همه چیز در خصوص نمای کلاسیک ساختمان ویلایی و مزایای آن - سازه برتر



 نمای کلاسیک ساختمان ویلایی

همه چیز در خصوص نمای کلاسیک ساختمان ویلایی و مزایای آن

نمای کلاسیک ساختمان ویلایی یا رومی، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین انواع نمای ویلا یا ساختمان به شمار می رود و یکی از زیباترین طراحی‌ها برای نمای خارجی است. مزایای طراحی کلاسیک برای ساختمان و ویلا بسیار زیاد است، همچنین گستره نمای کلاسیک به وسعت دنیاست و در همه جای دنیا علاقمندان خاص خود را دارد.

تقارن از مهمترین اصول طراحی نمای کلاسیک به حساب می آید و از اصالت زیادی برخوردار است. تا جایی که در دنیای مدرن، کشورهایی مثل آمریکا ساختمان‌های اداری خود را به سبک کلاسیک می سازند. در ادامه این نوشته از سازه برتر، علاوه بر آشنایی با متریال های متداول در نمای کلاسیک، به بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب نمای کلاسیک ساختمان ویلایی می پردازیم.

 

 

طراحی نمای کلاسیک ساختمان ویلایی

نمای کلاسیک برای ویلا یکی از زیباترین طراحی‌ها برای نمای خارجی است.

برخلاف نماهای دیگر که تنها در یک ویلای خاص یا یک ساختمان کاربرد دارند، نمای کلاسیک را می توان برای ساخت ویلا با هر خصوصیتی طراحی و اجرا کرد، به همین علت امروزه یکی از نماهای پرطرفدار و پرکاربرد برای استفاده در ویلا، همین نمای کلاسیک است.

طراحی نمای کلاسیک برای ویلا به گونه ای است که طراح باید زمان زیادی را بر روی جزئیات و نقش‌های آن بگذارد، تا بتواند یک نمای کلاسیک زیبا و بی‌عیب و نقص را طراحی کند.

این طراحی همانگونه که از نامش پیداست، به سبک قدیمی و کلاسیک، اما با اصول و طراحی جدید است که عناصر هنری و زیبایی نیز در آن استفاده می شود. در حقیقت، با جمع شدن فرهنگ گذشتگان و هنر امروز، یک نمای بی‌نظیر و چشمگیر به وجود می آید.

طراحان حرفه‌ای و با تجربه در زمینه معماری، با تلاش فراوان سعی دارند با تلفیق معماری باستانی ایران و روم با یکدیگر و همچنین دانش روز، بتوانند خلا و شکاف موجود در طراحی نمای کلاسیک ساختمان ویلایی را به طور کامل از بین ببرند.

البته قابل ذکر است که باید از تیم معماری ماهر در این زمینه کمک بگیرید. اگر طراحی نمای کلاسیک مشکلات کوچکی داشته باشد، بر جلوه ویلا تاثیر مخرب و بسیار منفی می گذارد، به‌طوری که نه تنها نمای ویلای شما زیبایی نخواهد داشت، بلکه ممکن است از نظر عابران، بسیار غیرحرفه‌ای و آماتور نیز دیده شود.

 

شاخص‌های نمای کلاسیک ویلا

موارد زیر را می توان به عنوان شاخص‌های نمای کلاسیک برای ویلا نام برد:

رعایت هماهنگی و تناسب

یکی از ویژگی‌های بارز در نمای کلاسیک، هماهنگی بی‌نظیر در طراحی است؛ به طوری که این میزان هماهنگی را نمی‌توان در نماهای دیگر یافت.

 

وجود تقارن در اجزا

در نمای کلاسیک، باید حتماً تقارن در تمامی اجزای به کار رفته در آن به طور کامل رعایت شود و یکی از اصول اساسی آن هست.

 

وجود ستون‌های بلند و تزیین شده

نمای کلاسیک برای ویلا را می توان با مشاهده ستون‌های بلند نقش‌دار در قسمت ورودی ویلا به آسانی تشخیص داد.

 

به کار بردن سقف‌های بلند

در نمای کلاسیک، سقف‌های بلند، ساخته می شود. هر چه سقف بلندتر باشد، جلوه و شکوه ویلا نیز بیشتر خواهد شد.

-استفاده از مجسمه‌های سنگی، سرستون، کتیبه‌ها، پنجره‌های بلند و... از شاخصه‌های دیگر نمای کلاسیک ساختمان ویلایی است. بنابراین با شناخت شاخص‌های به کار رفته در نمای کلاسیک برای ویلا، به راحتی می‌توانید این نوع بنا را از بناهای دیگر مانند مدرن و نئوکلاسیک تشخیص دهید.

