9 ویژگی بارز دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی - سازه برتر



9 ویژگی بارز دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی

دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی (Bohemian) از انواع سبک های دکوراسیون اتاق خواب می باشد که نسبتا شلوغ است و ترکیب رنگ‌هایی متفاوت و خاص دارد. اتاق خواب به سبک بوهو، به عنوان محلی است که آسایش و آرامش را برای افراد فراهم می کند.

به همین دلیل چیدمان اتاق خواب به سبک بوهو، باید با سلیقه افرادی که در آن اتاق حضور دارند مطابقت داشته باشد. اتاق خواب به سبک بوهو را می توان به عنوان یک سبک ماکسیمالیستی در نظر داشت که مورد پسند بسیاری از افراد برای ساخت ویلا است.

در ادامه این محتوا ایده‌هایی را برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی معرفی می کنیم و ویژگی‌های دکور اتاق خواب به سبک بوهمیایی را شرح دهیم.

 

دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی چیست؟

دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی چیست؟

بوهو، بوهمین یا بوهمیان برگرفته از نام قومی می باشد که در کشور جمهوری چک زندگی می کردند. در واقع کولی‌هایی که از این مناطق به شهرهای دیگر رفته اند، فرهنگ و نوع سبک طراحی منازل و یا ویلاهای خود را به دیگر نقاط جهان منتقل کرده اند. طراحی دکوراسیون داخلی به سبک بوهو، سبکی پرنشاط و سرزنده است که دارای بسیاری از عناصر بومی فرهنگ بوهمیان می باشد. برای نمونه یکی از این المان‌ها مکرومه است که یکی از لوازم تزیینی در فرهنگ بوهو به حساب می آید. بنابراین در چیدمان اتاق خواب به سبک بوهو، با چینش‌هایی تقریبا بی قانون و غیر منتظره مواجه خواهید شد.

استفاده از رنگ‌های پرانرژی و متنوع و همچنین حضور گیاهان زیبا در اتاق خواب بوهمین، شما را به وجد می آورد. در دکوراسیون اتاق خواب ویلا به سبک بوهمیایی از هنر افرادی تقلید می شود که از الگوها، بافت‌ها، رنگ‌ها و نقش‌های طبیعت در دکوراسیون فضا استفاده می کنند. این نوع سبک به گونه ای است که می توان با هر سلیقه ای و به هر شکلی از آن استفاده کرد. فرقی نمی کند که فضایی شلوغ را در اتاق خواب می پسندید یا این که سادگی را دوست دارید و می خواهید در ویلایی شیک و مدرن زندگی کنید، سبک بوهو تمام این سلایق را در خود جای می دهد.

در واقع سبک بوهمیایی به عناصر طبیعت وابستگی دارد و می تواند انرژی، هوا و زندگی را در فضای اتاق خواب ایجاد کند. ترکیب الگوهای هندسی الهام گرفته شده از طبیعت با رنگ‌های روشن در فضای داخلی اتاق خواب به سبک بوهو زیاد دیده می شود. حتی در صورتی که نتوانید‌ از گیاهان در اتاق خواب ویلای خود نگهداری کنید، می توانید از عناصر طبیعی دیگر مانند چوب و سنگ یا گل‌های خشک شده و یا حتی تابلوهای نقاشی با طرح گیاهان و گل‌ها استفاده کنید.

 

ویژگی های دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی 

ویژگی های دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو یا بوهمیایی

این نوع سبک از اتاق خواب باید دارای ویژگی‌های مختلفی باشد تا بتوان آن را سبک بوهو دانست. رنگ بندی‌ها، عناصر، بافت، نورپردازی، طرز چینش و… از جمله مواردی می باشند که در این نوع سبک دکوراسیون داخلی باید مورد توجه قرار گیرند، اما به طور کلی می توان خصوصیات زیر را برای سبک بوهمین در اتاق خواب نام برد:

استفاده کردن از بافت‌های طبیعی مانند چوب، به گونه ای که جنس چوب قابل مشاهده باشد. بافت‌های پشمی و حصیری نیز از سایر بافت‌هایی هستند که در این سبک مورد توجه قرار می گیرند.

