استفاده از انواع طرح ها و المان ها در محوطه سازی ویلا - سازه برتر



المان ها در محوطه سازی ویلا

استفاده از انواع طرح ها و المان ها در محوطه سازی ویلا

به صورت کلی فضای بیرونی یک ویلا، محوطه آن ویلا را تشکیل می دهد. در واقع استفاده از انواع طرح ها و المان ها در محوطه سازی ویلا می تواند فضای زیستی را کیفیت بخشد و آن را برای کاربران قابل استفاده‌تر کند.

علاوه بر کاربردی کردن فضا، از زیبایی محیط نیز می توانیم لذت ببریم. محوطه سازی ویلا می تواند با المان های مختلف همراه شود مانند: آبنما، آلاچیق سازی، نورپردازی، مبلمان فضای باز و…

ما در این مقاله از سازه برتر قصد داریم شما را با انواع المان های مناسب برای محوطه سازی ویلا و همچنین روش های محوطه سازی ویلای کوچک آشنا سازیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

المان های مناسب برای طراحی و محوطه سازی ویلا و باغ

مسیر ورودی در محوطه سازی ویلا

اهمیت دادن به مسیر ورودی، از دروازه تا ساختمان ویلا می تواند از مهمترین المان هایی باشد که در زمان طراحی محوطه ویلا باید آن را در نظر گرفت. شما می توانید ایده های خلاقانه ای برای این بخش از محوطه سازی ویلا در نظر بگیرید تا توجه هر فردی را به خود جلب کند.

برای طراحی مسیر ورودی ویلا می توانید از طرح های مارپیچ، نورپردازی، سنگ فرش های زیبا، استفاده از گیاهان و گل های تزئینی استفاده کنید.

فضای سبز در محوطه ویلا

ایجاد فضای سبز مناسب برای ویلا

شما می توانید با استفاده از درختان، گل ها و گیاهان، محوطه ویلای خود را زیبا کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که در زمان انتخاب پوشش گیاهی، باید به شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین متراژ و مساحت محوطه ویلا توجه کنید، چرا که هر نوع گیاهی مناسب شرایط خاصی از آب و هوا است و همچنین به عنوان مثال درختان خیلی بلند برای ویلاهای با متراژ کم مناسب نیستند و فضای زیادی را اشغال می کنند.

 

انتخاب رنگ برای طراحی و محوطه سازی باغ و ویلا

در محیط های کوچک استفاده از رنگ های تیره مناسب نیست و بهتر است برای افزایش وسیع نمایی مکان از رنگ های روشن استفاده شود، در مورد باغ و ویلا هم همین قانون باید رعایت شود.

به عنوان مثال می توانید به جای اینکه فضای سبز را در پهنه زمین بگسترانید، از دیوارهای سبز استفاده کنید، دیوار های سبز دیوارهایی هستند که با وسایل خاصی و تکنولوژی هایی که وجود دارد، گلدان های گل و گیاه را روی آن نصب می کنیم و آبیاری آن بصورت قطره ای و اتوماتیک انجام می شود و منظره ای بسیار جذاب به وجود می آید.

از بین بردن تضادهای رنگی و یکپارچه نشان دادن محیط، اهمیت زیادی دارد؛ برای این کار می توانید طرح و رنگ دیوارها، کفپوش و همچنین حاشیه باغچه ها را با هم هماهنگ کنید.

 

کفپوش محوطه باغ و ویلا

در ساخت ویلا برای پوشاندن کف باغ یا ویلا، می توان از انواع مصالح ساختمانی استفاده کرد، اما باید بین طرح و رنگ با دیوارها، درب و حاشیه های سنگی باغچه ها هماهنگی وجود داشته باشد. استفاده از المان هایی همچون سنگ ریزه ها و یا حتی سنگ های رودخانه ای و درشت برای طراحی کف مسیرهای عبوری بسیار مناسب است.

