انواع آبنما از نظر سبک، مدل و محل قرارگیری - سازه برتر



انواع آبنما از نظر سبک، مدل و محل قرارگیری

امروزه انواع مختلف آبنما در هتل‌ها، مراکز تفریحی، بیمارستان‌ها، منازل و همچنین در ساخت ویلا استفاده می شوند، که همگی حاصل پیشرفت تکنولوژی در خلق آبنماهای مختلف است. وجود صدای آب در فضای داخلی و خارجی ساختمان، باعث ایجاد فضایی آرامش بخش و پرنشاط می شود، به همین دلیل در سال‌های اخیر استفاده از آبنما در فضاهای مختلف رواج زیادی پیدا کرده است.

در این مطلب انواع سبک و مدل‌های آبنما را، که کاربرد زیادی در اماکن مختلف دارند، معرفی می کنیم، اگر شما هم قصد ساخت یک آبنما را دارید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید.

 

انواع آبنما از لحاظ سبک

انواع آبنما از لحاظ سبک

در ابتدای این مقاله از سازه برتر، شما را با انواع سبک‌هایی که در طراحی آبنما استفاده می شود، آشنا می کنیم:

 

آبنما به سبک مدرن

آبنما به سبک مدرن صداهای دلپذیری از آب ایجاد می کند و با ترکیب مناسب نور، می تواند یک دکوراسیون مدرن را در گوشه ای از محل زندگی یا کار شما ایجاد کند.

 در این طرح آبنما، هیچ آبی از مخزن خارج نمی شود. ضمناً مخزن آبنما 100% ضد آب بوده و امکان این که آب به بیرون نشت کند وجود ندارد.

صرف نظر از نوع ساختمان، یک فواره مدرن در حقیقت یک حرکت جهت دار و هوشمند آب است. طرح‌های مدرن فواره می تواند به شکل موزیکال، حباب دار، چشمه ای، هوشمند و شیشه ای باشد. این نوع آبنماها با توجه به سلیقه مردم و البته با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد طراحی و اجرا می شود.

 

آبنما به سبک کلاسیک

آبنماهای کلاسیک مانند آبنماهای موزیکال بسیار زیبا می باشند، ولی به علت محدودیت فضا، از موسیقی بهره مند نیستند.

آبنماهای کلاسیک اغلب در عبادتگاه‌ها یا مکان‌هایی که عمومی هستند و امکان پخش موسیقی در آن‌ها وجود ندارد استفاده می شوند. رقص نور و حرکت موزون آب بر جذابیت این فواره ها می افزاید. این آبنماها به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارند، در طول شبانه روز مخاطبان خاص خود را دارند.

این نوع آبنما در اماکن مختلف مانند میادین شهر، تقاطع‌ها، پارک‌ها، هتل‌ها، استخرها و رستوران‌ها و حتی محوطه سازی ویلا نیز قابل استفاده است.

به طور کلی می توان از آبنما کلاسیک در بیشتر مکان‌ها استفاده کرد. خصوصیت بارز آن علاوه بر زیبایی، مقرون به صرفه بودن آن می باشد; که برای کارفرما این امکان را به وجود می آورد که با هزینه ای کم، فضای خود را با استفاده از آبنماهای کلاسیک دلنشین و جذاب کند.

 

انواع آبنما از لحاظ محل قرارگیری

انواع آبنما از لحاظ محل قرارگیری

آبنمای سرپوشیده (آبنمای فضاهای زیر سقف)

به گفته روانشناسان، این نوآوری با ترکیب نور و آب در یک آبنمای زیر سقفی به بهبود تمرکز و رضایت و ارتقای سلامت روانی کارکنان در محل کار کمک زیادی می کند. به این ترتیب، مردم می توانند ترکیبی از انرژی و احساسات خوبی را که آبنما فراهم می کند، هم در خانه و هم در محل کار که سرپوشیده هستند تجربه کنند. در واقع فواره‌های سر پوشیده، باعث کاهش استرس، اضطراب و خستگی ناشی از فعالیت‌های مداوم می شود. همچنین به تصفیه هوای محیط نیز کمک می کند.

