ساخت ویلا پیش ساخته چگونه انجام می شود؟ - سازه برتر



ساخت ویلا پیش ساخته چگونه انجام می شود؟

ساخت ویلا پیش ساخته یا مدولار، یکی از مواردی است که در زمینه عمران و معماری به عنوان یک دستاورد مهم برای ساخت ویلا شناخته شده است. این سازه‌ها بعد از تولید در کارخانه‌ها، به مکان اصلی ساختمان ویلایی انتقال داده می شوند. به صورت کلی ویلای پیش ساخته به این معناست که متخصصین با توجه به سلیقه کارفرما، سازه‌هایی را تولید می‌کنند که قابلیت جابجایی و انتقال داشته باشند.

ویلا پیش ساخته با توجه به مصالحی که دارد، نسبتا سبک است و به هر کجا که بخواهیم انتقال داده می شود. به دلیل همین قابلیت جابه جایی استفاده از این گونه ویلاها در بین مردم رواج زیادی یافته است.

در این مقاله توضیحاتی در خصوص ساخت ویلا پیش ساخته یا متحرک می دهیم و انواع آن و همچنین مزایا و معایب آن را ذکر می کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

 

روش‌های ساخت ویلا پیش ساخته

روش‌های ساخت ویلا پیش ساخته

ویلا پیش ساخته سازه ای است که در آن تمامی مصالح از قبل، در یک کارخانه ساخته شده است و سپس به محل پروژه ساخت و ساز انتقال داده می شود. این مواد از فلز، چوب یا ورق‌های فولادی گالوانیزه ساخته می شوند. هر یک از این متریال در اندازه‌ها و ابعاد استاندارد هستند و از نظر ضخامت نیز تعریف می شوند. در ادامه سازه برتر توضیحات بیشتری در خصوص روش ساخت ویلا پیش ساخته می دهیم:

شیوه ساخت ویلاهای پیش ساخته متفاوت می باشد. برای نمونه نوعی از ویلای پیش ساخته وجود دارد که جهت ساخت آن، از ساندویچ پانل آماده استفاده شده است. هم چنین در آن از عایق پلی اورتان نیز استفاده شده است تا بتواند عایق انرژی باشد. به همین علت ویلاهای ساخته شده از ساندویچ پانل، برای مناطقی که آب و هوای سردی دارند، گزینه مناسب‌تری هستند.

یک ویلای متحرک نیز وجود دارد که با پروفیل‌های آهنی و پانل‌های گالوانیزه ساخته شده است. این نوع ویلاها به خانه‌های مدولار معروف هستند. در این نوع ویلاها از عایق فوم و پلی استایرن بین ستون‌های اسکلتی استفاده می کنند تا اتلاف انرژی را به حداقل برسانند. برای ویلاهای نوع اول یعنی ویلاهای ساندویچ پانل، از دیوارپوش‌های متنوع در صنعت ساختمان برای زیباسازی و برای ویلاهای نوع دوم از دیوارپوش‌های پی وی سی استفاده می شود.

راه‌های دیگری نیز برای ساخت ویلاهای پیش ساخته وجود دارد، از جمله اینکه بعضی افراد از چوب برای ساخت ویلاهای پیش ساخته استفاده می کنند؛ ولی چون چوب مرغوب گران است، به ندرت از آن استفاده می شود.

 

امکانات ویلا پیش ساخته

امکانات ویلا پیش ساخته

ویلاهای پیش ساخته دارای امکانات زیر می باشند:

 

سیستم سرمایشی و گرمایشی ویلای پیش ساخته

سیستم سرمایش و گرمایشی ویلاهای پیش ساخته دقیقا مشابه منازل است و می توانید از روش‌های مختلفی مانند سیستم رادیاتور و پکیج ترکیبی، گرمایش برق یا گاز، کولرهای با قابلیت گرمایش و سایر روش‌های رایج استفاده کنید. اینکه کدام گزینه اجرا شود و کدام یک اجرا نشود، بستگی به موقعیت ویلا یا زمین دارد. در این موارد می توان به در دسترس بودن یا عدم امکان تامین آب، گاز و سایر تاسیسات مورد نیاز شهری اشاره کرد.

