طراحی و اجرای نمای چوبی برای ویلا و معرفی بهترین چوب نما - سازه برتر



نمای چوبی ویلا

طراحی و اجرای نمای چوبی برای ویلا و معرفی بهترین چوب نما

امروزه طراحی و اجرای نمای ویلا را با مصالح گوناگونی انجام می دهند، یکی از بهترین متریال ها، نمای چوب است. استفاده از نمای چوبی در ویلا، جزو یکی از زیباترین و مقاوم‌ترین نماها به شمار می رود. این نماها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که از جنس عایق صوتی و حرارتی و ضد آتش هستند. بنابراین نمای چوبی علاوه بر داشتن زیبایی های خاص، دارای چندین ویژگی مهم است که برای بیشتر خانه ها ضروری است.

متاسفانه برخی از افراد به استفاده از چوب تمایل چندانی ندارند. که دلیل آن عدم اطلاع رسانی دقیق در مورد استفاده از نمای چوبی ویلاها و خانه ها است. امروزه از مواد گوناگونی در ترکیب با انواع مختلف چوب، تراشه های چوبی و موارد مشابه استفاده می شود که دیگر به طور کامل ماهیت واقعی چوب نیستند و به نوعی طبیعت آنها را تغییر داده اند. در این روش هم استحکام چوب افزایش پیدا می کند و هم ویژگی هایی مانند مقاوم بودن در برابر احتراق، جلوگیری از نفوذ رطوبت و … به ویژگی های ساختاری واقعی چوب اضافه می شود و در این صورت است که پیشنهاد می شود از چوب برای استفاده در نمای ویلا استفاده شود.

ما در این مطلب از سازه برتر،  شما را با تمام فوت و فن های طراحی و ساخت چوب و همچنین آشنایی با چوب ترمو که بصورت فراوان در نمای چوبی ویلا استفاده می شود و ویژگیها و مزایای آن آشنا می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

طراحی نمای چوبی ویلا

اصول طراحی و ساخت و استفاده از نمای چوبی در ویلا

استفاده از چوب طبیعی در نمای ویلا گرمی را به ساختمان خواهد بخشید. البته در برخی از مراکز خرید، هتل‌ها و یا اداری از شیشه برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود که سردی را به شخص مشاهده کننده القا می کند. برای جلوگیری از حس سردی، با استفاده از چوب، می توان گرمی و شیکی منحصر به فردی را به ویلا بخشید. به طور کلی ترکیب متریال چوب و شیشه، نما را به طرز شگفت انگیزی گرم خواهد نمود.

ویلا یا ساختمان و هر سازه ای به تطابق با محیط اطراف نیازمند می باشد. چوب در طبیعت مکمل می باشد. به همین دلیل است که ویلاهای چوبی در کنار ساحل احساس بسیار خوشایند و لذت بخشی را به انسان منتقل می کند.

اگر در حال برنامه‌ریزی برای ساخت ویلا با نمای چوبی هستید یا می‌خواهید ویلای قدیمی خود را بازسازی کنید، بهتر است فوت و فن‌های این نوع معماری را بشناسید. برخی روش‌ها وجود دارند که برای نمای چوبی ویلا به صورت ویژه به کار می‌روند. از آنجائیکه ویلاهای نما چوبی بسیار لوکس و پرطرفدار هستند، در این قسمت درباره نکات طراحی و ساخت آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

1- انتخاب بهترین نوع چوب برای استفاده در نمای چوبی ویلا

هیچ کدام از انواع مصالح در صنعت ساختمان، به اندازه چوب طبیعی، زیبایی منحصر به فردی را برای نمای بیرون ویلا ایجاد نمی‌کنند. استفاده از چوب روکش‌دار باعث می‌شود که ویلا بسیار جذاب‌تر و زیباتر به نظر برسد. در صورت استفاده از چوب طبیعی برای ساخت ویلا نما چوبی، تغییرات طبیعی رنگ در نمای چوبی باعث خواهد شد که یک نمای زنده و پویا در ساختمان به وجود بیاید.

در انتخاب مصالح چوب طبیعی برای نمای بیرونی ویلا دقت داشته باشید که تخته‌های چوب قبل از نصب، باید از نظر ضخامت و اندازه، مطابق با نقشه و طرح قبلی برش داده شوند. انواع چوب‌های کامپوزیت پلاستیک چوبی یا فشرده شده که جزء مصالح نوظهور هستند در این زمینه معرفی می‌شوند.