 

آبنما باغی فضای باز

طراحی آبنما باغی در فضای باز به شکلی است که از نظر ویژگی‌های هنری و فنی برای تمامی سلیقه‌ها مناسب است.

این نوع آبنماها از نظر جنس، کارکرد و ابعاد در طیف‌های مختلفی ساخته و طراحی می شوند، بنابراین از نظر متریال می توان از انواع مواد در صنعت ساختمان مانند کامپوزیت، فلزاتی مانند طلا، نقره، استیل ضد زنگ، برنج و انواع سنگ‌های مختلف و ... در آن استفاده کرد.

همچنین در طراحی بدنه این نوع آبنماها انواع چوب، شیشه و ... به کار می رود. علاوه بر این انواع مختلفی از چراغ‌ها برای روشنایی و طیف گسترده ای از تصفیه کننده‌ها، پمپ‌ها، نازل‌ها، اتصالات و غیره موجود است که هر کدام جلوه ای خاص و منحصر به فرد را ایجاد می کنند.

اکثر افرادی که آبنما را در فضای باز در باغ خود به کار می برند، از محل آبنما به عنوان نقطه کانونی باغ یاد می کنند. این نوع آبنماها مکانی برای دورهمی‌های دوستانه و در عین حال راهی برای لذت بردن از جلوه‌های زیبای بصری و سمعی آبنما همراه با زیبایی طبیعی باغ است، از این رو می توان محلی را که آبنما در آن تعبیه شده است، به عنوان جایی که باعث آرامش می شود در نظر گرفت.

 

انواع آبنما از لحاظ مدل

انواع آبنما از لحاظ مدل

آبنمای سنگی یا صخره ای

انواع آبنماهای سنگی و صخره ای (سنگ جنینی، سنگ پولکی، پوکه معدنی) در مراکز تفریحی، سفره خانه‌ها، آبنماهای مسکونی، آبنماهای باغی، استفاده می شوند. فواره های سنگی یا صخره ای ترکیبی از سنگ‌های طبیعی کوه (لاشه، پولک، پوکه معدنی، شن) و سنگ های مصنوعی (سیمان) هستند.

 

آبنمای دیواری

آبنماهای دیواری و نازل‌های آن بر روی دیوار استفاده می شوند. این دیوار را می توان تزئین کرد و طرح‌ها و ایده‌های خاصی برای آبنما بر روی آن به وجود دارد.

 آبنماهای دیواری را می توان به آبنماهای کرتین وال تبدیل کرد. در این صورت زمانی که برای خروجی آب دیوارها و سوراخ‌هایی ایجاد می کنیم، آب خروجی تحت فشار زیاد از سوراخ خارج می شود و با این روش پرده آبی زیبایی دیده می شود.

 آبنماهای دیواری برای مکان‌هایی همچون استخرها، ویلاها، روف گاردن، لابی هتل‌ها، ساختمان‌های تجاری و اداری و سایر فضاها مناسب هستند.

 

آبنمای خانگی

در زمان خرید این نوع آبنما باید از بی صدا بودن موتور آبنما و قابلیت سرویس و تمیز کردن آن مطمئن شوید. امروزه مدل‌های پر سر و صدا و بی کیفیت زیادی در بازار هستند، که از نظر طول عمر نیز مناسب نمی باشند و پس از مدت کوتاهی نیاز به تعمیر دارند.

اصولا بهترین مکان ها برای جایگذاری آبنما در شمال خانه، ضلع شرقی و جنوب شرقی می باشد. دقت کنید که فواره‌ها را در نزدیکی شومینه‌هایی که محیط، تحت تسلط آتش است قرار ندهید. علاوه بر این، اتاق خواب‌ها نیز جای مناسبی برای قرار دادن آبنما نیستند. حتی اگر اتاق خواب شما در قسمت شمال یا ضلع شرقی و جنوب شرقی خانه است، از قرار دادن آبنما در آن خودداری کنید.