البته باید بدانید که فراهم کردن سیستم سرمایشی و گرمایشی مانند پکیج، آبگرمکن و کولر گازی بر عهده تولید کننده نیست و خریدار باید خودش آن‌ها را تهیه و نصب کند.

 

امکانات داخلی ویلا پیش ساخته

امکانات داخلی هر ساختمان ویلایی بسته به نیاز خریدار متفاوت است، ولی به صورت کلی سرویس بهداشتی و حمام با سینک، لوله‌های آب و شیر آب، هود، هواکش، کمد دیواری، درب ضد سرقت، لوستر، پنجره‌های دوجداره محافظ فلزی و غیره از دیگر امکانات داخلی ویلا پیش ساخته هستند، اما امکانات لوکسی مانند سونای بخار شیشه ای، سرویس فرنگی و سایر امکانات دیگر نیز وجود دارند که می توانند با توجه به سلیقه مشتری به صورت سفارشی ساخته شده و نصب شوند.

 

زیرسازی ویلاهای پیش ساخته

به صورت کلی تمام موارد مربوط به سازه به عهده تولید کننده است، در حالی که امور مربوط به ملک از قبیل ساخت کرسی، ایجاد کردن فضای سبز، لوله کشی مناسب، ساخت چاه فاضلاب، برق رسانی و ... بر عهده مالک یا خریدار است و از امکاناتی است که در ساخت محوطه ویلا پیش ساخته به کار می رود.

 

انواع سازه های ویلاهای پیش ساخته

انواع سازه های ویلاهای پیش ساخته

با توجه به نوع سازه‌ ای که در ویلاهای پیش ساخته استفاده می شوند، ویلاها را دسته‌بندی می‌کنند:

1- ویلاهای پیش ساخته با سازه چوبی

2- ویلاهای پیش ساخته با پنل‌های ساندویچی

3- ویلاهای پیش ساخته با سازه‌های فلزی

4- ویلاهای پیش ساخته با سازه‌های ترکیبی

 

 

انواع طرح ویلای پیش ساخته

ساخت ویلا پیش ساخته، با استفاده از طرح‌های متنوعی مانند کلبه ای، مکعب مربع، ویلا کانادایی، نمای چوبی، طرح‌های کلاسیک و مدرن، ویلا های پیش ساخته لوکس و لاکچری با انواع پلان‌های ترکیبی تک خوابه تا 4 خوابه و حتی بیشتر ساخته می شوند و در این مورد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

 

مزایای ویلاهای پیش ساخته

مزایای ویلاهای پیش ساخته

ویلاهای پیش ساخته دارای مزایای فراوانی می باشند از جمله:

 

1- ساخت سریع ویلا پیش ساخته

سرعت ساخت بالا، مهمترین مزیت خرید ویلای پیش ساخته است و با اتصال سازه می توانید در کمترین زمان به ویلای خود نقل مکان کنید.

باید بدانید که با توجه به کوتاه بودن مدت زمان ساخت این نوع ویلاها، هزینه ساخت نیز کمتر است. ویلای پیش ساخته نسبت به ساخت ویلا با مصالح ساختمانی دیگر به صرفه‌تر است.

 

2- متحرک بودن ویلا پیش ساخته

اگر از ویلای ساخته شده با مصالح ساختمانی استفاده می کنید، نمی توانید ویلا را به مکان‌های دیگر منتقل کنید. اما در ویلای پیش ساخته، چنین مشکلی وجود ندارد. این نوع ویلاها قابلیت جا به جایی دارند و شما می توانید بعد از مدتی در مکان زیبای دیگری مستقر شوید و از جرثقیل برای انتقال ویلا به مکان جدید استفاده کنید.

 

3- استفاده بهینه از انرژی

با عایق بودن پنجره و درب در ویلاهای پیش ساخته، محیط داخلی گرم می شود و در نهایت مصرف انرژی کمتر خواهد بود.

