اصول طراحی ویلا در زمین شیبدار Slope Villa - سازه برتر



اصول طراحی ویلا در زمین شیب دار

یکی از جذاب‌ترین مزایای طراحی ویلا در زمین شیبدار، منظره بی‌نظیر و زیبای آن است. قرارگرفتن ویلا در ناحیه ای کوهستانی و در میان انبوه جنگل‌ها، بدون ‌شک تجربه‌ای بی‌همتا از استراحت و لذت را به ارمغان می آورد. به هیچ وجه نباید تصور کنید، شیبدار بودن زمین نقطه ضعفی برای ساختمان ویلایی شماست. بلکه با به کار گیری مهندسان و معماران متخصص در زمینه طراحی ویلا در زمین شیبدار، می توانید شیب زمین را به عنوان یک نقطه قوت برای ویلای خود تبدیل کنید. در واقع یک زمین شیبدار باعث می شود تا خطوط سقف ویلاها به سمت پایین سایت متمایل شوند و مناظر گسترده‌تر و بی نظیری را به نمایش بگذارند.

در این مطلب از سازه برتر، شما را با نکات طراحی ویلا در زمین شیبدار و هزینه ساخت آن آشنا می کنیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

اصول طراحی ویلا در زمین شیب دار

اصول مهم طراحی ویلا در زمین شیبدار Slope Villa

طراحی ویلا در زمین شیبدار، باید طبق اصولی اساسی طراحی شود، که در این بخش به آن اشاره می کنیم:

 

نقشه برداری

به منظور طراحی ویلا روی سطح شیب دار، طراحی یک نقشه اصولی و درست ضروری است. زیرا نقشه برداری از زمین شیب دار سخت‌تر از زمین های مسطح است. برای طراحی ویلا، باید ابتدا میزان شیب زمین حساب شود. هرچه قدر درصد شیب زمین دقیق‌تر محاسبه شود، ساخت ویلا روی زمین شیب دار با اصول بهتری انجام می گیرد.

در حقیقت یکی از مهمترین اصول طراحی نقشه ویلا، توپوگرافی محل طراحی است که باید به آن توجه زیادی شود. همچنین در زمان اجرا، حفاری و ساخت دیوارهای حائل برای مهار شیب تند نیز باید در نظر گرفته شود. در موقع طراحی باید به نکاتی مانند دسترسی به سایت و آب‌های ناشی از بارندگی توجه داشت و همچنین باید به تمام قوانین آتش سوزی مربوط به ساختمان ویلایی و محدودیت‌های شورا توجه کرد و آن‌ها را رعایت کرد.

 

قانون زهکشی زمین های شیبدار

هنگامی که کار طراحی و ساخت ویلا در زمین شیبدار را انجام می دهید، یکی از عوامل تاثیر گذار که باید به آن توجه کافی داشته باشید، میزان فرسایش خاک است. اگر در زمین شیبدار، تراکم پوشش گیاهی کم و یا متوسط باشد، فرسایش خاک بیشتر اتفاق می افتد.

برای مثال ممکن است راه آب‌هایی به وجود آیند که غیر قابل کنترل باشند و باعث رسوب گذاری در لایه‌های زیرین خاک بشوند که همین مورد خود باعث فرسایش دامنه می شود و به همین دلیل باید الگوی درست زهکشی رعایت شود. در واقع یکی از مراحل حیاتی طراحی و ساخت خانه ویلایی در شیب تند، زهکشی زمین است.

در بیشتر مواقع، مهندسان به اطراف ویلا می نگرند تا متوجه شوند که زمین های اطراف دیگر، از چه روشی برای زهکشی بهره برده اند. بعضی از زمین‌ها، شبکه های زهکشی بسیار منظمی دارند که باعث می شود آب به سمت زیرزمین و بخش جداگانه ای سرازیر شود. اما برخی دیگر از زمین‌ها دارای گودال آب هستند که روی سطح زمین قرار داده شده است و به نقاطی که ارتفاع کمی دارند انتقال پیدا می کند.

بنابراین طراحان و معماران، باید سعی کنند تا بهترین الگوی زهکشی را برای طراحی ویلا در سطح شیب دار اجرا کنند، زیرا در غیر این صورت، موقعیت ویلا دچار مشکلات سختی خواهد شد.

 

اجرای فونداسیون در زمین های شیبدار

برای اجرای فونداسیون در زمین شیبدار، باید طبق آیین نامه ایران پی به صورت افقی اجرا شود، بدون هیچ نوع شیبی و در صورتی که شیب زمین زیاد باشد، یکی از راه‌هایی که برای اجرای پی وجود دارد این است که زمین را خاکبرداری کنیم تا یک سطح صاف به دست بیاید.