 

آبنمای‌ استخری

بدون شک مردم از شنا کردن در فصول گرم سال لذت زیادی می برند. آبنماهای استخری می توانند برای افراد در هر محدوده سنی بسیار جذاب و جالب باشند. این جذابیت می تواند به دلیل لذت بردن از افزونه‌های بصری – سمعی آن باشد.

 اغلب آبنماهای استخری در اطراف استخر جای داده می شوند و می توان آن ها را با انواع پروژکتور ال ای دی رنگی و حرکت موزون آب و ترکیب آن با موسیقی به کار برد. آبنماهای استخری علاوه بر حاشیه‌ی استخر، می‌توانند در هر جای دیگری استفاده شوند.

این آبنماها خاطره ای فراموش نشدنی از شنا و لذت از محیط را در استخرهای روباز و یا سر پوشیده ایجاد می کنند.

 

آبنمای چشمه ای

آبنمای چشمه ای

آبنماهای چشمه‌ای، می‌توانند حس وجود چشمه‌ای پویا را به افراد القا کنند. به دلیل تداوم و پویایی جریان آب و ترکیب آن با جلوه‌های سمعی و بصری مختلف و نور، این نوع آبنما بسیار پر طرفدار است و کاربردهای زیادی دارد. از آبنماهای چشمه ای می توان برای نقاط مختلف شهر و همچنین انواع فضاهای سبز و باغ‌ها، حیاط منازل مسکونی و … استفاده کرد. این نوع آبنما بر اساس نوع عملکرد و سایز مورد نظر، با ویژگی‌های فنی و مهندسی گوناگونی ساخته می‌شود.

یکی از طراحی‌های متداول آبنمای چشمه ای، به این شکل است که آب از بالاترین قسمت آبنما به سطوح پایینی آن ریخته می شود. طراحی بدنه این نوع آبنماها می‌تواند از طبیعت الهام گرفته باشد، به طوری که این بدنه می‌تواند منعکس کننده تصویر کوه، آبشار و … باشد.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

امروزه به دلیل افزایش روزافزون شرکت‌های ساختمانی، رقابت شدیدی بین آن‌ها شکل گرفته است. به همین علت، دیگر تنها ارائه خدمات با کیفیت برای جذب مشتریان کافی نیست و برای پیروزی در بازار، باید از روش‌های بهینه و نوین برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده کنید.

در همین راستا در مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر می توانیم، تبلیغاتی هدفمند را برای خدمات و محصولات شما در سطح اینترنت انجام دهیم، در واقع در مجموعه سازه برتر، سعی بر این است که تبلیغات ساختمانی در نقاطی قرار داده شود که مشتریان با احتمال بیشتری با آنها رو به رو شوند و از این طریق بتوانند با شما در ارتباط باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

آبنمای ژاپنی

اگر کسی در مورد فرهنگ و تمدن ژاپنی بداند، متوجه می شود که استفاده از فواره‌ها در تمدن و فرهنگ مردم ژاپن به طرز شگفت آوری مرسوم و رایج هستند. این گونه آبنماها در محوطه هایی مانند ورودی معابد، زیارتگاه‌ها و قبرستان‌ها قرار داده می شوند، که باعث ایجاد یک حس معنوی و عرفانی توأم با آرامش برای گردشگران و افراد مختلف می شود.

 برای مردم ژاپن، فواره ها نماد پاکی ذهن و بدن هستند. این باور سال‌هاست که در فرهنگ ژاپن وجود دارد و جای تعجب نیست که این عقیده بر فرهنگ طراحی و ساخت این کشور موثر بوده است.

طراحی آبنماهای ژاپنی بسیار زیبا و چشمگیر بوده که حس آرامش را به افراد القا می کند، بیشتر این فواره‌ها از چوب بامبو به روشی زیبا و دلپذیر استفاده می کنند. جای دادن این نوع آبنما در هر مکانی از یک فضای خصوصی یا عمومی به زیبایی بصری آن فضا می افزاید.

