روف گاردن متمرکز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ - سازه برتر



روف گاردن متمرکز

روف گاردن متمرکز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

روف‌ گاردن متمرکز یا intensive، همان روف ‌گاردن متراکم است و در واقع لفظ باغ بام یا روف‌ گاردن، بیشتر به این سیستم روف‌ گاردن گفته می ‌شود و از زیباترین نوع بام باغ‌ها شناخته شده است.

روف گاردن متراکم یا متمرکز معمولاً مانند محوطه سازی های روی سطح زمین طراحی می شود. در این نوع روف گاردن، امکان اضافه کردن مصنوعات فضای باز مانند پرگولا و آلاچیق، نیمکت، مسیر های متعدد، رواق، زمین های بازی یا حتی جکوزی و استخر به بام وجود دارد و همین باعث ایجاد امکانات تفریحی و جذابیت و تنوع در ساخت آن می شود.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد روف گاردن متمرکز هستید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله از سایت سازه برتر با ما همراه باشید و با روف گاردن متمرکز یا متراکم و ویژگی ها و کاربرد آن آشنا شوید.

 

 

روف گاردن متمرکز و ویژگی های آن

یکی از مهمترین انواع روف گاردن، روف گاردن متمرکز یا متراکم است. در روف گاردن متراکم می توانید انواع درختچه ها، گیاهان متنوع، گیاهان و درختان با ریشه های عمیق بکارید. باغی را تصور کنید که در ارتفاع اجرا شده است، برای طراحی چنین باغی بر روی ساختمان باید موارد بسیاری مثل وزن باغ، آب و هوای محیط، تحمل ساختمان و ... را مورد بررسی قرار دهید.

نیمکت ها، مسیرها، استخر، زمین های بازی به عنوان اجزای اضافی می توانند به بام سبز متراکم اضافه شوند. با این امکانات روف گاردن متراکم به مکانی گردشی و تفریحی تبدیل می شود. ولی تمام این نکات باید با بررسی و دقت کامل اضافه و اعمال شود.

 

روف گاردن متراکم

تقویت سازه در روف گاردن متمرکز

بار روف گاردن متراکم حدود 250 تا 900 کیلوگرم بر متر مربع است. عمق این مدل از روف گاردن از 20 تا 90 سانتی متر متغیر است. روف گاردن متمرکز به علت وزن سنگینی که دارد روی بام هایی با ظرفیت بار بیشتر اجرا می شود و یا ساختمان باید امکان تقویت برای متناسب بودن و تطبیق با بار اضافی را داشته باشد.

روف گاردن متراکم بار وزنی خیلی زیادی دارد، به همین علت طراحی سازه های بام اهمیت بسیار بالایی دارد و رعایت همه نکات ذکر شده هزینه زیادی دارد. به همین خاطر بهترین گزینه برای پیاده کردن این نوع بام سبز، راه اندازی آن روی ساختمان های جدید و نوساز است. چون می توان بار اضافی بام را در همان مراحل اولیه طراحی و محاسبات سازه اولیه ساختمان در نظر گرفت. همچنین در طراحی روف گاردن متراکم توجه به جنس کفپوش، استفاده از مبلمان و آلاچیق و عناصر دکوراتیو دیگر، در تقسیم وزن بر روی بام اهمیت زیادی دارد.

 

مزایای روف گاردن متمرکز

مزایای روف گاردن متمرکز

تنوع گیاهی

یکی از با اهمیت‌ترین مزایای روف گاردن متراکم این است که انواع گیاهان را می توان در آن کاشت. پوششش گیاهی به کار رفته در روف گاردن متمرکز عمیق است و دارای فضای کاشت برای بوته ها و درختچه ها، و درختان است. همچنین این نوع روف گاردن برای کاشت انواع سبزیجات تازه هم مناسب است.

 

قابلیت بالا در طراحی

روف گاردن متمرکز مانند محوطه های شهری طراحی می شود. محصول نهایی این طراحی مانند پارک است و در طراحی آن از عناصر مختلفی کمک گرفته می شود. در این روش می توان زمین بازی، استخر، نیمکت و آبنما را هم به بام اضافه کرد. با اضافه کردن باربیکیو، آلاچیق، استخر و مبلمان و امثال آن ها، می توان محیط روف گاردن را به یک استراحتگاه کوچک تبدیل کرد.

