10 ایده جذاب طراحی آبنما برای محوطه سازی ویلا - سازه برتر



اصول طراحی آبنما محوطه ویلا

10 ایده جذاب طراحی آبنما برای محوطه سازی ویلا

استفاده از آبنما در محوطه سازی ویلا باعث ایجاد طراوت و تازگی، آرامش، جذابیت و تنوع فضایی می شود. آب از دیرباز دارای نقش مهمی در معماری سنتی و باغ ویلاها بوده است. صدای دلنشین آب و خنکی مطبوعی که به محوطه می بخشد، باعث می شود که استخرها، آبنماها و حوضچه ها نقش مهمی در محوطه سازی ویلا داشته باشند.

آبنما ترکیبی است از آب، سنگ و خاک که از عناصر طبیعت می باشند. آبنماها ساختار و اشکال متفاوتی دارند و برای هر فضا، بنا به شرایط اقلیمی و بسته به مقدار فضای باغ یا ویلا و سایر موارد، آبنماها را در اشکال و ابعاد مختلف نظیر مربع، مستطیل و ... طراحی می کنند.

در گذشته حوضچه های آب در محوطه جلویی منازل برای شستن دست قرار می گرفتند، اما با گذشت زمان تبدیل به المان تزئینی، در ترکیب با آبشارهای کوچک و مجسمه ها شدند. ما در این مقاله از سازه برتر تلاش خواهیم کرد تا شما را با اصول طراحی آبنما و همچنین انواع مختلف آبنما و متریال های مورد استفاده در آن آشنا سازیم و خوشحال میشویم که در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

اصول طراحی آبنما برای محوطه سازی ویلا

در اصول طراحی آبنما برای ویلا و باغ به سه عنصر اصلی از جمله مدل، سبک و نحوه عملکرد آبنما و اندازه آن توجه می‌شود. کارشناسان و طراحان محوطه سازی و فضای سبز، چند آبنمای مناسب را برای مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند.

آبنمای طراحی شده باید از نظر جلوه ظاهری بسیار زیبا باشد و بتواند یک نمای جذاب را به محوطه ویلا اضافه کند. انواع ویلاهای لاکچری که محوطه بزرگ دارند، معمولاً بهترین انتخاب برای طراحی آبنما می‌باشند.

اندازه و ابعاد آبنما باید با اندازه ویلا یا فضای محوطه همسان باشد. برخی دوست دارند یک حفره کوچک با یک فواره کوچک در کنار محوطه داشته باشند که یک نمای فانتزی برای آن‌ها ایجاد کند؛ اما بعضی دیگر ترجیح می‌دهند یک استخر در میان محوطه بسازند و در میانه آن، فواره بزرگی را طراحی کنند. تمام این اندازه‌ها یا مدل‌ها دقیقاً نکاتی است که در اصول طراحی آبنما برای باغ و ویلا باید رعایت ‌شود.

 

ایده های جذاب آبنما ویلایی

10 ایده طراحی و استفاده از آبنما برای محوطه سازی ویلا

1- آبنما در میان یک حفره

یکی از ساده‌ترین و زیباترین مدل‌های طراحی آبنما، در حقیقت یک حفره صخره‌ای است که اطراف آن را می‌توانید با گیاهان و گلهای مناسب بپوشانید. این حفره شبیه به یک چشمه است که از دل زمین بیرون می آید و نمای جذابی را در ویلای شما ایجاد می‌کند.

یک حفره به طرز حرفه‌ای در زمین ایجاد می‌شود تا جریان آب را به سمت بالا هدایت کند. این حفره به وسیله سنگ‌هایی احاطه می‌شود که می‌تواند با خزه‌ها پوشش داده شود. طراحی این قسمت برای باغ، جذابیت فوق‌العاده و بی نظیری دارد.

 

2- طراحی آبنما به صورت فواره کوچک در گلدان

یکی دیگر از زیباترین ایده‌های استفاده از آبنما به این صورت است که شما گلدان‌هایی را به صورت یک ردیف منظم در محوطه قرار می‌دهید، در حالی که یک فواره آبنمای کوچک از میانه گلدان به سمت بیرون هدایت می‌شود. نمایی که این گلدان‌های آبنما در محوطه ایجاد می‌کند شبیه به چشمه هایی است که از داخل یک ظرف بیرون آمده است.

