آشنایی کامل با دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مینیمال - سازه برتر



آشنایی کامل با دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مینیمال

دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مینیمال یکی دیگر از انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه است که با حذف کردن جزئیات اضافه، فضایی دلنشین و آرامش بخش را ایجاد می کند. در واقع آشپزخانه برای اکثر افراد حکم یک نقطه کانونی را دارد، به همین دلیل بهتر است که دکور مینیمال آشپزخانه به شکلی انجام شود که شما در آن احساس آرامش و راحتی بیشتری کنید. در دکوراسیون آشپزخانه مینیمال، سعی بر این است که فضایی خلوت و ساده و در عین حال شیک ایجاد شود.

در ادامه این مطلب از سازه برتر توضیحاتی در خصوص طراحی دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مینیمال را در اختیار شما همراهان عزیز قرار می دهیم که امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید.

 

دکوراسیون آشپزخانه مینیمال چیست؟

دکوراسیون آشپزخانه مینیمال چیست؟

به‌ صورت کلی واژه «مینیمال» به معنای حداقل می باشد و این نوع سبک به سادگی مشهور است. هنرمندانی که در سبک مینیمالیسم صاحب نظر هستند، آثار هنری خود را با جزئیات کم و در نهایت سادگی به نمایش می گذارند. در ساخت ویلا به سبک مینیمال سعی بر این است که وسایل تزئینی غیرضروری استفاده نشود و فقط از لوازم پرکاربرد و ضروری استفاده شود.

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مینیمال نیز، سلایق و نظرات مختلفی اعمال می شود. از نظر بعضی از افراد دکور مینیمال آشپزخانه، یعنی فضایی که تمام وسایل در داخل کابینت‌ها قرار داده شده است و میز آشپزخانه خالی می باشد. ولی تعریف درست سبک مینیمال آشپزخانه عبارت است از، فضایی که حجم متوسطی از وسایل ضروری در آن باشد.

 

 

خصوصیات دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مینیمال

مهم‌ترین ویژگی طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه به سبک مینیمال این است که در یک محیط آرام از وجود وسایل آزاردهنده و ایجاد شلوغی جلوگیری می شود و نهایت ساده‌گرایی در آن رعایت می شود. از ویژگی‌های دیگر دکور مینیمال آشپزخانه می توان موارد زیر را نام برد:

 

رنگ روشن، رنگی غالب در یک آشپزخانه مینیمالیستی

معمولا رنگ‌های روشن کاربرد زیادی در آشپزخانه‌هایی با طراحی مینیمالیستی دارند. به‌ ویژه رنگ سفید که در بیشتر طراحی‌های دکوراسیون آشپزخانه به سبک مینیمال دیده می شود. در واقع رنگ سفید حس تمیزی و آرامش را به مخاطب منتقل می کند.

معمولا انواع رنگ‌های دیگری که در دکوراسیون آشپزخانه‌ مینیمال استفاده می شوند، با رنگ سفید ترکیب می شوند. برای مثال رنگ سفید را با سیاه ترکیب می کنند تا یک جلوه مدرن و شیک در آشپزخانه ایجاد شود. البته این مورد سلیقه‌ای است و می توان رنگ‌های دیگری مانند سبز یا کرم را نیز در این ترکیب استفاده کرد.

همچنین در صورتی که شما جزو علاقه‌مندان به رنگ‌های مشکی و یا تیره هستید، بازهم می توانید سبک مینیمال آشپزخانه را در ویلای خود پیاده سازی کنید.

 

چیدمان هندسی در آشپزخانه به سبک مینیمال

چیدمان هندسی در آشپزخانه به سبک مینیمال

یکی از ویژگی‌های مهم سبک مینیمال در تمام هنرها، حفظ تعادل می باشد. برای طراحی آشپزخانه مینیمال نیز باید همه اجسام به طور یکسانی در کنار هم قرار داده شوند.

 

استفاده از ظروف مینیمال و همرنگ

ظروف مورد استفاده در یک آشپزخانه به سبک مینیمال، باید همگی از یک طیف رنگی و یا یک رنگ انتخاب شوند و در صورتی که دوست دارید آن‌ها را به نمایش بگذارید، بهتر است این ظروف را بر روی یک طبقه دیواری یا یک شلف در کنار یکدیگر قرار دهید.

 

نوع مبلمان در دکوراسیون آشپزخانه مینیمال

آیا تمام مبلمانی که در آشپزخانه ویلایتان دارید، راحت، کاربردی و دوست داشتنی می باشند؟ در صورتی که پاسخ تان منفی است، می توانید یکی از آن ها را حذف کنید و متوجه شوید که خلوت شدن فضا چه تأثیر خوبی در دکوراسیون آشپزخانه تان دارد. به طورمعمول صندلی‌هایی که برای روز مبادا نگه داشته شده اند، هیچ گونه خاصیتی جز ایجاد ریخت و پاش و بی نظمی در فضای ویلا ندارند. سعی کنید این موارد را حذف کنید و به سادگی آشپزخانه ای شیک و منحصر به فرد به سبک مینیمال داشته باشید.

صندلی‌ها و میزهای غذاخوری شفاف، تمرکز را به سمت کف و دیوارهای مینیمال می کشانند. با انجام این کار می توان، نظریه ی «حذف غیرضروری ها برای برجسته شدن ضروری‌ها» را به شکلی متفاوت به تصویر کشید.

 

نورپردازی در دکور مینیمال آشپزخانه ویلا

نورپردازی مناسب، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در طراحی آشپزخانه مینیمال می باشد. در صورتی که در آشپزخانه ویلا نور و پنجره کافی باشد، می توان از پرده‌های نازک و سفید استفاده کرد تا نور را از خود عبور دهند و به فضای آشپزخانه وارد کنند. باید به این نکته توجه کرد که در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مینیمال باید از لامپ‌های سفید استفاده کرد.

 

استفاده کردن از سنگ‌های صیقلی و ساده

استفاده کردن از سنگ‌های صیقلی و ساده

یکی از سنگ‌های جذاب در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مینیمال، سنگ‌های مرمر در صنعت ساختمان می باشند. سنگ‌ها با تنوع زیادی که دارند، جلوه‌ای زیبا و یونیک را به هر آشپزخانه‌ای می دهند و می توان از آن‌ها برای روی کابینت‌ها یا سینک استفاده کرد.

 

بهره بردن از گیاهان و گل‌ها در دکور آشپزخانه مینیمال

استفاده کردن از گیاهان طبیعی و گلدان‌های زیبا در آشپزخانه مینیمال، باعث می شود جذابیت آن بیشتر ‌شود و جلوه جذاب و شادابی داشته باشد.

 

متریال چوب در سبک آشپزخانه مینیمال

یکی از متریال‌های مورد استفاده در دکوراسیون آشپزخانه ویلا چوب است. به کار بردن لوازم چوبی، یک ترکیب شیک و جذاب را در آشپزخانه مینیمال ایجاد می کند و سادگی آن را به نمایش می گذارد. استفاده کردن از چوب در کابینت‌ها یا میز غذاخوری، علاوه بر داشتن زیبایی، نشان دهنده سادگی در طراحی آشپزخانه می باشد. گاهی اوقات نیز از سقف شیروانی یا سقف چوبی برای طراحی آشپزخانه مینیمال استفاده می شود که زیبایی فوق‌العاده ای دارد.

 

اجازه بدهید طبیعت فضای آشپزخانه مینیمال شما را دکور کند

در زمان تعیین دکوراسیون مینیمال آشپزخانه ویلا، از بهترین دکوراتیو یعنی مادر طبیعت بهره ببرید. منظره چه دریا باشد، چه منظر شهری یا باغ، می تواند عنصری باشد که شما قصد دارید روی آن تأکید کنید. با خلوت کردن اتاق‌های رو به منظره، توجه را به آن جلب کنید. در صورتی که امنیت و حریم خصوصی برایتان مهم نیست، برای پنجره‌ها از پوشش استفاده نکنید و مبلمان را به سمت منظره‌ی زیبای بیرونی بچینید.

 

در دکوراسیون آشپزخانه مینیمال از قالیچه و فرش استفاده نکنید

اجازه بدهید کفپوش آشپزخانه، شما را حیرت انگیز کند. استفاده نکردن از قالیچه و فرش و کف لخت در دکوراسیون آشپزخانه مینیمال، فضا را دلبازتر نشان می دهد.