 

استفاده از آلاچیق در محوطه سازی

یکی از پیشنهادهایی که محوطه سازی ویلای شما را کامل می کند استفاده از آلاچیق ها هستند. این المان یکی از پرکاربردترین طراحی ها به شمار می رود. انتخاب آلاچیق با فضای نشیمن نیز با توجه به اندازه کلی محیط صورت می گیرد و برای شما محیطی آرام و دل نشین را خلق می کند.

استخر در محوطه سازی ویلا

ساخت استخر در محوطه سازی ویلا

یکی از المان هایی که در محوطه سازی ویلا به کار می رود و ویلاهای شما را از یکدیگر متمایز می‌سازد ساخت استخر است. اگر یک ویلای اختصاصی در شمال، مجهز به استخر داخل محوطه باشد، جزو ویلاهای لاکچری به حساب می آید و البته گران‌قیمت است. برای اینکه ویلاهای استخردار زیباتر به نظر برسند، هم مدل طراحی استخر باید استاندارد و متفاوت باشد و هم زیباترین طراحی‌ها برای اطراف استخر باید در نظر گرفته شود. اهمیت محوطه سازی، به خصوص برای استخر روباز در باغ ویلا یا حیاط ویلا بیشتر است.

 

ساخت آبنما در محوطه سازی

آبنما در محوطه سازی باعث ایجاد طراوت، آرامش، جذابیت و تنوع فضایی می شود. آب از دیرباز دارای نقش مهمی در معماری باغ ویلاها بوده است. صدای دلنشین آب و خنکی مطبوعی که به محوطه میبخشد، باعث می شود که استخرها، آبنماها و حوضچه ها، نقش مهمی در محوطه سازی ویلا داشته باشند. در گذشته حوضچه های آب در محوطه جلویی منازل برای شستن دست قرار می گرفتند، اما در طی زمان تبدیل به المان تزئینی در ترکیب با آبشارهای کوچک و مجسمه ها شدند.

اجرا و تنظیم تجهیزات مربوط به گردش آب و همچنین حوضچه آب نما، نیازمند سطحی ثابت و صاف است. بنابراین پاکسازی زمین از گیاهان و خاک های سست و دستی و بستر سازی مناسب مورد نیاز است.

 

استفاده از نورپردازی در محوطه سازی ویلا

نورپردازی از جمله المان هایی است که امروزه در محوطه سازی ویلا اهمیت فراوانی دارد و زیبایی محیط بیرونی منزل را چندین برابر افزایش می دهد. نورپردازی در ویلاها و حیاط منازل به صورت های گوناگونی طبق اصول معماری صورت می گیرد. نورپردازی در محوطه سازی می تواند با توجه به سلیقه شما در محیط به صورت کم و یا زیاد استفاده شود. اغلب نورپردازی تزئینی در حاشیه سنگ فرش های مسیر ورودی، در میان باغچه و گل کاری حاشیه استخر دیده می شو.

 

استفاده از برکه یا حوضچه در محوطه سازی

استفاده از المان هایی مثل حوضچه ها یا برکه های کوچک با آب ساکن در محوطه سازی ویلا، فضا را به فضایی مطلوب و دلنشین تبدیل خواهد کرد و در کنار این‌ها بستری برای شکوفایی و رشد گیاهان آبزی فراهم خواهد شد و این نیز به زیبایی فضا خواهد افزود.

 

استفاده از مصالح مناسب در محوطه سازی

این امر بدیهی این است که استفاده از مصالح مختلف، باید با توجه و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه ای صورت گیرد که قصد محوطه سازی ویلایی در آن را دارید. بنابراین به منظور آگاهی از چگونگی انتخاب مصالح و اطلاع از دوام آن‌ها، باید از نظرات کارشناسی متخصصانی استفاده کنید که در این زمینه کار می کنند. انتخاب مصالح ساختمانی مناسب علاوه بر جلوه زیبایی که به محوطه ویلای شما می‌دهد پایداری و دوام سازه های محیط را نیز تضمین می کند.