بهره بردن از رنگ‌های روشن و گرم نیز یکی از ویژگی‌های مهم این سبک است. برای پرده‌ها، روتختی و بالش می توان از رنگ‌های زرد یا کرم استفاده کرد.

یکی از عناصری که در دکوراسیون به سبک بوهمین اتاق خواب استفاده فراوانی می شود، گیاهان و گل‌های آپارتمانی است. این نوع گیاهان حس و حال سرشار از زندگی را به اتاق خواب شما هدیه می دهند و با سایر عناصر دیگر مکمل خواهند بود.

استفاده از تزیینات دیواری نیز از خصوصیات دیگر اتاق خواب به سبک بوهمین است. این نوع تزئینات دارای بافت‌هایی طبیعی و پارچه ای می باشند.

پارچه‌های رنگی همراه با الگو های سنتی، در هر عنصر پارچه ای موجود در اتاق خواب ویلا بوهمیایی مشاهده می شوند.

در ادامه این بخش از سازه برتر شما را با خصوصیات بارز سبک بوهو اتاق خواب بیشتر آشنا می کنیم:

 

1- نحوه نورپردازی در دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو

نورپردازی اتاق خواب به سبک بوهو باید به اندازه و ساده باشد. منابع نوری بزرگ همانند لامپ‌های ال ای دی، نقش زیادی در این نوع سبک ندارند. جهت نورپردازی اتاق خواب می توان از آباژورهایی با اشکال قدیمی استفاده کرد. بهره بردن از یک رشته از نورهای ریسه ای، همراه با لامپ های کوچک و ریز، فضای اتاق خواب شما را خاص‌تر نشان می دهد. در واقع نورپردازی یکی از مهمترین اصول طراحی دکوراسیون اتاق خواب ویلا به حساب می آید و در همه سبک‌ها توجه زیادی به آن می شود.

 

2- رنگ در سبک بوهو برای اتاق خواب ویلا

پالت رنگی در دکور اتاق به سبک بوهو، به گونه ای مشخص است و از الگوهای خاصی پیروی می کند. همان گونه که قبلا گفتیم رنگ‌های گرم و متمایل به رنگ چوب یا خاک در این نوع سبک کاربرد زیادی دارند. ترکیب کردن رنگ‌های گرم و متنوع، فضای اتاق خواب ویلای شما را جذاب و دلنشین می کند. رنگ‌هایی که در این سبک استفاده می شوند شامل خاکستری، کرم، قهوه ای روشن، سبز، نارنجی یا آبی تیره می باشند که در اکثر اوقات مکمل یکدیگر هستند.

بسیاری از کسانی که در طراحی دکوراسیون داخلی تخصص دارند معتقدند که برای طراحی اتاق خواب به سبک بوهو، بهتر است از رنگ‌های گرم و خنثی استفاده کرد، به گونه ای که این رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های غالب دیده شوند.

 

تخت خواب در دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو

3- تخت خواب در دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو

تخت خواب در بیشتر سبک‌ها، به عنوان نقطه کانونی در اتاق خواب می باشد. در سبک بوهمیایی اتاق خواب، از تخت‌های دو نفره و بزرگ و با ارتفاع کوتاه استفاده می شود. معمولا جنس این نوع تخت‌ها از فلز فرفورژه یا چوب در صنعت ساختمان است. برخی از افراد برای معرفی بیشتر سبک بوهو ترجیح می دهند که جنس و بافت تخت، قابل رویت باشد.

برای رو تختی نیز از روتختی‌های بزرگ و ضخیم (گاهی پشمی) استفاده می شود. روتختی‌ها به گونه ای هستند که تمام تخت را در بر می گیرند و مانند آبشار از گوشه‌های تخت آویزان می شوند. همچنین در این نوع تخت خواب از بالشت‌های نرم و بزرگ با تعداد زیاد استفاده می شود.

