دکوراسیون ویلا به سبک باروک و هر آنچه که باید بدانید - سازه برتر



دکوراسیون ویلا به سبک باروک و هر آنچه که باید بدانید

دکوراسیون ویلا به سبک باروک یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که نشان دهنده طراحی‌های دراماتیک می باشد و سبکی زیبا و خاص به حساب می آید. سبک باروک نوعی سبک کلاسیک است و از جمله سبک‌های هنر معماری می باشد که در قرن 17 و 18 ظهور پیدا کرد.

منتقدان این سبک بر این باور بودند که سبک باروک در معماری، برگرفته از دکوراسیون سبک کلاسیک است، ولی منحط و بی‌ نظم است و تزئینات نمایشی عجیب و غیرعادی در آن به کار رفته است، زیرا به عقیده آنها هرگز نباید بنایی درست می شد که از قوانین و اصول ساختمان‌های یونانی و رومی سرپیچی کند، اما بعد از استفاده از این نوع سبک، باروک را بعنوان سبکی مجلل و شکوهمند می شناختند.

در ادامه این نوشته ویژگی‌هایی که دکوراسیون ویلا به سبک باروک دارد را مورد بررسی قرار می دهیم، از شما نیز دعوت می کنیم در ادامه این مقاله از سازه برتر همراه ما باشید.

 

تاریخچه دکوراسیون ویلا به سبک باروک 

تاریخچه دکوراسیون ویلا به سبک باروک

سبک باروک در معماری، از اواخر سده 16 میلادی در کشور ایتالیا شروع شد. ریشه کلمه باروک از بارکو ایتالیایی به معنای مروارید صیقل نیافته نشات گرفته است. در این دوران به علت افزایش تجارت در اروپا، مصالح و متریال‌هایی جدید به بازار وارد شدند و به عنوان کالاهای لوکس و خارجی با تقاضای زیادی توسط مردم مواجه شدند و در طراحی دکوراسیون داخلی شیک‌ترین و لوکس‌ترین ویلاها و یا منازل استفاده شدند.

علاوه بر این زمانی که در روم اصلاحات جدیدی در زمینه دیدگاه مذهبی شکل گرفت، کلیسای کاتولیک تصمیم گرفت وجهه عام خود را توسعه دهد و به همین منظور دستور داد که کلیساهای جدیدی برای شهروندان ساخته شود. نوع طراحی به سبک باروک غنی‌تر از دوره رنسانس بود و احساسی از زیبایی و هیجان را در افراد بر می انگیخت و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفت.

 

طراحی دکوراسیون ویلا به سبک باروک

امروزه سبک باروک که در طراحی داخلی ویلاها استفاده می شود، برگرفته از طراحی‌های اصیل است که تا حدود زیادی با سبک‌های معاصر و مدرن ترکیب شده است و فضایی صمیمی و گرم را در دکوراسیون ویلا به وجود آورده است. برای این که بتوان سبک باروک را در فضای داخلی ویلا اجرا کرد، باید از یک پالت رنگی پرمایه بهره مند شد.

طراحی دکوراسیون به سبک باروک، به شدت انسان‌گرا است و در نقاشی های هنرمندان این نوع سبک، تصاویر انسانی به طور محسوسی دیده می شوند.

ویژگی دیگری که باید در طراحی سبک باروک به آن توجه کرد، حفظ وحدت آفرینی و تعادل میان المان‌ها و عناصر گوناگون می باشد، به شکلی که تعادل از طریق هماهنگی و انسجام میان اجزا بدست می آید، برعکس سبک کلاسیک که در آن هر جزئی خود به تنهایی دارای تعادل است.

برتری احساس به جای عقل، توجه به جزئیات، شکوهمندی، تزئینات افراطی و تجمل گرایی، اهمیت دادن به مولفه‌های زمینی و دینی از ویژگی‌های بارز طراحی به سبک باروک می باشد.

