عوامل مهم و تاثیرگذار در هزینه ساخت ویلا - سازه برتر



عوامل مهم و تاثیرگذار در هزینه ساخت ویلا

هزینه ساخت ویلا یکی از موارد مهمی است که در زمان نقل مکان به یک محله جدید و یا ساختن ویلایی مقرون به صرفه به آن فکر می کنید و به این می اندیشید که برآورد هزینه نهایی ساخت ویلا چقدر می شود. ویلاها دارای انواع متفاوتی هستند و در سبکهای مختلف و طیف زیادی از اندازه‌ها طراحی و ساخته می شوند که امکان سفارشی سازی مقرون به صرفه را نیز ایجاد می کنند. مسلما هر چه قدر تعداد طبقات ساختمان ویلایی افزایش یابد، به همان نسبت هزینه ساخت ویلا نیز بالا می رود.

در این مقاله قصد داریم عواملی را که در هزینه ساخت ویلا، تاثیر گذار می باشند را به مخاطبان معرفی کنیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

عوامل موثر در هزینه ساخت ویلا

عوامل موثر در هزینه ساخت ویلا

جهت برآورد هزینه ساخت ویلا باید فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت قرارگرفتن زمین، نوع کاربری زمین، سطح شیب، مقدار خاک برداری و نوع مسیرهای دسترسی ( آسفالته یا خاکی ) در مرحله اول مورد ارزیابی قرار گیرد.

البته شرایط اقلیمی و زمان شروع عملیات ساختمانی نیز، از عوامل تاثیر گذار در برآورد هزینه ساخت ویلا می باشد، زیرا در برخی از مناطق کوهستانی با شروع فصل زمستان و بارندگی عملیات ساختمانی خیلی کند انجام می شود و باعث بالارفتن هزینه های اجرایی برای کارفرمایان می شود، چرا که کار در مناطق سردسیر سخت‌تر است و نحوه استفاده از متریالی مانند چسب بتن و بتنهای زودگیر جهت گیرایی سریع‌تر سیمان یا ضد یخ بتن، همگی در افزایش هزینه های اجرایی تاثیرگذار می باشند. در ادامه این مقاله از سازه برتر عوامل موثر دیگر در قیمت ساخت ویلا را معرفی می کنیم:

 

هزینه های مرتبط با طراحی ویلا

در طراحی و برآورد هزینه ساخت خانه ویلایی، به دلیل ماهیت لوکس و گاه مستقلی که دارد، رویکردهای خلاقانه و متنوعی را می طلبد که از سبکهای گوناگون طراحی ویلا، طرحها و ایده‌های خاص سرچشمه می گیرد.

وجود همین ویژگی منجر به زمان بری کار و طراحی ویژه آن می شود و قطعاً بر هزینه طراحی ویلا تأثیر بسزایی می گذارد. یک طرح خاص و زیبا برای ساختمان ویلایی، ارزش افزوده ای را برای ویلا به وجود می آورد. در واقع صرف هزینه منطقی جهت طراحی ویلا، باعث ساخت ویلایی راحت و زیبا می شود و ارزش بالایی خواهد داشت.

در نتیجه پرداخت هزینه ساخت ویلا، در حقیقت یک سرمایهگذاری منطقی و سودمند می باشد.

 

تعداد طبقات

جهت برآورد پروژه ساختمان ویلایی، متراژ ویلا یکی از مهمترین عوامل در برآورد هزینه و ساخت ویلا می باشد. برای مثال، اگر تصمیم گرفته اید یک ویلای سه طبقه (تریبلکس) طراحی کنید و می خواهید هر طبقه را از واحدهای آپارتمانی معمولی بلندتر در نظر بگیرید. (ارتفاع واحدهای آپارتمانی حدود 70/2 تا 3 متر است)، پس حتما نیاز به بالابر خواهید داشت و باید به این المان در برآورد هزینه ساخت ویلا توجه داشته باشید.

 

هزینه طراحی ویلا

نوع اسکلت سازه

نوع اسکلت ویلا از جمله بتنی یا پیش ساخته، فلزی و یا چوبی، در برآورد هزینه های ویلا بسیار تاثیرگذار می باشد.

معمولا اکثر ساختمانهای ویلایی رایج در کشور ایران، از اسکلت فلزی یا بتنی در صنعت ساختمان، استفاده می کنند. این دو نوع سازه از لحاظ استحکام و مقاومت در برابر زلزله ارجحیتی نسبت به یکدیگر ندارند و هر کدام مزیا و معایب خاص خود را دارند.

ولی اسکلت بتنی، در مقایسه با فلز ارزان‌تر است، به گونه ای که حدود 25 درصد هزینه تمام شده آن کمتر می باشد، به همین دلیل دارای محبوبیت بیشتری است. البته نوع محاسبات سازه و نوع سبک طراحی ویلا در ابعاد و مشخصات ستونها و تیر تاثیر زیادی دارد و در زمان محاسبات سازه باید بهینه شده باشد، همچنین فاصله میان ستونها و ابعاد آن باید، به بهترین شکل ممکن در جای خود قرار بگیرند.

 

تاسیسات ویلا از عوامل موثر در مدیریت هزینه

امروزه بهره بردن از یک سیستم مناسب، می تواند کمک زیادی در مدیریت هزینه ها به وسیله کارفرما داشته باشد.

برای مثال جهت گرمایش، استفاده از بخاری و شومینه هزینه اجرای پایینی دارند، ولی تاسیساتی همچون گرمایش از کف و سیستم داکت اسپیلت هزینه بر می باشند.

در صورتی که قصد اجرای سونا یا جکوزی و یا استخر را دارید، بهتر است قبل از اجرا تمام موارد اجرایی از نظر سازه و نوع تاسیساتی که مورد نیاز است را در نظر بگیرید و تخمینی کلی از قیمتها داشته باشید.

 

سبک طراحی ویلا

سبک طراحی ویلا نیز از عوامل موثر دیگر در هزینه ساخت ویلا می باشد، ویلاهایی با نمای کلاسیک با متریال سنگ، هزینه بیشتری در مقایسه با نماهای مدرن دارند.

البته بعضی از نماهای ویلا مدرن نیز، دارای حجمهای پیچیده‌تری هستند، یا از چوب به طور گسترده در نما استفاده می شود که هزینه ساخت ویلا را افزایش می دهد.

در اجرای ویلا به سبک مدرن، به جزئیات توجه کمتری می شود و نمای ساختمان اغلب با سیمان اجرا می شود. همچنین متریالهای داخل ساختمان ویلایی نیز سبک‌تر و ساده‌تر است، برای مثال در اجرای سقف کاذب، کناف را به کار می برند، ولی در سبک کلاسیک، گچ کاری و رابیتس کاری کاربرد دارد، به همین علت هزینه اجرای ویلاهای مدرن پایین‌تر می باشد.

 

هزینه محوطه سازی و دکوراسیون داخلی

برآورد هزینه محوطه سازی و دکوراسیون داخلی

ساخت یک ساختمان ویلایی، بدون توجه کردن به تزیینات آن معنایی ندارد، دکوراسیون داخلی شامل طراحی دیوارها، سقف کاذب، کابینت، نورپردازی، هارمونی رنگ و ... است و جهت این که فضای زیبا‌تری داشته باشید، بهتر است این موارد را در برآورد هزینه لحاظ کنید.

پس از تمام شدن عملیات ساختمانی، اجرای فضای محوطه ویلا در دستور کار قرار می گیرد. محوطه سازی ویلا شامل طراحی فضاهای دسترسی به ویلا، آبنما، آلاچیق، جانمایی پارکینگ، گل آرایی و فضای سبز است که همگی اینها در قیمت ساخت ویلا تاثیر می گذارد. از این رو در برآورد هزینه نهایی ویلا حداقل 20 الی 30 درصد را جهت اجرای دکوراسیون داخلی و محوطه در نظر می گیرند.

 

نوع سقف

در نقشه کشی و طراحی ویلا، نوع سقف نیز از عوامل موثر دیگر است و معمولا در مناطق بارانی و ویلاهای شمال کشور، سقفهای شیبدار را به کار می برند که تنوع زیادی از نظر نوع متریال دارد.

