ویژگی های منحصر به فرد دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی - سازه برتر



ویژگی های منحصر به فرد دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی

دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی از دهه 1950 میلادی در ایالات متحده آمریکا ابداع شد. بیشتر هنرمندان در این دوره کارخانه‌های متروکه و قدیمی را تغییر کاربری دادند و به مکان‌هایی کاربردی و راحت برای زندگی تبدیل کردند. البته امروزه برای ایجاد یک سبک صنعتی در آشپزخانه ویلا، نیازی به انبارها و کارخانه‌های قدیمی نیست. بلکه شما می توانید با بهره گیری از متریال و لوازم مناسب، آشپزخانه ویلایی خود را به سبک صنعتی طراحی کنید.

افرادی که به ساخت ویلا به سبک صنعتی علاقمند می باشند، باید قبل از اجرای این نوع سبک اطلاعات کافی در مورد خصوصیات و ویژگی‌های سبک صنعتی داشته باشند. از این رو در ابتدا باید با نوع متریال مصرفی در سبک صنعتی آشنایی داشته باشند. فلزات، چوب‌های طبیعی، آجر قرمز و فولاد زنگ زده بیشترین متریالی هستند که در این سبک استفاده می شوند.

در این مقاله با ویژگی‌های طراحی دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی آشنا می شوید، در ادامه همراه ما باشید.

 

ویژگی های دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی 

ویژگی های دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی

در این بخش از سازه برتر شما را با ویژگی‌های دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی آشنا می کنیم:

در دکوراسیون آشپزخانه صنعتی، از متریالی مانند چوب برای پوشش کفپوش و معمولا از آجر قرمز برای پوشش دیوار ها استفاده می شود. از فلزات هم برای لوازم دکوری و اکسسوری‌های خاص استفاده می شود. از آنجایی که تمام این نوع متریال‌ها بافت‌های گوناگونی را به وجود می آورند، آشپزخانه‌هایی که به سبک صنعتی طراحی شده اند، بسیار قابل توجه و چشمگیر هستند. بیشتر متریال‌های مورد استفاده در سبک صنعتی به صورت کار نشده و خام به کار می روند و استفاده کم از رنگ‌ها، سبکی مردانه و سرد را ایجاد می کند.

البته با توجه به این که سبک صنعتی سبکی زیبا و چشمگیر است، به خوبی می توان فضای داخلی آشپزخانه ویلایی را با این نوع سبک طراحی کرد. همان طور که می دانید، امروزه آشپزخانه فقط جایی برای پخت و پز نیست، بلکه بخش مهمی از فضای ویلا یا منزل به حساب می آید و به همین دلیل زیبایی در آن دارای اهمیت فراوانی است، به همین دلیل در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص ویژگی‌های سبک دکوراسیون صنعتی آشپزخانه ویلا می دهیم:

 

بهره بردن از کاشی‌های تمیز و سفید در طراحی آشپزخانه ویلایی به سبک صنعتی

در سبک صنعتی بر عکس انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه، رنگ‌های محدودی به کار می رود. به همین دلیل در یک آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی رنگ‌های غالب، شاد و زنده دیده نمی شوند و بیشتر از رنگ‌های خنثی و تنالیته‌های این نوع رنگ‌ها که معمولا در همه سبک‌های دیگر نیز به کار می روند، استفاده می شود.

برای مثال در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه به سبک صنعتی، کاشی‌هایی با رنگ سفید کاربرد زیادی دارند. البته دیواری که کاملا سفید رنگ باشد، بدون هیچ گونه خط و درزی، ارتباط خوبی با سبک صنعتی ندارد. ولی کاشی‌های کوچکی با رنگ سفید و درز هایی که بین کاشی‌ها است، هماهنگی خوب و زیبایی با سبک دکوراسیون صنعتی آشپزخانه ایجاد می کنند. علاوه بر این استفاده کردن از چراغ‌های دیواری با رنگ‌های تیره و طرح‌های صنعتی بر روی کاشی‌ها، دکوراسیون آشپزخانه صنعتی را کامل خواهد کرد.