ولی اگر پی ما طول زیادی داشته باشد، حجم خاکبرداری بسیار زیاد و پر هزینه می شود، در این گونه موارد باید از پی پله ای استفاده کنیم، پی پله ای به این شکل هست که ما باید در مسافت‌هایی خاص طبق آیین نامه‌ها ارتفاع پی را بالا ببریم. در مناطقی با زمین‌های شیبدار، پی سازی سنگی به دلیل مقرون به صرفه بودن، بیشتر استفاده می شود.

به دلیل مقرون به صرفه بودن مصالح سنگی بیشتر افراد فعال در صنعت ساختمان، پی سازی و استفاده از کرسی چینی را کاملا با مصالح سنگی انجام می دهند. زیرا فرض براین است که بار ساختمان ویلایی با زویه 45 درجه به زمین منتقل می شود. لذا برای صرفه جویی در مصالح، می شود کرسی چینی را به شکل پله ای و یا مخروط با شیب یک به دو اجرا کرد.

 

مصالح مورد استفاده ویلا در زمین شیبدار

نوع مصالح مورد استفاده برای طراحی ویلا در زمین شیبدار

طراحی و ساخت خانه ویلایی در زمین شیب دار، با استفاده از مصالح بی کیفیت، مطمئنا ضرر جانی و مالی درپی خواهد داشت. نکات مهم برای انتخاب مصالح به شرح زیر است:

۱- مقاومت بالای مصالح: مصالح انتخابی برای زمین‌های شیبدار، باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند. مصالح بی کیفیت و سست انتخاب مناسبی نخواهند بود.

۲- تراکم زیاد مصالح: مصالحی که برای طراحی و ساخت ویلا در شیب تند به کار می روند، باید در مقایسه با زمین‌های مسطح، تراکم بیشتری داشته باشند.

۳- حداقل تراکم گرمایی: مصالحی که انتخاب می شوند باید از لحاظ تراکم گرمایی، در وضعیت حداقل باشند و رطوبت در آن‌ها باقی نماند چراکه رطوبت، باعث ضعیف شدن پایه‌های خانه ویلایی می شود.

۴- نوع ضخامت مصالح: در صورتی که وضعیت هوا نوسان زیادی داشته باشد، باید در انتخاب ضخامت مصالح دقت کافی کرد. ضخامت خیلی کم و یا زیاد باعث سستی سازه می شود.

۵- استفاده کردن از ماسه و شن: اغلب در ساخت ویلا از چوب بهره می برند، ولی برای طراحی و ساخت ویلا روی زمین شیبدار باید از ماسه و شن استفاده کنید، زیرا این نوع متریال از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

 

بهره بردن از مصالح بومی

این مصالح ساختمانی باید به گونه‌ای انتخاب شوند که آسیبی به محیط زیست نزنند و طبیعت دوست باشند. در حقیقت انتخاب مصالح در زمین شیب دار، باید طوری باشد که هارمونی مناسبی با توپوگرافی داشته باشد.

 

سیستم تهویه به کار رفته در مصالح

نکته مهم دیگر در طراحی ویلا در زمین شیبدار، این است که با توجه به انتخاب نوع مصالح مصرفی، باید سیستم‌های تهویه و رطوبت داخلی فضای ویلا نیز برقرار باشند، تا ساخت ویلا در زمین شیبدار به بهترین شکل انجام شود.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

اگر در زمینه طراحی و ساخت فعالیت دارید، می توانید یک صفحه اختصاصی در سایت سازه برتر داشته باشید و خدمات خود را در آن معرفی و تبلیغ کنید تا مخاطبان این سایت بتوانند با خدمات شما آشنا شوند و بتوانند بصورت مستقیم با شما در ارتباط باشند.

توجه داشته باشید که آگهی شما اعتبار دائمی داشته و از سایت حذف نخواهد شد و همین موضوع باعث می شود که مخاطبان و مشتریان زیادی از طریق جستجو در گوگل، به آگهی ساختمانی شما در سازه برتر مراجعه نمایند و با شما آشنا شوند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و ثبت سفارش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

 

طراحی محوطه ویلا در زمین شیبدار

طراحی محوطه ویلا شیب دار Slope Villa

طراحی محوطه ویلا در زمین شیب دار، بسیار موضوع مهمی است. برای محوطه سازی ویلا نیاز است شرایط زیر سنجیده شود:

طراحی چشم انداز (فضای سبز) ویلا

اگر زمین ویلایی شما در دامنه کوه قرار دارد، باید سعی کنید از درختانی استفاده کنید که ریشه پراکنده ای دارند. انجام این کار باعث می شود خاک تقویت شود و ثبات بیشتری داشته باشد و پس از مدتی مشکل فرسایش خاک کمتر شود. همچنین این درختان نوعی بادشکن نیز به حساب می آیند که در مقابل طوفان شدید از ساختمان ویلایی محافظت می کنند و باید به این نکته توجه داشت که هر چقدر پوشش گیاهی بیشتری استفاده شود فرسایش خاک نیز کمتر اتفاق می افتد.

