همه چیز در خصوص دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی - سازه برتر



دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی (Scandinavian) یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که در عین سادگی و راحتی که دارد، از زیبایی بی نظیری برخوردار است. اگر شما هم به طراحی داخلی علاقمند هستید، ممکن است طراحی دکوراسیون داخلی سبک اسکاندیناوی به گوش‌تان خورده باشد.

اکثر افراد سبک اسکاندیناوی را با کفپوش‌های چوبی، دیوارهای سفید و مبلمان مدرن به خاطر می آورند و طراحی ویلا با این نوع سبک را آسان می دانند. ولی اینطور نیست و سبک اسکاندیناوی با تمام سادگی که دارد همانند سبک‌های دیگر دکوراسیون داخلی ویلا، دارای خصوصیات منحصر به فردی است. به همین منظور در ادامه‌ی این مطلب از سازه برتر با این سبک بیشتر آشنا می شویم و ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی را برمیشمریم.

 

دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی چیست؟ 

دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی چیست؟

دکوراسیون داخلی سبک اسکاندیناوی، سبکی معاصر و مدرن می باشد که با سبک‌های سنتی تفاوت زیادی دارد و با توجه به اصول راحتی و سادگی که پایه و اساس آن است، به فضا حس صمیمیت و آرامش می دهد. از زمانی که این سبک ظهور پیدا کرد، تا به امروز شاهد گرایش اکثر افراد به سمت این نوع دکوراسیون می باشیم، تا جایی که در سال‌های اخیر این نوع سبک یکی از رایج‌ترین سبک‌های دکوراسیون در ساخت ویلا می باشد.

 

تاریخچه پیدایش دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی، در اوایل قرن بیستم در کشورهای شمال اروپا مانند (نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند، قلمرواش گرینلند و ایسلند) آغاز شد. برعکس کشورهای دیگر در اروپا که دکوراسیونی با تزیینات زیاد و شیک را می پسندند، مردم اسکاندیناوی تمایل به داشتن دکوراسیونی کاربردی و خلوت داشتند.

شرایط اقلیمی سردی که شمال اروپا داشت، باعث شده بود که مردم اسکاندیناوی به عملکردی بودن و سادگی، بیشتر از طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت دهند؛ زیرا آنها به دلیل طولانی بودن شب‌ها و روزها مجبور بودند ساعت‌های طولانی را در ویلا بمانند و به همین دلیل راحت بودن در ویلا را به پرزرق و برق بودن آن ترجیح می دادند.

نکته ای که در ارتباط با این نوع دکوراسیون وجود دارد این است که به دلیل وجود سرمای زیاد در این گونه مناطق، بیشتر مردم از رنگ‌های گرم برای گرما بخشیدن به فضای ویلا استفاده می کردند و همین عامل تفاوت بین سبک اسکاندیناوی با سبک مینیمال را نشان می دهد. از مهم‌ترین معماران این نوع سبک می توان به هانس وگنر و آلوار آلتو اشاره کرد.

 

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون داخلی ویلا به سبک اسکاندیناوی، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در این بخش به بیان آن‌ها می پردازیم:

 

کفپوش چوبی در سبک اسکاندیناوی ویلا

یکی از اهداف مهم در طراحی دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی، خلق کردن فضایی روشن و دلباز است. از این رو پوشاندن کف فضای داخلی با کفپوش‌های چوبی که از جنس راش یا اش (زبان گنجشک) می باشند، بهترین انتخاب است. این نوع کفپوش‌ها به راحتی با عناصر دیگر دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی ترکیب می شوند و هارمونی زیبایی را ایجاد می کنند.

 

مبلمان سبک اسکاندیناوی ویلا

بخش زیادی از طراحی دکوراسیون داخلی فضای ویلا را مبلمان آن تشکیل می دهد و انتخاب کردن یک مبلمان مناسب، تمام فضای داخلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا در سبک طراحی اسکاندیناوی، مبلمان مدرن، ساده و راحت استفاده می شوند. رنگ مبلمان نیز به رنگ‌های روشن می باشد تا زمینه برای ایجاد یک فضای شیک و فوق العاده به سبک اسکاندیناوی فراهم شود.

