دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟ - سازه برتر



دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که ریشه در دل تاریخ معماری ایران دارد. وقتی از ساخت ویلا ایرانی صحبت می کنیم، منظورمان خانه‌های تاریخی و قدیمی نیست، بلکه در مورد سازه‌هایی جدید و امروزی صحبت می کنیم که به سبک ایرانی و سنتی ساخته شده اند و با طراحی مدرن درآمیخته شده اند.

طراحی ویلا ایرانی از آموزه‌های معماری اصیل ایرانی نشات گرفته است. از لحاظ زیبایی شناسی دکوراسیون داخلی ویلا سنتی ایرانی دارای تنوع زیادی است که تمامی این موارد ریشه در دل هنرهای اصیل ویلا سنتی ایرانی دارد. مفاهیمی مانند عناصر سنتی و سادگی در هندسه، در طراحی ویلا ایرانی بسیار اهمیت دارد.

در این مقاله می خواهیم در مورد ویژگی‌های طراحی دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی توضیحاتی را ارائه دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

طراحی دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی

طراحی دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی

برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا سنتی ایرانی، نمی توان سبک دکوراسیون‌ مدرن را استفاده کرد، زیرا باعث ایجاد تضادی زننده و نه چندان جالب خواهد شد. برای طراحی ویلا ایرانی، بهتر است که دکوراسیون سنتی را به کار ببریم تا در نهایت با ویلایی مواجه شویم که دارای سبک هماهنگ، یکدست و چشم نوازی است.

 

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی

در این بخش از سازه برتر به بررسی ویژگی‌هایی که دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی دارد می پردازیم:

 

استفاده محدود از مبلمان در دکوراسیون سنتی

در صورتی که به صندلی و مبل عادت دارید و ویلایی بدون داشتن مبلمان به مذاقتان خوش نیست، بهتر است که برای ویلا سنتی مدرن، مبلمانی را به کار ببرید که طرح و نقش آنها به سبک و سیاق سنتی نزدیک است. ولی اگر وجود مبلمان آنقدر برایتان اهمیتی ندارد، پیشنهاد می کنیم از پشتی‌ها، فرش‌های سنتی و کوسن‌هایی استفاده کنید که باعث افزایش میزان سنتی بودن فضا می شوند.

 

بهره بردن از دکوری سنتی در سبک ایرانی ویلا

وسایل و لوازم دکوری سنتی مانند تابلوفرش‌ها و ظروف سفالی باعث هماهنگی بیشتر دکوراسیون با ویلای سنتی می شود. همچنین استفاده کردن از عناصر زیبایی از سازهای سنتی مانند سه تار و نی و… در دکوراسیون ویلا، جلوه جالبی را به وجود می آورد.

 

استفاده از یک کرسی سنتی زیبا در طراحی ویلا ایرانی

استفاده از یک کرسی سنتی زیبا در طراحی ویلا ایرانی

کرسی یکی از سنتی‌ترین و خاطره انگیزترین وسایلی می باشد که تقریبا همه ما با آرامش و گرمایی که ایجاد می کند خاطره داریم. بهره بردن از یک کرسی در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا سنتی ایرانی، می تواند فضایی نوستالژی و دلنشین را خلق کند.

 

وسایل قدیمی و چوبی در ویلا سنتی ایرانی

وسایل چوبی که کمی هم قدیمی و سالخورده باشند(البته فقط کمی)، می توانند تم سنتی و نوستالژی خوبی را به فضا بدهند و حس نزدیکی به طبیعت را در یک ویلا سنتی چوبی ایجاد کنند.

 

گیاهان و گل‌های زیبا در دکوراسیون داخلی ویلا سنتی ایرانی

در خانه‌های ایرانی و با صفا و صمیمیت مادر بزرگ‌ها، همیشه گلدان‌های زیبا و متنوعی را در گوشه و کنار خانه می دیدیم. از این رو گیاهان و گل‌ها، یکی از عناصر دیگری است که باعث شاداب‌تر شدن و زیباتر شدن دکوراسیون ویلای ایرانی می شود. برای زیبایی بیشتر فضای داخلی، می توانید گلدان‌هایی را به کار ببرید که در آن از رنگ‌های سنتی، مانند زرشکی، قرمز، قهوه‌ای و… استفاده شده است و یا این که طرح‌های سنتی روی آن وجود دارد.