نقشه برداری

محوطه سازی ویلا، باید از لحاظ بافت فرعی و اصلی بررسی شود و انجام این کار احتیاج به یک تیم تخصصی و با تجربه دارد.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی محوطه ویلا نکته حائز اهمیتی است. وضعیت آب و هوایی و زاویه تابش نور خورشید، باید حتما بررسی شود. به عنوان مثال اگر محوطه در معرض سیل قرار دارد، باید به این نکته قبل از آغاز ساخت ویلا توجه کرد.

انتخاب مصالح

در طراحی محوطه سازی ویلا روی زمین شیب دار، باید به پیکربندی و دیوار کشی توجه فراوانی شود. انتخاب کردن مصالحی که دارای تراکم بالایی هستند باعث می شود تا عمر طولانی و ماندگاری لازم فراهم شود. اگر مصالح دارای تراکم کمی باشند، استحکام و مقاومت سازه در طولانی مدت دچار مشکل می شود.

پله گذاری

پله‌ها باعث می شوند که رفت و آمد افراد راحت‌تر باشد. برای طراحی خانه ویلایی در مناطق شیب دار باید پله در موقعیت مناسبی قرار داده شود.

تعبیه سیستم آبیاری

سیستم آبیاری در این نوع زمین‌ها باید به گونه ای باشد که آب به تمام نقاط نفوذ کند بدون اینکه هدر رود. همچنین اگر قصد دارید برای سیستم آبیاری هزینه بیشتری بکنید، می‌توانید از سیستم‌های تعبیه هوشمند بهره ببرید، این نوع سیستم آبیاری کاملا هوشمند عمل می‌کند و می‌تواند برای آبیاری فضای سبز یک برنامه کلی را اجرا کند. در واقع اجرای بهینه سیستم آبیاری از اصول مهم طراحی ویلا در زمین شیب دار است

تعبیه تجهیزات

تجهیزاتی که در طراحی ویلا روی شیب استفاده می شوند، باید مطابق با پتانسیل این فضا باشند. برای مثال می توان از نیمکت گذاری‌های خاص بهره برد و یا از تخت‌های چوبی در قسمت پله‌ها استفاده کرد.

برای فضای بیرونی نیز می‌ شود از آلاچیق‌های آماده استفاده کرد و یا انواع آلاچیق را به صورت دلخواه طراحی کرد.

 

 

پلان ویلا در منطقه کوهستانی با زمین شیب دار

فرآیند کار در طراحی پلان ویلا در زمین شیب دار، باید به صورتی باشد که به هیچ وجه روی ویلا با شیب هم راستا نباشد. در حقیقت اگر ویلا را در راستای شیب زمین قرار دهیم، زمینه سقوط پروژه را آماده کرده ایم. رعایت این مورد اهمیت خاصی دارد که به وسیله تیم مهندسی طراحی و ساخت بررسی می شود و حتما در پلان اولیه و اجرای طرح اعمال می شود.

همچنین دیوارچینی در زمین‌های شیب دار باید با توجه به اصول استاندارد انجام شود. اکثر پلان‌هایی که برای ویلا در مناطق شیب دار و کوهستانی طراحی می‌شوند، به شکلی هستند که ساکنان ویلا بتوانند از چشم‌اندازهای زیبای اطراف نهایت استفاده را ببرند.

 

مزایای طراحی ویلا روی زمین شیب دار

مزایای طراحی ویلا روی زمین شیب دار

طراحی ویلا روی زمین شیب دار، نمای جالب و خاصی دارد. در حقیقت قسمتی از ساختمان ویلایی با ارتفاع کم روی بخش مرتفع شیب قرار داده می شود و پایین شیب مربوط به بخشی از ویلا است که دارای ارتفاع کمتری است. چنین تضادی باعث زیبایی بیشتر کار می شود. همچنین چشم اندازهای بی نظیری در این روش ساخت ویلا به نمایش در می آید، به طوری که هماهنگی و نظم جالبی بین پنجره‌های مختلف به وجود می آید.

محوطه سازی

یکی دیگر از مهمترین مزایای طراحی ویلا در زمین شیب دار، این است که برای محوطه سازی فرصت خوبی را ایجاد می کند و از محیط پیرامون ویلا، می شود به عنوان فضای تفریحی استفاده کرد.

فضاسازی

با فضاسازی اصولی و درست، می توان شرایطی را به وجود آورد تا قسمتی از زمین به عنوان کف برای خانه‌های اطراف استفاده شود. این شکل پلکانی زیبایی بیشتری به محیط می دهد.

روشنایی طبیعی

طراحی ویلا در زمین شیب دار باعث می شود که روشنایی خوبی در فضای ویلا به وجود آید و شرایط استفاده از نور طبیعی خورشید به خوبی فراهم شود. به همین دلیل فضای داخلی این ویلا‌ها بسیار روشن و دلباز است و دارای چشم انداز خیره کننده‌ای است.

انزوا و دوری از شلوغی

اغلب افرادی با سلیقه خاص به دنبال طراحی ویلا روی شیب می روند، بنابراین نواحی که زمین شیبدار دارند معمولاً از لحاظ ساخت و ساز خلوت‌تر از بخش‌های دیگر هستند.

 

طراحی و ساخت ویلا در زمین شیب دار

هزینه طراحی و ساخت ویلا در زمین شیب دار

ناهموار بودن زمین و درصد شیب، دو عامل تاثیر گذار در هزینه طراحی و ساخت ویلا روی شیب به شمار می رود. در صورتی که شیب کمتر از ده درصد باشد، ساخت ویلا راحت‌‍تر و بدون ریسک است، ولی اگر شیب زمین از ۱۵ درصد بیشتر باشد، ساخت ویلا خطرناک است و به پایه گذاری بسیار مقاوم احتیاج دارد و این مورد روی هزینه ساخت ویلا تاثیر زیادی دارد.

نقشه برداری یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه طراحی ویلا روی زمین شیب دار است، گاهی نیاز است که دقت و تخصص بالایی در طراحی نقشه صورت گیرد. به عنوان مثال در صورتی که شیب زمین زیاد باشد مطمئنا نقشه برداری سخت‌تر است و هزینه بیشتری را می طلبد.

نکته دیگری که در هزینه ساخت ویلا تاثیر می گذارد، این است که گاهی اوقات زمین‌ها از لحاظ خاک برداری مشکلاتی دارند و نیاز است که خاک از یک بخش به بخش دیگر انتقال داده شود که همین مورد باعث افزایش هزینه می شود. برای مثال خاک‌هایی که گل و لای دارند برای ساخت این نوع ویلاها مناسب نیستند.

 

ایده‌هایی جدید برای طراحی ویلا در زمین شیب دار

به کار بردن پنجره‌های نورگیر و بزرگ، از ایده‌های جالبی است که در این نوع ویلاها استفاده می شود، اگر این پنجره‌ها وسیع و شفاف باشند نمای ویلا شیشه ای به نظر می آید و نور طبیعی بیشتری وارد فضای ویلا می شود.

استفاده از پلان‌های مستطیلی شکل که طول زیادی دارند و باعث سازماندهی فضا می شوند می توانند فضای مناسبی برای اجرای پنجره‌های بزرگ و شیشه کاری فراهم کنند.

همچنین بهره بردن از متریال‌های خاص به ویژه سنگ‌های بومی برای اجرای نمای ویلا، از ایده‌های خوب دیگر برای طراحی ویلا روی زمین شیب دار به شمار می رود. ترکیب رنگ‌های روشن و یا تیره با رنگ طوسی برای نمای ویلا بسیار زیبا و جذاب است.

 

اصول طراحی ویلا در زمین شیبدار

کلام آخر

لذت پیاده روی در اطراف ویلاهایی که در زمین شیب‌دار ساخته شده اند، با وجود سختی‌های ریز و درشتی که دارد، چیزی است که هرگز در یک مسیر و باغ ویلای معمولی، تجربه نخواهید کرد. به همین دلیل ساخت یک ویلا روی زمین شیب دار، احتیاج به یک محاسبه دقیق دارد و مسئولیت بیشتری نسبت به ساخت یک ویلای معمولی روی سطح صاف دارد. در زمین شیب دار باید به موقعیت و شیب زمین و همچنین نوع سازه توجه کرد و از مهندسین متخصص و کارآمد در این زمینه کمک گرفت.

امیدواریم با توضیحاتی که در این مقاله در خصوص طراحی ویلا در زمین شیب دار ارائه دادیم، توانسته باشیم شما را برای ساخت یک ویلا در این مناطق راهنمایی کرده باشیم. خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.