 

4- مقاومت در برابر زلزله

شاید تصور کنید که مقاومت ویلاهای پیش ساخته، در مقایسه با مصالح ساختمانی دیگرکمتر است. ولی باید بدانید که ویلاهای پیش ساخته به شکلی ساخته می‌شوند که مقاومت خوبی در برابر عوامل طبیعی دارند و دارای استاندارد جهانی از لحاظ استحکام به زلزله هستند.

 

5- طراحی دکوراسیون داخلی ویلا مطابق با سلیقه خود

با خرید ویلاهای پیش ساخته، می توانید هر طور که می‌پسندید، چیدمان داخلی ویلا را طراحی و اجرا کنید.

 

6- دوام بالای مصالح مورد استفاده در ویلاهای پیش ساخته

یکی از مشکلاتی که در ساخت و ساز در شمال کشور وجود دارد این است که مصالح ساختمانی در اثر رطوبت خراب می شود. ویلاهای سنتی به دلیل رطوبت، نیاز به بازسازی در مدت زمان کوتاهی دارند که این امر به معضلی سخت در ساخت ویلا در این منطقه تبدیل شده است. ولی این مشکل با خرید ویلاهای پیش ساخته حل می شود. مواد به کار رفته در ساخت و ساز ویلا مدولار، در برابر رطوبت مقاوم بوده و آسیبی نمی بینند.

 

7- قابلیت بازیافت متریال ساختمانی

یکی از موضوعاتی که در حوزه ساخت و ساز باید مورد توجه قرار گیرد، بازیافت مصالح ساختمانی است. متاسفانه در ویلاهای سنتی با هر بار تخریب، بسیاری از موادی که وارد محیط می شوند بازیافت نمی شوند و یا خیلی کند تجزیه می شوند. ولی ویلاهای پیش ساخته در این خصوص مشکلی ندارند. مصالح به کار رفته در این نوع ویلاها به راحتی بازیافت می شوند و در سازه‌های جدید مورد استفاده قرار می گیرند.

 

معایب ویلاهای پیش ساخته

معایب ویلاهای پیش ساخته

در خصوص ساخت ویلاهای پیش ساخته نیز برخی معایب وجود دارد که عبارتند از:

 

1- خرید زمین و پرداخت هزینه‌ای مربوط به مجوز

درست است که با خرید کردن ویلاهای پیش ساخته، احتیاجی به هزینه در مورد مصالح ساختمانی نیست، اما شما باید این ویلا را در یک زمین بنا کنید. به این معنا که احتیاج به یک زمین دارید. از طرفی دیگر مجوزهای دولتی جهت نصب ویلاهای پیش ساخته، شرط بسیار مهم برای این کار می باشد.

 

2- پرداخت کردن هزینه‌ها به صورت یکجا

در ویلاهای عادی ساخته شده با مصالح ساختمانی، شما می‌توانید هزینه‌ها را در طی چندین مرحله پرداخت کنید، در نتیجه از لحاظ مالی مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد. ولی در ویلاهای پیش ساخته این امکان وجود ندارد و باید همه هزینه‌ها را به شکل یکجا پرداخت کنید.

 

3- به وجود آمدن مشکلاتی برای نصب سازه‌

مهم‌ترین مسئله ای که باید در خرید ویلاهای پیش ساخته به آن توجه کنیم، تطابق آن با سازه‌ها و موقعیت زمین است. بارها پیش آمده است که به علت مناسب نبودن موقعیت زمین و ناهمواری آن، نصب سازه‌ها به یکدیگر دچار مشکل شده است و ساخت ویلا قابل اجرا نیست. به همین دلیل باید قبل از هر چیز، نقشه‌ای از محل زمین را به فروشندگان تحویل داد.

 

4- اندازه از پیش تعیین شده ویلا

شما می توانید در ویلاهای عادی، ابعاد کل ساختمان و بخش‌های مختلف آن را مطابق با سلیقه و نیاز خود مشخص کنید. ولی در خصوص ویلاهای پیش ساخته، چنین امکانی وجود ندارد و شما می توانید فقط یک اندازه ثابت را خریداری کنید.

