هر آنچه باید در خصوص ساخت ویلا سوئیسی بدانید - سازه برتر



هر آنچه باید در خصوص ساخت ویلا سوئیسی بدانید

ساخت ویلا سوئیسی یکی از مدل‌های طراحی ویلا با سبک مدرن می باشد. نمای بیرونی و ظاهر ویلا سوئیسی شبیه A انگلیسی است و به آن ویلای مثلثی نیز گفته می شود، زیرا شباهت زیادی به یک مثلث دارد که دو ضلع آن با یکدیگر مساوی هستند. این سبک از طراحی ویلا جزو ویلاهای پیش ساخته به حساب می آید.

ویلا سوئیسی یا ویلا مثلثی در واقع خانه ای کاملا عجیب و غریب است، ولی هیجان‌انگیز و مدرن می باشد. بخش جلویی آن با شیشه کار شده است، به طوری که فضای داخل ویلا پر از نور می شود و فضای نشیمن بزرگتر نشان داده می شود.

در این مطلب در مورد مراحل ساخت ویلا سوئیسی (فرم A) و مزایای آن صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

 

طراحی و ساخت ویلا سوئیسی

طراحی و ساخت ویلا سوئیسی، ویلا A فرم

شما می توانید این نوع سازه ویلایی را در ترکیب با ساختمان‌های معمولی دیگر و یا به صورت تنها بسازید. برای طراحی‌های جدید، دیواری تا ارتفاع ۱ الی ۱.۵ متر را به صورت مستقیم طراحی می کنند و در مرحله بعد دو ضلع مثلث را شیبدار می کنند. با این نوع طراحی از فضا استفاده بهینه‌تری می شود.

معمولا اندازه ویلا سوئیسی خیلی کم است و شما باید طراحی دکوراسیون، فضای آن را به صورت بهینه انجام دهید. میز و صندلی‌های تاشو، مبلمان های همه کاره و ... را می توان در طراحی ویلا سوئیسی استفاده کرد. همچنین جهت پوشش کف نیز می توانید از چوب پلاست، سرامیک و یا پارکت استفاده کنید و برای نمای داخلی نیز پوشش pvc یا چوب ترمو انتخاب خوبی هستند. بهتر است پنجره‌ها و درب‌ها هم از جنس شیشه‌های ضد ضربه و دوجداره انتخاب شوند.

یکی از مزایای ساخت ویلای سوئیسی پیش ساخته این است که پس از نصب می توانید زیباسازی نمای بیرون و دکوراسیون داخلی را با هم انجام دهید. سبک دکوراسیون بستگی به سلیقه شما دارد. برای به کار بردن سبک کلاسیک، نمای تمام چوب یا بهره بردن از چوب‌های صنعتی مانند ترمووود یا پلی وود توصیه می شود. همچنین برای ایجاد سبک مدرن نمای شیشه ای انتخابی مناسب است.

ویلا سوئیسی یا مثلثی را می توان به شکل یک، دو یا سه طبقه طراحی کرد و می توان همه امکانات لازم را در آنها طراحی کرد که این امر تنها به خلاقیت و تجربه معمار و نظر کارفرما بستگی دارد.

طراحی اتاق خواب در ویلا مثلثی نیز در طبقات بالاتر طراحی می شود که به اتاق زیر شیروانی معروف است. هرچقدر سازه ویلا متراژ بیشتری داشته باشد دستتان برای طراحی آن بازتر است. گاهی اوقات برخی از مهندسان در سطح زمین، دیواری با ارتفاع حداقل ۶۰ سانتیمتر را می سازند.

انتهای دو ضلع یا همان سقف شیبدار بر روی دیوار قرار داده می شود و فضای بزرگتری جهت چیدمان ایجاد می شود. در طبقه همکف با توجه به متراژ، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، نشیمن و… طراحی می شود. همچنین با مرکزیت ویلای سوئیسی می توان به شکل ترکیبی بنای دیگری را در کنار آن طراحی کرد و ساخت.