 

استفاده از هنرهای دستی و ظروف سنتی

یکی دیگر از المان‌های زیبایی که می توان برای طراحی دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی از آن استفاده کرد، صنایع دستی و ظروف قدیمی هستند که بیشتر آنها حسی نوستالژیک را القا می کنند و تمی کهن و سنتی دارند. برای نمونه می توان به میزهای چوبی سنتی، ظروف سنتی، جاجیم، گلیم، صندوقچه‌های زیبای پر از خاطره (همان صندوقچه‌های مادربزرگ‌ها)، آباژور، دیوار کوب‌هایی با تم سنتی، کوسن‌هایی با تم قرمز و… اشاره نمود.

 

نمای سنتی ایرانی متناسب با دکوراسیون داخلی ویلا ایرانی

نمای آجری، یک عضو جدایی ناپذیر ویلاهای سنتی ایرانی می باشد. استفاده کردن از آجر نما، باعث می شود که ساختمان ویلایی جلوه‌ای سنتی داشته باشد. همچنین استفاده از گچ کاری‌های اصیل و زیبای ایرانی، برای نمای ویلا، باعث چند برابر شدن زیبایی کار می شود و هماهنگی خوبی با دکوراسیون داخلی ویلا ایرانی دارد.

 

بهره بردن از نورگیر، شیشه و پنجره‌های رنگی

با نگاهی به ویلا‌های سنتی ایرانی، متوجه می شوید که در بیشتر این ویلا‌ها نورگیرها و شیشه‌های پنجره‌ها، دارای رنگ‌های متنوعی هستند. رنگی بودن شیشه‌های پنجره‌ها، باعث ایجاد محیطی سرشار از شادی و صمیمیت می شود. استفاده کردن از پنجره‌های رنگی و نورگیرها در طراحی و ساخت ویلا ایرانی، می تواند ویلا را به شکل سنتی در آورد. در گذشته در خانه‌های سنتی ایرانی، استفاده از درب‌های بزرگ شیشه ای و یک ارسی بسیار معمول بوده است.

 

طراحی تراس و بالکن در بخش جلویی پذیرایی ویلا ایرانی

طراحی تراس و بالکن در بخش جلویی پذیرایی ویلا ایرانی

ویلاهای سنتی ایرانی دارای تراس‌ها و بالکن‌های بسیار با صفا و زیبایی هستند. استفاده از نرده‌های چوبی و گلکاری در این نوع تراس‌ها می تواند جلوه سنتی زیبایی را در ویلا ایجاد کند.

 

استفاده از مصالح و ابزاری که ویلا را سنتی و ایرانی نشان می دهد

همان گونه که تا به حال دیده اید، ویلاهای سنتی گذشته با مصالحی همچون آجر و سنگ و چوب درست شده اند و متریالی مانند سرامیک و مصالح مدرن در صنعت ساختمان برای طراحی ویلای ایرانی استفاده نمی شود. بهتر است شما نیز ویلای خود را طوری طراحی کنید که در آن از مصالحی مانند آجر و سنگ و چوب استفاده شده باشد.

پنجره چوبی، نرده‌ و درهای چوبی می توانند کمک کننده باشند. همچنین شما می توانید برای دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی، به جای آجر، از هنر رنگ‌ آمیزی استفاده کنید و رنگ‌هایی را به کار ببرید که به رنگ آجر نزدیک می باشند مانند نارنجی، عنابی و قهوه‌ای.

 

وجود ستون و ایوان در ویلای ایرانی

در صورتی که ساختمان‌های سنتی و قدیمی را از نزدیک مشاهده کرده باشید و یا این که در عکس‌ها و فیلم‌های تاریخی دیده باشید، می بینید که داشتن ایوان‌های زیبا و دلباز که دارای چندین ستون هستند، از خصوصیات بیشتر آن‌ها است. جهت طراحی و ساخت ویلاهای سنتی ایرانی نیز، بهتر است که از این ویژگی‌ بهره مند شوید.

 

تعداد طبقات در ویلا ایرانی

معمولا ویلاهای سنتی یک طبقه و یا نهایتا دو طبقه ساخته می شوند و محیط هایی مانند زیر زمین هم در طبقه زیرین ویلا قرار می گیرند. در صورتی که تصمیم گرفته اید طراحی دکوراسیون ویلا فلت را داشته باشید، می توانید از معماری سنتی ایرانی استفاده کنید.

 

طراحی یک شاه‌نشین زیبا در دیزاین سنتی ویلا ایرانی

شاه نشین یکی از فضاهای سنتی در دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی است که به عنوان سه دری یا پنج دری شناخته می شود و به طور معمول در بهترین جای ویلا در شمال اندرونی قرار می گیرد. در معماری سنتی ایرانی، معمولا یک حوض در برابر فضای شاه نشین تعبیه می کنند. حوض علاوه بر خنکی مطبوعی که به فضا می دهد، نمایی جذاب را نیز ایجاد می کند.

نورگیری خوبی از سمت جنوب در شاه نشین ایجاد می شود. این فضای زیبا پنجره‌های بزرگ و درب‌های شیشه ای رو به حیاط مرکزی و ایوان دارد. به همین دلیل آفتاب زمستانی دلچسبی نیز دارد. علاوه براین نقوش جذاب و متنوع شیشه‌های رنگی در مواجه با نور، باعث ایجاد طرح‌های خاص و زیبایی در فضا می شود. سقف شاه نشین نیز به شکل نیمه گنبدی است و ارتفاعی بلندتر از اتاق‌های دیگر دارد، به همین دلیل فضای خنک‌تری در فصل تابستان دارد.

در گذشته پیش آمدگی که پنجره‌ها داشتند، باعث به وجود آمدن فضای طاقچه مانندی در این فضا می شده است. شاه نشین با تزیینات منحصر به فرد، جایگاه به خصوصی برای مهمانان ویژه و بزرگان خاندان به حساب می آمده است.

برای این که شاه نشین در ویلا با مفهوم سنتی آن تناسب بیشتری داشته باشد، بهتر است که از یک استخر و آب نما در راستای این فضا استفاده شود که هردو تاکیدی باشند بر یکدیگر. ولی امروزه تعریف جدیدی از شاه نشین در ویلاهای ایرانی داریم. به گونه ای که این فضا به طور کامل بسته نمی شود و به شکل یک بالکن مسقف و بزرگ تعریف می شود که دارای ستون و یا دیوارهای محدودی در اطرافش هست.

 

بهره بردن از تزییناتی همچون خوش‌نویسی در دکوراسیون ویلا سنتی ایرانی

بهره بردن از تزییناتی همچون خوش‌نویسی در دکوراسیون ویلا سنتی ایرانی

در طراحی معماری ویلا ایرانی، خط و خوش نویسی یکی از تزیینات منحصر به فرد برای خلق زیبایی در فضای داخلی ویلا است. کتیبه‌ها و خط های قرآنی پند آموز و حاوی معنا، مقدس و محترم است. معماران و طراحان با استفاده از خط در دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی، فضا را بسیار زیبا و دلنشین می کنند.

 

نقوش هندسی در دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی

طراحان ویلا ایرانی به دلیل مطابقت اصول نقش‌های هندسی با مبانی نظری اسلام، از این گونه طرح‌ها برای دکوراسیون ویلا استفاده می کنند. در گذشته علم هندسه در هنر استفاده می شد و در غیاب ابزارها و اندازه‌های امروزی از یک دایره به عنوان پایه ای برای بیشتر شدن نقوش، که نمادی از ایجاد کثرت (مخلوقات خداوند) از واحد (خداوند متعال) در عالم می باشد، استفاده می شد که امروزه نیز این گونه طراحی در ویلاهای ایرانی استفاده می شود.

 

نقوش اسلیمی در طراحی ویلا ایرانی

نقوش اسلیمی در طراحی ویلا ایرانی، برگرفته از گل سرخ، تاک (انگور)، گل انار، نیلوفرآبی و … و پیچش آنها در هنر دوران اسلامی است. تمامی نقوش اسلیمی جهتی به بیرون و جهتی به درون دارند، که جزو ذات اسلیمی است که گرایش به بی‌نهایت دارد و نشانه ای از جاودانگی است. این گونه طراحی های اسلیمی در دکوراسیون ویلا ایرانی کاربرد زیادی دارند.

 

کاشی کاری فضای داخلی و خارجی ویلا ایرانی

استفاده از کاشی از زمان ساسانیان و هخامنشیان آغاز شده است و در دوران اسلامی رونق یافته است.

پنج گروه بزرگ کاشیکاری که در ویلاهایی به سبک ایرانی استفاده می شوند عبارت اند از:

کاشی درهم (معقّلی)

کاشی تراشیده (معرّق)

کاشی هفت رنگی

کاشی زیر رنگی

کاشی کاری با کاشی نره

 

گچبری در ویلا به سبک ایرانی

گچبری در ایران باستان به صورت برجسته کاری و کنده کاری، از اجزای مهم تزیینات و طراحی بوده است که امروزه نیز در طراحی دکوراسیون ویلا ایرانی کاربرد زیادی دارد.

 

آینه کاری زیبا برای دکوراسیون داخلی ویلا ایرانی

طراحان و معماران ایرانی با استفاده از خلاقیت و هنر کیمیاگرانه خود به روش‌های مختلف و متناسب با مصالح و مکان‌های مختلف، شاهکارهای زیبای جهانی را خلق کرده اند. آینه کار با استفاده از شکل‌های هندسی و قطعات بزرگ و کوچک و ایجاد طرح‌های تزیینی منظم در سطوح داخلی، فضایی درخشان را به وجود می آورد که نتیجه آن بازتاب نور در قطعات بی شمار آینه و ایجاد فضایی دل انگیز، پرنور و رویایی بوده است.

 

ویلا سنتی مدرن ایرانی 

ویلا سنتی مدرن ایرانی

در ویلای سنتی مدرن ایرانی، از یک ستون بادگیر استفاده می شود که جهت خنک شدن هوا در فصل تابستان به کار می رود. بادگیرها نقش مهم و چشم گیری در طراحی معماری سنتی ویلا ایرانی دارند و از ویژگی‌های بارز ویلاهای سنتی ایرانی هستند. همچنین برای کاهش هزینه‌های ساخت نیز از مصالح بومی مانند آجر، برای ساخت ویلا ایرانی استفاده می شود. تمام این عناصر با شیوه‌های مدرن ترکیب می شوند تا به روشی عالی شاهد پیوستگی و ارتباط بین سبک مدرن با سبک سنتی باشیم.

 

ویلا سنتی چوبی ایرانی

افراد زیادی به دنبال انواع ویلاهای چوبی رویایی هستند که در مقایسه با ویلاهای درست شده از بتن و آجر سنتی، جایگزین اقتصادی‌تری می باشند و از نظر زیست محیطی نیز گزینه خوبی هستند. در حقیقت علت آن را می توان استفاده کردن از چوب در دکوراسیون ویلای ایرانی دانست که نه تنها بخشی از طبیعت را برای افراد تداعی می کند، بلکه برای محیط زیست نیز مفید است.

این ویلاهای چوبی از مواد غیر نفتی و طبیعی درست شده‌اند که زیست تخریب‌پذیر و قابل بازیافت می باشند.

 

 

سخن پایانی

ما و نسل‌های قبل‌تر از ما به طور آگاهانه یا ناخود آگاه با فضای خانه‌ها و ویلاهای ایرانی خو گرفته ایم و خاطراتی به یاد ماندنی و شیرین از خانه‌های قدیمی و سنتی داریم و با بودن در چنین فضاهایی حسی از صمیمیت و آرامش در ما جریان پیدا می کند. فضاهای سنتی ویلاهای ایرانی، باعث احساس پیوند با گذشته می شوند و زیبایی و آرامش را برای ما ایجاد می کنند. در واقع نوع طراحی که در دکوراسیون ویلاهای ایرانی استفاده می شود، یک حس نوستالژیک را در ما به وجود می آورد.

در این مقاله ویژگی‌های طراحی دکوراسیون ویلا به سبک ایرانی را بازگو کردیم، شما چه ایده ای برای این سبک از طراحی ویلا به ذهنتان می رسد؟

خوشحال می شویم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید.