معرفی بهترین انواع آبنما سنگی ویلایی - سازه برتر



انواع آبنما سنگی ویلایی

آبنما سنگی ویلایی، یکی از زیباترین المانهایی است که برای ساخت ویلا، حیاط و باغ به کار می رود. در واقع برای افزایش جذابیت و زیبایی ویلای خود، استفاده از عناصر تزئینی مانند آبنمای سنگی، باعث می شود تا بتوانیم دکوراسیون زیبایی را طراحی کنیم.

ساخت آبنمای سنگی، علاوه بر حس آرامشی که به افراد می بخشد با به وجود آوردن رطوبت، باعث شادابی گیاهان و لطافت هوا نیز می شود، علاوه بر این به کار بردن یک آبنمای سنگی در نمای بیرونی یک ویلا، باعث زیبایی ملک می شود و مانند یک نگین در چشم انداز باغ یا ویلا خودنمایی می کند.

در این مقاله از سازه برتر قصد داریم تا شما را با انواع آبنما سنگی ویلایی آشنا کنیم و کاربرد و مزایای آن را شرح دهیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

ساخت انواع آبنمای سنگی ویلایی

مراحل طراحی و ساخت انواع آبنمای سنگی ویلایی

سنگ و برخورد آب به آن، انسان را به یاد طبیعت زنده میاندازد. به همین علت است که آبنماهای سنگی در محوطه سازی ویلا طرفدار زیادی دارند، در ابتدای این مقاله، شما را با مراحل طراحی و ساخت آبنمای سنگی ویلایی آشنا می کنیم:

تعیین کردن مکان قرارگیری آبنما

 طراحی ساختار اصلی آب ریز و آبنما

انجام زیرسازی اولیه از جمله از عایق کاری و سیمان کاری جهت ایزولاسیون

انجام زیرسازی ثانویه مانند پمپ گذاری، لوله کشی، فواره و نازلها

شیب بندی بر اساس نوع چیدمان آبنما

نورپردازی با کذاشتن ال ای دی

و در انتها چیدمان سنگها

 

انواع آبنمای سنگی ویلایی از لحاظ مدل

انواع آبنمای سنگی ویلایی از لحاظ مدل

این مدل آبنماها انواع متنوعی دارند که عبارت است از:

آبنما سنگی دیواری

آبنمای سنگی ایستاده

آبنمای سنگی رومیزی

آبنمای سنگی مجسمه ای یا تزیینی

آبنمای سنگی صخره ای

آبنمای سنگی طبقاتی

آبنمای سنگی مه پاش

آبنمای سنگی موزیکال

در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص این نوع آبنماها می دهیم:

 

آبنمای سنگی دیواری

آبنمای سنگی دیواری

یکی از آبنماهای سنگی که از آن علاوه بر حیاط، می توان در ساخت ویلا و در لابی و پاسیو ساختمانها نیز استفاده کرد، آبنمای سنگی دیواری می باشد، که اجرای این آبنما به دلیل اینکه از یک طرف محصور و عایق است نسبت به سایر آبنماها راحت‌تر است.آبنمای سنگی دیواری انواع مختلفی در صنعت ساختمان دارد و در آن از موسیقی و نورپردازی نیز استفاده می شود.

 

آبنما سنگی ایستاده

این آبنماها اغلب در وسط حوضهایی قرار گرفته اند که آب از آن سرازیر می شود، آبنماها یا فواره‌های سنگی ایستاده، در مقایسه با آبنماهای دیگر متنوع‌تر هستند و برای خانه‌ها یا ویلاهای دارای حوض گزینه خوبی هستند، این نوع آبنما را می توان بدون حوض نیز طراحی کرد و در قسمتی از باغ قرار داد.

 

آبنما رومیزی

آبنماهای رومیزی را می توان در داخل ویلا و یا روی پیشخوان در کافه‌ها و رستورانها استفاده کرد.این آبنما نسبت به دو مدل قبلی ابعاد کوچکتری دارد و در نتیجه قیمت کمتری دارد.اگر دوست دارید یک آبنما سنگی زیبا برای منزل خود داشته باشید، می توانید به سایت فروش آبنما رومیزی مراجعه کنید و تنوع بالای آنها را ببینید.