همچنین در صورتی که زمین ویلا، در مناطق کوهستانی باشد، علاوه بر سقف شیبدار از سقف بتنی نیز برای عایق کردن ساختمان ویلایی در برابر سرمای شدید استفاده می شود که این مورد در هزینه ساخت تاثیر گذار است و باید در برآورد هزینه ها لحاظ شود.

 

عوامل موثر در هزینه ساخت ویلا دوبلکس

عوامل موثر در هزینه ساخت ویلا دوبلکس

1- طراحی اولیه

هزینه ساخت ویلا دوبلکس، شامل طراحی اولیه دوبلکس می باشد که هزینه طراحی پلان، حداقل متری 20 تومان است و از آنجائی که ساخت ویلا دوبلکس، نمی تواند یک کار شخصی باشد، استخدام یک پیمانکار و معمار جهت طراحی ویلا ضروری است. این دو متخصص 10٪ تا %17 از کل بودجه پروژه را دریافت می کنند.

 

2- نوع متریال استفاده شده

انتخاب افراد در قسمت متریال، اعم از کم‌هزینه یا پرهزینه، بر هزینه کلی ساخت ویلا تأثیرگذار است. برای مثال انتخاب سیمان متری 500 هزار تومان و یا سنگ متری 1 میلیون تومان، میزان هزینه ویلا را متغیر می کند.

 

3- اندازه ویلا دوبلکس

همه هزینه های مرتبط به پروژه با ابعاد ویلا دوبلکس، متناسب است و این یک امر کاملاً منطقی می باشد. در اندازه ویلای دوبلکس، تعداد اتاقها نیز موثرند و قطعا تعداد بیشتر اتاقهای ویلا به معنی مصالح اضافی است و به همین دلیل انتظار می رود هزینه بیشتری جهت ساخت ویلای دوبلکس شود.

 

4- سبک ساخت ویلا دوبلکس

سبک ساخت ویلا دوبلکس با نوع متریال مرتبط می باشد و قطعا نمی توان هر سبکی را طبق متریال دل بخواه به کار برد، به همین دلیل بسته به ترجیح شما و یا پیشنهاد پیمانکار، در ابتدا دوبلکس و قطعات آن را باید به صورت استاندارد و با هر هزینه ای که بود ساخت. هرچند گاهی اوقات سبک ساختمان مدولار می باشد و مصالح از پیش آماده شده به کار می رود و یا در ساخت ویلای دوبلکس، بعضی از قطعات از پیش ساخته شده مانند درها و پنجره‌ها را بالا می برند که این هم می تواند هزینه نهایی کمتر کند. اگر می خواهید ویلای دوبلکس ارزان‌تری در شمال و یا هر جای دیگر داشته باشید، استفاده از راه حل دومی (قطعات از پیش ساخته) بهتر است، ولی در برخی مواقع، می تواند سبک کلی و کیفیت ویلا را به خطر بیاندازد. همچنین باید بدانید که سبک کلاسیک از مدرن گران‌تر است و علاوه بر آن سبک سنتی درصورت استفاده از چوب، بسیار گران می باشد و درصورتی که از آجر استفاده کنید، مشابه سبک مدرن است.

 

5- موقعیت مکانی ویلا دوبلکس

هزینه تمام شده برای نیروی کار و مواد، به طور معمول به مکان انتخاب شده بستگی دارد که در هزینه اعلام شده برای یک روستا، شهر یا استان آشکار می شود. بعضی از موقعیتهای مکانی، مانند مکانهای صعب العبور در مناطق شمالی، دشوار و خطرآفرین می باشد، برای مثال ویلایی که قرار است روی ارتفاع، شیب، در نزدیکی رطوبت شرجی و جنگل ساخته شود باعث می شود هزینه ساخت ویلا بیشتر شود. لازم به ذکر است که هزینه ساخت ویلا در ساحل و جنگل تفاوت زیادی با هم ندارد، ولی در مناطق کوهستانی به دلیل پیچیدگیها و مشکلاتی که دارد، 1.5 برابر بیشتر از هزینه ساخت ویلا در شرایط عادی و نرمال است.