 

2- ایجاد یک مفهوم برای ساخت ویلا نما چوبی

دومین نکته مهم در ساخت ویلا نما چوبی، این است که هنگام طراحی باید یک نقطه کانونی جالب توجه یا یک مفهوم را برای نمای بیرونی ویلا ایجاد کنید. در زمان طراحی نمای بیرونی ویلا با مصالح چوبی، مثلاً پیش‌بینی می‌کنید که پنجره‌ها در قسمت چهارچوب باید دارای سایه‌بان باشند تا یک قابلیت منحصر به فرد  را به نمای بیرونی ساختمان ببخشند.

همچنین برای طراحی و ساخت ویلا نما چوبی برای ایجاد یک مفهوم، می‌توانید مصالح را در قسمت بالکن یا تراس به صورت یک فضای خاص طراحی کنید طوری که از فاصله دور، این قسمت به راحتی قابل تشخیص باشد.

 

3- کنتراست رنگ میان نمای داخلی و نمای بیرونی  ویلا

اگر قصد دارید مصالح چوبی را برای نمای بیرونی ویلا استفاده کنید و همان مصالح را برای دکوراسیون داخلی استفاده کنید، باید دقت داشته باشید که یک کنتراست یا نقطه تمایز، میان مصالح داخل ویلا و مصالح  چوبی بیرون ساختمان ایجاد کنید.

اگرچه بافت و رنگ چوب به کار رفته در هر دو قسمت می‌تواند مکمل هم باشد، اما بهتر است از نظر ایجاد سایه یا نورپردازی، بین هر دو بخش، تمایزی را به وجود آورید. مثلاً چوب‌هایی که در داخل ویلا به کار می برید رنگ‌های روشن‌تری داشته باشند؛ به این ترتیب می‌توانند محیط را دلبازتر نشان دهند.

 

4- طراحی ورودی ویلا به شکل کاملا حرفه ای

با استفاده از مصالح چوب شما می‌توانید یک احساس خوشایند را در ورودی ویلا در افراد ایجاد کنید. این ویژگی را می‌توانید در ورودی ویلا با یک طراحی خاص و ویژه ایجاد کنید.

یک ورودی دلباز و بزرگ را با مصالح چوبی طراحی کنید که شبیه به یک دروازه به نظر برسد. ستون‌های چوبی را برای ورودی ویلا استفاده کنید و حتماً در این قسمت، یک سقف چوبی ترتیب دهید تا نمای کامل‌تری را داشته باشد. شما می‌توانید از طرح‌های اجرا شده الهام بگیرید و ورودی ویلای نما چوبی خود را بسیار چشم‌نواز و منحصر به فرد طراحی کنید.

نکته مهم دیگر در استفاده از مصالح چوب برای ساخت ویلا نما چوبی این است که قبل از نصب پانل‌های چوبی باید آن‌ها را از نظر مقاومت در برابر موریانه‌ها امتحان کنید. برای اتصالات تکه‌های چوب و قطعات، حتماً آب‌بندی مناسب را انجام دهید. چوب‌ها باید در برابر رطوبت، مقاوم باشند و همچنین قارچ‌ها نتوانند روی سطح بیرونی آن‌ها رشد کنند. این ویژگی‌ها برای ساخت ویلا نما چوبی در مناطق بارانی و مرطوب بسیار مهم است.

برای اینکه مصالح چوب را صحیح و سالم نگه دارید، نیاز است که به طور منظم آن‌ها را بازرسی کنید.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در زمینه پیمانکاری ساختمان و خدمات ساختمان فعالیت دارید و یا فروشگاه مصالح ساختمانی دارید، می توانید با انتشار آگهی ساختمانی در سازه برتر، خدمات و محصولات خود را به مخاطبان این سایت معرفی کنید و از این طریق مشتریان جدیدی کسب کنید.

از ویژگی های تبلیغات ساختمانی در سازه برتر این است که آگهی شما برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و نیازی به تمدید و پرداخت هزینه مجدد ندارید. ضمنا اینکه محدودیتی برای نوشتن توضیحات آگهی و یا تعداد تصاویر آن ندارید و همچنین می توانید از فیلم های تبلیغاتی و معرفی کسب و کارتان در آگهی خود استفاده کنید و اطلاعات کامل و قانع کننده ای را به مخاطبان ارائه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلی کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

ترمووود نمای چوبی ویلا

استفاده از ترموود در نمای چوبی ویلا

یکی از بهترین و پرکاربردترین چوب‌هایی که در نمای چوبی ویلا به کار می رود، چوب ترمو است و در این قسمت به معرفی ویژگی‌های چوب ترمو می پردازیم:

چوب ترمو یا ترموود در حقیقت چوب طبیعی است که از استحکام و دوام بیشتری نسبت به سایر چوب‌ها برخودار است. ترموود چوب خام است که در مرحله تولید ترموود قرار دارد و بسیاری از مضرات چوب طبیعی مانند تغییر رنگ، پوسیدگی و تورم را ندارد. ترموود یکی از بهترین انواع چوب برای طراحی نمای ویلا و تزئینات داخلی است و به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط سخت، در بسیاری از پروژه ها استفاده می شود.