 

استفاده از دیوارهای آجری در آشپزخانه ویلا صنعتی

استفاده از دیوارهای آجری در آشپزخانه ویلا صنعتی

به طور معمول کابینت‌ها بخش بزرگی از دیوارهای آشپزخانه را شامل می شوند. به همین دلیل بیشتر افراد بر روی طراحی دکوراسیون دیوارهایی که باقی مانده است تمرکزی نمی کنند. ولی در صورتی که دیوار بازی در آشپزخانه وجود داشته باشد، این مکان خیلی خالی دیده می شود. معماران برای طراحی آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی، از آجر قرمز برای پوشش دیوارها استفاده می کنند. یکی از خصوصیات بارز سبک صنعتی ، آجر قرمز می باشد. البته دیوارهای آجری در سبک‌های دیگر نیز استفاده می شوند. ولی در سبک صنعتی آشپزخانه ویلا از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

 

استفاده از کابینت‌هایی با قفسه بندی‌های باز

یکی از المان‌ها و عناصر اصلی آشپزخانه ویلایی، کابینت‌ها هستند. چرا که همه وسایل مورد نیاز در آشپزخانه از ماهیتابه و قابلمه گرفته تا مواد خوراکی در داخل کابینت‌ها نگهداری می شوند. در کل کابینت‌ها از نظر زیبایی و کاربردی بودن دارای اهمیت فراوانی هستند و بخش وسیعی از آشپزخانه ویلا را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل با گذر سال‌ها و در طول زمان دچار تغییراتی شده اند و معماران و طراحان کابینت‌های متفاوتی را در هر دوره ای طراحی می کنند.

همچنین کابینت‌ها در هر نوع سبکی از طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، دارای مدل‌های متنوعی می باشند. در سبک دکوراسیون صنعتی آشپزخانه ویلا، کابینت‌هایی به شکل قفسه‌های باز و کاملا بدون درب و یا همانند سبک کلاسیک با درب‌های شیشه ای که داخل آن‌ها دیده می شود، استفاده می شود. البته ویژگی مهم آشپزخانه به سبک صنعتی، وجود کابینت‌هایی به شکل قفسه‌های باز می باشد. به همین دلیل اگر خواستار طراحی آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی هستید، باید در قسمتی از کابینت‌ها از قفسه‌های بدون درب استفاده کنید.

 

رنگ در سبک صنعتی آشپزخانه ویلا

رنگ در سبک صنعتی آشپزخانه ویلا

همان طور که قبلا اشاره کردیم، در سبک صنعتی آشپزخانه ویلا از رنگ های زنده و درخشان استفاده زیادی نمی شود. بلکه به جای این نوع رنگ ها، از رنگ‌های سرد و تیره که برای بازسازی کارخانه‌های قدیمی به کار می رود، استفاده می شود. البته این مورد به این معنا نیست که آشپزخانه ویلا باید کاملا دلگیر و تیره باشد. شما می توانید با استفاده کردن از کابینت‌های چوبی و آجرهای قرمز به خوبی فضایی پویا و گرم را در آشپزخانه خود به وجود آورید. هم چنین بهره بردن از رنگ‌های تیره آشپزخانه ویلا را به محیطی جذاب تبدیل می کند.

برخی از افراد تصور می کنند که در طراحی آَشپزخانه ویلایی صنعتی دستمان برای افزودن رنگ‌های شاد به آن بسته است، ولی اینطور نیست. استفاده هوشمندانه از رنگ سبز و قرمز برای کشوهای کابینت و صندلی‌های آشپزخانه ایده خوبی است. از طرفی دیگر گذاشتن میزی آنتیک و کهنه در کنار قفسه‌های مشکی و دیوارهای آجری، ظاهر آشپزخانه ویلا را بیشتر نوستالژیک و صنعتی نشان می دهد.