در صورتی که کف آشپزخانه نمی تواند لخت بماند یا در صورتی که می خواهید از خاصیت آکوستیکی و گرمای موکت استفاده کنید، از موکت‌های ساده و لوکس استفاده کنید و به هیچ وجه از قالیچه و فرش بر روی آنها استفاده نکنید.

 

استفاده از کابینت مینیمال آشپزخانه

استفاده از کابینت مینیمال آشپزخانه

استفاده کردن از کابینت‌های جادار که نمایی به بیرون ندارند، در سبک مینیمالیست‌ دارای طرفدار زیادی هستند. این نوع کابینت‌ها علاوه بر این که فضای زیادی برای وسایل آشپزخانه دارند، از فضای بیرون دیده نمی شوند و باعث بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه می شوند. معمولا در این نوع کابینت‌ها، محتوای درون آن‌ها از بیرون دیده نمی شود و به گونه ای جادار هستند که بتوان همه وسایل را با نظم در داخل آن‌ها قرار داد. رنگ و نوع کابینت‌ها نیز باید علاوه بر زیبایی، ساده و بدون نقش‌ونگار یا کنده‌کاری باشند.

در واقع زمانی که از کابینت مینیمال آشپزخانه صحبت می کنیم، یعنی می خواهیم آشپزخانه‌ای با طراحی ساده و روشن داشته باشیم. آشپزخانه‌ای که علاوه بر اینکه بزرگ‌تر از حد معمول باشد، فضای شلوغی به نظر نیاید. بهره بردن از رنگ‌های خنثی و روشن (به ویژه سفید)، استفاده از کابینت آشپزخانه با دستگیره‌های مخفی و طراحی فلت، همچنین هماهنگی کابینت با رنگ دیوار، از جمله عواملی است که باعث می شود آشپزخانه ویلا در اکثر اوقات مرتب، ساده و دلباز به نظر بیاید. به عبارتی دیگر کابینت سبک مینیمال در حقیقت همان کابینت سبک نئوکلاسیک است، با طراحی ساده‌تر و نزدیک‌تر به سبک مدرن.

زمانی که از کابینت به سبک مینیمال استفاده می کنید، یعنی دستگیره‌های تجملاتی، الگوهای پیچیده همراه با رنگ‌های گوناگون و کنده‌کاری در کابینت‌های ویلای شما جایی ندارد و همین مورد مهمترین خصوصیت کابینت مینیمال می باشد. ولی این نوع کابینت‌ها برای هر گونه ویلا و یا هر فضایی مناسب نیستند.

از آنجایی که وجود تناسب در ویلا یکی از اصول مهم زیبایی شناسی است، باید توجه کنید که ویلا‌هایی که فضای آزاد زیادی در اختیار ندارند، برای اجرای کابینت به سبک مینیمال گزینه‌ی مناسب‌تری هستند. البته کابینت مینیمال آشپزخانه برای هر محیطی از لحاظ متراژ مناسب است، به شرط آن که از عناصر و المان‌های مکمل همانند گلدان‌های طبیعی و همچنین ایجاد هارمونی رنگی در فضا به طور مناسبی استفاده شود.

 

کانتر در دکوراسیون آشپزخانه به سبک مینیمال

سبک مینیمال، سبکی است که تاکید خیلی زیادی بر روی دسترسی به فضاهای خالی دارد. همان گونه که گفتیم جلوگیری کردن از ایجاد بی‌نظمی یک نکته مهم در این نوع سبک است. به همین دلیل در صورتی که می خواهید یک آشپزخانه به سبک مینیمال طراحی کنید؛ باید فضای کابینت‌های خود را افزایش بدهید. جهت این کار بهتر است یک کابینت جزیره‌ای در نظر داشته باشید که از آن به عنوان کانتر در آشپزخانه استفاده کنید.

 

پوششی ساده برای دیوارهای آشپزخانه ویلا مینیمال

در صورتی که به دیوارهای آشپزخانه ویلا به سبک نئوکلاسیک و یا کلاسیک توجه داشته باشید، با جزئیات و شلوغی زیادی روبرو می شوید. در حقیقت این ویژگی ویلاهای کلاسیک می باشد که شامل شلوغی و پیچیدگی زیادی است. ولی در سبک مینیمال آشپزخانه ویلا خبری از این موارد نیست و تمام دیوارهای آن کاملا ساده و یکدست اجرا می شوند.