برای روکش بالشت‌ها نیز می توان از طرح‌های سنتی استفاده کرد. در صورتی که برای تخت خود سایه بان یا تاجی از جنس پرده‌های حریر سفید یا توری تهیه کنید و آویزهای بافتنی را از آن آویزان کنید، دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو را تکمیل کرده اید. در ضمن اگر می خواهید از صندلی یا پاف در کنار تخت خواب استفاده کنید، سعی کنید که از پاتختی‌ها، پاف‌ها و صندلی‌های کوتاه استفاده کنید که جنس آنها با جنس تخت هم خوانی خوبی داشته باشد.

 

4- فرش در دکوراسیون اتاق خواب ویلا به سبک بوهمیایی

در دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو، فرش‌های ساده و بدون نقش و نگار جایی ندارند و برعکس از فرش‌های طرح‌دار و نقش دار استفاده می شود. برخی از طراحان توصیه می کنند که از چند فرش با رنگ‌ها و طرح های مختلف استفاده شود. به صورت کلی فرش‌هایی که طرح‌های بافتنی، سنتی، لاکی، حصیری، کهنه نما و وینتیج دارند، جزو مناسبترین نوع فرش‌ها در سبک بوهو برای اتاق خواب می باشند، زیرا این نوع فرش‌ها به دنبال القای حس بافت طبیعی به چشمان شما هستند. استفاده از گلیم و فرش ایرانی کاملا با ویژگی‌های اتاق خواب به سبک بوهو مطابقت دارد.

 

5- اکسسوری‌ها و لوازم مورد استفاده در چیدمان اتاق خواب به سبک بوهو

در دکور اتاق به سبک بوهو می توانید از لوازم و اشیای مختلف استفاده کنید، ولی باید ویژگی‌ها و استانداردهای این نوع سبک را داشته باشند. از لوازمی که می توان برای این نوع اتاق خواب استفاده کرد، شامل موارد زیر می باشند:

اکسسوری‌های عتیقه و قدیمی و فرش‌های لاکی، از لوازم مورد استفاده در چیدمان اتاق خواب به سبک بوهو است. دست سازها و اشیای چوبی به خصوص لوازم دکوری چوبی، به طور مناسبی سبک بوهو را در اتاق خواب شما نشان می دهد.

استفاده از شمعدان‌ها و شمع‌های قدیمی نیز پیشنهاد می شود. سعی کنید از گیاهانی با برگ های زیاد و بزرگ با گلدان‌هایی بزرگ و کوچک در همه جای اتاق استفاده کنید.

حتی برای اینکه حس قدیمی بودن را به دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهمیایی القا کنید، می توانید از تخت‌های فلزی نیز استفاده کنید و همچنین می توانید برای اینکه به اتاق خواب ویلایتان حس خانه‌های روستایی زیبا را بدهید، از قطعه‌های چوبی در سقف استفاده کنید و یا این که با رنگ و پارچه، بافت منحصر به فردی را در سقف ایجاد کنید.

 

دیوارهای دکوراسیون اتاق خواب ویلا به سبک بوهو 

6- دیوارهای دکوراسیون اتاق خواب ویلا به سبک بوهو

معمولا رنگ دیوارهای اتاق خواب در سبک بوهو را کرم و یا سفید رنگ انتخاب می کنند. البته برای انتخاب رنگ هیچ گونه محدودیتی ندارید، ولی همان گونه که در بخش رنگ بندی اشاره شد، بهتر است که استفاده از رنگ‌های روشن در مقایسه با رنگ‌های دیگر بیشتر باشد. شما می توانید از کاغذ دیواری با طرح طبیعت و یا رنگ‌های روشن ساده استفاده کنید. سعی کنید دیوارهای اتاق خواب ویلا یا منزل خود به سبک بوهمین را لخت و خالی رها نکنید.