 

تنوع بافتی در دکوراسیون آشپزخانه صنعتی ویلا

همان گونه که در بالا گفتیم رنگ‌های متنوع در سبک صنعتی ویلا جایی ندارند، ولی این مورد فضایی خسته کننده و یکنواخت را ایجاد نمی کند. زیرا با وجود این که در این نوع سبک استفاده زیادی از رنگ‌ها نمی شود، ولی مصالح و بافت‌های گوناگونی در آن کاربرد دارند. به همین دلیل حتی در صورت نبود رنگ‌ها، باز هم درخشش سطوح فلزی، قرمزی دیوارهای آجری و زردی چوب‌ها که باعث گرم شدن محیط می شوند، آشپزخانه صنعتی ویلا را بسیار زیباتر به نمایش می گذارد.

 

جزئیات در سبک دکوراسیون صنعتی ویلا

جزئیات در سبک دکوراسیون صنعتی ویلا

روشنایی مناسب در سبک صنعتی ویلا، دارای اهمیت فراوانی است. به طور معمول در این نوع سبک از چراغ‌های فلزی استفاده می شود که طراحی صنعتی دارند. البته اگر سطوح نقره ای در آشپزخانه شما غالب نباشند، می توانید چراغ‌هایی با رنگ سیاه را استفاده کنید. هم چنین استفاده از صندلی‌های بلندی که به نام صندلی بار شناخته می شوند نیز، از دیگر المان‌های مورد استفاده در سبک صنعتی به حساب می آیند. صندلی‌های باری که از فلز ساخته شده اند، گزینه خوبی برای سبک صنعتی ویلا هستند.

البته اغلب در سبک صنعتی آشپزخانه ویلا، به جای استفاده کردن از میز آشپزخانه، از بار استفاده می شود و این نوع صندلی‌ها انتخاب خوبی برای استفاده در کنار بار آشپزخانه می باشند.

 

متریال‌های مصرفی در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی

از متریال‌های پرکاربرد در سبک صنعتی ویلا فلز و چوب هستند. در این نوع سبک شما می توانید برای صفحه کابینت از سنگ مرمر در صنعت ساختمان استفاده کنید. زیرا سنگ مرمر علاوه بر طبیعی بودن، از مقاومت و ماندگاری بالایی نیز برخوردار است. ولی اگر تصمیم گرفته اید سبک صنعتی آشپزخانه شما بیشتر در معرض دید باشد، می توانید از صفحه کابینتی از جنس چوب و یا بتن نیز استفاده کنید. این نوع متریال‌ها بهترین انتخاب برای طراحی سبک صنعتی آشپزخانه ویلا هستند.

همچنین نکته مهمی که در طراحی آشپزخانه صنعتی وجود دارد این است که میزهای کار و وسایل باید از جنس استیل باشند تا وسایل استیل دچار زنگ زدگی نشوند و تمیز کردنشان راحت باشد. وسایل استیل آشپزخانه، دارای عمر طولانی‌تری هستند و شما می توانید سال‌های طولانی از آنها استفاده کنید.

معمولا میزهای کار در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ به سبک صنعتی، در وسط آشپزخانه قرار داده می شوند تا انجام فعالیت‌هایی همچون آشپزی را راحت‌تر کنند. میزهای کار به دو شکل در آشپزخانه ویلا جانمایی می شوند یا به شکل یک میز کار بزرگ و تک و یا به شکل چند میز کار جداگانه. میز کار تک، فضای بیشتری را برای آشپزی کردن به وجود می آورد و آشپزها مشکل کمبود فضا را ندارند. ولی از طرفی دیگر، میز کارهای جدا حرکت کردن در یک آشپزخانه صنعتی را آسان‌تر می کنند، پس جهت انتخاب نوع میز کار، باید در ابتدا مشخص کنید که اولویت شما چه چیزی است.

 

استفاده از کشوهای متعدد در آشپزخانه صنعتی ویلا

در یک آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی، بهتر است تعداد کشوها بیشتر باشد، زیرا آشپزخانه‌های صنعتی دارای کلی ظروف هستند که باید در قفسه‌ها و کشوها قرار داده شوند. با وجود کشوهای متعدد و متنوع، فضای زیادی را در اختیار دارید که می توانید وسایل و لوازم آشپزی را در داخلش قرار بدهید. همچنین با استفاده از کشوها، روی میز کار آشپزی خلوت می شود و وسایل نیز به طور منظمی چیده می شوند.

 

استفاده از هودهایی با قدرت زیاد در آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی

یکی از موارد مهم در طراحی آشپزخانه صنعتی ویلا، تهویه هوای مناسب است. به همین دلیل باید حتما در زمان طراحی این نوع آشپزخانه‌ها هودهای پر قدرتی استفاده شود که به سرعت بوی غذاها را مکش کنند. هودها باید دقیقا در بخش بالای گاز قرار داده شوند تا بتوانند با سرعت خوبی بوهای نامطبوعی که ایجاد شده است را مکش کنند و پخش شدن بوی نامطبوع جلوگیری کنند.

 

جانمایی ابزار و وسایل آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی

جانمایی ابزار و وسایل آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی

برای ابزارهای آشپزی مانند ملاقه‌ها، کف گیرها و ... نیز باید فضای مناسبی طراحی شود. این گونه فضاها می تواند طبقه بندی شود و به شکل کشو باشد تا وسایل و ابزارها به آسانی دیده شوند. مدل دیگر این است که ابزار آشپزخانه به صورت آویز در دسترس باشند. انجام این کار باعث می شود که آشپزها به خوبی به ابزار مورد نیاز خودشان دست پیدا کنند و بتوانند فعالیت‌های خود را در آشپزخانه با سرعت عمل بیشتری انجام دهند.

 

استفاده از شیشه در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی

طراحی آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی، تنها درباره استفاده از عناصر آنتیک، فلزی و یا قدیمی نیست. شیشه نیز می تواند به عنوان یک عنصر بسیار زیبا و کلیدی در آشپزخانه‌های صنعتی به کار رود. در واقع با استفاده از پنجره‌هایی بزرگ در آشپزخانه و همچنین کابینت‌های شیشه ای، فضای ویلا بی نهایت جادار و دلباز می شود. چنین فضای ساده و مینیمالی فقط به یک صندلی بار آنتیک و قدیمی و همچنین یک لامپ دیواری نیاز دارد تا به یک دکوراسیون صنعتی تبدیل شود.

 

بهره بردن از یک جزیره زیبا در طراحی آشپزخانه صنعتی ویلا

بهره بردن از یک جزیره زیبا در طراحی آشپزخانه صنعتی ویلا

ممکن است قصد داشته باشید در طراحی دکوراسیون آشپزخانه صنعتی خود، فضایی اختصاصی با ظرفیت بالا جهت نگه داشتن مواد اولیه، سرو غذا و یا شست و شو داشته باشید، برای این منظور می توانید از یک جزیره استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که طراحی جزیره در آشپزخانه باید به شکلی باشد که گاز و فر در نزدیکی سینک ظرفشویی نباشند و همه چیز به راحتی قابل باز و بسته شدن باشد.

 

نکته: برای آشپزخانه‌های ویلا به سبک صنعتی، از چیدمان استانداردی استفاده می شود. اگر فضای آشپزخانه ناقص باشد و نتوان چیدمان خوبی را برای آن اجرا کرد، بهتر است که صفر تا صد کار را به یک شرکت طراح واگذار کرد تا بتوان بهترین نتیجه را دریافت کرد. ولی در صورتی که فضای آشپزخانه ویلا بزرگ باشد، می توان در این زمینه نظرات شخصی را هم در اختیار طراح آشپزخانه قرار داد.

 

 

سخن پایانی

امروزه بهره بردن از سبک طراحی صنعتی در دکوراسیون آشپزخانه ویلا، بسیار فراگیر شده است و دارای طرفداران زیادی است و افراد زیادی علاقه مند به این نوع دکوراسیون می باشند. در حقیقت مهمترین ویژگی این نوع سبک، استفاده از تاسیسات به شکل روکار و اکسپوز بودن است. به گونه ای که در سبک صنعتی تلاشی برای مخفی کردن لوله‌ها و کانال‌های تاسیساتی نمی شود، بلکه به عنوان المان‌ها و عناصر دکوراتیو در فضای آشپزخانه نشان داده می شوند.

در این مطلب شما را با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک صنعتی آشنا کردیم. امیدواریم که محتوای این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد و اگر نظر یا پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.