 

اثر زیست محیطی

اجرا و طراحی روف گاردن از نظر محیط زیست، افزایش اکسیژن، زیبایی شهر، ایجاد تعادل در آب و هوا و افزایش طراوت و آرامش تاثیرگذار است. از مزیت های مهم روف گاردن متمرکز تولید اکسیژن و تصفیه هوا است. روف گاردن متراکم می تواند زیستگاه جانوری جدیدی درست کند. با طراحی و ساخت روف گاردن متمرکز می توانید طبیعت را به ساختمان های اداری و مسکونی خود وارد کنید.

 

عایق صوتی و حرارتی

از فواید دیگر روف گاردن متمرکز می توان به کاهش انتقال صدا و حرارت اشاره کرد. به صورت کلی، روف گاردن مانند یک عایق صوتی و حرارتی عمل می کند و گرما یا سر و صدا به طبقات زیرین نفوذ نخواهند داشت.

 

بالا بردن ارزش افزوده بنا

مزایای دیگر روف گاردن متراکم این است که بها و ارزش ساختمان را افزایش می دهد. به همین سبب زمانی که تصمیم به ساخت ویلا یا آپارتمان گرفتید، طراحی روف گاردن و یا بام سبز را فراموش نکنید.

 

نصب آسان

نصب این سازه به صورت کلی راحت است و اگر ایزوگام سالمی دارید و روی سقف صاف هستید احتمالاً می توانید در کمترین زمان و حداقل هزینه این کار را انجام دهید.

 

ماندگاری

بسته به نوع روف گاردن که انتخاب می کنید و اقلیمی که ساختمان در آن واقع است، روف گاردن شما می تواند خود نگهدار باشد. به این معنی که نیازی به آبیاری آن نداشته باشید و یا فواصل زمانی بین دو آبیاری خیلی زیاد باشد.

آب و هوا و نوع گیاهان مورد استفاده در این امر نقش مهمی خواهد داشت. در شهر تهران برای دیوار های سبز متراکم و یا فلاور باکس های با کاشت بالا، روش آبیاری قطره ای پیشنهاد می شود که بی نیاز از حضور انسان است.

 

کاهش روان آب

روف گاردن به کاهش رواناب آب کمک می کند. پس از بارش های جوی، این آب صرف آبیاری گیاهان و سبزینگی موجود در بام شده و باقیمانده آن نیز در سینی های تخلیه جمع می شود. با این کار به حجم فاضلاب شهری نیز افزوده نمی شود.

 

معایب روف گاردن متمرکز

معایب روف گاردن متمرکز

معایب روف گاردن متمرکز در برابر مزایایی که دارد بسیار ناچیز است. مواردی که از آنها به عنوان معایب طراحی روف گاردن در پشت بام یاد می‌ شود شامل موارد زیر می شوند:

 

اعمال وزن روی سازه

گیاهان، خاک، آلاچیق، مبلمان فضای سبز و کلیه مصالح و موادی که برای ساخت یک روف گاردن از آنها استفاده می‌ شود؛ اگر به درستی انتخاب نشوند، می‌ توانند وزن وارد شده بر روی سازه را افزایش دهند. همچنین وزن ثابت این مواد، در فصول بارندگی بیشتر هم می‌ شود.

 

مصرف آب

اگر در زمان طراحی، منبعی برای تامین آب گیاهان کاشته شده در روف گاردن در نظر گرفته نشود؛ باید برای آبیاری گیاهان، شیر آب در پشت بام درست شود. البته در حال حاضر در طراحی روف گاردن‌های استاندارد، برای این مشکل راه حلی ارائه شده است. طراحی منبع ذخیره آب باران و سیستم زهکشی چرخشی مقدار زیادی توانسته‌اند این مشکل را برطرف کنند.

 

 

نکات مهم در اجرای روف گاردن متمرکز

برای اجرای روف گاردن متمرکز زیرسازی خیلی اهمیت دارد. نکته مهم روف گاردن متراکم، وزن آن است. به همین خاطر باید اطلاعات مخصوص در رابطه با میزان بارگذاری مجاز بر سقف بنا و محاسبات لازم مشخص شود. نکته مهم دیگر، محاسبه و بررسی مقاومت سازه ساختمان و نحوه شبکه بندی آن است.

 

تمام موارد زیر در اجرای روف گاردن باید رعایت شوند:

زیرسازی باید به صورت ایزولاسیون تخصصی یا کروم بندی باشد.

اجرای شیب مناسب، به طوری که آب برف و باران به سمت چاه خروج جاری شود.

استفاده از ورق های عایق بندی مناسب ضد ریشه.

ارزیابی نوع بام، محیط اقلیمی و شرایط اجرا.

اجرای روف گاردن متمرکز

نکته اول:

بعد از اجرای ایزولاسیون و شیب بندی، باید شبکه بندی های آهنی در نظر گرفته شوند. ارتفاع شبکه از کف بام معمولا بین 15 تا 35 سانتی متر است. این ارتفاع برای عبور موارد تاسیساتی مانند لوله های آب و سیم برق در نظر گرفته می شود. بعد از اجرای خوب تاسیسات، نیاز است که لوله های آب از فلکه اصلی به پشت بام بروند. این عملیات بر اساس طراحی باکس های گیاهان و گل ها و فضای باقی مانده برای لوله ها صورت می گیرد.

نکته دوم:

عمق کاشت در روف گاردن متراکم از انواع دیگر روف گاردن بیشتر است. بام سبز متراکم به آبیاری، نگهداری و سایر مراقبت های دیگر فضاهای سبز نیاز دارد. به خاطر تنوع گیاهانی که در مدل روف گاردن متمرکز وجود دارد، بهتر است سیستم دقیقی برای نگهداری و آبیاری آنها در نظر گرفته شود. به عنوان مثال سیستم مه پاش برای خنکی محیط در تابستان و تامین رطوبت گیاهان یکی از تاسیسات ضروری به حساب می آید. بنابراین باید از شلنگ های مخصوص مه پاشی استفاده کرد. اتصالات در این زمینه اهمیت خیلی زیادی دارند.

نکته سوم:

فلاورباکس ها بسیار مهم هستند. بهتر است از فلاور باکس هایی استفاده کرد که به شبکه آهنی سیستم صدمه ای وارد نکنند. فلاور باکس ها در مدل های دیواری و زمینی قابل اجرا هستند. سیستم کاشت به کار رفته در آن ها نیاز به ارزیابی موقعیت دارد.

نکته چهارم:

نورپردازی برای کف ها و دیوارها هم باید به طور مخصوص بررسی شوند. درصورت نصب باربیکیو، باید نحوه اجرای آن و همچنین نوع آن به طور دقیق مشخص شود. برای صرفه جویی در هزینه بام سبز باید در نوع شبکه بندی دقت زیادی شود.

 

گیاهان روف گاردن متمرکز

گیاهان مناسب برای روف گاردن INTENSIVE

توجه به منطقه و آب و هوای محل اجرای روف گاردن، اولین نکته در انتخاب گیاهان است. بعضی از گیاهان زمانی که در برابر سرما یا گرمای زیاد مناطق مختلف قرار می گیرند به سرعت از بین می روند. در زمان انتخاب گیاهان و گل ها باید به تحمل نور خورشید، میزان نیاز به آب و مقاومت در برابر باد و میزان نگهداری رطوبت توجه کرد.

گیاهان خوشبو، گیاهان دارای ساقه گوشتی مانند کاکتوس، گیاهانی که برگ خزدار یا سوزنی دارند، گیاهان پوششی و رونده، انتخاب های خوبی برای روف گاردن متمرکز هستند. گیاهانی که به طور عمودی بالا می روند هم می توانند انتخاب مناسبی برای زیبا تر کردن فضا باشند.