 

آبنمای سنگی مجسمه ای یا تزیینی

بعضی از مدلهای فواره‌های سنگی در واقع مجسمه ای می باشند که از بالای قسمتی از آنها آب فوران می کند.این نوع آبنما عمدتاً به دلیل تزئیناتی بودن معروف است و در ابعاد گوناگونی موجود است. یک فواره سنگی مجسمه ای هم در خارج از ویلا یا ساختمان و هم در تراس و لابی استفاده می شود.

 

آبنمای صخره ای سنگی

یکی از پرکاربردترین آبنماها در طراحی باغ ویلایی، آبنمای صخره ای می باشد.آبنماهای صخره ای به خاطر شکل و چینش سنگها تداعی کننده سنگ های کوهستانی می باشد. چون این نوع آبنما از سنگهایی با شکل نامنظم ساخته شده و ظاهر یکدستی ندارد، اغلب به عنوان فواره‌های نامنظم دسته بندی می شود.

یکی دیگر از انواع آبنماهای سنگی، آبنمای پلکانی یا طبقاتی است که ساخت این نوع آبنماها با دو روش انجام می شود؛ در روش اول از سنگهای طبیعی بزرگ را برای ساخت آبنما به کار می برند و برای ایجاد شکلی خاص روی هم قرار می گیرند. روش دوم این است که قالب سنگ سیمانی را لایه لایه و طبقاتی می کنند، که در این روش محصول نهایی حالت طبیعی ندارد.

 

آبنمای سنگی مه پاش

اگر می خواهید یک آبنما سنگی زیبا و خاص در ویلای خود داشته باشید، میتوانید از آبنماهای سنگی مه پاش استفاده کنید. در ساخت این نوع آبنماها از موادی استفاده شده است که مه تولید می کند و فضای پیرامون آبنما سنگی را مه آلود میکند.

 

آبنمای موزیکال سنگی

یکی دیگر از پر طرفدارترین آبنماهایی که در سطح پارکها و شهرها هم می بینید، آبنماهای موزیکال هستند. آبنمای موزیکال سنگی، بدنهای از جنس سنگ دارد و بعد از فوران کردن آب از قسمت بالای مجسمه و هماهنگ با آن، موسیقی نیز پخش میشود. در زمان پخش موسیقی نورهای رنگی هم  خاموش و روشن میشوند، تا جذابیت این مدل آبنما سنگی بیشتر شود.

 

انواع آبنمای سنگی ویلایی از لحاظ سبک

انواع آبنمای سنگی ویلایی از لحاظ سبک

آبنمای سنگی مدرن

امروزه بعضی از آبنماهای سنگی، به علت نوع سنگ و کنده کاریهایی که به آن داده می شود، در گروه آبنماهای سنگی مدرن قرار می گیرند. تفاوت این نوع آبنماها فقط در طراحی آنهاست که پیچیدگیها و تجملات زیاد در ساخت آنها به کار نمی رود. از انواع این آبنما، می توان در لابی و حیاط ویلاها و ساختمانهای مدرن استفاده کرد.

 

آبنمای سنگی کلاسیک

آبنمای سنگی کلاسیک نیز بسیار زیباست که مدل ایستاده و مجسمه ای آن محبوبیت زیادی دارد. مجسمه‌هایی که به سبک کلاسیک تراشیده شده اند، معمولا در وسط حوضهای بزرگ قرار می گیرند و بیشتر در ویلاهایی با سبک معماری رومی استفاده می شوند.

 

کاربرد فواره سنگی

آبنماهای سنگی را نه تنها در ساختمانهای ویلایی می توان نصب کرد، بلکه می توان از این نوع آبنما در ساختمانهای تجاری، اداری، هتلها، مراکز تفریحی و در طراحی رستورانها و تالارها استفاده کرد. در مکان های سرپوشیده بیشتر آبنمای سنگی را به صورت دیواری طراحی می کنند، تا صدای جاری شدن آب بیشتر پخش شود و تصاویر جذاب‌تری را به نمایش بگذارد. در زیر مهمترین کاربردهای آبنماهای سنگی را ذکر می کنیم.

