معرفی انواع آبنما و فواره استخری - سازه برتر



انواع آبنما و فواره استخری

ایجاد صدای آب در استخر، علاوه بر زیبایی فوق العاده و ایجاد آرامش، در پاکیزه سازی و تلطیف هوا نیز بسیار تاثیر گذار است، بنابراین آبنما و فواره، یکی از المان‌هایی است که در ساخت استخر استفاده می شود. چنانچه شما نیز مایل به استفاده از انواع آبنما و فواره برای استخر خود می باشید، توصیه می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از انواع مدل‌ها و اصول طراحی انواع آبنما و فواره استخری در اختیارتان بگذاریم.

 

طراحی انواع آبنما و فواره استخری

طراحی انواع آبنما و فواره استخری

آبنماها در انواع، شکل‌ها و ابعاد گوناگون تولید می شوند و با توجه به محل نصب و نوع کاربری طراحی می شوند. وقتی صحبت از آبنما می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد فواره‌ها می باشند، زیرا پرکاربردترین و قدیمی‌ترین نوع آبنما هستند.

یکی دیگر از انواع طراحی انواع آبنما و فواره، آبشار و جوی بار است که این نوع آبنما برای مردم جذابیت خاصی دارد، زیرا انسان را به یاد طبیعت می اندازد. در ادامه این بخش از سازه برتر چند نوع پرکاربرد دیگر از انواع آبنما و فواره استخری را معرفی می کنیم:

 

آبنما استخری دیواری

یکی از انواع آبنماهای مدرن، فواره ای است که آب را به صورت دیواری از بالا به پایین می فرستد که امروزه بسیار محبوب است و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آبنما کرتین استخری

کرتین استخری، یکی از نازل‌های سر ریز است که در ساخت ویلا برای لبه‌های استخر، حوض و حوض‌های بزرگ به کار می رود. شکل خروجی این آبنمای استخر فولادی، مانند یک لایه آب دایره ای، قوسی است. انواع دیگر نازل‌های استخر شامل نازل‌های مارپیچ قوسی، دلفینی یا فولادی است که به همین صورت عمل می کنند. آبنمای فولادی استخر می تواند آب استخر را روان کند و از حالت رکود و یکنواختی خلاص کند. همچنین در بعضی از استخرها از جت کرتین استخری برای ماساژ بهره می برند.

 

آبنما پرده آب بارانی

همانطور که از نام این نوع آبنما پیداست، نازل بارانی مانند قطرات باران عمل می کند و آب را به شکل خطی نمایش می دهد.

آبنماهای باران (نازل‌های باران) یا آبنماهای در حال ریزش و یا صفحه‌های باران، گزینه‌های بسیار خوبی برای درست کردن فضاهای زیبا، جذاب و منحصر به فرد هستند.

یکی از کاربردهای مهم آبنما بارانی، بهره بردن از آن در استخر و یا استفاده از آبنما در باغ ویلا می باشد. این آبنما به دلیل داشتن عناصر شیک و استفاده از نور، برای یک نمایش خلاقانه در استخر بسیار محبوب است.

 

آبنما پرده آب تحت فشار

نازل پرده آب، نوعی از تجهیزات آبنما و فواره در صنعت ساختمان است و به هیچ عنوان دچار خوردگی نمی شود. استفاده از عناصر آبنما می تواند جذابیت منحصر به فردی را به فضای شما ببخشد، نازل‌های پرده آب یا نازل‌های آبشاری در اندازه‌های مختلف، در صنعت ساختمان موجود است. این نازل‌ها از استیل مرغوب ساخته شده اند و در نازل‌های پرده آبی می توان از نورهای مختلفی برای افزایش زیبایی آن در شب استفاده کرد.

 

آبنما کرتین پلکسی گلس

پرده‌های پلکسی، یکی از منحصر به فردترین عناصر آبنماهای ایرانی هستند که نورپردازی داخلی چند رنگ، کنترل از راه دور و قابلیت هماهنگی با نور استخر را دارند. همچنین طراحی فوق العاده زیبای آبنمای پلکسی در شب جذابیت بیشتری دارد و نصب و استفاده بسیار آسانی دارند.

 

طراحی انواع فواره و آبنما استخری

آبنما منظم

طراحی منظم، اشاره به دادن اشکال کامل هندسی به فواره‌ها و آبنماها دارد. این نوع فواره‌ها و آبنماها وقتی در منظره ای با چشم‌انداز خوب قرار می گیرند، بهترین ظاهر را دارند. شکل‌ها به روشی کلاسیک و قرینه استفاده می شوند. معمولا مصالح ساختمانی به کار رفته در آبنماهای منظم، بتن‌های صاف و منظم و سنگ می باشد.