 

 

مصالح متداول نمای کلاسیک

بخش زیادی از نمای کلاسیک، با سنگ‌های آهکی نما سازی می شود. یکی از علل گسترش این نما، در دسترس بودن معادن فراوان سنگ در کشور ایران می باشد. از جمله مصالح مورد استفاده در نمای رومی و کلاسیک جدید، سنگ تراورتن است. نمای سنگ تراورتن دارای ویژگی‌هایی است که تمایل به استفاده از آن بیشتر شده است. از جمله:

 فرم پذیری آن که باعث سهولت و راحتی در کار می شود.

 انطباق چسبندگی با مصالح زیرین آن که بسیار مناسب است.

همچنین در نمای کلاسیک ساختمان ویلایی، از سنگ‌های طبیعی دیگری همچون مرمر، گرانیت و در مواردی از سیمان سفید هم استفاده می شود.

 

مزایای نمای کلاسیک برای ویلا

مزایای نمای کلاسیک برای ویلا

مزایای زیاد نمای کلاسیک برای ویلا باعث شده است که امروزه شاهد افزایش به کار بردن این نوع نما در ویلاهای شمال کشور باشیم. از مزایای نمای کلاسیک ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- استحکام بالا

متریال غالب در طراحی و اجرای نمای کلاسیک، سنگ است. مصالح سنگی به عنوان مصالحی با دوام و مقاوم در صنعت ساختمان‌ سازی به حساب می‌آیند و از استحکام بالایی در برابر ضربه، شرایط جوی و … برخوردار است، این ویژگی آن باعث شده است افراد بتوانند با خیال راحت، سال‌های سال بدون نگرانی درمورد خرابی نما از آن استفاده کنند.

 

۲- زیبایی منحصر به فرد

در نمای کلاسیک از تزئینات و جزییات زیادی استفاده می‌شود، به همین دلیل این سبک از طراحی نما، از عظمت و شکوه بیشتری نسبت به دیگر سبک‌های طراحی نما برخوردار است. به این صورت طراحی و اجرای نمای کلاسیک برای ساختمان ویلایی، مورد تایید بسیاری از کارفرمایان و مالکان ملک قرار گرفته است.

 

۳- ارزش اقتصادی بالا

طراحی و اجرای نمای ویلا کلاسیک، در میان مردم ایران بسیار محبوب است، همچنین اجرای این سبک از طراحی نما، زیبایی و شکوه بالایی دارد.

در صورتی که در نمای کلاسیک، از تزئینات و طراحی مخصوصی استفاده شود که نمای ویلا را نسبت به نماهای ساختمان‌های اطراف در منطقه پروژه متمایز کند، ارزش اقتصادی ساختمان ویلایی نیز بالاتر خواهد رفت.

کارفرمایان بیشتر از این سبک برای ویلاهای قشر مرفه استفاده می کنند.

 

4- بومی‌سازی

به دلیل استفاده از عناصر ایران باستان در نمای کلاسیک برای ویلا، این طراحی بومی‌سازی شده است و به همین خاطر است که با فرهنگ ما ایرانیان بسیار هماهنگ است. در واقع هنگامی که یک نمای کلاسیک را مشاهده می‌کنیم احساس آرامش و صمیمیت در ما به وجود می‌آید.

 

5- میزان دسترسی به مصالح

یکی دیگر از مزایای نمای کلاسیک برای ساختمان ویلایی، در دسترس بودن مصالح مورد نیاز است. این مصالح به راحتی در ایران تولید شده و در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

 

6- شخصیت‌سازی برای ویلا

سعی کنید در طراحی نمای کلاسیک، از نما ویلاهای دیگر کپی‌برداری نکنید، تا همواره ویلایی متمایز و خاص داشته باشید. می‌دانید که نمای کلاسیک به ویلا یک نوع شخصیت ویژه‌ای می‌دهد و این شاخص‌سازی می‌تواند یک عامل تمایز در ویلا به شمار آید.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

فروشندگان مصالح ساختمانی و پیمانکاران ساختمانی، می توانند محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی و تبلیغ کنند. یکی از روش‌های موثر تبلیغات، ثبت آگهی دائمی در سایت سازه برتر است که با گذر زمان، اعتبار آن نیز بیشتر می شود و مشتریان متعددی را به سمت کسب و کار شما سوق می دهد.

