روف گاردن مدولار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ - سازه برتر



روف گاردن مدولار

روف گاردن مدولار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه planter Box چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه planter Box قابلیت اجرا برای همه بام ها را دارد. اگر تمایل دارید از پوشش گیاهی متنوعی در طراحی روف گاردن پشت بام خود استفاده کنید، روف گاردن مدولار گزینه خوبی است. اجرای پوشش گیاهی در این نوع سیستم بسیار متنوع است و جالب اینکه نیاز به زیرسازی ندارد و بسترهای کاشت، نیازی به تهیه ندارد.

در این روش لازم است که پوشش گیاهی به کار رفته، به صورت غیرمستقیم و بدون تماس با سطح بام در داخل جعبه های زیاد قرار بگیرد و یک محیط ناپیوسته ایجاد شود که فضای خوبی درست شود و قابلیت تغییر دکوراسیون را داشته باشد. در اجرای بام سبز سیستم مدولار یا جعبه گیاه planter Box می توانید یک سیستم پارک شهری کوچک برای پشت بام خانه های خود ایجاد کنید و از داشتن آن لذت ببرید.

ما در این مطلب از سازه برتر شما را با سیستم روف گاردن مدولار آشنا خواهیم ساخت و ویژگی های آن را شرح می دهیم. خوشحال می شویم اگر در ادامه با ما همراه باشید.

 

روف گاردن جعبه گیاه

ویژگی های روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه planter Box

روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه planter Box برای همه ساختمان های ساخته شده و همینطور در حال ساخت استفاده می شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و در ساخت ویلا نیز مورد توجه قرار می گیرد. نکته مهم این است که پوشش گیاهی و تنوع کاشت به کار رفته زیاد است. به همین دلیل نیاز است که دقت لازم در خصوص آبیاری و نگهداری صورت بگیرد و این موضوع بسیار مهم است.

میزان عمق کاشت در این سبک بین 10 الی 80 سانتیمتر تغییر می کند و معمولا وزن کلیه بارها به خاطر اجرا به سبک جعبه ای، در واقع به عنوان بار زنده حساب می شود و هیچ میزان بار مرده به ساختمان وارد نمی شود. پوشش گیاهی می تواند شامل انواع درختچه، درخت و بوته باشد و هزینه ای بسیار مناسب دارد.

در این روش از طراحی روف گاردن نیازی به زیرسازی قوی برای آبیاری محیط نیست و شانس خوبی ایجاد می کند تا موقعیت دقیق هر بخش ارزیابی شود. از سوی دیگر در صورتی که بام دارای شیب مشخصی باشد نگرانی از بابت شیب ایجاد شده به وجود نمی آید و از جعبه گل های مخصوص برای شیب استفاده می شود.

در خصوص میزان تابش نور و جهت گیری ساختمان ها نیز، طراحی روف گاردن سیستم مدولار به راحتی صورت می گیرد و شرایط نقل و انتقال هر جعبه گل به بخش های گوناگون وجود دارد که باعث می شود فضای استراحت خوبی هم ایجاد شود، همچنین میزان تراکم از فضای سبز و یا هر نوع سازه به واسطه آلاچیق بندی های مخصوصی نیز در نظر گرفته می شود.

 

روف گاردن planter Box

طراحی روف گاردن پیش ساخته نیازمند چه امکاناتی است؟

قبل از فراهم کردن امکانات برای اجرای روف گاردن پیش ساخته باید در هنگام طراحی به این نکته توجه کنیم که دسترسی آسانی به روف گاردن داشته باشیم. این امر در ساختمان های بلند اهمیت زیادی دارد و برای حادثه هایی مانند زلزله و حریق باید راه های مناسبی برای خروج پیش بینی شوند.

در اجرا و طراحی فضای سبز به روش بام سبز مدولار، بر خلاف روش های دیگر نیاز به زیرسازی و تعبیه تجهیزات و امکانات پیچیده ای نیست. در طراحی روف گاردن پیش ساخته از گیاهان به صورت باکسی و یا جعبه ای جهت زیبا سازی و تزیین نمای پشت بام استفاده می شود. فلاور باکس ها یا به صورت پرتابل (متحرک) و یا به صورت ثابت بر روی پشت بام قرار می گیرند.

در سیستم مدولار به دلیل آنکه محیط کشت گیاهان، درون فلاور باکس ها و یا همان جعبه هایی که از پیش ساخته شده اند، قرار می گیرند؛ هیچ تماس مستقیمی میان کشت و آبیاری گیاهان با سطح بام وجود ندارد.

همچنین در طراحی و اجرای روف گاردن به روش مدولار چون پایه اصلی کار بر اساس فلاور باکس ها می باشد، جهت ایجاد منظره ای بهتر و زیباسازی، کفپوش بام را با چوب هایی از جنس ترموود و یا چوب پلاست تزئین می کنند.