اگر به دنبال فواره ای هستید که ارتباط نزدیکی با زیبایی بصری طبیعت داشته باشد و حس خلوص، سرزندگی و آرامش را برایتان به وجود آورد، یک آبنما ژاپنی می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این نوع آبنماها می توانند هر فضایی را به فضایی تمیز و طبیعی تبدیل کنند، نصب آسانی دارند و مقرون به صرفه هستند.

 

آبنمای پلکانی

آبنمای پلکانی

فواره‌های آبشاری در منطقه مدیترانه محبوبیت زیادی دارند و حیاط‌ها و میدان‌های زیادی را تزئین می کنند.

این نوع آبنماهای باغ، چندین طبقه (معمولاً سه طبقه) می باشند و آب به طبقه بالا پمپاژ می شود و از طبقات دیگر به سمت پایین می رود.

آبنماهای پلکانی انتخابی خوب برای یک منظره سنتی یا کلاسیک می باشند و با عظمت و ظرافتی که دارند توجه افراد را به خود جلب می کنند.

به خاطر داشته باشید که هر چه این طبقات بالاتر باشند، صدای آب بلندتر خواهد بود. از این رو در صورتی که به دنبال آبنمای ملایم و آرامش بخش هستید، این نکته را در نظر بگیرید.

 

آبنمای مستقل پویا

آبنماهای مستقل پویا نصب آسان و سریعی دارند و همچنین بادوام هستند. این آبنما یکی از آبنماهایی است که در فضای باز استفاده می شود. این نوع آبنما شامل همه چیزهایی است که برای ادامه کار نیاز دارد، از جمله پمپ با دوام بالا، تصفیه کننده آب و فیلتر، حوضچه داخل آبنما و انواع مختلف نازل های باکیفیت، به همین دلیل این آبنماها با حداقل نیاز به تعمیر و نگهداری می توانند به طور پیوسته کار کنند.

 

آبنمای رومیزی

شما می توانید برای خود یک آبنما روی میز شخصی درست کنید. این آبنماها اغلب از نظر ساختار مهندسی ساده می باشند و از نظر طراحی زیبا هستند، نه تنها نگهداری آن‌ها با حداقل هزینه ممکن است، بلکه هزینه تعمیر پایینی نیز دارند، بیشتر این نوع آبنماها مقرون به صرفه هستند و به دلیل این که قابل حمل می باشند، پرفروش‌ترین نوع آبنماها هستند.

در تقسیم بندی آبنماها می توان از این نوع آبنماها با لوازم سمعی و بصری و همچنین با افزایش خاصیت فیلترینگ و پاک کنندگی هوای محیط و یا افزایش قابلیت انتشار بوهای مطبوع در فضا استفاده بسیار موثری کرد.

این آبنماها دارای مخزن آبی کوچکی هستند، که آب داخل آن، پمپ را تغذیه می کند. به طور معمول پمپ مصرف انرژی کمی دارد و به صورت کلی این نوع آبنماها بیشتر از انواع دیگر آبنماهای فضای بسته، توسط افراد خریداری می شوند.

 

آبنمای‌ پایا (آبنمای مخفی شونده)

یکی دیگر از انواع آبنماهای متداول، آبنمای ثابت / آبنمای مخفی است که حوض ندارد و این یکی از ویژگی‌های خاص این نوع فواره می باشد. در آبنمای پایا به جای استفاده از حوض، یک منبع آب برای تغذیه پمپ در داخل آبنما (معمولاً در انتهای آن) به کار می رود. این نوع آبنماها هم در فضاهای باز و هم در فضای بسته قابل استفاده بوده و می توان آنها را همراه با لوازم سمعی و بصری جذاب و زیبا استفاده کرد.

