ویلا کوچک مناسب‌تر هستند و فضای بازتری را نشان می دهد.

ارتباط فضای تراس ویلا با فضاهای داخلی، توسط درب‌های کشویی شیشه ای، هم باعث پر نور شدن فضای داخلی می شود و هم باعث بزرگ شدن اتاق نشیمن ویلا و غذاخوری می شوند.

برخی فضاها را می توان با ارتفاع کم در زیر نیم طبقه‌ها و راه پله‌ها جای داد.

همچنین طرح ویلا می تواند با ایجاد باغچه و روف گاردن ترکیب شود تا فضای وسیع‌تری در اختیار ساکنان برای سپری کردن اوقات فراغت قرار گیرد.

وید به معنای فضای خالی که دو تراز ارتفاعی را با هم مرتبط می کند، در اطراف فضای راه پله، گشایش مناسبی را برای هر دو طبقه ویلا دوبلکس به وجود می آورد و کوچکی طبقات کمتر احساس می شود.

بهتر است در اطراف وید از جان پناه مشبک، نرده ای و یا شیشه ای و شفاف استفاده کرد، زیرا جان پناه‌های صلب، فضا را محدود و کوچک نشان می دهند.

نمای ویلا کوچک با استفاده از شیشه‌های بلند و سرتاسری، حس عمودی گرایی را بیشتر نشان می دهد. همچنین می توان فضا را در نیم طبقه اجرا کرد و از حجم خالی شده سطح پایینی برای پارکینگ ویلا استفاده کرد.

تعداد زیاد متریال گوناگون و شکستگی‌ها، نمای ویلا را محدودتر و کوچکتر نشان می دهند. به همین دلیل اجرای نمای ویلا کوچک بهتر است با یک نوع متریال و با رنگ روشن باشد.

در طراحی داخلی ویلای دوبلکس کوچک، وجه عمودی فضا اهمیت زیادی دارد و برای نصب تلویزیون و کتابخانه و یا جایگذاری اشیا تزئینی بهتر است از سطح دیوار استفاده کرد تا کف آزادتر باقی بماند.

محصورکردن فضاها با دیوارهای صلب و فضاسازی‌های سنتی کاربرد چندانی در ویلا کوچک دوبلکس ندارند و طراحی داخلی مینیمال در این نوع ویلاها مناسب‌تر است زیرا روابط فضایی آزاد را مختل نمی کند.

در ویلا کوچک تا حد امکان اجزای داخلی و المان‌ها باید متکی به جایگیری در ارتفاع باشند.

وجود باز شو و نورگیر در سقف شیبدار ویلا دوبلکس کوچک، به دلبازی و روشنی فضا کمک می کند.

متریال‌ها و رنگ‌ها در تنالیته های خنثی و مشابه وجود دارند و یکدستی و همخوانی به وجود می آورند و کوچکی فضا را تعدیل می کنند.

جان پناه شیشه ای نیم طبقه و درب‌های کشویی شیشه ای کف تا سقف مانعی برای جریان فضایی و دیدهای پیوسته به فضاهای خارجی و داخلی به وجود نمی آورند.

 

 

کلام آخر

یکی از انواع بسیار محبوب ویلاسازی، طراحی ویلا دوبلکس است. در این نوع ویلا، طبقات ویلا توسط راه پله ای آزاد و غیر محصور به هم مرتبط می شوند.

طراحی و اجرای ویلا دوبلکس، مکانی را فراهم می کند که فضای زیادی برای همه افراد به وجود آید، در واقع ویلا دوبلکس، یک جای فوق العاده برای دورهمی‌های خانوادگی است، که فضای باز و فراخی را در اختیار ساکنانش می گذارد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، توانسته باشید اطلاعات کافی را درمورد طراحی ویلای دوبلکس داشته باشید و نظرات خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.