چوبی که در نمای ویلاهای مازندران استفاده می‌شود اغلب از نوع چوب ترمو Thermowood می‌باشد.

اگر بخواهیم به صورتی خاص‌تر و کامل‌تر به مزایای استفاده از ترموود در نمای ویلاها بپردازیم، به نکات زیر اشاره می‌کنیم.

  • ترموود، به طور کلی در محیط‌های مرطوب و پرباران کاربردی بوده و در برابر رطوبت تغییر شکل نمی دهد و از طرفی رطوبت را جذب نمی‌کند.
  • ترموود قابل استفاده در نمای ویلا در برابر پوسیدگی، عوامل جوی و حشرات از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهد و این مورد با توجه به شرایط جوی شمال کشور، حائز اهمیت است.
  • از طرف دیگر، از نظر ظاهری، مصالحی مدرن، زیبا و مخاطب‌پسند به شمار می رود که توانایی ترکیب با سایر مصالح و حفظ اصالت بصری خود را نیز دارد.
  • مصالح چوب ترموود مورد استفاده در ویلاهای چوبی، وزن پایینی دارد که این خود بار مرده ساختمان ویلا را کم می کند و اجرا را نیز آسان‌تر می‌کند.
  • این مصالح تنوع بالایی داشته و علاوه بر نمای ویلاهای چوبی می‌تواند در پله، کفپوش و تزئینات سونا و جکوزی نیز استفاده شود.
  • نصب این نوع مصالح نیز راحت و آسان است و در تنوعی بالا با اشکال و رنگ متفاوت، به شکیل شدن ویلاهای چوبی کمک کرده و نگرانی در برابر زنگ زدگی را نیز کاهش می‌دهد.

 

اجرای نمای چوبی ویلا

چوب مناسب برای نمای ویلا با چوب ترموود

درخت صنوبر: این گونه یکی از رایج ترین چوب ها برای تولید ترمووود می باشد. صنوبر پایداری و ماندگاری خوبی دارد و همچنین نقوش زیبایی دارد.

درخت کاج: کاج های شمالی رنگ جذابی دارند و برای چوب ترمو استفاده می شوند. از آنجایی که کاج های سیبری عمر و دوام بالایی دارند، ترموهای تولید شده از این گونه نیز خیلی ماندگارتر هستند.

درخت سرو: سرو قرمز یکی از محبوب ترین گونه ها برای نمای ویلای چوبی است. زیبایی رگه های چوب و مقاومت بالا در برابر سرما از ویژگی های بارز سرو قرمز می باشد.

تولید ترمووود با سایر گونه های درختان نیز امکان پذیر است.

 

 

دسته بندی چوب ترمو برای نمای ویلا

نکته ای که در زمان انتخاب چوب ترمو باید به آن توجه کرد، دسته بندی چوب ها از نظر کیفیت آن می باشد.

تمیز (Clear): ترموهای تمیز، فاقد هر گونه نقص و گره هستند. در واقع می توان گفت چوب با گره های کمتر، کیفیت بهتری دارد. بدیهی است که قیمت این دسته از ترموها بالاتر می باشد.

چوب ترمو درجه 1: چوب ترموی درجه یک تقریبا تمیز بوده و قابلیت استفاده از فینیشینگ های مرغوب برای آن وجود دارد.

چوب ترمو در جه 2: این دسته از چوب های ترمو در مقایسه با ترمو های درجه 1، گره‌های بیشتری دارند به همین دلیل قیمت آن پایین‌تر می باشد، ولی بازهم کیفیت ترموهای درجه 2 همچنان قابل قبول است.

لازم به ذکر است قیمت ترمووود با توجه به ابعاد مقطع، برند و طول شاخه آن تعیین می گردد.

 

نمای رنگی ساختمان با ورق کامپوزیت رنگی  

روش های نصب و اجرای ورق کامپوزیت نمای چوبی ویلا، از مهمترین بخش های خانه می باشد به طوری که اول اولین موردی که دیده می شود، نما ساختمان است و اگر نمای ویلا یا خانه چشمگیر و زیبا باشد و با استفاده از جدیدترین متریال ها و تجهیزات روز ساخته شده باشد، اولین موردی که به در ذهن فرد خطور می کند این است که فضای داخلی خانه چقدر باید زیبا باشد که نمای آن به زیبایی طراحی شده است و همین امر تأثیر مثبتی بر شخصیت صاحب خانه دارد.