ضمن اینکه این نوع از تبلیغات به دلیل ماندگاری طولانی مدت، بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر مثبت دارد و باعث بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود. روش‌های تبلیغاتی اثربخش دیگری هم در سازه برتر برای همکاران صنعت ساختمان اجرا می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات کامل آن را مطالعه کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

 

معایب طراحی نمای کلاسیک

به کار بردن مصالح با وزن زیاد و حجم بالا، باعث سنگین شدن وزن نما می شود.

همچنین به دلیل هزینه ساخت بالا، بعضی از کارفرمایان از نیرو‌های بی‌تجربه و یا مصالح نامرغوب و بی کیفیت، در اجرای نمای کلاسیک استفاده می‌کنند، این عمل سبب سقوط مصالح شده و ممکن است هزینه‌های مالی و یا جانی در پی داشته باشد.

در صورتی که کارفرما برای اجرای نمای کلاسیک از نظر بودجه محدودیت داشته باشد، می‌توان از مصالح جایگزین به جای سنگ بهره برد، به این صورت هزینه تهیه مصالح و نصب، تا ۴۵ درصد کاهش پیدا می کند.

 

شیوه‌های مختلف معماری نمای کلاسیک ویلا

شیوه‌های مختلف معماری نمای کلاسیک ویلا

در این بخش از سازه برتر، شیوه های گوناگونی که در معماری نمای کلاسیک برای ویلا استفاده می شوند را معرفی می کنیم:

 

شیوه معماری دوریک

از ویژگی‌های خاص نمای کلاسیک ساختمان ویلایی به سبک دوریک، می‌‌توان به داشتن ستون‌های بلند با جلوه ای بسیار رسمی اشاره کرد که این ستون‌ها از قسمت پایین پهن‌تر و از قسمت بالا باریک هستند و به یک اندازه در نمای ویلا استفاده نمی‌شوند. همچنین این ستون‌ها در ناحیه میانی به صورت محدب در می آیند و دارای سرستون‌های بی‌نقش و نگار و بسیار ساده هستند.

 

شیوه معماری کرنتین

در گذشته، نمای کلاسیک به شیوه معماری کرنتین در معابد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در این شیوه، سرستون‌های مورد استفاده، حالت زنگ‌گونه داشتند که مسیر قرارگیری آن‌ها به سمت سقف بود. برخی این شیوه را معماری معبد می‌دانند و به این اسم نیز شهرت یافته است.

 

شیوه معمای یونیک

در نمای کلاسیک به شیوه معماری یونیک، ستون‌های باریک و بلند همراه با سرستون‌هایی که پیچ خورده و شباهت زیادی به حلزون دارند استفاده شده است. اگر از زاویه‌های مختلف به آن نگاه کنید، یک طرح واحد را مشاهده می کنید.

یکی از تفاوت‌های میان شیوه یونیک با دوریک، نحوه قرارگیری و شکل سر ستون‌ها است، به این صورت که در شیوه معماری یونیک، برای قرار دادن سرستون، از یک ستون دایره‌ای که از یک سنگ یکنواخت و تراشیده درست شده و فرورفتگی‌های طبیعی در آن به وجود آمده، کمک گرفته شده است، اما در شیوه دوریک، سرستون‌ها را بر روی سکویی پله‌دار نصب می‌کنند.

 

این سه شیوه در نمای کلاسیک برای ویلا، امروزه دچار تحولات بزرگی شده و توانسته است با فرهنگ امروز مطابقت پیدا کند. هر کدام از این شیوه‌ها را می‌توان با استفاده از مصالح متفاوت به اجرا درآورد.

 

 

نکات ایمنی نمای کلاسیک ویلا

به دلیل سنگین بودن سنگ و بزرگ بودن قطعات آن و نصب لایه‌های متعدد روی هم، امکان سقوط قطعات سنگ وجود دارد. این خطر در مناطق زلزله خیز بیشتر است و سقوط قطعات، خسارات جانی و مالی جدی به همراه دارد.

کسانی که وظیفه اجرای نمای کلاسیک برای ویلا را برعهده دارند، باید حتماً علامت خطر را در محل اجرا نصب کنند تا عابران را از وجود خطرات احتمالی آگاه کنند. همچنین علاوه بر علامت خطر، نصب حفاظ برای ممانعت از پرت شدن مصالح سنگین به داخل خیابان، ضروری است. اگر این اقدامات انجام نگیرد و در اثر پرت شدن مصالح کسی آسیب ببیند، مسئولین اجرای پروژه، مقصر شناخته خواهند شد.

بنابراین رعایت قوانین و اصول مهندسی در هنگام ساخت و ساز و استفاده از نیروی ماهر از نکات مهم اجرای نمای کلاسیک است.

 

بیمه کردن تمام کارگران

براساس قانون کار، کارفرما باید کارگران خود را در برابر اتفاقات احتمالی در حین انجام کار بیمه کند، در غیر این صورت خود کارفرما باید هزینه خسارت وارد شده را پرداخت کند و علاوه بر آن به عنوان مقصر نیز شناخته می شود.

پیشنهاد می‌شود برای اجرای نمای ساختمان ویلایی، حتماً از تیم معماری حرفه‌ای و ماهر که در کار خود تمام نکات ایمنی را رعایت می‌کنند برای این امر کمک بگیرید.

 

نمای کلاسیک ساده

نمای کلاسیک ساده

در این سبک ساده از طراحی نمای کلاسیک، از المان‌ها و فرم‌ها با پیچیدگی کمتری نسبت به نمای رومی یا نمای کلاسیک استفاده می‌شود.

در طراحی نمای کلاسیک ساده، بیشتر از سبک مدرن استفاده شده، ولی این سبک از طراحی به طراحی نمای نئوکلاسیک هم شباهت دارد، سبک نئوکلاسیک به تلفیق دو سبک از طراحی نمای کلاسیک و مدرن گفته می شود.

در نمای کلاسیک ساده هم قواعد طراحی نمای کلاسیک، همچون استفاده از تقارن فضایی، المان و استفاده از خطوط خمیده مشاهده می‌شود، با این حال المان‌هایی که در طراحی نمای کلاسیک ساده به کار می روند، از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند.

 

نمای کلاسیک ایرانی و رومی

نمای رومی ساختمان‌ها به دلیل طراحی زیبا و خاص خود به روی هر رهگذری تاثیر می گذارد که البته این مورد خود انتقادهای زیادی را روانه اینگونه ساختمان‌ها کرده است و استفاده از معماری متناسب با فرهنگ ایران زمین را رواتر می داند.

 تلفیق طراحی نما ایرانی اسلامی با نماهای رومی توانسته این مشکل را حل کند و زیبایی منحصر به فردی را برای ساختمان‌های ویلایی ایرانی به وجود بیاورد.

در واقع این روزها این نوع نما به دلایل زیادی مورد توجه قرار گرفته است، دلیل اول گسترده شدن استفاده از سنگ تراورتن و کشف معادن متعدد آن است. تنوع در بازارهای قیمتی باعث شده ساختمان‌های سنگی که بیشتر بر اساس سبک‌های دوران باستان طراحی می شدند دوباره مد شوند و بسیاری از افراد از این طرح‌ها استفاده کنند. معماری اسلامی مخصوصا در دو قرن اخیر باعث افزایش استفاده از نماهای رومی شده است.

 

نمای کلاسیک با ترکیبی از آجر و سنگ برای ساختمان ویلایی

ترکیب آجر و سنگ که به سبک کلاسیک راه یافته است، علاوه بر کاهش هزینه‌ تمام شده برای ساختمان ویلایی، ترکیب رنگ زیبا و جذابی را به همراه دارد. در این نمای ترکیبی، آجر نسوز قهوه‌ای و قرمز همراه با سنگ تراورتن بسیار پرطرفدار و محبوب است.

 

 

جمع بندی

نمای کلاسیک برای ویلا، از فرهنگ و سبک معماری ایران باستان گرفته شده و در آن تغییراتی به وجود آمده است تا سازگاری بیشتری با هنجارهای عصر حاضر داشته باشد. این نوع نما علاقمندان بسیار زیادی دارد. می‌توان آن را با مصالح متفاوتی مانند سنگ گرانیت، سنگ مرمر و... طراحی کرده و به اجرا درآورد، که البته باید در زمان اجرا هم موارد ایمنی را به طور کامل رعایت کرد.

شما هم اگر قصد دارید تا از نما کلاسیک برای ساختمان ویلایی خود استفاده کنید، بهتر است با معماران متخصص مشورت کنید و بعد از آن کار طراحی و اجرا را به آن‌ها بسپارید.

همچنین می توانید اگر نظر و یا سوالی در خصوص این مطلب دارید، در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید، تا کارشناسان ما بتوانند در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما باشند.