شما می توانید قاب عکس‌های یادگاری مانند طرح‌های گرافیکی، تصاویر خانوادگی و نقاشی‌های زیبا و مینیمال را با قاب‌های مختلف به دیوار آویزان کنید. یکی دیگر از تزئینات و اکسسوری‌های پر طرفدار در این نوع سبک، استفاده فراوان از دست باف‌های حصیری یا پارچه ای برای زیباسازی دیوارهای اتاق می باشد.

همچنین در صورتی که اهل موسیقی هستید، می توانید یک گیتار کلاسیک بخرید و آن را به دیوار آویزان کنید، اگر هم خودتان می توانید گیتار بنوازید، آن را در کنار دیوار اتاق خواب روی پایه‌ی مخصوصش قرار بدهید. چند گلدان دیواری، یکی دو بافت مکرومه و چند کلاه حصیری را نیز نصب کنید تا بخش‌های خالی دیوار پر شود و فضایی دلنشین و صمیمی ایجاد شود.

 

7- انتخاب مبلمان مناسب برای دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهمین

علاوه بر تخت خواب، صندلی‌ها و مکان‌هایی برای نشستن نیز برای اتاق خواب ویلا استفاده کنید. بهتر است که این بخش را نیز از بافت‌های چوبی انتخاب کنید تا حس نزدیکی بیشتری را با طبیعت داشته باشید. استفاده از یک صندلی چوبی، کُنده‌ی چوب یا یک نیمکت چوبی ساده می تواند انتخاب مناسبی باشد. همچنین در صورتی که به مطالعه نیز علاقمندید، می توانید از یک صندلی راک چوبی استفاده کنید و در گوشه‌ای از اتاق خواب بگذارید تا بتوانید جهت مطالعه و استراحت از آن استفاده کنید.

 

9- در اتاق خواب به سبک بوهو از قوانین پیروی نکنید

به جای گذاشتن کیف‌ها، لباس‌ها و کفش‌ها در کمد، می توانید یک رگال را در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید و همه لوازم را در آن بچینید. ترکیب رنگ لباس‌ها و طرح کفش‌هایتان می تواند به عنوان یک عنصر دکوراتیو و تزئینی که ارتباط مستقیمی با حس و حال شما دارد استفاده شود.

 

بهره بردن از گیاهان در دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو

10- بهره بردن از گیاهان در دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو

گیاهان به دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو اصالت می دهد. اگر چوبی را از سقف آویزان کنید، زمینه ای را ایجاد می کنید که چراغ‌ها و گیاهان از آن آویزان شوند. شما می توانید از رنگ سبز جنگلی که با رنگ فیروزه ای ترکیب شده است و دیوار های سفید برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهمیایی استفاده کنید.

 

نکته: در صورتی که کودک یا نوجوانی در منزل یا ویلای خود دارید، بهتر است که اتاق خواب او را به سبک مدرن بوهو طراحی و اجرا کنید، زیرا اتاق خواب‌های بوهو از لحاظ جنسیت خنثی می باشند. در صورتی که مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، می توانید طراحی دکوراسیون را از دیوار های سفید شروع کنید.

 

 

سخن پایانی

در نهایت باید بدانید که نکته مهمی که در مورد طراحی دکوراسیون اتاق خواب ویلا به سبک بوهو وجود دارد این است که زمانی که می خواهید یک سبک بوهو را در اتاق خواب اجرا کنید، نباید نگران هزینه و زحمت آن باشید، زیرا اجرای این سبک نه سخت است و نه گران. شما می توانید در اتاق خواب به سبک بوهو، از تزئینات دیواری بهره ببرید و با ملحفه‌های سفید و بالش‌هایی که رنگ‌های زنده ای دارند، یک اتاق زیبا و آرامش بخش را با هنر دست خود ایجاد کنید.

امیدواریم ایده‌هایی که در این مقاله برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب به سبک بوهو به آن اشاره کردیم، برای شما سودمند بوده باشد. با ثبت نظرات خود ما را در نوشتن مطالبی بهتر یاری کنید.