گلدان‌ها را می‌توانید از جنس گلدان‌های سنگی به رنگ خاکستری یا قهوه ای انتخاب کنید. در هر صورت، این نما یکی از زیباترین ایده‌های طراحی آبنما است که طرفداران زیادی دارد. این نوع چیدمان برای ویلاهای لاکچری که حیاط بزرگی دارند استفاده می شود.

 

3- طراحی آبنما با چوب بامبو

یکی از زیباترین ایده‌های طراحی آبنما در ویلا، استفاده از گیاه بامبو است. این گیاه از درختان بامبو به دست می‌آید که می‌تواند به عنوان طراحی دکوراسیون محوطه ویلا استفاده شود. برای این کار کافی است یک ردیف یا حصار از چوب‌های بامبو را در یک قسمت قرار داده و جریان آب را از داخل چوب‌ها به وسیله یک پمپ آب به درون یک مخزن هدایت کنید. برای اجرای این طرح از آبنمای خانگی برای ویلای خودتان، با کارشناس طراحی فضای سبز صحبت کنید تا مطمئن شوید که این ایده مناسب ویلای شماست.

 

4- طراحی آبنما با مجموعه‌‌ای از ظروف

این نوع طراحی شبیه به طراحی آبنما در مدل‌های قبلی است که از ردیف فواره‌ها و گلدان ها  استفاده می‌شد. برای این مدل آبنما می‌توانید گلدان های بزرگ و کوچک یا خمره‌های مختلف با طرح‌های متنوع را به صورت سه گوش کنار هم قرار دهید و جریان آب در آبنما را به گونه‌ای طراحی کنید که به صورت پیوسته در هر ظرف جریان پیدا کند. به عنوان مثال، آبنما از ظرف بزرگتر شروع شود و جریان آب آن به ظرف متوسط و بعد به ظرف کوچک سرریز شود. این نوع طراحی می‌تواند خلاقانه باشد و به صورت پلکانی طراحی شود.

آبنما صخره ای و حوضچه ای

5- طراحی آبنما به صورت صخره و حوضچه

یکی از پرطرفدارترین موارد استفاده از آبنما در محوطه ویلاهای بزرگ، طراحی یک حوضچه است که در میان آن صخره‌های سنگی بزرگ قرار گرفته و آبنمای اصلی از میان صخره، سرچشمه می‌گیرد.

آنچه که می‌تواند نمای این قسمت را زیباتر کند، طراحی استخر و حوضچه است؛ به صورتیکه از زیباترین سنگ‌های دکوراتیو برای محوطه سازی ویلا استفاده شود. ویلاهایی که از طراحی خاص آبنما برخوردار هستند  در زمان فروش، نظر مشتری را جلب می‌کنند.

 

6- طراحی آبنما در میانه فضای سبز ویلا

ایده دیگری که برای آبنما در فضای سبز ویلا وجود دارد یک طرح متداول و ساده است که همانند آن را در پارک‌های شهری هم دیده‌ایم. آبنماهای کوچک شبیه فواره‌ها در محوطه فضای سبز و چمن ویلا قرار می‌گیرند و زمانی که آبنما کار می‌کند، قطرات آب بر روی گیاهان و گل‌های اطراف پخش می‌شود.

 

7- طراحی آبنما بتنی

یکی از ایده‌های متداول برای اجرای آبنما خانگی، طرح‌هایی است که از بتن درست شده است. این آبنماها می‌تواند در شکل‌های مختلف طراحی شود. به طور مثال یک فواره یا کاسه در میان آن که از جنس بتن ساخته شده است، آبنمای زیبایی را به وجود می آورد. آب به صورت چرخشی از میانه کاسه به بالا حرکت می‌کند و بعد از خروج از فواره، دوباره به داخل کاسه سقوط می‌کند.

این نوع آبنما در اندازه‌ها و ابعاد متوسط یا کوچک برای ویلاهایی که حیاط یا باغ کوچکتری دارند، مناسب است. همچنین آبنما را می‌توانید در نزدیکی درب ورودی ویلا در کنار پله‌ها قرار دهید.

نوع دیگری که در آبنمای بتنی قابل اجرا است شبیه به یک حوض طراحی می‌شود و می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این آبنما را می‌توان شبیه آبشار هم طراحی و استفاده کرد.

