آشنایی کامل با نحوه ساخت ویلا شیشه ای و مزایا و معایب آن - سازه برتر



نحوه ساخت ویلا شیشه ای و مزایا و معایب آن

امروزه طراحی و ساخت ویلا شیشه ای، از محبوبیت بسیاری در بین مردم برخوردار شده است. این نوع سازه ویلایی مدرن، علاوه بر کارایی، زیبایی و مقاومت بالایی نیز دارد. از آنجایی که متریال مهم و اصلی جهت ساخت این نوع ویلاها شیشه است، باید طوری طراحی و اجرا شود که زیبایی و کاربرد را همراه با هم ایجاد کند. ساخت ویلا شیشه ای، برای مناطقی که مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای زیبایی دارند، یک گزینه بسیار مناسب است.

اجرای ویلا شیشه ای، به اشکال گوناگونی انجام می گیرد و نوع ساختار استفاده شده در آن به شکلی تعیین می شود که با نیازهای مشتری همخوانی داشته باشد. به صورت کلی پیکربندی این سازه طبق استانداردهای جهانی اجرا می شود و انواع مدلهای ویلاهای شیشه ای را می توان در نواحی مختلف اجرا کرد.

در این مطلب از سازه برتر نکاتی که در ساخت ویلا شیشه ای باید رعایت شوند و همچنین مزایا و معایب آن را بیان می کنیم.

 

طراحی و ساخت ویلا شیشه ای

طراحی و ساخت ویلا شیشه ای

طراحی و ساخت ویلاهای شیشه ای، همراه با نمای داخلی و خارجی جذاب با استفاده از متریال شیشه، از جذابیتهای آن به حساب می آید. بهره بردن از عنصر شیشه در ساخت ویلا، باعث می شود فضای داخلی پرنورتر دیده شود، چرا که تابش نور طبیعی خورشید به فضای داخلی بهتر و بیشتر خواهد بود. علاوه بر نمای خارجی، برای طراحی داخلی ویلا نیز می توان از متریال شیشه ای جهت زیبایی بیشتر استفاده کرد.

طراحی و ساخت ویلای شیشه ای، نشات گرفته از طبیعت است و با الهام از شگفتیها و جذابیتهای طبیعت اجرا می شود. این نوع معماری مدرن اجازه می دهد که نور زیادی وارد ویلا شود. اشکال مناسب و خطوط ساده، برای فضای مورد نظر از خصوصیات منحصر به فرد معماری این نوع ویلاها به شمار می آید. در واقع متریال شیشه عنصری است که می تواند فضای اطراف زندگی را تبدیل به مکانی آرام و دلنشین کند و با حذف مرزهایی که شما را دور از طبیعت نگه می دارد و با از بین بردن دیوارهای بتنی، آرامش و شادی را برای شما به ارمغان می آورد.

ساخت ویلا شیشه ای در شمال نیز طرفداران خاص خود را دارد، زیرا چشم‌اندازهای زیبا و خارقالعاده از جنگل و دریا را برای ساکنان ویلا فراهم می کند. طراحی جداکننده‌ها و دیوارهای اتاق که از جنس شیشه می باشند و کاربرد پنجره‌های بزرگ شیشه ای که از سقف تا کف هستند، از بهترین الگوهای طراحی ویلا شیشه ای است.

 

انواع شیشه مورد استفاده در ساخت ویلاهای شیشه ای

انواع شیشه مورد استفاده در ساخت ویلاهای شیشه ای

شیشه‌های متنوعی از انواع جنس و طرح گوناگون جهت ساخت و اجرای ویلاهای شیشه ای به کار می روند، که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. انواع شیشه‌های کاربردی که در این زمینه در صنعت ساختمان موجود هستند، موارد زیر می باشند:

 

شیشه دودی

در ویلای شیشه ای، انتقال گرما به آسانی انجام می شود و نور خورشید به راحتی از شیشه عبور می کند و به فضای داخلی می رسد. شیشه‌های دودی با هدف تعدیل مقدار نور جذب شده به داخل ویلا ساخته می شوند.

 

شیشه حرارت دیده یا سکوریت

شیشه‌های سکوریت، توصیه طراحان حرفه ای جهت اجرا در نمای بیرونی ویلای شیشه ای می باشند، زیرا در مقایسه با شیشه معمولی از استقامت و دوام بالایی برخوردار هستند. در صورتی که ضربه یا فشار زیادی به این نوع شیشه‌ها وارد شود، خسارت کم‌تری به افراد وارد می شود. در حقیقت استقامتی که برای شیشه‌های سکوریت در نظر گرفته شده است، چندین برابر بیشتر از شیشه‌های معمولی می باشد.

 

شیشه لمینت

شیشه‌های لمینت، با خصوصیات منحصر به فردی از جمله، عایق صدا بودن شناخته می شوند و به دلیل این که یک لایه پلاستیکی دارند، امنیت آنها نیز بسیار زیاد است.

 

شیشه دوجداره

یکی دیگر از انتخابهای مناسب جهت اجرای نمای شیشه ای، نوع دوجداره آن است که به شکل یک عایق حرارتی عمل می کند و از هدر رفتن گرما جلوگیری می کند.

 

مزایای ساخت ویلای شیشه ای

مزایای ساخت ویلای شیشه ای

ساخت این نوع سازه‌ها، در مدت زمان کوتاهی امکانپذیر می باشد و تا حدود 90 روز تقویمی با سیستم پازل و کیفیت قابل قبول ارائه می شود.

طراحی و ایجاد یک فضای زیبا و یکپارچه بین محیط داخلی و خارجی ساختمان ویلایی، باعث می شود که لذت بردن از مناظر و چشم‌انداز اطراف بیشتر شود.

استفاده از نور خورشید یکی دیگر از مزایای مهم این نوع سازه‌ها است که باعث صرفهجویی کردن در مصرف انرژی می شود. به این ترتیب که در زمستان با تابش مستقیم نور خورشید، فضای داخلی ویلا گرم می شود و با استفاده از این متریال کاربردی و مناسب، ویلا از نور کافی بهرهمند می شود.

مقاومت بالای شیشه در مقابل رطوبت تا میزان 100 درصد، به خاطر خاصیت ضد آب بودن شیشه، باعث کاربردی‌تر شدن این نوع سازه در شرایط آب و هوایی مرطوب می شود.

امکان تمیز کردن آسان و از بین بردن گرد و غبار از روی شیشه‌ها

مقاومت نسبی در مقابل زلزله

مقاومت بالا در برابر سیلاب و رانشهای منطقه ای، به خاطر اجرای فونداسیون با روش پی گسترده در همه مساحت زیربنا

مقاومت زیاد در برابر آتش تا دمای 1350 درجه سانتی گراد از کانون حریق به مدت دو ساعت

مقاومت بالا در برابر ناهنجاریهای حیوانی و انسانی

داشتن انعطاف زیاد در برابر طرحهای خاص و پیچیده معماری، به شکلی که می توان طراحی مورد نظر را با این نوع متریال به صورت دلخواه انجام داد.

اجرای ویلای شیشه ای تا 4 طبقه ممکن می باشد که از این جهت می توان با توجه به سلیقه خود و با در نظر گرفتن طبقات مناسب، یک سازه بسیار مناسب را اجرا کرد.

طراحی ویلا شیشه ای، به شکلی است که همه فضاها ساکت است و آرامش خوبی دارد. ضمنا دارای مقاومت در برابر گرما و سرما است و برای مناطق کوهستانی کاملا مناسب است.

وزن سبکی دارد و دوستدار محیط زیست می باشد.

تنوع در رنگبندی شیشه، باعث ایجاد ظاهری جذاب می شود و حس معماری بدون مرز را برای تمام افراد تداعی می کند. شیشه یک متریال قابل بازیافت است و به همین دلیل در کاهش آلودگی محیط زیست تاثیر گذار می باشد.