البته فایبرگلاس نیز، در هر اندازه و فرم منظمی قابل استفاده است. آبنماهای منظم زمانی جذاب‌تر می شوند که دارای لبه‌های برآمده باشند. زیرا نشستن در لبه بلند استخر برای بچه‌ها سرگرم کننده و بی خطر است. در پارک‌های کوچک شهری و باغ‌ها بهتر است آبنماها منظم طراحی شوند.

 

آبنمای غیرمنظم

فواره‌ها و آبنماهای غیرمنظم، را می‌توان از اشیاء و ظروف قالب‌گیری شده با اشکال غیر هندسی و سنتی یا خیالی ساخته و یا به صورت آزاد با پیروی از آبگیر‌های طبیعی طراحی کرد. این حالت آب نماها، فاقد زوایای راست و دیوارهای عمودی و حاشیه‌های دست ساز و منظم است، یا حداقل ظاهرا این طور به نظر می رسند. آن‌ها عمدتاً با استفاده از سفال، سنگ و گیاهان بومی ساخته می شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که برای ایجاد یک آبنمای طبیعی باید فضای کافی وجود داشته باشد.

 

در نواحی که دارای آب و هوای خشک هستند، پرش آب فواره باید بیشتر باشد. ولی برای آب و هوای مرطوب، پرش و پاشیدن آب باید به حداقل برسد.

انواع آبنماهای غیر منظم با توجه به شرایط، زمین و هدف از ساخت، تولید می شوند. شکل و موقعیت آبنما در استخر، به موقعیت زمین و هماهنگی آن با سایر عناصر باغ و همچنین به ابتکار و سلیقه طراح بستگی دارد.

 

محل نصب آبنما و فواره استخری

محل نصب آبنما و فواره استخری

لازم به ذکر است که انواع گوناگون آبنما و فواره استخری با توجه به ویژگی های خاص خود در مکان‌های مختلف نصب می شوند، به عنوان مثال آبنماهای پاششی در مرکز استخر قرار داده می شوند و معمولاً آبنماهای آبشاری در اطراف استخر تعبیه می شوند. هر آبنما باید در یک مکان مشخص قرار داده شود تا نمای خوبی داشته باشد. بیایید انواع مختلف این آبنماها را با هم بررسی کنیم.

 

فواره حبابی

نوعی از آبنما است که از قسمت کف استخر بیرون می آید و یک آب فشان کوچک به حساب می آید.

 

فواره جت

نوع دیگری از آبنما هستند که جریان نسبتاً باریکی از آب را از اطراف استخر به قسمت داخل آن می ریزند.

 

فواره ورقه ای

آب را به شکل ورقه ای نازک می ریزد و زیبایی زیادی به حوض یا استخر می بخشد. این آبنما نیز در پیرامون استخر قرار داده می شود.

 

فواره استخر خانگی

یکی از بهترین مکان‌ها برای بهره گیری از آبنما یا فواره، استخر خانگی است. استخرهای خانگی، علاوه بر داشتن فضای کافی برای امکانات و آب بندی لازم، دارای سیستم تصفیه مناسب هم هستند. با استفاده از کمی خلاقیت و سلیقه در ساختن فواره یا آبنما استخر خانگی، می توانید استخری جذاب و زیبا را طراحی کنید و از چشم‌اندازهای آبی جذابی که به وجود آمده است لذت کافی را ببرید.

علاوه بر محیط زیبا استفاده از آبنما و فواره در استخر خانگی، برای خنک سازی و جلوگیری از راکد شدن آب نیز نقش تاثیر گذاری دارد. در واقع آبنمای استخر، یکی از عناصر معماری است که باعث پرتاب آب به آسمان می شود و این کار برای سهولت در استفاده از آب و یا برای اهداف زیبایی شناسی انجام می گیرد. جالب اینجاست که آبنمای استخر خانگی می تواند تجربه شنای فراموش نشدنی در استخر را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

نکات مهم در طراحی و ساخت آبنما و فواره

نکات مهم در طراحی و ساخت آبنما و فواره

نباید زیر درختان باشد

حشرات و فضولات پرندگان و ذراتی که معمولاً از درختان می ریزند، می توانند آب را آلوده کرده و فیلترها و گلوگاه پمپ را مسدود کنند.

 

از مسیر بادهای شدید دور باشد

وزش بادهای شدید می تواند الگوی جریان آب روی آبنما را مختل کند و باعث ریزش آب از لبه حوض اصلی آبنما شود، بنابراین ارتفاع ستون آب نباید بیشتر از فاصله لبه استخر اصلی از آبنما باشد.

 

عمق ذخیره آبنمای استخر باغ

برای کاهش مصرف آب، باید عمق آب تا حد امکان در سطح قابل قبولی ثابت باقی بماند.