 

هزینه روف گاردن سیستم مدولار

هزینه اجرای روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه planter Box

یکی از مهمترین مزایای انتخاب و طراحی روف گاردن به شیوه مدولار، قیمت و هزینه روف گاردن مدولار می باشد. هزینه روف گاردن به عواملی چون انتخاب نوع سیستم، ابعاد محیط کار و نوع سیستم آبیاری و همچنین تجهیزات و وسایل انتخابی ارتباط مستقیم دارد. بنابراین چون در ساخت و طراحی روف گاردن مدولار از فلاورباکس ها جهت کاشت گیاهان و گل ها استفاده می شود و همچنین نوع سیستم آبیاری آن به شیوه قطره ای می باشد، هزینه و قیمت روف گاردن مدولار خیلی کمتر از سایر روف گاردن ها می باشد.

برای طراحی روف گاردن جعبه گیاه یا سیستم مدولار planter Box، باید در ابتدا انتظارات خود را مشخص کنید. تعداد جعبه گل هایی که انتخاب می کنید، ابعاد و جنس آن بر روی قیمت تأثیر می گذارد بعضی از پوشش های گیاهی خیلی گران‌قیمت هستند و هزینه بالایی را شامل می شوند و باید بخشی از هزینه را مربوط به نوع گیاهان و گل ها در نظر بگیرید.

متریال های به کار رفته برای سیستم مدولار طوری است که باعث می شود با بام ساختمان هماهنگ باشد و در کف بام نیز از این سبک استفاده بهینه ای می شود. گاهی به شاسی کشی های فلزی از کف نیاز است که شاید در قیمت نهایی سیستم مدولار تأثیر بگذارد .

اینکه بخواهید از متریال پلاستیک یا چوب استفاده کنید هم بسیار مهم است. محیطهای کشت در این روش به صورت باکس بندی هستند و نیاز به پایه های جداکننده برای باکس ها دارند و بهتر است که وضعیت مازاد آب به راحتی توسط شیب بندی به سمت کفشور هدایت شود. مشخص است که طراحی روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه planter Box به صورتی است که با سلیقه تمام  افراد در ساختمان سازگار است و می تواند یک انتخاب قابل قبول و بی نظیر باشد به طوری که تنوع زیادی داشته و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه‌تر است.

 

مزایای روف گاردن مدولار

مزایای بام سبز مدولار یا جعبه گیاه

با توجه به این که روف گاردن سیستم مدولار شرایط خوبی ایجاد می کند، شرح برخی از مزایای آن می تواند در انتخاب هوشمندانه به شما کمک کند.

در ابتدا باعث می شود که فضایی سازگار و لذت بخش ایجاد شود و برای ساکنان ساختمان مطبوع باشد. مناظر اطراف ساختمان بهبود پیدا می کند، به طوری که یک فضای سبز بی‌نظیر و زیبا خلق می شود. از طرف دیگر ایجاد فضای سبز به صورت مشاعی برای ساکنین ساختمان به حساب می آید و کیفیت زندگی را بیشتر می کند.

با استفاده از سیستم مدولار شرایط برای کاهش آلودگی هوا ایجاد می شود. بر اساس لایه عایق حرارتی و توده، بار گرمایش کاهش پیدا می یابد و همینطور از طریق سرمایش تبخیری، سرمایش بنا بیشتر می شود.

مشخص است که اثرات گرمایش کاهش پیدا می کند. تصفیه هوا صورت می گیرد و میزان co2 موجود در ساختمان خیلی کمتر می شود. از سوی دیگر شدت صداهایی که تا db18 وارد ساختمان می شود کم می شود و به میزان db3 یا بیشتر از آن خارج می شود.

 

از طرف دیگر یک فضای سبز زیبا فراهم می شود به طوری که طول عمر فضای بام دو یا سه بار بیشتر شده و در برابر تشعشعات یو وی از آن محافظت می شود و همینطور صدمات آب و هوایی نیز کمتر می شود.

ارزش ملک افزایش پیدا می کند و در نهایت هزینه نگهداری از سقف نیز کم می شود، به طوری که اگر نوع پوشش گیاهی به صورت وسیع باشد یک شرایط خوب پوشش محافظ تداعی می شود و باعث می شود که هزینه نگهداری از بام بسیار کمتر شود که اهمیت زیادی دارد.

 

همچنین اگر زمان برای شما خیلی اهمیت دارد، می توانید در کمترین زمان ممکن یک سیستم روف گاردن مدولار یا جعبه گیاه در نقش و طرح دلخواه خودتان داشته باشید و از آن لذت ببرید. تنها زمانی که نیاز دارید برای سفارش محصولات و نحوه چیدمان آنها خواهد بود.