 

نور طبیعی زیاد در دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

نور طبیعی زیاد در دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

به طور معمول در فضاهای یک ویلا به سبک اسکاندیناوی، از پنجره‌های بزرگی استفاده می شود تا نور خورشید به میزان زیادی وارد فضا شود و فضای داخلی ویلا غرق در نور شود. این کار باعث می شود که ورود نور به فضای داخلی و بازتاب آن در کفپوش‌های چوبی و اثاثیه دیگر ویلا، فضا را بزرگتر از آن چیزی که هست نشان دهد. معمولا پرده‌ها نیز در این نوع طراحی دکوراسیون از جنس حریر انتخاب می شوند تا ویلای شما به یک فضای رویایی تبدیل شود.

 

ایجاد فضایی خلوت و منظم در ویلا به سبک اسکاندیناوی

از ویژگی‌های دیگر ویلا به سبک اسکاندیناوی، پرهیز از بهم ریختگی و آشفتگی و همچنین استفاده بهینه از تمام فضاها می باشد. خنثی بودن و روشن بودن رنگ‌ها و المان‌های فضا، به ایجاد نظم و ترتیب و دوربودن از شلوغی محیط کمک زیادی می کند. از آنجایی که طراحی دکوراسیون سبک اسکاندیناوی شباهت زیادی به سبک مینیمال دارد، شعار آن “کمتر، بیشتر است” هیچ گونه عنصر اضافه ای در فضا نخواهید داشت. بد نیست بدانید که علت این سادگی کم کردن و یا حداقل از بین بردن اختلاف طبقاتی بین قشرهای مختلف جامعه می باشد، پس در این نوع سبک باید از تهیه کردن هرگونه لوازم اضافی خودداری کرد.

 

استفاده فراوان از گیاهان در ویلا به سبک اسکاندیناوی

گیاهان سبز و آپارتمانی، یکی از المان‌های ضروری طراحی دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی است. به کمک گیاهان و گل‌ها می توانید حس گرما و طراوت را به فضای ویلای خود ببخشید و نشاط و زیبایی را به ویلای خود بیاورید. بدین ترتیب سرمای رنگ‌های روشن و خنثی فضا تا حدودی گرفته می شود و سرسبزی گل‌ها و گیاهان همراه با رنگ مبلمان و چوب کف، ترکیب زیبا و منحصر به فردی را به وجود می آورد.

 

المان ها و عناصر دکوراتیو مدرن و ساده

استفاده از گلدان‌های سرامیکی ظریف و ساده بر روی میزهای کنارمبلی در نشیمن و پذیرایی، قاب‌های ساده و مدرن و پاسپارتو شده، کوسن‌های دارای چاپ‌های هندسی، منسوجات فرش‌هایی که معمولا از پوست، پارچه و یا کاموای موهر تولید شده اند و … بخشی از عناصر دکوراتیو می باشند که در فضای ویلا با طراحی اسکاندیناوی به کار می روند. به صورت کلی همه چیز در این نوع سبک دارای خطوط تمیز و صاف است.

 

رنگ در سبک اسکاندیناوی ویلا

رنگ در سبک اسکاندیناوی ویلا

رنگ‌های مات و ملایمی همچون خاکستری، آبی کمرنگ، کرمی و سفید در تمام بخش‌های دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی مشاهده می شوند. این نوع طرح رنگی تا حدودی به علامت تجاری طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی تبدیل شده است و یکی از خصوصیات اصلی آن به حساب می آید. شما می توانید از پالت رنگی مشکی، سفید، قهوه ای و خاکستری نیز برای ایجاد ظاهری آرام و ملایم استفاده کنید. معمولا طراحان داخلی از رنگ‌های سبز دریایی و صورتی چرک برای اضافه کردن رنگ و روح تازه به فضاهایی با الهام از سبک اسکاندیناوی استفاده می کنند.