 

محافظت به وسیله شبکه‌های آهنی

حفره‌ها و گودال‌هایی که به منظور نصب تجهیزات آبنما در کف حوض ساخته می شوند، باید با شبکه‌های آهنی محافظت و پوشانده شوند.

 

تخلیه و سرریز آبنماها

برای تسهیل تخلیه آب و نظافت آبنماها، باید سیستم زهکشی و سرریز نصب شود.

 

تامین آب تازه

آبنما باید لوله‌هایی ثابت برای تامین آب تازه مورد نیاز، سیستم ایجاد کننده تعادل اتوماتیک جهت تنظیم دائمی سطح آب و سیستم محافظتی برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ در صورت نبود آب در آبنما، به خصوص در اماکن عمومی باشد.

 

ایمنی کابل‌های منبع تغذیه برق

خطوط برق در استخر باید از لوله‌های مخصوص عبور کند که این مورد در اماکن عمومی اهمیت زیادی دارد.

 

انتخاب درست پمپ

پمپ آبنما باید با توجه به حداکثر توان مصرفی که مورد نیاز هست و با در نظر گرفتن محل نصب آن انتخاب شود.

 

کلید الکتریکی را به درستی انتخاب کنید

کلید الکتریکی باید با توجه به قدرت پمپ آب و مدار روشنایی انتخاب شود و دارای سیستم حفاظتی و ایمنی برای کار در محیط آبنما باشد.

 

حفاظت در فصل سرد سال

در مراحل طراحی آبنما باید اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی آب در فصل زمستان انجام گیرد. علاوه بر این پیش بینی‌ها جهت یخ نزدن پمپ‌ها، می توان آن‌ها را در فصول سرد سال از محل نصبشان باز کرد تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشند.

 

چگونه به جذابیت و زیبایی آبنما و فواره بیفزاییم؟

چگونه به جذابیت و زیبایی آبنما و فواره بیفزاییم؟

شما می توانید با استفاده از چند روش، فواره و آبنما را زیباتر کنید. موارد زیر را به عنوان چند ایده جهت زیباتر شدن آبنما معرفی کرده ایم:

 

نورپردازی آبنما

یکی از مهمترین و اولین اقدامات نورپردازی آبنما است، در واقع نورهای رنگارنگ داخل یا در دو طرف آبنما ایده‌های بسیار جالبی هستند.

 

انتخاب مکان مناسب برای آبنما

این مورد ممکن است بی اهمیت به نظر برسد ولی اشتباه نکنید، برای محل نصب آبنما باید با چند نفر صحبت کنید، مانند قرار دادن آن در گوشه، بالا، وسط، کنار و غیره.

 

نوع آبنما

اولین مرحله انتخاب مدل آبنمای مناسب با توجه به محل نصب آبنما (خانه، استخر، باغ، حیاط و ...) است و سپس زیباترین مدل نازل را متناسب با سلیقه خود و اطرافیانتان برای آبنما انتخاب کنید.

 

آبنمای موزیکال

در اماکنی که محدودیت صدا ندارید، مانند استخر لابی آپارتمان، می‌توانید از موسیقی مناسب بدون کلام برای جذاب‌تر کردن مکان بهره ببرید.

 

بکارگیری یک محفظه شیشه ای برای آبنما

از آنجایی که حساسیت و مقاومت آبنما و فواره‌های شیشه ای کمتر از آبنماهای استیل است، نمی توان آن‌ها را در هر مکانی نصب کرد. ولی می توانید از آبنمای شیشه ای به عنوان آبنمای استخر خانگی استفاده کنید.

 

 

آبنما و فواره در استخر و فرهنگ ایرانی

در ایران باستان آب به عنوان پیام آور پاکی و روشنایی، از ارزش بالایی برخوردار بوده است، شاید به دلیل اینکه ایران کشوری کم آب است، این مایع حیاتی برای مردم آن دارای ارزش و منزلت بالایی است و برای ایرانیان، آب فقط برای نیازها استفاده نمی شود، بلکه از نظر روحی و معنوی تأثیر زیادی دارد، آب با توانایی‌های فراوان حیات، طراوت، روشنایی، پاکی، رفاه، نور، سکون، آرامش، جریان و... احساسات متفاوتی را در ذهن انسان به جا می گذارد. به همین علت همیشه در مکان‌هایی مانند آبنما که ساخته دست بشر هستند، برای خود جا باز کرده است.

 

آبنما استخری

جمع بندی

امروزه ایجاد جلوه‌هایی زیبا و دلنشین مانند آبنما و فواره برای استخر، طرفدار زیادی دارد و افراد از این نوع المان زیبا برای استخرهای خصوصی و عمومی استفاده می کنند. در واقع حرکت و جریان آب همراه با موسیقی نقش مهمی در ایجاد آرامش و زیبایی بصری استخرها دارد.

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاسگذاریم و اگر نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.