 

چیدمان آشپزخانه‌ کوچک به سبک مینیمال

نوع چیدمان آشپزخانه‌ کوچک به سبک مینیمال

از آنجایی که در آشپزخانه به سبک مینیمالیسم، از لوازم اضافی استفاده نمی شود و فقط وسایل کاربردی و مهم مورد توجه قرار می گیرد، این نوع سبک نیز می تواند راه حل خوبی برای آشپزخانه‌های کم جا و کوچک باشد. در سبک مینیمال آشپزخانه، تاکید زیادی بر استفاده از حداقل‌ها است.

سعی کنید هر چیز اضافی را از آشپزخانه کوچک مینیمال حذف کنید تا فضای بزرگتری برای فعالیت در آن را داشته باشید. علاوه بر این، با توجه به این که یکی از رنگ‌های محبوب در سبک مینیمالیستی، رنگ‌های روشن می باشند، با استفاده از این نوع سبک می توانید آشپزخانه ویلای خود را بزرگ‌تر نشان دهید.

 

در نهایت نکاتی که در سبک مینیمال آشپزخانه ویلا باید رعایت شوند را به طور خلاصه شرح می دهیم:

  1. سعی کنید فقط وسایل ضروری و پرکاربرد را در معرض دید قرار دهید و وسایلی را که استفاده کمی از آنها می کنید را در داخل کمد و کابینت بگذارید. با این روش می توانید استفاده زیادی از کمد دیواری‌ها و کابینت‌ها کنید.
  2. کیفیت وسایل در سبک مینیمال آشپزخانه دارای اهمیت زیادی است و همان گونه که قبلا گفته شد برای طراحی دکوراسیون مینیمال از میز و صندلی کمی استفاده می شود. احتمال دارد تعداد کم مبلمان جلوه ناخوشایندی به فضا بدهد. به همین دلیل بهتر است که از اثاثیه و مبلمان با کیفیت استفاده شود.
  3. برای اینکه فضای دکوراسیون آشپزخانه مینیمالیستی ویلای خود را روشن و دلباز نشان بدهید، توصیه می کنیم از رنگ‌های خنثی و روشن استفاده کنید. قانون کار به این صورت است که اگر قرار است آشپزخانه ای به سبک مینیمال با دیوارهایی به رنگ روشن و خنثی داشته باشید، باید حتما از مبل خاکستری و کفپوش چوبی با طراحی ساده استفاده کنید.
  4. توجه کنید که هر چیزی که دارای خطوط پیچیده ای همراه با انحناها و زوایای زیادی باشد، برای سبک مینیمال مناسب نیست. به همین علت سعی کنید از فرش‌های ایرانی استفاده نکنید و به جای آن فرشی بدون طرح یا با اشکال هندسی ساده را استفاده کنید.

همچنین رعایت این چند نکته را نیز در تصمیمات خود برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه ویلا لحاظ کنید:

استفاده کردن از پرده‌های حریر نازک و یا پرده‌های کرکره ای

بهره بردن از چراغ‌های سقفی توکار جهت ایجاد نور

استفاده از کفپوش‌های سرامیکی یا چوبی

استفاده از الگوها و طرح‌های ساده

 

 

سخن پایانی

در دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مینیمال، شلوغی و بهم ریختگی آشپزخانه جای خودش را به آرامش و سادگی رنگ‌های ترکیبی و شاد می دهد و با استفاده کردن از کمترین اکسسوری‌ها و لوازم در فضای آشپزخانه، یک سبک شیک و مدرن را در بین طراحی‌های متعدد آشپزخانه به وجود می آورد.

در این مقاله با ایده‌های کاربردی مختلفی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه های مینیمال آشنا شدید که امیدواریم توانسته باشید با ایده گرفتن از آنها، طراحی داخلی متفاوت و شیکی را در فضای آشپزخانه امروزی و مدرن ویلای خود ایجاد کنید و از آن لذت ببرید. خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.