معرفی ویژگی‌های مهم دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو - سازه برتر



معرفی ویژگی‌های مهم دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو

دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو (دکوArt Deco) به طور قابل ملاحظه ای دارای انعطاف است و به عنوان یک سبک الهام بخش در ادبیات، طراحی، معماری، مد و عرصه‌های مختلف به حساب می آید. سبک‌های گوناگونی وجود دارد که هر فردی بر اساس علاقه و سلیقه خود می تواند آن را انتخاب کند و چیدمان ویلای خود را انجام دهد. برای اجرا کردن بعضی از سبک‌ها، مانند دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو، باید ویلای شما از ریشه تغییر کند و قوانین سبک آرت دکو را در فراهم کردن لوازم رعایت کنید.

در زمان انتخاب انواع سبک های دکوراسیون ویلا باید حتما به بودجه مالی که در اختیار دارید توجه کنید و سعی کنید سبکی را برگزینید که با بودجه فعلی شما متناسب باشد. بر عکس بعضی از سبک‌ها، سبک آرت دکو یک سبک گران‌قیمت برای چیدمان محسوب می شود.

بنابراین اگر بودجه کمی دارید بهتر است از سبک آرت دکو استفاده نکنید. در سال‌های گذشته حتی برخی از کشورهای غربی به علت هزینه‌های زیادی که اجرای دکوراسیون به سبک آرت دکو دارد، به صورت خیلی محدود از این نوع سبک دکوراسیون استفاده می کردند. ولی گاهی اوقات برای رسیدن به زیبایی بیشتر باید هزینه‌های بالایی را پرداخت کرد تا لذت بیشتری برد. سبک طراحی دکوراسیون آرت دکو نیز دکوراسیون پرخرج و گران‌قیمتی است.

در این مقاله از سازه برتر در مورد طراحی و اجرای دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو صحبت خواهیم کرد، از شما نیز تقاضا داریم ما را همراهی کنید.

 

تاریخچه دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو 

تاریخچه دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو

عبارت آرت دکو در حقیقت یک اصطلاح کوتاه شده از کلمه ” آرتس دکوراتیفس” می باشد که برگرفته از نمایشگاه بین المللی هنرهای صنعتی و تزئینی مدرن بوده است که در شهر پاریس در سال 1952 برگزار شده بود.

سبک دکوراسیون آرت‌ دکو (Art Deco) تحولی بزرگ در دنیای هنرهای تجسمی و طراحی بود که اولین بار بعد از جنگ جهانی اول در کشور فرانسه ظهور پیدا کرد و سعی داشت که فرهنگ مصری، فرانسوی و مدیترانه‌ای را با بهره بردن از رنگ‌های زنده و الگوهای هندسی با هم تلفیق کند. بعد از مدتی این نوع سبک، به عنوان سبکی کاربردی، مسحور کننده و مدرن شناخته شد. به شکلی که جای خود را به عنوان سبکی پرطرفدار و عامه‌پسند در طراحی دکوراسیون داخلی باز کرد.

جنبش هنری سبک آرت دکو در معماری در دهه‌های 1920 و 1930 به اوج خود رسید و تاثیر زیادی در طراحی معماری، جواهرات، مد، طراحی‌های صنعتی غرب و تزئیات داخلی ساختمان داشت.

 

 

ویژگی‌های طراحی دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو

برای اجرای سبک آرت دکو در معماری ویلا، باید به یک سری نکات توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید به خوبی با طراحی و اجرای دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو آشنایی پیدا کنید. در این بخش ما به خصوصیات و ویژگی‌های بارز این نوع سبک می پردازیم.

 

اشکال هندسی شاخصه اصلی سبک آرت دکو

استفاده کردن از الگوهای هندسی، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک آرت دکو در ساخت ویلا می باشد. انحناهای برجسته، نقشه‌ها و الگوهای زاویه دار طرح‌های پله ای و ... در این نوع سبک دیده می شوند و مورد توجه ساکنان ویلا قرار می گیرند. از این رو سعی کنید از اشکال و الگوهای هندسی متنوع برای طرح دیوارها، پارچه‌ها و کف ویلا استفاده کنید.

