تحقیق بررسی شهرسازی دوره پهلوی از منظر فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی - سازه برتر



تحقیق بررسی شهرسازی دوره پهلوی از منظر فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی

تحقیق بررسی شهرسازی دوره پهلوی از منظر فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : docx
  • تعداد صفحات : 41
  • حجم فایل: 2.28 mb


تحقیق بررسی شهرسازی دوره پهلوی از منظر فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی در 41 اسلاید و برای درک بهتر مفاهیم از خطوط گرافیکی برای دانشجویان رشته معماری آماده شده و قابل ویرایش است. و در ادامه از این بخش سایت سازه برتر این فایل را دریافت کنید.
 
 

چکیده

با تغییر حکومت و شروع دوره‌ی پهلوی اول در سال 1304 خورشیدی شهرسازی ایران نیز دستخوش تحول گردید و با الهام از اندیشه‌‌های شهرسازی اروپا و اشاعه‌ی سبک بین الملل شهرسازی ایران نیز به سمت مدرن شدن پیش رفت.

لذا در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه‌ای و شیوه‌ی توصیفی تحلیلی کوشیده شده است مولفه های فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی در شهرسازی این مقطع از تاریخ ایران مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی مقالات متعدد در زمینه پژوهش نشان داد در دوره‌ی پهلوی اول مفهوم شهر نوین در مقابل شهر سنتی ایرانی تغییر کرد؛ تخریب بافت سنتی، تشویق به شیوه‌ی زندگی به سبک غربی، تبدیل بازار سنتی تولیدی به بازار مصرفی، تغییر کاربری میادین به مکانی صرفاً برای عبور و مرور، ایجاد طبقات شهری، توسعه‌ی نابرابر محلات و تبدیل شهر به عنوان نماد حکومت از نتایج شهرسازی نوین در این دوره بود.

این دوره با تغییراتی به صورت معماری شبه سنتی ظهور نمود که تلفیقی از معماری اواخر قاجار با عناصر وارداتی و یا موتیف های اسلامی بود.

 

مقدمه

رشد و توسعه صنعتی، تغییرات تکنولوژیک، رشد چشمگیر جمعیت و تغییر در شیوه زندگی باعث شد تا شهر صنعتی قرن نوزدهم با مشکلات و پیچیدگی هایی مواجه شود که به سادگی قرن های گذشته نمی توان به آنها پاسخ داد.

راه حل های موقت و یکباره در شهرهای بزرگ جواب نداد، مسائل و مشکلات بهداشتی شهر هر لحظه بیشتر می شد. آلودگی هوا، آب، خاک و شیوع بیماری هایی مانند طاعون، وبا و... بخشی از مشکلات شهر صنعتی این قرن بود. سرمایه داری نیز در مرحله ای از دگرگونی قرار داشت که بیش از هر زمان دیگری به تضادهای طبقاتی دامن زد و سبب برانگیختن توده های عظیم کارگران و شکل گیری جنبش های کارگری شد.

پاسخ به این مسائل به خصوص بحث مسکن کارگری به خصوص در کشورهای اروپایی بسیار سخت بود. مجموعه عوامل فوق باعث آشفتگی و آشفتگی شهر صنعتی شد و روحیه نوآوری، مدرنیته و بهینه سازی مردم نظم جدیدی را می طلبید.

شاید اگر به شرایط زندگی بشر فراصنعتی توجه کنیم، به مناطق کثیف و شلوغی که فقر، جنایت و ناامنی حاکم است، به آرمان های شهرسازان قرن بیستم احترام گذاشته شود. جایگزینی شرایط نامطلوب با شرایطی که در خور شأن انسانی باشد، در ابتدا آرزوی باشکوهی بود. اما آنچه در این جایگزینی از دست رفت، خود کرامت انسانی بود. کافکا با توصیف محله فقر زده جوزف در پراگ، محیط کودکی خود را به تصویر می کشد. اما در عین حال آنچه در تقابل با این محله است را تایید نمی کند

"در این خانه های قرون وسطایی عجیب و غریب که زیر یک سقف جمع شده اند ... اتاق های کوچک کم نور که شبیه لانه حیوانات است تا اتاق یک انسان ... آنجا در اتاق های سیاه شده از دود، گوش انسان، صداهای رهایی بخش چنگ ناکوکی که تارهایش زیر انگشتان کج چنگ نواز پیر نابینا کشیده شده بود، کر شد.

این صداها احساسات عمیق مالیخولیایی را برانگیخت. در همین حین، آن طرف جاده، پشت پنجره های روشن، مردم با صدای پیانو فریاد می زدند و می رقصیدند. اینجا در میان رسوبات کلان شهر، هم پول آسان و هم پول سخت، سلامتی و جوانی به هدر رفت و مدفون شد.

این شرایط در پراگ مشابه شرایطی بود که چند سال قبل مرکز پاریس با آن مواجه بود. پاریسی قدیمی و پریشان که «هوسمن» با جراحی هایش پاریسی جدید و زیبا ساخت. کوچه های باریک و پر پیچ و خم و گل آلود آن جای خود را به بلوارهای سنگفرش پهن و راست می داد که گردشگاه طبقه ممتاز پاریس در آن زمان می شد. پاریس جدید الگویی برای بسیاری از شهرهای اروپایی دیگر از جمله پراگ شد. در پراگ، در سال 1893، قانون بازنگری سلامت اجرا شد و بیشتر محله یوزف پراگ تخریب و بازسازی شد و خیابان اصلی شریانی که محله را قطع می کرد، بلوار پاریس نام گرفت.

 

 

فهرست مطالب

خلاصه

مقدمه

ادبیات تحقیق

درآمدی بر هنر اسلامی - ایرانی

فرهنگ ایرانی اسلامی

معماری

معماری و فرهنگ

معماری ایرانی-اسلامی

عوامل اساسی معماری ایرانی

گرایش های معماری دوره پهلوی اول

معماری و شهرسازی در دوره پهلوی

ساختار معماری در دوره پهلوی

ویژگی های معماری دوره پهلوی

 


معماری معاصر ایران دوره پهلوی دوم

در فاصله پایان جنگ جهانی دوم و سقوط رژیم پهلوی در سال 1979، فرهنگ سنتی و سخت ایران در معرض جریانات توسعه معاصر، به ویژه دنیای بسیار علمی و تجربی غرب قرار گرفت.

نیروهای دگرگون کننده و دگرگونی‌های معماری و شهری پدید آمده را می‌توان در پژوهش‌های حاضر به‌عنوان سه بخش متمایز اما زمانی به هم مرتبط دانست.

در هر یک از آنها عمدتاً توسط وضعیت اجتماعی-اقتصادی، برنامه های توسعه ملی، جلوه های زیبایی شناختی نمادهای اجتماعی و مسائل ناشی از رشد سریع و شدید تعیین می شوند.

بخش اول به دوران پس از استعفای رضاشاه در سال 1941 و آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی تا انقلاب موسوم به انقلاب سفید در سال های 1962 و 1963 می پردازد و بخش دوم به فعالیت ها و دستاوردهای معماری در ایران می پردازد.

از آخرین بخش تا دوره شش ساله انفجار ساختمانی که به دنبال افزایش نفت اوپک بود و با پایان ناگهانی این چرخه سازندگی ملی در پی انقراض سلطنت پهلوی به پایان رسید