باید به این نکته توجه داشت که مصالح ساختمانی که از آن‌ها برای ساختن انواع ساختمان ها استفاده می کنند، متفاوت با برخی از مصالحی هستند که صرفا از آن‌ها در حیطه محوطه سازی استفاده می‌شود. مصالح و مواد ساختمانی که در ساخت و ایجاد محوطه های ویلایی استفاده می‌شوند با مصالح دیگری که استفاده از آن‌ها جنبه عمومی دارد متفاوت هستند و بنابراین شما می توانید به راحتی مصالحی را که در ساخت محوطه، کمک بیشتری به شما خواهد کرد را به وسیله مشاوره با طراحی که کار محوطه سازی را به او واگذار کرده اید، انتخاب نموده و از آن برای ساخت هرچه بهتر و اصولی‌تر محوطه خود، به شیوه دلخواه استفاده کنید.

مبلمان و باربیکیو در محوطه ویلا

استفاده از مبلمان و باربیکیو

استفاده از مبلمان در محوطه می تواند فضای محوطه را صمیمی‌تر و راحت‌تر کند. در انتخاب مبلمان های محوطه سعی کنید مبلمانی با رنگ روشن و ابعاد مناسب تهیه کنید. همچنین قرار دادن باربیکیو و حتی یک آشپزخانه کوچک در محوطه، کنار مبلمان می تواند به وحدت فضا کمک کند و یک فضایی ایده آل برای صرف شام و ناهار ایجاد کند.

 

استفاده از  گلدان های دیواری

اگر محوطه ای کوچک دارید برای صرفه جویی در فضای محوطه، می توانید از گلدان های دیواری استفاده کنید که علاوه بر صرفه‌جویی در فضا‌، فضایی جذاب و متفاوت را شکل دهیم.

 

استفاده از سنگ های شن و کوک

استفاده از شن ریزه ها، سنگ ها و ماسه های ساحلی در کفسازی در کنار چمنزار می تواند فضایی ایده آل و مناسب برای شما ایجاد کند.

 

آتشدان یا گودال آتش در طراحی محوطه

استفاده از آتشدان در فضاهای نشستن و حضور انسان فضایی صمیمی و گرم را برای شما فراهم می سازد و حضور آتش، به روح انسان این حس را می دهد که طبیعت را بیشتر به خانه خود آورده است و همچنین فضایی رویایی برای شب نشینی های سرد زمستانی در زیر نور ستارگان به ارمغان می آورد.

 

تبلیغ تجهیزات ساختمانی در سازه برتر

اگر در تولید و فروش تجهیزات ساختمانی فعالیت دارید، می توانید در سایت سازه برتر به تبلیغ و معرفی کسب و کار خود بپردازید.

امکان ثبت آگهی دائمی در سازه برتر برای همکاران فعال در صنعت ساختمان و معماری فراهم است و همچنین می توانیم محتوای آگهی شما را با رعایت اصول سئوی محتوا، تولید کنیم و صفحه آگهی شما را به نتایج بالای گوگل برسانیم.

ضمن اینکه امکان طراحی و اجرای تبلیغات گسترده در سطح اینترنت را نیز داریم و می توانیم در جذب مشتریان بیشتر برای شما، همکاری های لازم را داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

محوطه سازی ویلا کوچک

محوطه سازی ویلاهای کوچک

علم طراحی محوطه فقط برای سازماندهی محوطه های بزرگ نیست بلکه یک طراح محوطه، باید بتواند برای هر مساحتی و هر محوطه ای با استفاده از عناصر مناسب، آن فضا را سازماندهی کند و یک محیط زیبا و جذاب خلق کند.

 

مراحل چینش محوطه کوچک

ابتدا برای طراحی فضا باید محیط را مرتب و اجزا را سازماندهی و شناسایی کنیم. زیرا شلوغ بودن و بی نظمی، وسعت فضا را کم می کند و فضا را خیلی کوچک نشان می دهد.

مساحت و متراژ باغچه ای که می خواهید برای ویلا طراحی کنید، امکان کاشت هر نوع گیاهی را فراهم نمی کند و تنها باید از گیاهان و درختان مناسب با محدوده فضا استفاده کنید.