برای نصب و راه اندازی آبنماهای پایا، باید مکانی مسطح و ثابت را با توجه به اندازه و وزن آنها در نظر گرفت، که بتواند وزن این آبنماها را تحمل کند. بهتر است این فواره‌ها به دلیل جذابیت صوتی‌شان، در مکان‌های به دور از آلودگی صوتی نصب و راه اندازی شوند، جایی که اثرات آرامش‌بخش آن‌ها بارزتر است.

طرح‌های این نوع آبنماها بسیار متنوع است و این امکان را فراهم می کند که افکار ذهن، به شکلی زیبا و هنرمندانه در قالب یک آبنما دائمی نشان داده شود.

 

آبنمای موزیکال

این نوع آبنما یکی از رویایی‌ترین و زیباترین فواره‌هایی است که امروزه پیشنهاد شده است و در حقیقت هر فردی را با عظمت و هماهنگی دارد، مجذوب خود می کند.

آنچه در یک فواره موزیکال اهمیت دارد، این است که آب با صدای در حال پخش، که می تواند هر صدایی باشد، به صورت ریتمیک حرکت کند. مانند صوت دعا و قرآن، موسیقی سبک یا هر نوع موسیقی بلند و یا جلوه‌های صوتی مختلف.

در سال‌های قبل، با این نوع فواره‌ها، هر قطعه موسیقی به صورت جداگانه برنامه ریزی می شد. تا حرکت آب با موسیقی هماهنگ باشد؛ اما در فن آوری جدید، برنامه نویسی دقیق‌تر و عمومی‌تر شده است. به گونه ای که حرکت آب را می توان به درستی با هر موسیقی وفق داد، بدون این که نیازی به برنامه ریزی جداگانه برای هر نوع موسیقی خاص باشد.

 

در آبنمای موزیکال، باید به نکات زیر توجه کرد:

صدها الگوی مختلف آب و صدها رنگ مختلف را می توان به صورت خودکار و دستی ترکیب کرد

هماهنگی هوشمند نورها، ضربات و موسیقی (به اصطلاح رقص نور آبی)

کنترل هوشمند آب با توجه به جهت و سرعت باد

عیب یابی هوشمند به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر

پیش بینی لازم برای از بین بردن خطر برق گرفتگی

توجه کردن به اصل وجودی آبنما و معماری پایدار برای کاهش دمای محیط

 

آبنما مه پاش

آبنما مه پاش

یکی دیگر از انواع آبنما، آبنما مه پاش می باشد. نحوه کار این نوع آبنما به این شکل است، که از طریق نازل‌های مخصوص آن، آب به پودر و ذرات بسیار ریز تبدیل می شود. به دلیل وزن کم این ذرات، وقتی به هوا برخورد می کنند، تبدیل به بخار آب می شوند و ذرات شبیه مه می شوند. این نوع آبنما رطوبت و فضای دلپذیری را ایجاد می کند و ذرات ریز آن، حس بودن در آبشار را در فرد ایجاد می کند.

 

آبنمای کتیبه ای

این آبنما به صورت کتیبه درست شده است و در اندازه‌های متنوعی برای مصارف داخلی و خارجی موجود می باشد که به دو روش لوله دار و بدون لوله قابل نصب می باشد. در روش بدون لوله، آبنما را می توان به راحتی به جایی که برای استفاده نیاز است منتقل کرد و همچنین گاهی اوقات می توان آن را در داخل دیوار نصب کرد و نمای زیبایی را روی دیوار ایجاد کرد. حیاط ویلاها و خانه‌ها، پارک‌ها، اماکن تفریحی و عمومی، لابی هتل‌ها، تالارهای پذیرایی، مراکز درمانی و اتاق‌های انتظار بیمارستان، از مواردی هستند که می توان در آن‌ها از آبنماهای کتیبه ای استفاده کرد.

 

 

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با انواع مختلف آبنما آشنا کنیم، شما می توانید با توجه به سلیقه خود و شرایط مکانی که قصد ساخت یک آبنما را در آن دارید، یک آبنمای زیبا را طراحی کنید و از آرامشی که این المان با ایجاد صدای آب به وجود می آورد نهایت لذت را ببرید. نظرات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.