 

نحوه ساخت ویلا سوئیسی

نحوه ساخت ویلا سوئیسی

نحوه ساخت ویلاهای A تقریبا به یکدیگر شباهت دارند و خصوصیات خاصی ندارند. اگرچه ساخت ویلا سوئیسی، آسان و جذاب به نظر می آید، ولی رعایت قوانین و مقررات در هنگام ساخت آن ضروری است. کلبه‌های مثلثی شکل با طراحی کلاسیک و مدرن، فرصت‌هایی را برای طراحی خلاقانه، راحت و زیبا ایجاد می کنند. در ادامه سازه برتر مراحل ساخت ویلا سوئیسی را شرح می دهیم.

 

مقدمات اولیه برای ساخت کلبه سوئیسی

اولین مرحله، انتخاب یک زمین مناسب می باشد. در مرحله بعدی باید نسبت به دریافت مجوز ساخت از شهرداری منطقه با توجه به نوع سازه اقدام کرد. ولی اگر کلبه سوئیسی را انتخاب کرده باشید که قابلیت جابه جایی داشته باشد، احتیاجی به دریافت مجوز نیست.

طراحی نقشه، مرحله بعدی ساخت کلبه سوئیسی است و معمار بسته به نظر کارفرما پلان‌های مختلف کلبه را ترسیم خواهد کرد. در این مرحله باید با توجه به مقررات ملی نظام مهندسی و ساختمان، نقشه ویلا ترسیم شود.

 

انجام محاسبات فنی سازه، مرحله بعدی ساخت ویلا سوئیسی

در این مرحله مهندس سازه تمام ابعاد را در اندازه بزرگتر حساب می کند و سپس محاسبات را در اختیار کارخانه تولید سازه پیش ساخته می گذارد. سازه پیش ساخته سوئیسی به چهار نوع دسته بندی می شود و افراد با توجه به میزان هزینه و سلیقه خود، یکی از موارد زیر را انتخاب می کنند:

  • سازه پیش ساخته چوبی
  • سازه پیش ساخته lsf
  • سازه پیش ساخته بتنی
  • سازه پیش ساخته ساندویچ پانل

در صورتی که سازه متحرک را انتخاب کرده باشید، همه قطعات برای ساخت (دیوار، کف، سقف و…) در کارگاه آماده می شود و سپس به زمین اصلی انتقال داده می شوند.

ولی اگر ویلا فرم سوئیسی شما دارای متراژ بزرگتری باشد، قسمتی از کار در کارگاه درست می شود. البته مراحل ساخت ویلا سوئیسی با توجه به نوع مصالحی که انتخاب شده است، با یکدیگر متفاوت است.

 

فونداسیون یا ساخت سکو در کلبه سوئیسی

یکی دیگر از مراحل ساخت کلبه سوئیسی، پی ریزی و ساخت سکو است. این دو با یکدیگر متفاوت هستند. در صورتی که کلبه سوئیسی متحرک باشد، باید یک سکوی بتنی را بسازید که بزرگتر و یا هم اندازه ویلا باشد و پس از انتقال، کلبه آماده شده را بر روی سکو متصل کنید.

اما در صورتی که کلبه مثلثی شکل غیرقابل حمل باشد، همانند سازه معمولی احتیاج به یک فونداسیون دارد. مهندس معمار، نقشه را با ابعاد واقعی در زمین اجرا می کند و ستون‌ها و محل فونداسیون و… را نیز تعیین می کند. اجرای شناژ، پی و بتن مگر، برای مقاوم کردن فونداسیون الزامی است. همچنین تراز داخلی سازه ویلا نیز اهمیت زیادی دارد.

پس از اجرای فونداسیون، قطعات پیش ساخته مانند پانل‌های دیواری یا سقف، اسکلت فلزی و… به مکان مورد نظر انتقال داده می شوند و نصب می شوند.

 

انجام محاسبات مکانیکی ( آب، برق، گاز) در ویلا سوئیسی

به طور معمول در ویلا سوئیسی متحرک، همه محاسبات برای سیم کشی برق و… به طور دقیق انجام می شود. محل عبور لوله کشی‌ها و سیم کشی‌ها در کارگاه، طراحی شده و درست می شوند.