 

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک باروک 

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک باروک

طراحی دکوراسیون و ساخت ویلا به سبک باروک، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

 

انتخاب یک رنگ مناسب برای سبک باروک ویلا

رنگ‌هایی مثل سبز زمردی، آبی لاجوردی و رنگ قرمز، زیبایی خاص و بی نظیری به دکوراسیون ویلا به سبک باروک می بخشند. رنگ طلایی از رنگ‌های اصلی این نوع سبک است و رنگ‌هایی خنثی مانند سفید، سیاه و خاکستری را نیز می توان به عنوان رنگ‌های برجسته در طراحی دکوراسیون ویلا به سبک باروک امروزی استفاده کرد.

 

طراحی دیوار به سبک باروک

سبک هنری طراحی باروک باید همه اجزای فضای داخلی ویلا را در برگیرد، از این رو نباید طراحی دیوارها را نادیده گرفت. کاغذ دیواری و دیوارکوب های چوبی، ایده‌های خوبی برای ایجاد حس ثروت و زیبایی در فضای داخلی به سبک باروک می باشند.

استفاده از خطوط صیقلی اشیاء هندسی با تکرار طرح‌ها و نقش‌های کاغذ دیواری بر روی دیوارها، خود یک شاهکار هنری به حساب می آید. رنگ های ژرف و گرم در دکوراسیون ویلا به سبک باروک بسیار مطرح هستند. چرا که فقط این رنگ‌ها شکوه و زیبایی هنر باروک را نشان می دهند.

 

طراحی سقف در سبک باروک

در طراحی دکوراسیون ویلا به سبک باروک، سقف ادامه دیوار به حساب می آید و به همان شکل طراحی می شود. در طراحی سقف نیز همانند دیوارها از رنگ، گچ کاری‌های زیبا و کاغذ دیواری استفاده زیادی می شود. طراحی سقف به سبک باروک باعث می شود تا فضای داخلی ویلا به سبک تجملی و سلطنتی نزدیک‌تر شود.

بهره بردن از نقاشی و رنگ آمیزی برای سقف، ایده ای بسیار زیبا و جذاب به حساب می آید. با استفاده کردن از آن‌ها می توانید خصوصیات بارز این دوره را به آسانی منتقل کنید. در سبک مدرن، این نوع نقاشی‌ها به صورت چاپ بر روی سقف‌ها اجرا می شوند.

 

استفاده از یک کفپوش مناسب در دکوراسیون ویلا به سبک باروک

استفاده از یک کفپوش مناسب در دکوراسیون ویلا به سبک باروک

به صورت کلی رنگ استفاده شده در زمین فضای داخلی ویلا، باید با بخش های دیگر هم‌خوانی داشته باشد. در سبک باروک از متریال چوب و سرامیک در صنعت ساختمان به عنوان کفپوش ویلا بیشتر استفاده می شود.

پارکت‌های چوبی هم از نمونه‌های زیبا و پرطرفدار این نوع سبک هستند. بهتر است در بخش‌هایی از ویلا یا منزل که به سبک باروک طراحی شده اند، از یک فرش دستباف زیبا و نفیس به منظور افزودن بافت و ایجاد کردن مکمل مناسب با کفپوش استفاده کرد.

همچنین می توان در سبک باروک از تابلو فرش‌های زیبا نیز برای طراحی دیوارها استفاده کرد.

 

بهره بردن از اکسسوری‌های دکوراتیو در سبک باروک

جهت تکمیل کردن طراحی دکوراسیون ویلا به سبک باروک، بهره بردن از کمدها و اکسسوری‌ها برای ایجاد محیطی دراماتیک ضروری است. پرده‌ها باید با قیطان، تزئینات و آویز دوخته شده باشند و مبلمان با اکسسوری‌های شیک و زیبا تزیین شده باشند.

گچبری‌ها و نقاشی‌ها و همچنین استفاده از لوستر، سقف را زیباتر نشان می دهند و جلوه اثاثیه نقره ای و طلایی را چندین برابر می کنند.

علاوه بر آن نصب کردن آینه و تابلو با فریم‌های نقره ای و طلایی، نمایی خاص و بی نظیر در دکوراسیون داخلی ویلا به وجود می آورد. به طور کلی تمام این گونه تزئینات باعث می شوند، سبک باروک منحصر به فرد به نظر بیاید و از سبک‌های دیگر دکوراسیون داخلی متمایز باشد.