تنوع گیاهی هم یکی دیگر از فواید سیستم مدولار است. اگر شما بخواهید از روف گاردن عادی استفاده کنید، احتمالا نمی توانید هر نوعی گیاهی که دوست داشتید را انتخاب کنید و مجبور هستید گیاهانی را انتخاب کنید که سازگاری زیادی با هم دارند. اما وقتی از روف گاردن مدولار استفاده می کنید، گیاهان در جعبه های جدا از هم نگهداری می شوند و به همین خاطر شما می توانید هر گیاهی را که دوست دارید در فضای پشت بام خود داشته باشید. گیاهان می توانند انواع درخت ها، گل های کوچک و یا بوته های تزیینی باشند، بدون اینکه از روش های نگهداری آنها نگرانی داشته باشید.

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود افراد به سمت این نوع از روف گاردن جذب شوند این است که در روش مدولار به پیش نیازهای سازه ای و استحکام ساختمان نیازی نیست. اگر ساختمان شما استحکام کمی دارد و یا کمی قدیمی است و یا از لحاظ ساختاری برای نصب روف گاردن متمرکز مناسب نیست، می توانید به راحتی از سیستم روف گاردن مدولار یا جعبه گیاه استفاده کنید. همچنین با توجه به پیش ساخته بودن روف گاردن مدولار، می توانید بدون نگرانی از خطای انسانی در طراحی و ساخت روف گاردن و ایجاد خرابی در ساختمان، یک روف گاردن مدولار زیبا با گل و گیاهان محبوب خود ایجاد کنید.

یک روف گاردن مدولار روی پشت بام می تواند ضایعات ساختمان را کاهش دهد و همچنین می تواند طول عمر مصالح و اثربخشی و جنبه های تکنولوژیکی مورد استفاده در یک سازه را افزایش دهد.

 

 

روف گاردن پرتابل مدولار

اگر شما قصد دارید که سیستمی از روف گاردن مدولار داشته باشید که نیازی به کارهای سخت و نصب نداشته باشد و یا اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بعد از گذشت چند وقت از محیط اطراف خود خسته می شوید و تنوع طلب هستید، سیستم پرتابل مدولار دقیقا همان چیزی است که برایتان مناسب است. در واقع روف گاردن پرتابل مدولار ساده‌ترین نوع بام سبز است.

در این نوع از روف گاردن هیچ قطعه ای در بام شما نصب نمی شود، بلکه مانند گلدان هایی که در خانه دارید، اجزای مختلف روف گاردن به آسانی چیدمان می شوند. این قسمتها هیچ اتصالی با زمین ندارند و خیلی راحت در مکانی که مد نظر دارید قرار می گیرند.

 

روف گاردن مدولار پرتابل

مزایای روف گاردن پرتابل چیست؟

یکی از بهترین ویژگی های پرتابل مدولار، هزینه پایین آن است. همچنین به مراحل ساخت و نصب پیچیده ای نیاز ندارد. علاوه بر این روف گاردن پرتابل مدولار قابلیت تغییر پذیری آسانی دارد و شما هر موقع که احساس کردید محیط اطرافتان یکنواخت شده است می توانید فلاور باکس ها و دیگر تجهیزات روف گاردن را جا به جا کنید. نیازی نیست که برای هر تغییری به متخصصان روف گاردن مراجعه کنید و می توانید خودتان این کار را انجام دهید.

 

 

بالکن سبز مدولار

گاهی اوقات ممکن است به پشت بامی مناسب دسترسی نداشته باشید، در چنین شرایطی احتمالا به استفاده از چند گلدان نسبتا کوچک و ساده فکر می کنید، اما اگر به دنبال محیطی سرشار از انرژی، آرامش و بوی پاک طبیعت در فضای سبز هستید، می توانید یک نوع کوچک از سیستم روف گاردن  مدولار را در تراس یا بالکن خود درست کنید.

 

 

سخن پایانی

اگر شما هم به روف گاردن علاقه دارید، ولی بودجه کافی برای ساخت یک روف گاردن کامل را ندارید یا حتی به پشت بام دسترسی ندارید و یا این که به دنبال روف گاردنی هستید که مصرف انرژی پایینی دارد، می توانید به سراغ اجرای روف گاردن سیستم مدولار یا جعبه گیاه بروید. روف گاردن مدولار به راحتی و در کمترین زمان قابل اجراست.

در صورتی که در مورد انتخاب نوع روف گاردن و یا در مورد طراحی و اجرای روف گاردن و یا حتی در خصوص تجهیزات و مبلمان روف گاردن به راهنمایی نیاز داشتید، می توانید از قسمت نظرات همین مطلب و یا از فرم تماس با ما در سایت سازه برتر، سوالات و نظرات خود را مطرح نمایید.

 

ضمنا در صورتی که خصوص خدمات و محصولات روف گاردن فعالیت و تجربه دارید، می توانید تجربیات خود را از طریق بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید و به غنی‌تر شدن این مقاله کمک کنید. همچنین می توانید محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید و از ظرفیت این سایت برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی