پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه (امام خمینی) در بازار بزرگ تهران - سازه برتر



پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه (امام خمینی) در بازار بزرگ تهران
 
 

پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه (امام خمینی) در بازار بزرگ تهران

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : pptx
  • تعداد صفحات : 28

 

پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه (امام خمینی) در بازار بزرگ تهران در 28 اسلاید برای درک بهتر مطالب نیز از خطوط گرافیکی برای دانشجویان معماری آماده شده و قابل ویرایش است که می توانید در ادامه این بخش از سایت سازه برتر این فایل را دریافت کنید.

 

 

فهرست مطالب

معرفی مسجد

تاریخچه 

معماری مسجد شاه (امام خمینی)

ویژگی در 

بررسی سردر 

گنبدخانه مسجد شاه (امام خمینی)

مسجدي در کانون نهضت اسلامي 

نما مسجد شاه (امام خمینی)

پلان

و...

 

 

مختصری از متن:

ویژگی خاص گنبد بنا، طوقه یا گنبد کوچکتر با روزنه هایی در ساقه است که آن را بر رأس گنبد اصلی بنا ساخته اند و پوشش ورقه های رزین دارد گنبد اصلی در گذشته با آجرهای لعابدار آبی رنگ وکتیبه های با خط کوفی پوشش یافته بوده که در دهه گذشته، بدون ملاحضه جنبه های هنری و تاریخی، با ورقه های فلز ی پوشش یافته است .فضای زیرین گنبد با کاشی و گچکاری تزئین یافته و در ضلع جنوبی آن، محراب و در اضلا ع دیگر آن، درگاه هایی وجود دارد.

 

 

عنوان: پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه (امام خمینی) در بازار بزرگ تهران

فرمت : ppt

تعداد صفحات 28

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 

 


مسجد امام تهران یا مسجد امام خمینی در بازار تهران واقع شده و در دوران قاجار ساخته شده است. این مسجد در جنوب شرقی میدان 15 خرداد قرار دارد. در اصلی مسجد (واقع در ضلع شمالی آن) به خیابان پانزده خرداد باز می‌شود. سر در غربی مسجد در بازار بزرگ و سر در شرقی آن در بازار بین الحرمین قرار دارد. این بنای تاریخی در اول مهر ماه 1363 با شمارهٔ ثبت 1667 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد قدمتی در حدود 180 سال دارد و از زیباترین مساجد تاریخی تهران است. مسجد امام در زمان فتحعلی‌شاه قاجار (1212-1250 هـ. ق) بنا گردیده است. بر اساس مستندات تاریخی مسجد امام، بعد از مسجد جامع بازار یا جامع عتیق، دومین مسجد جامع بزرگ تهران به شمار می‌آمده است.


تاریخ دقیق برپایی ساختمان آن مشخص نیست. میرزا صالح شیرازی نخستین کسی است که دربارۀ این مسجد آگاهی‌هایی به دست می‌دهد و تاریخ پایان ساختمان آن را 1225ق نوشته است اما اعتمادالسلطنه تاریخ کتیبه ایوان گنبد‌خانه (1229ق) را ملاک قرار داده و پژوهشگران معاصر تاریخ ساخت بنا را میان سالهای 1224-1229ق و معمار سازندۀ آن را به احتمال بسیار عبدالله‌خان معمارباشی (معمار دربار فتحعلی‌شاه) ‌دانسته‌اند.

در سال 1307 ه.ق ناصرالدین‌شاه قاجار دستور داد در اصلی در جهت شمال تعمیر و دو مناره در دو طرف گل‌دسته مسجد ساخته شود. طرح معماری مسجد امام و نیز برخی از جزییات آن از مسجد وکیل شیراز گرفته شده است.

معماری این مسجد از لحاظ وسعت صحن، شبستان‌های زیبا، گنبد عظیم کاشی کاری، طاق نما، غرفه‌ها و سردر زیبا و چشم نواز است.