 

لوستر سبک اسکاندیناوی ویلا

لوسترهایی که به سبک اسکاندیناوی طراحی شده اند، به ساده‌ترین شکل ممکن هستند، ولی با این وجود، ظاهر آنها ظریف و بسیار زیباست. سبک اسکاندیناوی به طور ماهرانه ای از عناصر طبیعی و مینیمالیسم ترکیب شده است، همین ویژگی نیز در وسایل روشنایی هم منعکس می شود. در واقع طراحی این گونه لوسترها باید خلوت و محدود باشد، ولی در عین حال مدرن و شیک نیز باشد.

 

استفاده از خطوط راست و مستقیم در سبک اسکاندیناوی ویلا

تمام عناصر و المان‌های اصلی سبک اسکاندیناوی، مانند پنجره‌ها، مبلمان و وسایل دکوری دیگر با خطوط صاف و راست طراحی و اجرا شده اند. استفاده از این گونه خطوط باعث شده است که همه فضا حالت یکدست و هماهنگی به خود بگیرد.

 

بهره بردن از فلز و چوب در طراحی داخلی ویلا به سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی فقط از متریال چوب برای کفپوش استفاده نمی کند، بلکه شما می توانید در قطعات مبلمان‌، مانند میزهای ناهارخوری و جلو مبلی نیز از آن استفاده کنید. همچنین استفاده کردن از قطعاتی با پوشش فلزی در صنعت ساختمان یکی دیگر از ایده‌های محبوب در سبک اسکاندیناوی است. دیوارکوب‌‎هایی از جنس برنج و مس و همچنین آویزها، می توانند درخشش فوق العاده و خاصی به فضای ویلای شما بدهند.

 

به کار بردن پارچه‌های زمستانی در سبک دکوراسیون ویلا اسکاندیناوی

معمولا بخشی از دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی، به پارچه‌های گرمی مانند چرم، پشم و کتان اختصاص پیدا می کند. این نوع پارچه‎ها احساس دنج بودن و راحتی را به فضای شما می دهند و مکمل دکوراسیون ویلایتان خواهند بود.

 

سازگاری دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی با محیط زیست

اسکاندیناوی‌ها سعی می کنند ویلاهای خود را سازگار با محیط زیست بسازند، پنجره‌های عایق بندی شده با فضاهای باز و بالکن‌ها و همچنین استفاده از سقف‌های شیبدار، از خصوصیات بارز این گونه ویلاهاست. استفاده درست و بهینه از نورخورشید و همچنین دارا بودن پنجره‌های بزرگ و مجاری تهویه مناسب و وجود فضاهای بزرگ در محیط داخلی ویلا از خصوصیات دیگر این گونه ویلاهاست.

 

ویژگی‌های فضاهای مختلف ویلا به سبک اسکاندیناوی

ویژگی‌های فضاهای مختلف ویلا به سبک اسکاندیناوی

در این بخش ویژگی‌های بخش‌های مختلف ویلا را که به سبک اسکاندیناوی طراحی شده اند، توضیح می دهیم:

 

آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی

در این بخش از ویلا نیز، رنگ‌های روشنی که لوازم دارند و همچنین استفاده زیاد از چوب روشن، پیروی طراحان این نوع سبک را از اصول و قوانین آن به خوبی نشان می دهد. داشتن نور طبیعی کافی و مناسب برای آشپزخانه و همچنین تهویه مطبوع، از موارد مهمی است که باید در طراحی آشپزخانه ویلا به سبک اسکاندیناوی رعایت شود.

این نوع سبک از طراحی، با حفظ آرامش و نظم ظاهری فضا، دست معماران و طراحان را برای چیدمان لوازم و در دسترس قرار دادن آنها برای راحتی افراد باز می گزارد. بهره بردن از قفسه‌هایی جهت جلوگیری کردن از شلوغی و آشفتگی در محیط، در طراحی آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی مشاهده می شود.