این مرحله پس از نصب، احتیاج به نازک کاری دارد. یعنی تمام کابل، سیم و لوله‌ها باید در قسمت زیر سقف، دیوارپوش و یا کفپوش مخفی شوند.

 

متریال مورد استفاده در ساخت ویلا سوئیسی

قسمت پوشش بیرونی در هر دو ضلع ویلا، ممکن است از جنس بتن سبک باشد. در صورتی که اسکلت سازه ویلا از بتن سبک ساخته شود، کل سازه وزن سبکی دارد. این سبک از ساخت ویلا سوئیسی، دارای مقاومت بالایی است و در مقابل رطوبت و نم دوام زیادی دارد و همچنین ضدزلزله می باشد.

بسته به سلیقه مشتری، می توان جنس بدنه سازه را از ساندویچ پانل نیز ساخت. این نوع متریال دو ورق فولادی گالوانیزه دارد که در قسمت وسط آن یک پوشش عایق قرار گرفته است. پوشش عایق از جنس ورق‌های فولادی و یا پلی اتیلن است که با ضخامت‌های گوناگونی تولید می شود.

در طراحی و ساخت ویلا سوئیسی برای نمای بیرونی نیز از مصالح نوین جهت مقاومت نما و زیبا سازی آن استفاده می شود. ترموود (Termowood) یا چوب پلاست (wpc) و یا سفال از این گونه مصالح در صنعت ساختمان می باشند.

 

نکته: ویلای پیش ساخته به بنایی گفته می شود که بدنه اصلی و قطعات آن در کارخانه طراحی و ساخته می شوند و سپس قطعات به زمین مورد نظر برای مونتاژ و نصب منتقل می شوند. طراحی و اجرای ویلا سوئیسی نیز از همین امر پیروی می کند. مزایایی که ویلا پیش ساخته دارد، در طراحی ویلا سوئیسی هم وجود دارد.

 

مزایای طراحی و ساخت ویلا سوئیسی

مزایای طراحی و ساخت ویلا سوئیسی

ساخت ویلا سوئیسی، مزایای بسیاری دارد از جمله:

 

نما و ظاهر ساختمان ویلایی

ویلا A شکل ظاهری شیک، مدرن و خاص دارد که می توانید به عنوان یک کلبه دنج و کوچک از آن استفاده کنید. حتی در کنار سازه‌های دیگر نیز می تواند ترکیب زیبا و هوشمندانه ای را ایجاد کند.

 

ساخت سریع

ویلا سوئیسی، از زمان تولید در کارگاه تا زمان مونتاژ سرعت بالایی دارد و در مدت کوتاهی پس از تهیه پلان‌های مختلف، می توان ساخت آن را به اتمام رساند.

 

قابلیت جابجایی

زمانی که اسکلت سازه درست می شود، می توان آن را به محل نصب انتقال داد و سپس سازه را به فونداسیون و پی متصل و ثابت کرد.

 

طراحی ویلا مثلثی با توجه به سلیقه افراد

معمار و طراح با توجه به سلیقه کارفرما، می تواند ویلا را طراحی و تکمیل کند.

 

عایق بندی مناسب

در ساخت ویلا سوئیسی، از مصالح جدید و تولید شده با فناوری نانو برای ساخت بدنه استفاده می شود. این نوع مصالح عایق سرما، گرما و صوت می باشند.

 

استفاده درست و بهینه

در این نوع سبک از ویلا، تا جای ممکن از فضای موجود به شکل بهینه استفاده می شود و همه امکانات رفاهی در آن وجود دارد.

 

شاید تصور شود ویلا سوئیسی، دارای طراحی و فضای ناکارآمدی باشد، ولی فضایی صمیمی و گرم را ایجاد می کند. درست است که این ویلا فضای کوچکی دارد، ولی بسیار مقرون به صرفه است و در نتیجه می توانید با هزینه کم یک ویلای خاص و مدرن داشته باشید.

 

معایب ویلا سوئیسی

معایب ویلا سوئیسی

این کلبه‌ها همانند ساختمان‌های دیگر، دارای معایبی نیز هستند که در ادامه عنوان می شوند.