نکته ای که در طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو وجود دارد این است که سعی کنید یک شکل هندسی خاص با اندازه‌های بزرگ در فضا به کار ببرید، سپس اشکال هندسی دیگر را در ابعاد کوچک‌تر، به عنوان مکمل در کنار آن استفاده کنید.

 

بهره بردن از پیکر تراشی‌ها و آثار هنری زیبا در دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو

استعدادهای نمایشی و هنری، به طور ویژه در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی رواج زیادی پیدا کرد و طراحی دکوراسیون داخلی ویلا را هم تحت تاثیر خود قرار داد. در این دوران استفاده از پیکرتراشی‌ها، نقاشی‌های رنگ روغن بزرگ، صفحات نورانی و وسایل پر زرق و برق در اتاق خواب زیاد شد. این نوع المان‌ها همچنان در سبک طراحی آرت دکو استفاده می شوند.

 

بهره بردن از هنرهای جهانی در سبک طراحی آرت دکو

آرت دکو، سبکی فاخر است که از تمام هنرهای تجسمی استفاده می کند و آنها را به سبک زندگی انسان وارد می کند. اسباب و اثاثیه منزل که خطوط تزیین شده و نامتقارنی دارند، همراه با پارچه‌هایی با طرح و دوخت زیگزاگ، پارچه‌های ابریشمی و نوارهای رنگی نیز می توانند نشان دهنده سبک آرت دکو باشند.

 

بهره بردن از فرهنگ مصری و تاثیرگذاری آن در مجلل سازی فضای داخلی دکوراسیون ویلا

صنعت توریسم از سال 1930 میلادی رواج زیادی پیدا کرد و به همین دلیل موج سفرها به مناطق آفریقایی، باعث شد تصاویری خاص از جغرافیای آن منطقه و تصاویری مانند عکس حیوانات در دکوراسیون منازل خودنمایی کند. سفر کردن به سرزمین آفریقا به ویژه به کشور مصر تاثیر زیادی در سبک آرت دکو داشته است.

پس از کشف کردن مقبره یکی از پادشاهان مصر، استفاده کردن از تزییناتی همچون هیروگلیف، اهرام سه‌گانه، مجسمه ابوالهول و نمادهایی شبیه به آن، به عنوان عناصری در طراحی وسایل منزل، کاغذ دیواری و پارچه رواج بیشتری پیدا کرد و با گذشت زمان این نمادها به بخشی از سبک آرت دکو تبدیل شدند و امروزه استفاده کردن از این نوع نمادها، دکوراسیون داخلی ویلا شما را به سبک آرت دکو نزدیک می کند.

 

سطوح صیقلی و براق در سبک دکوراسیون آرت دکو

سطوح صیقلی و براق در سبک دکوراسیون آرت دکو

از ویژگی‌های دیگر سبک آرت دکو که باعث ایجاد فضایی درخشان و لوکس می شود، بهره بردن از پوشش‌ها و سطوح براق فلزی در تزیینات و مبلمان منزل است که بیشتر این سطوح و پوشش‌ها از جنس کروم، برنج و دیگر فلزات براق هستند. اغلب برای ایجاد درخشندگی بیشتر در این نوع سبک، از سنگ مرمر، سرامیک و کاشی براق و همچنین پارکت‌های چوبی درخشان در صنعت ساختمان برای کف فضای داخلی ویلا استفاده می شود.

 

رنگ‌های مورد استفاده در سبک آرت دکو دکوراسیون ویلا

یکی از مهم‌ترین اصولی که برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا باید رعایت شود، انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب و زیبا می باشد که با توجه به ویژگی های بارز سبک مورد نظر انتخاب می شوند. بخش حیاتی و مهم سبک آرت دکو، اقتباس از سرگرمی ها و نمایش‌ها و انعکاس آن در فضای ویلا است.