 

به کار بردن مبلمان و پرده‌های مناسب برای سبک باروک

ظاهر سبک باروک ویلا حیرت آور است و در همان نگاه اول برای هر فردی شگفت آور می باشد و نماد جلال، شکوه و ثروت است. مبلمانی که برای این نوع سبک از دکوراسیون داخلی به کار می روند، معمولا با دسته‌های چوبی منحنی شکل و طلایی رنگ تولید می شوند و کاملاً خاص و لوکس می باشند.

جنس پارچه این نوع مبل‌ها نیز از مخمل و یا چرم و همچنین جنس پرده‌ها از جنس حریر، ابریشم و پارچه طرح دار می باشد. طرح و نقش پرده‌ها نیز بسیار خوش نقش و نگار و گلدار است و جزئیاتی مثل قلاب دوزی‌های زیبا و ریشه‌های پرده، جلال و شکوه این نوع پرده‌ها را چندین برابر می کند. این نوع پرده‌ها معمولا با والان و بلند دوخته می شوند تا با سبک تجمل گرایانه باروک متناسب باشند.

 

شیوه نورپردازی در دکوراسیون ویلا به سبک باروک

پنجره‌های ویلایی که به سبک باروک طراحی شده است باید بزرگ باشند تا نور مناسب و کافی به داخل فضای ویلا نفوذ پیدا کند. نورپردازی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در طراحی به سبک باروک به حساب می آید. بنابراین باید علاوه بر استفاده کردن از پنجره‌های بزرگ، از یک نورپردازی کاربردی و عمومی نیز در ویلا استفاده کرد تا باعث گسترش دید بصری شد.

بهره بردن از چراغ‌هایی که به شکل شمع طراحی شده اند و همچنین لوسترهایی زیبا و یا استفاده کردن از لوسترهای کریستالی بزرگ می تواند بهترین انتخاب برای سبک باروک باشد. علاوه بر این موارد، استفاده از چراغ‌های دیواری و لامپ‌ها را نیز فراموش نکنید.

پرده‌های ضخیمی که برای پوشاندن پنجره‌ها در این نوع سبک طراحی داخلی ویلا استفاده می شوند، باعث تاریکی فضای داخلی ویلا می شود. به همین دلیل باید از لامپ‌های زیادی جهت روشنایی استفاده کرد. لوسترهای استفاده شده در این نوع طراحی، لوسترهایی همراه با تزیینات زیاد و بزرگ می باشند. لوسترهای کریستالی با لامپ‌های بزرگ و کوچک نیز روشنایی لازم را برای ویلا ایجاد می کنند و باعث ایجاد فضایی تجملاتی و خیره کننده در ویلا می شوند.

 

آینه در سبک باروک ویلا

آینه یکی از عناصر تزیینی تاثیر گذار و پرکاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک باروک می باشد. آینه‌های قدی و مجلل که قاب آن‌ها تزیین شده با نقش‌های منحنی است، در بخش‌های مختلف ویلا استفاده می شوند. علاوه بر آینه قدی، استفاده کردن از یک آینه کنسول نیز که به همین روش طراحی شده است در نزدیکی ورودی ویلا، زیبایی بی نظیری به ویلا می بخشد.

 

طراحی اتاق خواب ها

طراحی بخش‌های مختلف فضای داخلی ویلا با استفاده از سبک باروک

در این بخش شیوه طراحی فضاهای مختلف ویلا را با استفاده از سبک باروک شرح می دهیم:

 

طراحی اتاق خواب ها

مبلمان استفاده شده در دکوراسیون ویلا به سبک باروک، بیشتر حجیم و بزرگ هستند. به همین دلیل طراحی اتاق‌خواب‌های بزرگ برای این نوع سبک مناسب می باشند. ولی در صورتی که در اتاق‌های کوچک از سبک باروک جهت چیدمان استفاده شود، باعث کوچک دیده شدن فضا می شود. در چیدمان داخلی اتاق خواب به سبک باروک، ترکیبی از رنگ‌های بژ، طلایی، قهوه ای و قرمز، رنگ‌های غالب می باشند.