 

آبنما سنگی خانگی در داخل منزل

از آنجایی که آب به عنوان یکی از عناصر پنج گانه می باشد و صدای آب انرژی مثبت ساطع می کند، بنابراین یک آبنمای سنگی در داخل ویلا یا منزل می تواند نقش مهمی داشته باشد. شما می توانید آبنمای سنگی را در مکان های مختلف خانه از جمله اتاق نشیمن، راهرو و تراس نصب کنید.

بهتر است از آبنمای سنگی در نزدیکی اتاق خواب و شومینه استفاده نکنید، زیرا صدای آب ممکن است خواب آرام شما را مختل کند. به طور معمول در داخل ویلا آبنماهای سنگی پیش ساخته کاربردی‌ترند و به راحتی می توانید آنها را در محیط های مختلف قرار دهید.

بسته به فضایی که در اختیار دارید می توانید از یک آبنمای سنگی عمودی یک طرفه یا یک آبنمای سنگی با اندازه کوچکتر، به عنوان آبنمای رومیزی استفاده کنید.آبنماهای خانگی معمولاً فضای کمتری را اشغال می کنند و جابجایی آنها راحتتر است.آبنماهایی که در داخل ویلا با سنگ طراحی می شوند، باید از نوع آبنمایی باشند که نیازی به لوله‌های آب نداشته باشند.

 

آبنمای سنگی در لابی

اگر ویلا شما دارای لابی مناسبی است و می خواهید این بخش از ساختمان را تزئین کنید، آبنمای سنگی گزینه خوبی برای این فضا است.آبنماهای دیواری اغلب در لابی ساختمان استفاده می شوند، اما از انواع مدل رومیزی و ایستاده نیز می توان برای پیشخوان نگهبانی ساختمان استفاده کرد.

 

آبنما سنگی در تراس

اگر پاسیو نسبتا بزرگی دارید، با استفاده از آبنمای سنگی در آن، حال و هوای طبیعی را در این قسمت از خانه تداعی کنید، تراس یکی از بهترین مکانها برای قرار دادن آبنمای دیواری یا ایستاده است و می توانید این قسمت را با تزیین آبنما و گذاشتن گیاهان و گلهای مختلف، جذابیت کنید.

 

آبنمای سنگی در روف گاردن

امروزه از هر فضایی برای ایجاد فضای سبز در ویلا استفاده می شود. بام سبز یا روف گاردن، یکی از این مکانهاست که اغلب با گیاهان و گلهای مختلف پوشیده شده و به عنوان مکانی برای استراحت و معاشرت ساکنان عمل می کند. استفاده از یک آبنما سنگی در این قسمت از ویلا ایده خوبی است. البته باید بدانید که عوامل جوی مانند باد و باران باعث آلودگی و آسیب این نوع آبنما نمی شود.

 

آبنمای سنگی در حیاط و محوطه

حیاط ها و محوطه ویلاها، بهترین فضا برای قرار دادن آبنما سنگی هستند. اغلب حیاط ویلاهای بزرگ با حوض و گیاهان سرسبز پوشیده شده است، ولی وقتی آبنمای سنگی را بین حوض و حیاط قرار دهید، صدای آب شما را وادار می کند نسبت به قبل به طبیعت احساس نزدیکی بیشتری داشته باشید.

 

آبنمای سنگی در باغ

آبنمای سنگی در باغ

یکی از کاربردهای آبنما سنگی، به کار بردن آن در باغ است. آبنمای سنگی محوطه باغ را بسیار رویاییتر میکند و جایگذاری آن در کنار گلهای رنگارنگ و درختان، حال و هوای طبیعی بیشتری به باغ می دهد.

 

آبنمای سنگی در مراکز تجاری

از آبنماها در پاساژها و مراکز تجاری استفاده می شود.آبنماهای سنگی یکی از پرطرفدارترین آبنماها هستند و در مراکز تجاری ایرانی محبوبیت زیادی دارند. این آبنماها فضای پر سر و صدا و شلوغ یک مرکز تجاری را با صدای آب روان ترکیب می کنند، که تاثیر شگفت انگیزی در آرامش محیط دارد.