 

انعطاف‌ناپذیری در طراحی

این نوع ویلاها، همگی دارای معماری یکسانی می باشند و به شکل یک مثلث و یا A انگلیسی هستند. یکسان بودن در طراحی ویلاهای سوئیسی، باعث می شود که همه یک شکل باشند. به همین دلیل اگر متفاوت بودن را می پسندید و ویلایی منحصربه‌فرد را می خواهید، ساخت کلبه سوئیسی گزینه خوبی برای شما نیست. البته می توان طراحی خاص‌تری ایجاد کرد و برای این منظور می شود یک تراس شکیل به سازه ویلا اضافه کرد.

 

گرمایش سخت

این ویلاها به دلیل نوع معماری که دارند، به سختی در فصل زمستان گرم می شوند. ویلاهایی که دارای سقف بلندی هستند، معمولا گرما در آنها به علت وزن سبکی که دارد، در بخش بالایی و نزدیک به سقف جمع می شود و فضای پایین سرد می ماند. این سیستم در فصل تابستان برای طبقات پایین خیلی خوب است، زیرا همیشه سرد می مانند، ولی در طبقات بالایی احساس خفگی به وجود می آورد. همچنین این نوع مکانیسم دقیقاً مزایای برعکسی در فصول سرد سال را دارد. به این شکل که طبقه بالایی خیلی گرم بوده، ولی طبقات پایین سرد می باشند.

 

فضای کوچک و محدود

ویلا سوئیسی دارای فضای بسیار محدودی است. طبقه اول این نوع ساختمان ویلایی بزرگتر از طبقات دیگر است، ولی هرچه طبقات بالاتر می رود، فضا تنگ‌تر و کوچک‌تر می شود. علاوه بر این دیوارهای مورب این ویلا، جایگذاری کمد در آن را سخت‌تر می کند.

 

فضای شخصی کوچک

در کلبه‌های سوئیسی، اتاق خواب در طبقه دوم و یا سوم می باشد و به دلیل حالت مثلثی که این کلبه‌ها دارند، اتاق‌خوابشان از سمت روبرو دیواری ندارد و از بخش نشیمن نیز دید دارد. این نوع طراحی باعث می شود که فضای خصوصی در ویلا محدود باشد.

 

دکوراسیون داخلی

ویلا مثلثی شکل به خاطر دیوارهای موربی که دارد، گذاشتن مبلمان در آن سخت است. همچنین وجود دیوارهای مورب در آن، باعث می شود قراردادن لوازم تزئینی مانند تابلو بر روی آن با مشکل مواجه شود و فضای زیادی خالی می ماند. در عین حال با وجود چینش سخت وسایل در داخل این ویلاها، زیبایی بینظیرشان مانند طرح چوبی که دارند، باعث می شود که این عیب اهمیت زیادی نداشته باشد.

 

نکات مهم در زمان ساخت ویلا سوئیسی

نکات مهم در زمان ساخت ویلا سوئیسی

رعایت کردن نکاتی که در زیر بیان می کنیم، تا حدودی معایب این نوع ویلاها را می پوشاند:

 

ساختن ویلا کمی بالاتر از سطح زمین (روی سکو بتنی)

کلبه‌های سوئیسی به خاطر معماری مثلثی شکل و فضای کمی که دارند، هرچقدر طبقات بیشتری ساخته شود فایده ای ندارد، چرا که فضای طبقات بالایی از طبقات پایینی بسیار کمتر خواهد بود. تنها راهی که وجود دارد این است که در بین تیرچه‌های طبقه اول و زمین، فضایی مانند انباری به وجود آید. این فضا را می توانید جهت جلوگیری از ورود برف و باران و نفوذ رطوبت ضدآب کنید.

 

افزودن فضای بیرونی به ویلا

ویلاهای سوئیسی با پنجره‌های بزرگ و نمای چوبی که دارند، شما را به طبیعت نزدیکتر می کنند. برای نزدیکی بیشتر به طبیعت و همچنین فضای ویلا، این امکان وجود دارد که در طبقه اول در هر دو سمت کلبه، تراس یا ایوان‌های بزرگی بسازید. در این تراس‌ها و یا ایوان‌ها شما می توانید میز و صندلی، وان و یا هر چیزی که دوست دارید قرار دهید. بدین ترتیب شما می توانید فضای زندگی‌تان را به خارج از دیوارهای ویلا گسترش دهید و از این فضا استفاده بهینه ای کنید.

 

کاربرد سازه را در نظر بگیرید

قبل از ساخت این نوع سازه‌ها، باید توجه داشته باشید که به چه منظوری می خواهید از آن استفاده کنید. اگر قصد دارید این ویلاها خانه دائمی شما باشند، باید اتاق خواب‌های بیشتری داشته باشند. ولی اگر تصمیم گرفته اید به عنوان ویلا برای تعطیلات از آن استفاده کنید، باید بخش نشیمن را بزرگتر کنید. همچنین شما باید ویلا را با توجه به نیاز و بودجه خود بسازید.

قبل از ساخت ویلا سوئیسی، علاوه بر نوع کاربری و استفاده، باید تعداد اتاقی را که نیاز دارید در نظر بگیرید و بدانید که موقعیت جغرافیایی زمین چه ویژگی‌هایی دارد، چه مقدار بودجه دارید و موارد زیاد دیگری که باید به آن توجه کنید. شما حتما باید قبل از ساخت، به این نکات اهمیت زیادی دهید.

 

 

ویلا سوئیسی پیش ساخته

ویلا سوئیسی پیش ساخته با متریال های مختلف بویژه چوب ساخته شده و با نام های کلبه سوئیسی، کلبه مثلثی یا A فریم نیز شناخته می شود. ویلای پیش ساخته سوئیسی در سبک های مختلفی طراحی و ساخته می شود.

 

مزایای ویلا سوئیسی پیش ساخته

وزن پایین سازه و امکان جابجایی آن

قیمت پایین آن نسبت های مدل های دیگر

ایمن سازی مقاوم بودن آن در برابر زلزله

امکان ساخت آن در مدل های مختلف و سبک های معماری متفاوت

 

 

هزینه ساخت ویلا سوئیسی

هزینه ساخت ویلای سوئیسی به عوامل مختلفی بستگی دارد و این شما هستید که می توانید این هزینه را افزایش یا کاهش دهد. بنابراین ترجیح دهید ویلای خود را با مجلل‌ترین متریال های موجود در بازار بسازید یا در هزینه های خود صرفه جویی کنید تا به طور موثر هزینه ساخت ویلا سوئیسی را کاهش دهید.

 

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت ویلا سوئیسی

طراحی ویلا سوئیسی

مصالح ساخت کلبه سوئیسی

تجهیزات مورد استفاده

قیمت زمین

 

یکی از پر هزینه‌ترین بخش های ساخت کلبه سوئیسی یا کلبه جنگلی خرید زمین است. بعد از این مرحله، هزینه طراحی و نقشه کشی است که با توجه به اندازه و پیچیدگی طرح ویلا و سطح تخصص طراح متغییر است.

هزینه اجرای کار و هزینه مصالح نیز شامل نصب قطعات مختلف از تیرچه تا نصب درب و پنجره و هزینه دستمزد کارگران و … را شامل می شود. ضمن اینکه بسته به موقعیت مکانی و قوانین وضع شده توسط شهرداری، باید مبلغی را نیز به عنوان مالیات و یا عوارض مربوط به ساخت پرداخت نمایید.

 

 

جمع بندی

ساخت ویلا سوئیسی، برای همه کسانی که عاشق طراحی‌های مینیمال، طبیعی و ساده هستند مناسب می باشد. کسانی که تمایل دارند این نوع ویلاها را بسازند، باید تمام مزیت‌ها و معایب آن را در نظر بگیرند.

ویلاهای مثلثی شکل معمولا برای مجردها، خانواده‌های کم جمعیت یا زوج‌های کم مهمان یا بدون فرزند که به فضای زیادی احتیاج ندارند، به عنوان ویلایی که اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند، مناسب است. همچنین ویلا سوئیسی به خاطر ماهیتی که دارد، معمولا در طبیعت ساخته می شود. امیدواریم که در این مقاله، راهنمایی‌های لازم را در خصوص ساخت ویلا سوئیسی دریافت کرده باشید و اگر انتقاد یا پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.