 

نمای چوبی ویلا بصورت عمودی

نمای چوبی به اصطلاح روستیک یا مدرن در سراسر جهان رو به افزایش است. ترکیب نمای چوب با استفاده از متریال فلز و شیشه زیبایی شگفت انگیزی در طراحی معماری ساختمان ایجاد می کند.

 

ویلا نما چوبی

نکاتی برای محوطه سازی در پروژه ساخت ویلا نما چوبی

طراحی و ساخت ویلا نما چوبی به طراحی تمام قسمت‌های ویلا مربوط می‌شود. نمای چوبی ویلا در هر قسمت قابل مشاهده است. از نمای منظره جنگل گرفته تا رو به دریا و یا  قسمتی که به استخر یا باغ یا حیاط خلوت راه دارد، همگی جزء نمای بیرونی ویلا محسوب می‌شوند. مصالح چوب در هر قسمت باید به خوبی دیده شود.

 

برای محوطه سازی ویلا نما چوبی، اهمیت دادن به طراحی آلاچیق ها در حیاط ویلا بسیار مهم است. یعنی طراحی آلاچیق برای ویلا به گونه‌ای است که از نظر سبک ساخت و ساز و مصالح چوبی، بسیار به نمای چوبی ویلا شباهت دارد. به طور مثال از نظر ترکیب رنگ، مبلمان فضای باز و صندلی‌ها و میزها، یک هارمونی رنگ را با ویلا نما چوبی ایجاد می‌کند.

طراحی آلاچیق در ویلا، به منزله تامین یک سقف ثابت است که برای استراحت کردن در حیاط یا باغ در ویلا به کار می‌رود. آلاچیق معمولاً یک سایه‌بان را برای در امان ماندن از نور خورشید ایجاد می‌کند. طراحی آلاچیق هم دنیای متنوع و زیبایی دارد. از مصالح مختلف چوبی برای ساخت آلاچیق به سبک‌های متفاوت در ساخت ویلا نما چوبی استفاده می‌شود.

برای زیباتر شدن نمای بیرونی ویلا، در کنار مصالح چوبی می‌توانید سقف شیروانی را از سفال‌هایی با شکل‌ها و طرح هایی زیبا بسازید. ترکیب رنگ سفال‌های سقف در کنار مصالح چوب، یک ترکیب زیبا و همسان است.

نمای ویلا چوبی

در طراحی و ساخت ویلا نما چوبی، به نورپردازی حیاط ویلا و نرده‌کشی اطراف باغ توجه داشته باشید. ویلاهای نما چوبی، جزء ویلاهای لوکس هستند و عموماً به یک باغ یا یک حیاط بزرگ راه دارند. اگر از نرده‌های چوبی مقاوم برای اطراف باغ یا حیاط ویلا استفاده کنید، ایده‌های منحصر به فردی را پیاده‌سازی کرده اید و این کار همسانی خوبی با نمای چوبی ویلای شما دارد.

طراحی و ساخت ویلا نما چوبی باید از اولین مرحله، یعنی طراحی پلان ساختمان تا آخرین مرحله یعنی بهره‌برداری از پروژه، زیر نظر مهندسان و متخصصان انجام شود. خرید بهترین مصالح چوبی مهم است. قیمت‌گذاری کل پروژه هم اهمیت دارد. داشتن یک طرح عالی برای پلان ساختمان کمک می‌کند یک ویلای لاکچری و شیک داشته باشید. پیشنهاد می شود برای نمای چوبی ساختمان از ترمووودهای ساخت فنلاند، کانادا و آلمان بهره ببرید. اگرچه قیمت بالایی دارند، اما کیفیت بسیار بالایی دارند.

 

 

جمع بندی

طراحی و ساخت ویلا نما چوبی، یکی از خاص‌ترین پروژه‌های ساخت و ساز ویلا است. ویلاهایی که نمای چوبی دارند جزء ویلاهای لاکچری و لوکس دسته‌بندی می‌شوند. وقتی به یک ویلا با نمای چوبی نگاه می‌کنید، احساس خوشایند و لذت بخشی در شما ایجاد می‌شود. طراحی متفاوت برای ورودی ویلاها، در این معماری دیده می‌شود.

شما می توانید با به کار بردن نکاتی که در این مقاله برای طراحی و ساخت نمای ویلای چوبی و همچنین معرفی بهترین چوب‌ها برای استفاده در نما گفته شد، یک ویلای چوبی منحصر به فرد و شیک را بسازید و از آن لذت ببرید، امیدواریم که این مقاله برایتان مفید باشد.