 

 

خاک روف گاردن مناسب سیستم intensive

قبل از اجرای روف گاردن و استفاده از خاک خوب، باید سطح سقف را کاملا ایزولاسیون و عایق بندی کرد. ریشه و آب گیاهان نباید در بستری نفوذ کنند که قرار است روف گاردن در آن درست شود. خاک باید دارای ویژگی های خاصی باشد و به حفظ طراوت و زیبایی گل ها و گیاهان آپارتمانی که در روف گاردن کاشته شده اند کمک کند. در کنار آن نباید به بنا و ساختمان آسیب وارد شود.

 

از مهمترین ویژگی های خاک خوب می توان به این موارد اشاره کرد:

  • قابلیت جذب بالای آب
  • وزن کم
  • غنی بودن خاک از مواد لازم برای گیاهان

 

روف گاردن متراکم وزن زیادی دارد و گیاهانی که در آن کاشته می شوند به آسانی جابجا نمی شوند. به همین علت خاک روف گاردن را نمی توان به آسانی تعویض کرد. بهتر است در ابتدای کار، انتخاب خاک را با دقت انجام دهید. شما با انتخاب خاک مرغوب و مناسب از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیایند جلوگیری خواهید کرد.

 

 

هزینه طراحی و اجرای بام سبز متمرکز

مطمئنا فضایی که امکانات زیادی را فراهم می کند و نیاز به نگهداری و مراقبت هم دارد، هزینه بیشتری خواهد داشت. برای اجرای روف گاردن متمرکز در مقایسه با انواع روف گاردن های دیگر بودجه بیشتری مورد نیاز است. بنابراین یکی از عواملی که در طراحی بام سبز موثر است میزان بودجه ای است که در نظر گرفته شده است.

 

نگهداری از روف گاردن متمرکز

نگهداری از روف گاردن متراکم

مهمترین دلیل افراد برای امتناع از طراحی روف گاردن در پشت بام ساختمانشان، تصور غلطی است که از نگهداری روف گاردن دارند. این افراد فکر می‌ کنند که باید هر روز به روف گاردن رسیدگی کنند و برای جلوگیری از خراب شدن آن، وقت زیادی را صرف این کار کنند.

این در حالی است که به غیر از بررسی‌های دوره‌ای، تنها کاری که شما  باید انجام دهید؛ رسیدگی به گل ها و گیاهانی است که در این فضا کاشته‌اید. پیشنهاد می ‌شود برای بررسی و ارزیابی وضعیت زهکشی، حداقل یک یا دو بار در سال، مسیر تخلیه آب را از سیستم زهکشی بررسی کنید و در صورت مشاهده زباله، مسیر را پاکسازی کنید. وجود رطوبت و نم در سقف طبقه آخر و قسمت‌های بالایی دیوارها، نشانه نشتی زهکشی است و باید علت آن را جستجو کرد.

 

موارد زیر از نکات دیگری است که در نگهداری از روف گاردن باید به آن ها  توجه کرد:

جلوگیری از رشد گیاهان هرز

استفاده نکردن از کودهای شیمیایی

چک کردن دوره ای محل اتصال گلدان‌هایی که به دیوار وصل هستند

 

 

جمع بندی

روف گاردن متمرکز یا بام سبز، فضای سبز طراحی شده ای است که با ساخت آن در فضاهای بلا استفاده ساختمان (پشت بام و تراس)، همخوان با ارزش های اجتماعی و فرهنگی و زیبایی شناسی و همسو با تکنولوژی مدرن، می تواند در شرایط زیست محیطی حال حاضر، فضای سبز از دست رفته شهری را زنده کند.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با روف گاردن متمرکز و ویژگی های آن آشنا سازیم امیدوراریم که از خواندن این مقاله رضایت داشته باشید و خوشحال خواهیم شد اگر نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در صورتی که در صنعت ساختمان فعالیت دارید، می توانید تبلیغات خود را در سایت سازه برتر منتشر نمایید و از ظرفیت بالای این سایت برای معرفی خود و جذب مخاطبان و مشتریان جدید استفاده نمایید. برای معرفی خدمات و محصولاتتان در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی