7 ویژگی مهم نمای ساختمان ویلایی مدرن و مزایا و معایب آن - سازه برتر



7 ویژگی مهم نمای ساختمان ویلایی مدرن

7 ویژگی مهم نمای ساختمان ویلایی مدرن و مزایا و معایب آن

اصول طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن، پیرو قوانین و ضوابط مدرن است. همان طور که معماری مدرن به سادگی، زیبایی و حذف تزئینات اضافه و تجملات، کارایی و عملکردی بودن اشاره دارد، نماسازی مدرن هم از این الگوها پیروی می کند. طراحی و اجرای نمای ویلا مدرن، سعی در حذف کردن تزئینات در نماسازی دارد و سادگی و زیبایی را به وسیله رنگ‌ها و متریال‌ها به نمایش می گذارد.

در طراحی و اجرای نمای ساختمان ویلایی مدرن، محدودیتی در انتخاب مصالح وجود ندارد و می توان از انواع مصالح و متریال‌ها در طراحی نماهای مدرن استفاده کرد.

 همچنین طراحی نمای مدرن در عین سادگی بسیار دشوار است که به مهارت خاص و صبر نیاز دارد.هر چند هر اقلیم طراحی خاص خود را دارد، ولی نمای مدرن را در تمام مناطق می توان به کار برد.

ما امروز در مورد ویژگی‌های نمای ساختمان ویلایی مدرن و مزایا و معایب آن صحبت می کنیم، از شما خواهشمندیم تا انتهای این مقاله با سازه برتر همراه باشید.

 

 

ویژگی‌های نمای ساختمان ویلایی مدرن چیست؟

نمای ساختمان ویلایی مدرن، امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و اکثر ویلاسازان در صدد یک طراحی منحصر به فرد و خاص برای ویلای خود هستند. سبک مدرنیسم، اجازه خلاقیت بیشتری به طراحان می‌دهد. اما پیش نیاز موفقیت در این نوع طراحی، شناخت ویژگی‌های معماری مدرن به خصوص در مورد نمای ساختمان است.

 

مهمترین ویژگی‌های نما مدرن برای ساختمان ویلایی، که در این بخش از سازه برتر به آن اشاره می کنیم، عبارتند از:

 

۱- استفاده کمتر از تقارن

یکی از ویژگی‌های معماری مدرن در طراحی نما، استفاده کمتر از تقارن در ساختمان ویلا است. البته این موضوع الزامی نیست و ممکن است که در نمای مدرن هم تقارن وجود داشته باشد، اما مانند معماری کلاسیک یک عنصر مهم به شمار نمی‌رود و به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۲- حذف تزئینات و جزئیات

یکی از خصوصیات اصلی مدرنیسم، حذف تزئینات اضافه از ساختمان ویلا است. بر عکس معماری کلاسیک که جزئیات بیشتر باعث افزوده شدن ارزش هنری یک بنا می شود؛ در طراحی نمای ویلا مدرن، همه عناصر و جزئیات اضافی از نما حذف شده‌اند.

 

نما مدرن ویلایی

۳- مینیمالیسم و سادگی

از جمله ویژگی‌های مهم در معماری مدرن و پُست مدرن، حرکت به سمت سادگی هر چه بیشتر در طراحی است. تئوری دان‌ها، این ویژگی را به طور مستقیم مرتبط با سبک زندگی و اندیشه بشر در قرن جدید می‌دانند.

 

۴- استفاده از حجم

حجم‌های نامتقارن در طراحی نمای ویلا مدرن خیلی رایج است، این موضوع پس از توسعه در زمینه صنعت بتن و بتن آماده و توسعه قالب ریزی بتنی و همچنین ظهور مصالح ساختمانی و… رشد قابل توجهی داشته است.

 

۵- استفاده از رنگ‌های خنثی

از ویژگی‌های دیگر سبک معماری در نما مدرن برای ویلا، به کار بردن رنگ‌های خنثی به جای رنگ‌های گرم در نمای ساختمان ویلایی است. اگر به معماری اروپایی قرون ۱۷ تا ۲۰ میلادی نگاهی بیاندازید، استفاده گسترده و وسیع از رنگ‌های شاد و گرم را خواهید دید و این موضوع در معماری کلاسیک و اسلیمی ایران نیز تا حدود زیادی به چشم می‌خورد. اما در معماری مدرن، رنگ‌های روشن و خنثی و تیره تا حد زیادی جایگزین رنگ‌های متنوع گذشته شده‌اند.

 

۶- عدم پنهان‌سازی عناصر ساختاری بنا

فریم‌ها، ستون‌ها و بعضی دیگر از عناصر بنا که در سبک‌های قبل از مدرنیسم در نمای ساختمان پنهان می‌شدند، امروزه خود می‌توانند قسمتی از نمای ساختمان ویلا باشند که به عمد، به نمایش گذاشته می‌شوند.

 

7- تاکید بر زوایای ۹۰ و شکل‌های چهار ضلعی

در معماری مدرن، استفاده از زوایای ۹۰ درجه و حجم‌های چهار ضلعی کاربرد زیادی دارد و طراحی نماهای فاقد زاویه و یا دارای زوایای متنوع، کم کم جای خود را به چهارگوش‌های عمودی و افقی در ابعاد مختلف دادند.

 

مزایای نمای ساختمان ویلایی مدرن

مزایای نمای ساختمان ویلایی مدرن

اجرای نمای ویلا مدرن مزایای زیادی دارد. اگر به عنوان یک سازنده که قصد ساخت ویلا و  فروش آن را دارد به این موضوع نگاه کنیم، بازار داغ نمای مدرن و تاثیری که در مخاطبان برجای می‌گذارد بسیار مهم است. بسیاری از افراد مهم‌ترین ملاکشان برای خرید ویلا، نمای بیرونی آن است و نمای ساختمان ویلایی مدرن  می تواند نظر مثبت هر نوع سلیقه‌ای را جلب کند.

اغلب عناصر جدید نمای ویلا مدرن از لحاظ  متریال، دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند، که در نهایت به استحکام و دوام طولانی مدت بنا نیز کمک خواهند نمود، این مواد که با تکنولوژی‌های تازه و نو آمیخته‌اند، عایق خوب و مناسبی برای انرژی هستند که در معماری فضای سبز، خیلی کاربرد دارند و از هدر رفتن انرژی ساختمان جلوگیری می‌کنند. این عناصر از نظر زمان اجرا هم سریع‌تر از نماهای سنتی به شمار می‌روند، در واقع اجرای نما مدرن برای ویلا می‌تواند در هزینه ساخت و زمان صرفه‌جویی کند و نیروی کار کمتری هنگام اجرا نیاز داشته باشد.

نکته دیگر درباره مزیت اجرای نمای ویلا مدرن برای ساختمان ویلایی، این است که وزن کلی ساختمان را کاهش می‌دهد. بیشتر متریال‌های تازه، وزن کمتری دارند و با مقدار کمتری از سیمان و بتن، دوام و استحکام  بیشتر را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

 

 

معایب نمای ساختمان ویلایی مدرن

یکی از معایب بزرگ نمای مدرن، به فرهنگ ایرانی‌ها برمی‌گردد، نمای مدرن را می‌توان تا حدودی با فرهنگ ایران غریبه دانست و به همین خاطر بسیاری از افراد چندان روی خوشی به آن نشان نمی‌دهند. از لحاظ  زیباشناختی هم بیشتر رنگ و رویی بی روح دارد و بر خلاف نماهای کلاسیک و سنتی از رنگ‌های شاد و گرم بسیار کم استفاده می‌شود.

 

عناصر نما مدرن برای ویلا

عناصر نما مدرن برای ویلا

امروزه ظهور مصالح جدید در صنعت ساختمان، کنار تغییرات زیاد در سبک زندگی بشریت، باعث ظهور سبک مدرنیسم و تغییر در ساختار معماری شده است. از این رو عناصر مهم در معماری نمای مدرن برای ویلا را می توان به بخش‌های زیر دسته‌بندی کرد:

 

فلز

یکی از اولین عناصری که باعث تغییرات در معماری شد، انواع فلز و به خصوص تولید فولاد بود، که امروزه نیز در نماهای مدرن فراوان استفاده می شود.

 

شیشه

استفاده از شیشه‌های نشکن و مقاوم، برای پنجره‌های سراسری و یا نمای تمام شیشه، بعد از فلز دومین عنصر معماری مدرن بود.

 

کامپوزیت

کامپوزیت‌ها از محصولات نو و جدیدی هستند که از یک لایه پلی اتیلن میانی و دو لایه آلومینیومی ساخته می‌شوند و به دلیل تنوع رنگ و شکل پذیری ساده، کاربرد زیادی در طراحی نما مدرن برای ویلا دارند.

 

انواع سرامیک

سرامیک‌های پخته شده در دما و فشار مختلف، محصولاتی را ایجاد می‌کنند که به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر شرایط جوی گوناگون دارند، در نمای ساختمان استفاده می‌شوند.

 

استرچ متال

استرچ متال‌ها صفحات فلزی هستند از جنس فلزهای مختلف، که تحت کشش و برش درست می‌شوند و طرح‌های مختلف مشبک دارند. استفاده از این نوع توری‌های ساختمانی بیشتر در معماری پست مدرنیسم به چشم می‌خورد و چشم‌انداز خوب و زوایای خلاقانه‌ای به نمای ساختمان ویلایی مدرن می‎بخشند.

 

بایرامیکس

بایرامیکس نوعی ملات دارای خرده‌های افزوده از جنس مرمر و یا گرانیت است که با استفاده از رزین‌های مصنوعی یا طبیعی بتن ساخته می‌شود و از مقاومت خوبی برای استفاده در نمای ویلا برخوردار است.

 

مونولیت ها

مونولیت نوعی تایل ساختمانی است که از ترکیب ذرات سنگ گرانیت، رزین، کوارتز، رنگ و مواد anti uv درست می‌شود و به دلیل استحکام و مقاومت بالا و وزن کم و همچنین سادگی در اجرا، در نما مدرن برای ویلا استفاده می شود.

 

مصالح سنتی

یکی از ویژگی‌های معماری مدرن، استفاده از ترکیب چند عنصر مختلف در نمای ویلا است. به همین دلیل موارد نام برده ممکن است به وفور در کنار انواع آجر نمای ساختمان، طراحی سیمان و بتن، سنگ مرمر و گرانیت و حتی چوب دیده شوند. استفاده از این نوع عناصر به عنوان عنصر جانبی از ویژگی‌های نما مدرن برای ویلا است.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

پیمانکاران ساختمانی و بویژه مجریان نمای ساختمان و همچنین فروشندگان مصالح ساختمانی  می توانند خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی و تبلیغ کنند. یکی از روش های اثربخش تبلیغات، ثبت آگهی دائمی در سازه برتر است که با گذشت زمان، اعتبار آن نیز بیشتر می شود و مشتریان بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

ضمن اینکه این نوع از تبلیغات به دلیل ماندگاری طولانی مدت، بر روی بهینه سازی و سئو سایت شما نیز تاثیر مثبت داشته و باعث بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود. همچنین روش های تبلیغاتی اثربخش دیگری نیز در سازه برتر برای همکاران صنعت ساختمان اجرا می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات کامل را مطالعه نمایید:

تبلیغات ساختمانی

 

 طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن

برای طراحی نما مدرن برای ویلا باید به موارد مهمی توجه کرد برای مثال، در انتخاب نوع متریال ساختمانی، باید به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی دقت کرد.

میزان بارندگی سالانه را باید در نظر گرفت و با توجه به اختلاف دمای زمستان و تابستان، روز و شب و عواملی نظیر این، مصالحی را انتخاب کرد که دوام کافی برای طول عمر ساختمان داشته باشد. از آنجایی که تعمیر نمای ساختمان و یا ویلا سخت تر از اجزای داخلی آن است، انتخاب متریال با کیفیت و با دوام اهمیت بالایی دارد.

نکته دیگر در طراحی نما مدرن برای ویلا، بهره بردن از اِلمان‌های بومی مربوط به طبیعت یا ساختارهای معماری منطقه‌ای است که اعتبار کار معمار را بالا خواهد برد. این ویژگی‌ها در معماری مدرن، نشان دهنده تسلط طراحان بر اصول معماری به سبک روز است.

نکته دیگر استفاده از اِلمان‌های جانبی و فرعی مانند فضای سبز یا آب‌نما یا... در کنار نمای ویلا  است، که در طراحی ویلا می‌تواند به خوبی عمل کند و همراه با حفظ فضای مدرن کار، زیبایی حاصل را نیز چندین برابر کند.

همچنین استفاده از گل‌‌ها و گیاهان در محوطه سازی ویلا ویژگی مهم دیگری است که، نمای ساختمان ویلا مدرن را به طرز شگفت انگیزی زیباتر می‌‌کند.

و در نهایت در طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن، نورپردازی نما را فراموش نکنید. لامپ‌‌های LED را در دیوار، سقف و محوطه‌ بیرونی ویلا استفاده کنید و با این کار جذابیت نما را دوچندان کنید.

 

 

طراحی مدرن نمای ساختمان ویلایی دوبلکس

نمای ویلاهای مدرن، تمایل دارند رنگ‌ها، مواد و اشکال خاصی را در طراحی خود جای دهند و ظاهری مدرن را به نمای ویلای شما ببخشند. هر دوره معماری جزئیات بیرونی مخصوص به خود را دارد،

در ویلای دوبلکس مدرن، استفاده از نور طبیعی و پنجره‌های بزرگ، جایگاه ویژه ای دارد. اشکال هندسی ساده، خطوط تمیز، سیمان رنگ شده و رنگ‌های خنثی، همه  نشان دهنده سبک پرطرفدار و در عین حال ساده مدرن هستند.

فضای داخلی و نمای  یک ویلای دوبلکس مانند یک بوم بزرگ نقاشی، می‌تواند بستر خوب و مناسبی را برای خلق آثار و ایده‌های نوین طراحان خوش ذوق فراهم کند.

در طراحی نمای مدرن ویلای دوبلکس، اغلب از رنگ‌های دارای هویت و گاهی رنگ‌های پررنگ و تیره به جای رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. ‌رنگ‌های نمای ساختمان ویلایی مدرن، کاملا نقطه مقابل ویلا با سبک سنتی است که از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. همچنین در ویلای مدرن کمتر از رنگ‌های برنزی و طلایی در نما استفاده می‌شود.

در بین سبک‌های مختلف طراحی نما ویلا، طراحی نما ویلای مدرن یکی از گران‌ قیمت‌ترین طراحی‌ها است. معمولا طراحی و ساخت سبک مدرن، ویلای ما را در دسته سازه‌های لوکس و گران قیمت قرار می‌دهد.

 

ویلا نما مدرن

طراحی مدرن نمای ساختمان ویلایی همکف (فلت)

ویلاهای همکف یا فلت، در شهرهای شمالی کشور زیاد ساخته می شوند. این ویلاها در شهر صرفه‌ اقتصادی ندارند و کاربردی نیستند. اغلب نماهای ویلایی همکف، یک سقف شیروانی دارند و به سبک مدرن طراحی می‌‌شوند. از سبک کلاسیک در طراحی نما این ویلاها کم‌‌تر استفاده می‌‌شود، زیرا افراد تمایل دارند برای گذراندن تعطیلات و دوری از فضای شهری به این ویلاها بروند؛ در حالی که طراحی نمای رومی یا کلاسیک، بیشتر یادآور فضای شهری است. مصالحی که در نمای ویلاهای همکف استفاده می‌شود، بستگی به شرایط آب ‌‌و هوای منطقه دارد.

 

 

جمع بندی

نمای مدرن با حس زیباشناختی که دارد، در هر جامعه‌ای و با هر نوع فرهنگی  طرفداران خاص خود را دارد. همچنین نمای مدرن ویلایی مزایا و معایب منحصر به فردی دارد که در بالا به آن پرداخته شد. مصالح متنوع و گوناگونی را می‌توان در نمای مدرن استفاده کرد و همین موضوع برای بسیاری از کاربران نقطه قوت بزرگی تلقی می‌شود. سادگی و پرهیز از هر گونه زیاده کاری و تزیینات، تأکید بر کارایی بودن از دیگر مزایای مهم این نوع نما در ویلا به حساب می آید.

شما هم اگر تمایل دارید یک ساختمان ویلایی، با نمای ساده و در عین حال شیک داشته باشید می توانید از سبک مدرن در ساخت ویلا استفاده کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب برای شما آموزنده و مفید بوده باشد و اگر تجربه و یا پیشنهادی در خصوص این مطلب دارید در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.