 

8- یک بهشت کامل در ویلا یا باغ

یکی از زیباترین ایده‌های طراحی و استفاده از آبنما برای محوطه سازی چیزی است که ما آن را با نام بهشت کامل یاد می‌کنیم. در این ایده، یک آبنمای سنگی چند طبقه با عظمت و شکوه تمام در میانه باغ نصب می‌شود.

فواره از قسمت بالای آبنما به سمت پایین سرزیر می‌شود و صدای گوش‌نواز جریان آب، باعث آرامش روح می شود. در اطراف این آبنمای چند طبقه می‌توانید گیاهان و گل های متعدد را پرورش دهید؛ چیزی که شبیه به آن را شاید در داستان‌های خیالی یا افسانه ها دیده باشید.

آبشار دیواری ویلا

9- آبشارهای دیواری

نوع دیگری از آبنما مجموعه‌‌ای از آبشارها است که از دیوارهای سنگی حیاط ویلا، آب به بیرون جریان دارد. تمام ویلاها دارای دیوارهای سنگی هستند و این می‌تواند به شما کمک کند که آبشارهای دیواری را طراحی و استفاده کنید. برای خروجی هر آبنما از داخل دیوار یک قسمت مشخص در نظر بگیرید تا جریان آب را به سمت زمین یا یک حوضچه هدایت کند.

 

10- سایر ایده‌های طراحی آبنما برای محوطه سازی ویلا

آبنماهای چند طبقه را می‌توانید در میانه ویلا در هر قسمت نصب کنید. اگر بتوانید اطراف آبنما را با سنگفرش ها یا  درختچه‌های کوچک تزئین کنید مسیر رفت و آمد را هم هموارتر کرده‌اید. این باعث می‌شود جریان آب و فضای سبز در کنار هم زیباتر به نظر برسد.

همچنین می‌توانید آبنما را طوری طراحی کنید که از زیبایی مجسمه‌های سنگی بهره ببرید. نورپردازی مناسب در اطراف آبنما در ویلا نمای این قسمت را جذاب‌تر می‌کند.

ایده دیگری برای طراحی آبنما در نظر گرفتن استخر بزرگ در میانه باغ است که فواره چند طبقه در میانه استخر نصب شده است. قطعا این استخر برای شنا کردن طراحی نشده و فقط جنبه زیباسازی و محوطه سازی استخر را دارد.

برخی دوست دارند در آبنمای خود از ماهی ها استفاده کنند. با انجام این کار حس خوبی در فضایی که برای خود ساخته اید خواهید داشت.

یک ایده دیگر این است که آبنمای خودتان را در کنار پاسیو یا در نزدیکی آلاچیق خود قرار دهید تا بتوانید آرام بنشینید و از حباب های جریان آب لذت ببرید.

همچنین می توانید یک راهرو باغ در کنار آبنما درست کنید تا افرادی که از محوطه ویلا استفاده می کنند از قدم زدن کنار آبنما لذت ببرند.

 

تبلیغ خدمات ساختمانی در سازه برتر

اگر ارائه کننده خدمات ساختمانی هستید، می توانید خدمات خود را بطور کامل و بدون محدودیت در سایت سازه برتر تبلیغ کنید و کسب و کار خودتان را به مخاطبان این سایت معرفی کنید.

در این روش، یک صفحه کامل از سایت به تبلیغ شما اختصاص داده می شود و می توانید در آن توضیحات کاملی در خصوص خدمات خود ارائه کنید و تصاویر مربوطه و همچنین فیلم های تبلیغاتی مورد نظرتان را در این صفحه قرار دهید.

ضمنا تبلیغ شما برای همیشه (تا زمانی که سایت فعال است) در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و بدین ترتیب در دراز مدت، میزان مشتریان شما نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. برای کسب اطلاع از جزییات این روش و سفارش تبلیغ در سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

طراحی آبنما ویلایی

نکاتی که در طراحی آبنما باید رعایت کنیم

در زمان ساخت ویلا باید به این نکته توجه داشته باشیم که محل طراحی آبنما در محوطه باغ باید طوری باشد که زیر درختان ساخته نشود. زیرا فضولات پرندگان و حشرات و برگ هایی که از درختان می ریزد هم آبنما را آلوده می کند و هم باعث گرفتگی و خرابی فیلتر و گلوگاه پمپ می شود.