درختانی مثل درخت هلو، ارغوان، درخت انجیر برای کاشت در باغ های کوچک مناسب‌تر هستند ولی شما باید از کاشتن درخت هایی مثل چنار یا سرو دوری کنید.

فضای سبز شما هم باید از گل هایی کوچک و کوتاه بهره ببرد، سعی کنید گیاهان و گل هایی را به کار بگیرید که گلبرگ های ریز و کوچک داشته باشند و رنگ آن ها روشن باشد و از پرورش گیاهانی که میزان رویندگی آن ها زیاد است و فضای زیادی را اشغال می کند پرهیز کنید.

اگر در محوطه ای کوچک از آلاچیق، آبنما، استخر، باربکیو و سایر المان ها در کنار هم و به فاصله کم استفاده شود، علاوه بر کاهش سطح آسایش و کاربرد هر کدام، منظره ویلا هم زیبایی خود را از دست خواهد داد.

در این زمینه باید انتخاب های خود را حدالامکان محدود کرده و به مناسب‌ترین گزینه فکر کنید. ابعاد و سایز سازه ها و اجزای مختلف نیز باید در تناسب با مساحت محیط باشند و آن ها را باید به نحوی انتخاب کنید که فضا تنگ و بسته نشود.

نظم و انسجام: در طراحی محیط های کوچک چه در طراحی فضای داخلی و چه در طراحی محوطه، پرهیز از آشفتگی و رعایت نظم اولویت خاصی پیدا می کند و ترتیب اجزای مختلف و سازماندهی کردن قبل از هر چیز مهم است.

در طراحی و محوطه سازی باغ و ویلا، تعداد المان ها و اجزایی که قصد بهره‌گیری از آن ها را دارید، بسیار مهم است. در باغ های بزرگ می توانید از المان های بیشتری استفاده کنید حال آنکه در باغچه های کوچک‌تر اگر المان ها زیاد شود، آشفتگی و بی نظمی به چشم خواهد خورد و منظره ای آشفته و در هم را خواهید داشت.

 

طراحی کف محوطه ویلا

طراحی کف حیاط ویلا

طراحی کف حیاط ویلا را می توان به روش های گوناگونی انجام داد. از طراحی با سنگ های گران‌قیمت گرفته تا روش های ارزان، مهم داشتن ایده های نو آورانه و خلاقانه است.

در اینجا انواع متریال مناسب برای کف حیاط ویلا را به شما معرفی می کنیم:

کف سازی با بتن

کف سازی با آجر

کف سازی با سنگ چینی

کف سازی با سنگ تراورتن

کف سازی با سنگ گرانیت

کف سازی با قلوه سنگ

کف سازی با موزاییک

کف سازی با سرامیک

کف سازی با سنگ لاشه

 

بهترین سنگ برای کف حیاط کدام است؟

نکات خاصی در انتخاب بهترین سنگ برای کف ویلا وجود دارند که توجه به آنها در کنار هم انتخاب شما را به یک کف پوش مناسب برای ویلا نزدیک می‌کند. این نکات شامل موارد زیر می شوند:

متریال مورد استفاده صیقلی و صاف نباشد

دارای زبری و اصطحکاک باشد

مقاومت و استحکام دمایی بالا داشته باشد

از نقش و طرح زیبایی برخوردار باشد

ضخامت مناسبی داشته باشد

جرم‌گیر نباشد

 

 

سخن پایانی

هدف از طراحی محوطه ویلا، خلق محوطه ای سرزنده و پویاست. در طراحی محوطه ویلا با استفاده از عناصری که در این مطلب به آن اشاره کردیم مانند فضای نشستن، استخر، آبنما، آلاچیق، جعبه های گل، آتشدان و … فضای محوطه را سازماندهی می کنیم. رعایت اصول محوطه سازی در ویلا باعث می شود فضایی دلنشین و زیبا داشته باشید و از آن لذت ببرید.

امیدواریم که این مطلب از سازه برتر برای شما مفید بوده باشد و خوشحال می شویم که نظرات و تجربیات خود را در خصوص طراحی محوطه ویلا و المان هایی که در محوطه سازی استفاده می شود را از طریق نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.