پنجره‌های اتاق خواب نیز با پرده‌هایی گران قیمت و نفیس پوشانده می شوند. سقف اتاق هم معمولا با گچ‌بری‌های زیبایی تزیین شده است و همچنین بر روی مبلمان‌ حکاکی‌های زیبا و باارزشی دیده می شود. جهت چیدمان و تزیین اتاق‌خواب به سبک باروک، می توان از عناصر و المان‌های ارزشمندی مانند سنگ طبیعی، کریستال، چوب‌های گرانبها، گرانیت و مرمر استفاده کرد.

 

طراحی آشپزخانه

آشپزخانه‌هایی که به سبک باروک طراحی شده اند، منحنی‌های زیادی دارند. در این نوع آشپزخانه‌ها از لوسترهای کریستالی و درخشان استفاده می شود و صندلی باروک، پر از پایه‌های طلاکاری شده و حکاکی‌های زیبا است.

 

طراحی حمام

حمام نیز همانند بخش‌های دیگر ویلا در سبک باروک، بسیار زیبا و مجلل طراحی می شود. برای طراحی حمام ویلا به سبک باروک، از رنگ‌ طلایی استفاده زیادی می شود. موزاییک‌های سقف، سینک مرمر، نقاشی‌های دیواری، یک آینه بزرگ با یک قاب حکاکی شده و نفیس، نشان دهنده یک حمام به سبک باروک می باشد.

 

طراحی اتاق نشیمن به رنگ طلایی

طراحی اتاق نشیمن به رنگ طلایی

در اتاق نشیمن ویلا به سبک باروک، برای مجسمه‌ها، سفالینه‌ها، مبلمان و قاب‌ها از رنگ طلایی استفاده می شود. در واقع رنگ طلایی یکی از ویژگی‌های بارز این نوع سبک است که همراه با رنگ‌های زمینی مانند قهوه‌ای، جلوه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز را خلق می کند. در دکوراسیون اتاق نشیمن ویلا به سبک باروک، پارچه‌های گرانبها و طرح‌دار کاربرد زیادی دارند.

 

 

خصوصیات بارز دکوراسیون سبک باروک

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، به طور خلاصه خصوصیات بارز سبک باروک شامل موارد زیر می باشند:

استفاده کردن از مبلمانی با طرح‌های پیچیده روی پایه، رنگ‌هایی جذاب و غنی و همچنین بهره بردن از طرح‌های طلاکوب.

متریال مورد استفاده در کف شامل سرامیک و چوب با کیفیتی بالا.

اتاق نشیمن و اتاق خواب‌هایی با اندازه بزرگ همراه با قالیچه‌های نفیس و دستبافت.

استفاده کردن از رنگ طلایی در مجسمه‌ها، قاب‌ها و سفالینه‌ها.

لوسترهای کریستال، آینه‌های بزرگ و دستگیره‌های چوبی.

 

ترکیب سبک باروک و مینیمال در دکوراسیون ویلا به سبک باروک 

ترکیب سبک باروک و مینیمال در دکوراسیون ویلا به سبک باروک

در صورتی که علاقمند به ورژن مدرنی از سبک باروک هستید، می توانید سبک مدرن و باروک را با یکدیگر ترکیب کنید. همان گونه که می دانید در سبک مینیمال اصل بر این است که کمتر، بیشتر است و از استفاده از وسایل غیرضروری پرهیز می شود.

در ترکیب سبک مدرن و باروک نیز برای اتاق نشیمن فقط از وسایل ضروری استفاده می شود. ولی از طرف دیگر برای رعایت کردن سبک باروک نیز سعی می شود که به جزئیات توجه زیادی شود. شما می توانید این تزیینات و جزئیات خارق‌العاده را در طراحی صندلی باروک‌، آینه و کنسول، میز جلو مبلی و ... ببینید.

 

 

سخن پایانی

ما در این مطلب به بررسی ویژگی‌های سبک باروک و نکات مهمی که باید در طراحی ویلا به این سبک رعایت کنید پرداختیم. در واقع اگر دوست دارید که فضای داخلی ویلای شما پر زرق و برق باشد و مجلل و با شکوه به نظر برسد، می توانید از سبک باروک برای طراحی دکوراسیون ویلای خود استفاده کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و به ایده‌های نابی در این زمینه دست یافته باشید. در صورت تمایل می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد این سبک با کارشناسان ما در میان بگذارید.