 

5- اجرا و نصب ویلا توسط افراد متخصص

باید بدانید که اجرا و نصب ویلاهای پیش ساخته، در تخصص هر فردی نیست. ساخت ویلاهای عادی می‌تواند به عهده هر معماری باشد، اما این طراحان نمی‌توانند ویلاهای پیش ساخته را نصب کنند.

 

 

ویلا پیش ساخته دست دوم

بعضی از افراد به دنبال ویلا پیش ساخته دست دوم هستند، زیرا دارای قیمت کمتری است، البته برای اطمینان یافتن از کیفیت سازه به دنبال بررسی و مشاهده ویلا پیش ساخته دست دوم می باشند، تا از خرید خود مطمئن شوند. ویلا پیش ساخته دست دوم، در خارج از ایران به خصوص در کشور روسیه و کشورهای اروپایی، بیشتر خرید و فروش می شود و قابلیت انتقال و جابجایی دارد. اما در ایران به دلایل مختلف مانند نداشتن صرفه اقتصادی این امکان وجود ندارد.

 

 

سوالات رایج در خصوص ویلای پیش ساخته

آیا ویلای پیش ساخته به صورت یکجا و آماده به محل ویلا انتقال داده می شود؟

یکی از سوالات رایج در مورد ویلاهای پیش ساخته این است که، آیا سازه‌ها در کارخانه ساخته شده و سپس به ملک ما منتقل می شوند یا خیر؟ در حقیقت، این که ویلا پیش ساخته است به این معنی نیست که سازه ویلا مونتاژ شده است. اگرچه که مساحت آن کمتر از 35 متر مربع است، ولی در صورت مناسب بودن شرایط می توان آن را جابه جا کرد و انتقال داد، اما بیشتر آن‌هایی که ابعاد بزرگتری دارند یا برخی از اجزا به صورت چند تکه به ملک منتقل شده اند و یا به صورت کامل از همان ابتدا در محل مورد نظر درست شده اند.

 

آیا برای ساخت ویلای پیش ساخته گرفتن مجوز لازم است؟

از رایج‌ترین سوال‌ها این است که آیا برای نصب ویلای پیش ساخته، احتیاج به مجوز است؟ این مسئله در مناطق مختلف متفاوت است، زیرا در این سال‌ها قوانین مختلفی در این مورد وضع شده است، ولی چیزی که بدیهی به نظر می رسد این است که در صورتی که متراژ زیر 40 متر مربع باشد و سازه ویلا از نوع ویلای پیش ساخته باشد که به فونداسیون وابسته نباشد مشکلی ندارد، ولی برای متراژهای بالاتر و یا نوع ویلای پیش ساخته دوبلکس توصیه می شود، در ابتدا به شهرداری منطقه بروید و سپس اقدام به اجرا و نصب کنید. در ارتباط با مجوز ویلای پیش ساخته می توان گفت قبل از هر اقدامی جهت ساخت با شهردار و دهیار مشورت شود.

 

قیمت ویلای پیش ساخته

هزینه ویلای پیش ساخته با سازه‌های دیگر، اندکی تفاوت دارد و همین تفاوت ها باعث شده است تا قیمت ویلا پیش ساخته چوبی، کمتر از سازه‌های دیگر چوبی باشد. البته ممکن است در زمان طراحی و قبل از ساخت، مواردی را به دلخواه از آن زیاد یا کم کنید که باعث کاهش یا افزایش قیمت‌ها می شود.

 

نکته: ساخت ویلای پیش ساخته در شهرهایی همچون مازندران، گیلان، لاهیجان و تهران بیشتر انجام می گیرد.

 

 

جمع بندی

در این مطلب متوجه شدیم که ویلاهای پیش ساخته، هزینه‌های ساخت و ساز ویلا در شمال و یا در هر منطقه ای دیگر را کاهش می دهند و همچنین مزیت مهمی که دارند این است که قابلیت جا به جایی دارند و شما می توانید به راحتی آن‌ها را به مکان مورد نظر خود انتقال دهید.

در نهایت امیدواریم که از خواندن این مقاله راضی بوده باشید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.