پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک پاچه بزی - سازه برتر



 

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک پاچه بزی

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک پاچه بزی

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک پاچه بزی در 25 اسلاید برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و قابل ویرایش است و در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.

 

فهرست مطالب

1- تعریف:

2-  عمل تراکم 

3-  از جمله غلتک های ارتعاشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 Related image

4-  ارتعاش غلتک های پاچه بزی :

5-  مناسب ترین غلتک جهت متراکم نمودن خاک ها :

6-  ضخامتی که با این غلتکها قابل تراکم میباشد :

7-  نوع دیگری از غلتکهای پاچه بزی موجود هستند که :

8-  نمونه ای دیگر از غلتک پاچه بزی غلطکهای مشبک میباشند

Related image


 

غلتک ساق بزی دارای استوانه ای مجهز به تعدادی پایه بیرون زده است و این پایه ها که به آنها پاهای بزی می گویند به عمل تراکم کمک می کند. علت نامگذاری «پای بز» این است که عمل کوبیدن این غلتک شبیه به ردی است که گله گوسفند یا بز روی زمین می گذارد. پاچه در اندازه ها و شکل های مختلف انواع مختلفی دارد.

این غلتک عمل تراکم را با استفاده از فشار استاتیک و همچنین کنترل انجام می دهد. این غلتک در عین حال تقریباً یک عمل ضربه ای انجام می دهد، اما با ورود به زمین و خروج از آن، محل دانه های خاک را تغییر داده و به سطح زمین آسیب می رساند. این غلتک ها معمولاً دارای چندین استوانه هستند و به صورت جفت استفاده می شوند.

مقدار فشار تماس با سطح پایه ها و وزن غلتک تغییر می کند. برخی از انواع غلتک های ساق بزی به صورت ضربه ای نیز عمل می کنند و فرکانس ضربه ها تقریباً به سطح غلتک های ارتعاشی می رسد. این نوع غلتک ها با سرعت بیش از 15 کیلومتر در ساعت کار می کنند.

 

غلتک های شبکه

این نوع غلتک ها قادرند با سرعت نسبتا بالایی کار کنند و در حین کار خاک را پراکنده نمی کنند. این غلتک ها برای خرد کردن تکه های خاک چسبنده مناسب هستند.

همچنین می توان از این نوع غلتک برای خرد کردن و فشرده سازی سنگ های نرم (که در آزمایش فرسایش لس آنجلس 20 درصد یا بیشتر افت دارند) استفاده کرد. بیشترین نیروی تراکم این نوع غلتک را وزن ساکن و ضربه است.

 

غلتک های ارتعاشی

غلتک های ویبره در اندازه های مختلف موجود هستند، از غلتک های دستی کوچک با صفحه فلزی ارتعاشی گرفته تا غلتک های بزرگ اتومبیل که دارای سیلندرهای صاف یا پایه های بزی یا بالشتک های قطعه بندی شده هستند. بسیاری از انواع این نوع غلتک ها دارای فرکانس و دامنه نوسان قابل تنظیم هستند تا عمل تراکم مورد نظر انجام شود.

این نوع غلتک ها در هنگام کوبیدن خاک مقداری از رطوبت خاک را کاهش می دهند که در صورت تراکم خاک مرطوب مزیتی است. نیروی فشرده سازی غلتک های ارتعاشی اساساً نتیجه ارتعاش و وزن ساکن غلتک است.

 

غلتک با چرخ های فولادی صاف

این نوع غلتک ها همچنان در عملیات ساختمانی کاربرد فراوانی دارند. کاربرد این غلتک ها در تراکم پایه و سطح آسفالت معابر می باشد. غلتک های چرخ فولادی انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها غلتک های سه چرخ (دو محوری)، غلتک های پشت سر هم دو محوری و غلتک های پشت سر هم سه محوری هستند. وزن ساکن مهمترین نیروی فشرده کننده است.

 

غلتک پنوماتیک

غلتک های پنوماتیک در انواع مختلفی موجود هستند. انواع اصلی آن غلتک های چند چرخ و غلتک های پنوماتیک سنگین هستند. غلتک های پنوماتیک سنگین به طور گسترده ای در فشرده سازی لایه های ضخیم خاک استفاده می شود. غلتک های چند چرخ معمولاً برای تکمیل کار روی سطوح خاکی و آسفالتی استفاده می شوند. نوع نیروی متراکم در این ماشین ها بیشتر وزن ماشین و کنترل است.

 

غلتک با صفحات فولادی

این نوع غلتک شبیه غلتک ساق بزی است، اما به جای پایه های بزی، صفحات فولادی نسبتا بزرگتری روی استوانه غلتکی نصب می شود. این نوع غلتک ها در هنگام تراکم، اختلال کمتری در سطح خاک ایجاد می کنند. هر چهار نوع نیروی تراکم در این نوع نورد موثر است