 

6- پیمانکار

در قسمت بالا هم به این مورد اشاره کردیم، اما با وجود اهمیت آن، تیتری جداگانه برای پیمانکارانی که مسئولیت ساخت پروژه را دارند و بخش زیادی از هزینه را دریافت می کنند نیاز بود. حق الزحمه حرفه ای مهندس یا معمار استخدام شده، به وسیله پیمانکار تعیین می شود، در حقیقت بیشتر پیمانکاران هستند که مشخص می کنند، چقدر از صاحب ویلا هزینه خواهد گرفت و به افراد متخصص و دخیل در پروژه ساخت ویلا چقدر خواهند داد. به طور کلی هزینه پیمانکار اصلی 20 تا 25 درصد از کل هزینه ساخت را در بر می گیرد.

 

7- ساختاری که از قبل موجود است

وجود سازه ویلا از قبل و شروع به ساختن یک سازه جدید، بر هزینه کلی ویلا به شدت تأثیر گذار است. در صورتی که می دانید بازسازی ویلای قبلی راه حل خوبی نیست و هزینه زیادی را در بر می گیرد، باید سازه قدیمی را بطور کامل خراب کنید و از سایت حذف کنید، سپس به دنبال ساخت سازه جدید بروید.

 

8- بازار مسکن

این که وضعیت کسب و کار املاک در کشور خوب باشد یا نه، بر قیمت کلی ساخت یک ویلا نیز تأثیر گذار است. می توان با سرعتی که یک پروژه به فروش می رسد، وضعیت بازار مسکن را بررسی کرد.

 

هزینه ساخت ویلا نیم پیلوت

هزینه ساخت ویلا نیم پیلوت

در طراحی ویلا نیم پیلوت، جهت ایجاد فضاهایی مانند اتاق خواب، یک سطح نیم طبقه ای جدا طراحی می شود که علاوه بر بزرگتر کردن فضا، ساختار زیباتری دارد و درعین حال جلوه خاص‌تری به ویلا می بخشد. در این شکل ساخت ویلا، فضای وسیعتری در مقایسه با ساخت و ساز معمولی داریم، به همین دلیل، هزینه ساخت ویلا نیم پیلوت نسبت به شرایط معمولی کمتر می شود و به همین دلیل این نوع سبک ساخت ویلا، برای کسانی که تمایل به داشتن محیطی بزرگتر، بدون پرداخت هزینه های بالا دارند بیشتر است.

اگر در نهایت همه چیز را در کنار هم تصور کنیم و هزینه مصالح ساختمانی و زمین … را نیز مورد نظر قرار دهیم، متوجه می شویم که طراحی و ساخت ویلاهای نیم پیلوت از بسیاری جهات، به صرفه‌تر است. شما می توانید به راحتی دکوراسیون داخلی ویلاهای نیم پیلوت را همانند یک ویلای دوبلکس انجام دهید و همان سبک را نیز در ویلای جدید خود به کار ببرید. برای مثال می توانید اتاق خوابها را در طبقه بالایی بسازید و آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی را در طبقه پایینی قرار دهید، در عین حال که در هزینه های خود نسبت به ساخت یک ویلای دوبلکس با چنین ویژگیهایی، صرفه جویی می کنید و حتی می توانید این هزینه ها را در مکان دیگری، مانند ایجاد یک فضای سبز زیبا و محوطه سازی خرج کنید.

 

 

جمع بندی

به صورت کلی برآورد هزینه ساخت ویلا با توجه به تورم شدید در کشور ایران، در سالهای اخیر کار سختی شده است و این طور نیست که شما نقشه ای به همراه داشته باشید و با کمک یک پیمانکار، تمام مراحل ساخت ویلا را انجام دهید، بلکه باید هر کدام از مراحل را با دقت زیادی آنالیز کنید و میزان هزینه ها را برآورد کنید.

امیدواریم که از راهنماییهایی که در این خصوص در اختیارتان گذاشتیم، بهره کافی را برده باشید و اگر سوالی در ذهنتان باقی مانده، می توانید از قسمت نظرات در پایین صفحه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.