همچنین آبنما نباید در مسیر بادهای تند باشد، زیرا باد شدید بر روی الگوی ریزش آبنما اثر می گذارد و باعث می شود آب به بیرون از لبه های حوض اصلی ریخته شود.

انتخاب پمپ آبنما یکی از نکات مهم است، پمپ های آبنما را باید با توجه به محل نصب و حداکثر توان مصرفی مورد نیاز انتخاب کرد.

 

 

متریال مناسب برای ساخت آبنما در محوطه سازی ویلا

انتخاب متریال مناسب برای آبنما در محوطه سازی، باعث طول عمر بیشتر و کارایی بهتر آن می شود. بدیهی است مانند هر بدنه آبی دیگر، متریال به کار رفته برای آبنما باید دارای مقاومت کافی در مقابل آب باشد.

سنگ به طور خام و طبیعی یا صیقلی و پرداخت شده، بیشترین هماهنگی و تناسب را با محوطه سازی ویلا دارد. بهتر است سنگ هایی برای این منظور انتخاب شوند که در برابر نفوذ آب و یخ زدگی مقاوم باشند.

بهترین نوع سنگ برای آبنما، سنگ گرانیت است که کیفیت و دوام بالایی دارد. همچنین قابلیت کنده کاری و برش برای اشکال مختلف را دارد. از سنگ مرمر و آهک نیز برای ساخت آبنماها استفاده می شود که قیمت مناسبتری نسبت به گرانیت دارند.

آبنماهای سرامیکی دارای حالت طبیعی و دست‌ساز می باشند. اما برای مناطقی با آب و هوای سرد که دارای دوران یخبندان طولانی است، مناسب نیستند. زیرا در چنین شرایطی به آسانی ترک می خورند و کارایی و کیفیت خود را از دست می دهند.

چوب در ساخت آبنما باید به صورت ترموود و مهندسی شده باشد و با روکش های ضد آب  تقویت شده باشد و همچنین در معرض یخبندان شدید و سرما نباشد.

فلز نیز متریال خوبی برای ساخت آبنما می باشد. به ویژه برنز که بسیار رایج است. برنز قابلیت اجرای جزئیات ظریف را دارد و در برابر شرایط جوی گوناگون مقاوم است. برای ثبات براقیت و رنگ آن بهتر است از پوشش های بی رنگ و محافظ استفاده شود.

ترکیبی از فرم ها و متریال می توانند یک آبنمای خاص را با ویژگی های منحصر به فرد ایجاد کنند و به بخشی از محوطه ویلا هویت ببخشند.

 

مزایای آبنما ویلایی

مزایای آبنما

آبنماها با متعادل نمودن هوا و کم کردن حرارت، از خشکی هوا می کاهد و همچنین برای گیاهان مجاور و برای روح آدمی بسیار مناسب است و فضای ویلا را بسیار دلنشین می کند.

 

آیا آبنما باعث هدر رفتن آب می شود؟

در سیستم آبنما، آب در یک مدار بسته جریان دارد و اتلاف آب در آن خیلی پایین است. در نتیجه تصور اینکه آبنما باعث هدر رفتن آب می شود کاملا غلط  است و می توان به راحتی از مزایا و زیبایی های فراوان آن استفاده نمود.

 

 

سخن پایانی

یک فواره کوچک در محوطه ویلای شما احساس خوشایندی را در شما به وجود خواهد آورد و موجب زیباتر شدن محیط زندگی شما می‌شود. به همین دلیل است که طراحی و استفاده از آبنما جزء اصول طراحی فضای سبز ویلا قرار دارد. آبنمای خانگی و طراحی و استفاده از آبنماها در ویلاها از هر نظر متنوع هستند؛ طرح اجرایی بستگی به این دارد که محوطه شما چقدر وسیع است یا سبک ویلایی که در آن زندگی می‌کنید چگونه است.

ما دراین مقاله از سازه برتر تلاش کردیم تا شما را با اصول طراحی و استفاده از آبنما در محوطه سازی ویلا و انواع مدل های آن و همچنین متریال مورد استفاده در ساخت آبنما آشنا کنیم و  امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.