 

اتاق خواب ویلا به سبک اسکاندیناوی

همان گونه که در طی متن به آن اشاره شد یک طراحی ساده با استفاده کردن از کمترین وسایل تزئینی، از اصول مهم این نوع سبک است که در تمام بخش‌های داخلی ویلا باید رعایت شود. در اتاق خواب ویلا به سبک اسکاندیناوی نیز، باید همه وسایل اتاق با نظم و ترتیب خاصی چیده شوند و گرمی کفپوش‌های استفاده شده همراه با روشنایی فضاها و دیوارها با نور طبیعی خورشید، راحتی و زیبایی اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی را بیشتر نشان ‌دهد.

استفاده از یک گل طبیعی زیبا، یک آویز با چند لامپ یا بهره بردن از چند قاب عکس ساده، وسایل تزئینی مناسبی برای استفاده در اتاق خواب ویلا می باشند. همچنین استفاده کردن از پارچه‌های خز دار بر روی کف اتاق یا روی تخت و یا روی صندلی داخل اتاق خواب، از عناصر متنوع و دلخواه طراحان این نوع سبک می باشد.

 

اتاق خواب کودک به سبک اسکاندیناوی

اتاق خواب کودک به سبک اسکاندیناوی

سادگی و زیبایی دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی همراه با رنگ‌های روشن با نور طبیعی، این نوع سبک را به یکی از طراحی‌های مناسب برای اتاق خواب کودک تبدیل کرده است. این نوع طرح باعث ایجاد آرامش در کودک می شود و به همین دلیل مادر را راضی می کند تا به این سبک جهت دکوراسیون اتاق خواب کودک خود اهمیت زیادی دهد.

با توجه به انعطاف پذیری بالایی که سبک اسکاندیناوی در انتخاب رنگ‌ها دارد، می توان همراه با داشتن فضایی زیبا و مدرن از تزیینات و اکسسوری‌های رنگی بیشتری در اتاق خواب کودک استفاده کرد تا سرزندگی و نشاط بیشتری به فضای اتاق خواب داده شود. بهره بردن از رنگ‌های آبی و سبز همراه با نور بیشتر در فضای اتاق کودک، مورد پسند و توجه بیشتر افراد می باشد.

 

حمام و سرویس بهداشتی در دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

به کار بردن وسایل چوبی و رنگ سفید همراه با چیدمان منظم و ساده، کلی‌ترین ویژگی می باشد که برای طراحی حمام و سرویس بهداشتی به سبک اسکاندیناوی مشاهده می شود.

 

 

سوالات متداول در خصوص طراحی دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی چیست؟

سبک اسکاندیناوی، زیرمجموعه سبک مدرن می باشد که از کشورهای شمالی اروپا موسوم به اسکاندیناوی شروع شده است. این نوع سبک شباهت زیادی به طراحی مینیمال دارد و از الهام گرفته از طبیعت می باشد.

 

متریال مورد استفاده در دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی چیست؟

مواد طبیعی همانند الیاف طبیعی چون کتان، چوب‌های رنگ روشن، پشم و کنف، فلزات و چرم

 

پالت رنگی سبک اسکاندیناوی از چه رنگ‌هایی تشکیل شده است؟

رنگ‌های خنثی و روشن مانند سفید، مشکی، خاکستری و قهوه ای روشن

 

 

سخن پایانی

در انتها باید بدانیم که طراحی داخلی دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی، از دنیای معاصر و مدرن الگو گرفته است و علت محبوبیت و شهرت این نوع سبک نیز، کاربردی بودن و سادگی دکوراسیون آن می باشد.

از این رو در صورتی که علاقمند به سبک اسکاندیناوی هستید، باید فضایی ظریف و خلوت را ایجاد کنید و با استفاده کردن از ایده‌های گفته شده در این مطلب و خلاقیت خود، دکوراسیونی ساده و در عین حال زیبا را برای ویلای خود طراحی کنید. در واقع شما باید سعی کنید که فضایی فوق العاده را ایجاد کنید که زیبایی، سادگی و کارایی سبک اسکاندیناوی را در خود جای دهد.

امیدواریم که نکاتی را که در این مقاله به آن اشاره کردیم، برای شما مفید بوده باشد. اگر هنوز هم سوال یا ابهامی در خصوص این مطلب دارید، می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.