برای نمونه در سال‌های اول فعالیت هالیوود، از رنگ‌های خنثی استفاده زیادی می شد، ولی این نوع رنگ‌ها با پارچه‌های براق ترکیب می شدند تا خنثی بودن رنگ‌ها تحت تاثیر قرار گیرد. معمولا در سبک آرت دکو رنگ‌های نرم و خنثی به کار نمی رود و برعکس رنگ‌هایی که قابل لمس و دیدن هستند استفاده می شوند. به عنوان مثال استفاده کردن از پرده‌ای در پشت تخت خواب با رنگ‌هایی متفاوت، نمونه‌ای از سبک آرت دکو به حساب می آید.

از جمله رنگ‌هایی که در دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو می توان از آنها استفاده کرد، رنگ سفید و سیاه است که پالت رنگی ویژه سبک آرت دکو می باشد و می توان این طور گفت که شاخصه اصلی این نوع سبک است. البته رنگ‌های سبک آرت دکو دارای طیف‌های متنوع و بزرگی می باشند، طیف رنگی همچون زرد و قرمز، بنفش و نارنجی، آبی و سبز که به خوبی می توانند با رنگ‌های مشکی، نقره ای و کروم ترکیب شوند. در واقع سبک آرت دکو به رنگ‌های خنثی پایان می دهد.

 

نورپردازی در دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو

نورپردازی در دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو

نورپردازی برای دکوراسیون داخلی ویلا اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه زیادی شود، چرا که عدم توجه کردن به آن می تواند نتیجه ای کاملا برعکس از سبک انتخابی را داشته باشد. برای منابع نور پردازی و روشنایی در سبک آرت دکو، می توانید از آباژورهایی با طرح‌های مدرن و شکل‌های هندسی و همچنین لوسترهای فلزی استفاده کنید. البته سعی کنید که این منابع روشنایی از جنس نیکل، برنج، برنز، کروم، آلومینیوم، فرفورژه با کلاهک های رنگی و به رنگ سفید یا مات باشند.

 

مبلمان مناسب برای طراحی داخلی ویلا به سبک آرت دکو

انتخاب مبلمان در این نوع سبک، باید با دقت زیادی انجام شود. سعی کنید از مبلمان‌هایی استفاده کنید که دارای طراحی شیک و ظریف و خطوط منحنی می باشند. البته باید بدانید که برای انتخاب اندازه مبلمان دو گزینه پیش روی شما قرار دارد: در صورتی که جلوه ای مینیمالیستی و مدرن را می پسندید، از مبلمانی با اندازه ظریف و کوچک استفاده کنید و اگر علاقمند به جلوه کلاسیک هستید، مبلمانی به اندازه بزرگ را در فضای داخلی ویلا استفاده کنید.

همچنین بهتر است که در این نوع سبک طراحی، مبلمان چوبی از جنس چوب گردو، ساج، بلسان بنفش و افرا باشند و مبلمان فلزی از جنس استنلس استیل و کروم باشند. فراموش نکنید که مبلمانی که دارای طرح های گلداری هستند در این سبک جایگاهی ندارند. در نهایت مبلمان مخصوص سبک آرت دکو، معمولا دارای پارچه‌هایی تک رنگ و خنثی از جنس جیر، چرم و موهر همراه با الگوهای هندسی می باشند.

 

بازسازی‌ مدرن دکوراسیون ویلا با استفاده از افزونه‌های آرت دکو

در سال‌های اخیر در راستای بازسازی ویلا‌های قدیمی حرکت چشمگیری صورت گرفته است. هدف از این نوع بازسازی‌ها یکپارچه‌سازی ساختار ویلا با حفظ اصالت آن می باشد. برای مثال در بازسازی آشپزخانه به سبک آرت دکو، از الگوهای مدرنی مانند کابینت‌های دارای انحنا استفاده می شود. این نوع کابینت‌ها، جلوه هنری به آشپزخانه می بخشند. همچنین بهره بردن از ترکیبات مدرن و ساده در کف آشپزخانه و یکپارچه‌ کردن آنها با استفاده از انواع نور، یکی از امکانات دیگری است که نشان دهنده سبک آرت دکو در نوسازی آشپزخانه ویلا می باشد.

 

مشهورترین ساختمان ها با سبک آرت دکو 

مشهورترین ساختمان ها با سبک آرت دکو

در این بخش برخی از مشهورترین ساختمان‌هایی که به سبک آرت دکو طراحی شده اند را معرفی می کنیم:

 

ساختمان کرایسلر (1927-1930)

این ساختمان در شهر نیویورک می باشد که به وسیله‌ی شخصی به نام ویلیام ون الن طراحی شده است و یکی از ساختمان‌های معروف به سبک آرت دکو می باشد. ارتفاع ساختمان کرایسلر ۳۱۹ متر است و به مدت طولانی به عنوان بلندترین ساختمان در جهان شناخته می شد.

 

برج امپایر استیت

برج امپایر استیت با ارتفاع 381 متر، قبل از افتتاح برج شمالی ساختمان دوقلوی تجارت جهانی در سال 1973 در شهر نیویورک تا مدت 42 سال به عنوان بلندترین ساختمان در جهان معرفی می شد.

 

برج RCI در مرکز راکفلر

این برج نیز یکی دیگر از نمونه‌ ساختمان‌هایی است که به سبک آرت دکو طراحی شده است.

 

تالار موسیقی رادیوسیتی (1932)

تالار موسیقی رادیوسیتی، از زیباترین تالارهای ساخته شده به سبک آرت دکو می باشد که ظرفیتی تا حدود 6000 نفر دارد.

 

ساختمان کمپانی نفت انگلیس و ایران

این ساختمان نیز که در سال 1307 در شهر تهران درست شد، جزو اولین ساختمان‌هایی است که به سبک مدرن آرت دکو در کشور ایران ساخته شد.

 

تفاوت سبک طراحی دکوراسیون آرت نوو و آرت دکو

تفاوت سبک طراحی دکوراسیون آرت نوو و آرت دکو

سبک هنری آرت نوو، دارای ویژگی‌هایی همچون شکل‌های نامتقارن و نامتوازن در نمای درونی و بیرونی، شکل‌های خمیده و طاق‌های منحنی، شیشه‌های رنگی و قوس‌دار، تزیینات خاص و مواج مانند پیچش گیاهان و گل‌ها، بهره بردن از پنجره‌های رنگی، استفاده کردن از درون‌مایه‌های ژاپنی و همچنین استفاده از ظروف نقره و کاغذ دیواری است. از این نوع سبک هنری در دکوراسیون ویلا در جواهرسازی، مجسمه سازی، معماری، نقاشی و زمینه‌های دیگر نیز استفاده می شد و به همین دلیل این نوع سبک را پلی بین معماری مدرن و نئوکلاسیک می دانند.

طرح‌های سبک آرت نوو واکنشی به اشکال هندسی، رویکرد کلاسیک و رسمی سبک‌های معماری این دوره و به ویژه نئوکلاسیک بود. در نهایت این سبک در سال 1920 میلادی با سبک «هنر تزئینی» یا همان آرت دکو جایگزین شد.

 

سبک آرت دکو، دارای ویژگی‌های مشابه با سبک آرت نوو است که در بالا در خصوص آن صحبت کردیم، به طور خلاصه ویژگی‌های منحصر به فردی که این سبک دارد شامل موارد زیر می شود:

اشکال هندسی

استفاده کردن از خطوط زیگزاگ در طراحی

بهره بردن از نقاشی‌های دیواری

نقش برجسته و مجسمه‌های تزیینی

فلزکاری

درون مایه‌های اساطیری

شمایل‌نگاری

ملی گرایی

 

 

سخن پایانی

در نهایت می توان گفت، در صورتی که شما نیز به طراحی داخلی و دکوراسیون‌های پر زرق و برق و پیچیده تمایل دارید، قطعا طراحی دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو را می پسندید و می توانید از فضای شیک، لوکس، مسحورکننده و ظریف این نوع سبک لذت ببرید!

در این مقاله تلاش کردیم که شما را با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی دکوراسیون ویلا به سبک آرت دکو آشنا کنیم، امیدواریم که از مطلب راضی بوده باشید. نظراتتان را با ما در میان بگذارید.