همچنین شیشه از مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورا بنفش برخوردار است و عمر طولانی دارد.

ویلای شیشه در برابر سایش و زنگزدگی، مقاومت خوبی دارد و باعث پرکاربردتر شدن این عنصر جذاب برای ساخت ویلا شده است.

دوام بالا در برابر فشار و حرارت، قابلیت شکلگیری بالایی را به شیشه داده است و به همین دلیل در فضای داخلی ویلا نیز استفاده زیادی می شود.

 

معایب ویلا شیشه ای

معایب ویلا شیشه ای

اگرچه ساخت ویلای شیشه ای، مزایا و زیبایی منحصر به فردی دارد، ولی این نوع ویلا دارای معایبی نیز می باشد از جمله:

بالا رفتن هزینه ساخت ویلا

یکی از مشکلات مهم استفاده از شیشه در ساخت ویلا، هزینه زیاد تولید آن و افزایش هزینه ساخت و ساز می باشد. البته برای بعضی از افراد زیبایی بیشتر و امنیت بالای ویلا، از اهمیت زیادی برخوردار است و هزینه چندان مطرح نیست.

 

شکنندگی

یکی دیگر از معایب ثابت و همیشگی شیشه‌ها، حالت شکننده بودن آنهاست. مدلهای شیشه‌های ساده علاوه بر اینکه شکننده می باشند، در صورت شکسته شدن، به قطعات درشت و ریز و بسیار خنجری شکلی و برنده تبدیل می شوند که خطر آسیب دیدگی را افزایش می دهند. البته در سالهای اخیر نسل جدید شیشه‌های نشکن و سکوریت، علاوه بر اینکه مقاومت بالایی دارند، بعد از شکسته شدن به قطعات غیر برنده و بلوری تبدیل می شوند که هیچ خطری را به وجود نمی آورند.

 

مقاومت پایین در برابر ضربه قدرتمند

در کنار همه مزایا و خصوصیاتی که برای مقاومت شیشه جهت ساخت ویلا بیان کردیم، مقاومت آن در مقابل ضربات قدرتمند و ناگهانی بسیار پایین است.

 

کیفیت پایین از جهت عایق سرما و گرما بودن

شیشه، از متریالهایی است که عایق مناسبی برای سرما و گرما نیست، بنابراین اصطلاحا از نظر معماری R-Value پایینی دارد. از این رو یا باید متریالی را انتخاب کنید که عایق مناسب‌تر یا بهتری باشد و یا اینکه شیشه‌های بسیار مقاوم و چند لایه را به کار ببرید، که این کار هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

 

ایمنی پایین در مناطق زلزله خیز

ساخت ویلای شیشه ای، برای هر منطقه ای که مناسب باشد، برای مناطق زلزله خیز گزینه خوبی نیست. در این مناطق باید ساختمان ویلایی به گونه ای طراحی و ساخته شود که در مقابل حرکات و فشارهای افقی وارد شده به ویلا مقاومت زیادی داشته باشد. ولی متأسفانه تا به حال تکنولوژی آنقدر پیشرفت نکرده است که شیشه‌های مقاوم در برابر زلزله را بتوان ساخت، با این وجود نسل جدید شیشه‌ها، در مقابل زلزله‌های ضعیف مقاوم می باشند.

 

جذب گرما

یکی دیگر از معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا، ایجاد اثر گلخانه ای است که به دلیل به دام افتادن گرما در ساختار شیشه می باشد. بنابراین در صورتی که در نواحی گرم و خشک می باشید و می خواهید شیشه را در ساخت ویلا به کار ببرید، بهتر آن است که در تصمیم خود صرف نظر کنید. در این مناطق استفاده کردن از شیشه به گرم شدن زیاد فضای داخل ویلا منجر می شود و در نهایت مصرف برق سیستم خنک سازی را افزایش می دهد.

 

تابش خیره کننده و آزار دهنده

عیب استفاده از شیشه در ساخت ویلا، به ویژه ساخت نمای شیشه ای این است که با نور زیادی که وجود دارد، چشم را اذیت می کند. از این رو باید به این نکته توجه کنید و با کمک سازه‌های مختلف شدت نور را کاهش دهید.

 

ویلا شیشه ای کوچک

شیشه، یکی از بهترین متریالها برای ایجاد طراحی داخلی زیبا و منحصر به فرد و همچنین مدرن و تماشایی است. در صورتی که شیشه را برای نمای خارجی به کار ببرید و یا در طراحی داخلی استفاده کنید، باعث می شود که فضای ویلا شیشه ای کوچک، بزرگتر جلوه کند و حس تازه بودن و سر زندگی را تداعی کند. درخشندگی طبیعی، جذابیت و انعطاف پذیری شیشه، این امکان را به وجود می آورد که نور در هر جهتی انعکاس پیدا کند. پنجره‌ها و دربها می توانند به حالت کشویی و یا ۹۰ درجه باز و بسته شوند. حتی اگر ویلا فضای کوچکی داشته باشد، با بهره بردن از عنصر شیشه، جادارتر و بزرگتر جلوه می کند.

 

ویلا شیشه ای مدرن

ویلا شیشه ای مدرن

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان و ویلاسازی و نیاز مردم به داشتن ویلاهایی مدرن و متناسب با نیاز جامعه، طراحی ویلا مدرن مورد توجه زیادی قرار گرفته است و در ادامه استفاده کردن از مصالحی مانند شیشه، در طراحی ویلا شیشه ای مدرن کاربرد زیادی دارد. بتن و شیشه به نوعی، دو عضو جدانشدنی در سبک مدرن ویلا هستند و در واقع می توان گفت بهره بردن از شیشه‌های عریض و بلند در 90% ویلاهای ساخته شده به این سبک را می توان مشاهده کرد. در سبک مدرن ویلا شیشه ای، مخاطب انسجام و همبستگی طراحی را در نما از جهات مختلف احساس می کند.

همچنین این ویژگی در طراحی داخلی ویلا شیشه ای نیز دیده می شود و قسمت داخلی ویلا، کاملا یکپارچه با بخش خارجی است. مهمترین مسئله در طراحی و ساخت ویلا مدرن شیشه ای، هماهنگی سبکی پلانهای ویلا با طراحی داخلی ویلا و اجرای نمای ویلا می باشد. در طراحی ویلا شیشه ای مدرن با به کار بردن شیشه‌های بلند در آن، بخشهای نورگیر بسیار خوبی به وجود می آید.

 

هزینه ساخت ویلا شیشه ای

به صورت کلی، هزینه ساخت ویلا شیشه ای به متریالی که برای ساخت ویلا استفاده می شود، بستگی دارد. قیمت ساخت ویلا شیشه ای نسبت به ویلاهای دیگر کمتر می باشد و در ایجاد جذابیت برای ویلای شما نقش مهمی را ایفا می کند. برآورد هزینه ساخت ویلا شیشه ای به تعداد طبقات، متراژ ویلا و نوع طراحی آن بستگی دارد.

 

 

جمع بندی

شیشه نمای ویلا، درب، سقفها، پارتیشن داخلی و غیره همگی از کاربردهای شیشه در ساخت ویلا می باشند. شیشه، به لطف مزایا و خصوصیات بسیار متنوعی که دارد، یک متریال بسیار قدیمی و نام آشناست و ساخت ویلای شیشه ای در بین مردم از محبوبیت فراوانی برخوردار است و با توجه به اهداف شما، می تواند یکی از بهترین گزینه‌ها نیز باشد.

در این مطلب توضیحاتی در خصوص ساخت ویلا شیشه ای و مزایا و معایب آن ارائه دادیم، امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات ارزنده ای را در اختیار شما بگذاریم.

اگر به نظرتان نکته ای وجود دارد که ناگفته باقی مانده است، حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.