 

آبنمای سنگی در تالار و هتل

تالارها و هتلها، هم از آبنماهای سنگی استفاده زیادی می کنند. تقریبا تمام هتلهای بزرگ ایران، آبنمای سنگی را برای زیباسازی محیط هتلها به کار می برند. این نوع آبنماها در حقیقت یک عنصر تجملاتی و تزیینی در فضاهایی مانند تالار و هتل به حساب میآیند.

 

آبنمای سنگی در رستوران و کافه

صدای جریان آبنمای سنگی، در رستورانها و کافه‌ها، طرفداران زیادی دارد؛ به همین علت است که علاوه بر کافه‌های سنتی، امروزه در رستورانهای مدرن هم استفاده می شوند و از آن به عنوان یکی از مهمترین المانها برای تزیین محیط استفاده می شود.

 

مراقبتهای لازم برای آبنمای سنگی

مراقبتهای لازم برای آبنمای سنگی

تمیز کردن انواع آبنمای سنگی

برای اینکه عمر آبنما را تا حد امکان افزایش دهید، نیاز به مراقبت منظم دارد، بنابراین آبنمای کوچکتر بهتر است هر دو ماه یکبار تمیز شود تا از رشد جلبک در داخل آبنما جلوگیری شود.اگر آبنما بسیار بزرگ است، باید حتما دو بار در سال تمیز می شود.

 

نگهداری و تعمیر پمپ

مهم‌ترین بخش آبنما، پمپ آن می باشد و هیچ گاه نباید خشک شود. باید همیشه کنترل کنید زمانی که آبنما روشن است، پمپ به طور کامل در آب شناور باشد، تا از آسیب به موتور ممانعت شود.

برای افزایش طول عمر پمپ، سعی کنید از خاموش و روشن کردن مداوم آبنما پرهیز کنید. در صورتی که پر کننده خودکار روی آبنما نصب نکرده اید، در زمانی که مسافرت هستید، حتما آبنما را خاموش کنید و پمپ آن را جدا کنید.

 

جلوگیری از ایجاد جلبک

اگر آبنمای سنگی، در سایه قرار داده شود ایجاد جلبک کمتر می شود، زیرا جلبکها در منطقه سایه رشد نمی کنند. همچنین در صورتی که آب آبنما به طور مرتب هر ماه عوض شود، به تمیز ماندن آبنما کمک می شود و رشد جلبکها کاهش پیدا می کند. شما می توانید از مایع سفید کننده و یا حتی از آبلیمو و یا اسید سیتریک که مواد طبیعی می باشند، برای شستن آبنما استفاده کنید.

 

 

نکات مهم در زمان انتخاب آبنمای سنگی

جنس به کار رفته در انتخاب هر چیزی مهم‌ترین نکته می باشد. در خرید آبنمای سنگی، با این که سنگ کلا یک شی بادوام است، ولی کیفیت آن در افزایش طول عمر آبنما تاثیر زیادی می گذارد.

برای انتخاب انواع آبنما سنگی، توجه به ابعاد مکانی که آبنما قرار داده می شود و ویژگی های چشم انداز موجود اهمیت دارد. تعداد زیادی از آبنماهای فضای باز، فقط به عنوان ایجاد یک محوطه زیبا برای ملک استفاده می شوند، پس اندازه آبنمای سنگی در این مکانها باید بزرگ باشد.

نکته سوم مسئله ایمنی است که در واقع، مکان نصب آبنما باید کاملا ایمن باشد و برای کودکان خطری به وجود نیاورد. همچنین برق کشیها برای روشن شدن پمپ و ال ای دی ها باید کاملا استاندارد و اصولی و توسط یک متخصص با تجربه انجام شود.

 

 

جمع بندی

اگر دوست دارید طبیعت را به ویلای خود بیاورید، استفاده از آبنمای سنگی یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود. این نوع آبنماها به علت دوام بالا و شکل ظاهری زیبایی که دارند، یک انتخاب خاص و منحصر به فرد هستند. معمولا آبنماهای سنگی، در اندازه‌های مختلف ساخته میشوند، تا تمام افراد بتوانند در محیط های مختلف از آنها استفاده کنند و باعث ایجاد حس آرامش در فضا شوند.

امیدواریم که توانسته باشید یکی از انواع آبنما سنگی ویلایی را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، انتخاب کرده و در ویلای خود استفاده کنید.