هر آنچه که باید در خصوص باربیکیو آجری بدانید - سازه برتر



باربیکیو آجری و مزایا و معایب آن

استقبالی که در سالهای اخیر از انواع باربیکیو آجری در ساخت ویلا یا آپارتمانها صورت گرفته است، آنها را به یکی از پرفروشترین انواع باربیکیو تبدیل کرده است. به همین دلیل نیز طراحان و تولید کنندگان باربیکیو در تلاش هستند تا با ابداع انواع نوین باربیکیو آجری، نیاز کاربران را برآورده سازند. باربیکیو آجری می تواند گزینه ای مناسب در فضاهای باز باشد و با انواع سوختها کار کند. این نوع کباب‌پزها یا منقلها، در دسته بندی مختلفی دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع باربیکیوهای آجری در این مقاله ما را همراهی کنید.

 

باربیکیو آجری

باربیکیو آجری چیست؟

به صورت کلی باربیکیو (به انگلیسی Barbeque یا به اختصار BBQ) تکنیکی برای پختن مواد غذایی مشابه گریل کردن (کباب کردن) می باشد که در ایران اغلب از این اصطلاح به عنوان وسیله ای خاص برای پخت مواد غذایی استفاده می شود. در روش باربیکیو آجری، که بیشتر در فضای باز اجرا می شود با استفاده از منقل، گوشت را با آتش و یا حرارت کباب می کنند. در واقع کباب پز دو روش برای پخت غذا دارد، روش اول و متداول‌ترین روش، پخت سریع غذا روی حرارت بالا و روش دوم استفاده از آتش کم برای دود کردن است، که البته زمان پخت این روش چندین برابر زمان پخت است. روش اول بسیار کند است و غذا بسیار آهسته پخته می شود. اصطلاح فارسی باربیکیو آجری را می توان به کباب پز آجری نیز قلمداد کرد.

 

 

آشنایی با اجزا و ساختار باربیکیو آجری

جهت ساخت باربیکیو آجری، در ابتدا بهتر است با اجزای اصلی آن آشنا شوید که در ادامه سازه برتر آنها را برای شما شرح می دهیم.

 

محفظه آتش

دیواره داخلی کباب پز از آجر ساخته شده است. این آجرها که به آجرهای نسوز معروف هستند و اساساً از خاک رس ساخته شده اند، در برابر آتش مقاوم هستند و همچنین گرمای بیشتری ایجاد می کنند.

 

میله آهنی

این میله ها از چدن یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. این میله ها را می توان با کمک لبه های آهنی یا آجری محافظت و پشتیبانی کرد.

 

پایه

پایه ها، یک پد به شکل فیبر تقویت شده توسط بتن با ضخامت 3 تا 4 اینچ است، که بر روی یک پایه 3 تا 4 اینچی از خرده سنگ فشرده شده قرار گرفته است و باعث ثبات باربیکیو آجری می شود.

 

دیواره های آجری جامد

این دیواره ها در حاشیه و لبه ها و در بالای باربیکیو آجری قرار داده می شوند.

 

محفظه ذغال سنگ یا خاکستر

این محفظه در واقع یک صفحه فلزی جامد می باشد که سوخت باربیکیو آجری را در خود نگه می دارد و همچنین خاکسترهای تولید شده را جدا میکند. این صفحه 7 تا 15 اینچ زیر محل پخت و پز قرار داده می شود.

 

ساخت باربیکیو آجری

ساخت باربیکیو آجری

اگر تصمیم به ساخت منقل آجری بر اساس اطلاعاتی که دارید گرفته اید، ابتدا باید محل صحیح ساخت آن را مشخص کنید. در این مواقع باید به نکاتی توجه کرد و محل مورد نظر را انتخاب کرد. این نکات در ادامه این مقاله توضیح داده خواهد شد. هنگامی که در مورد مکان ساخت باربیکیو تصمیم گرفتید، باید زیر سازی زمین برای ساخت منقل آجری را انجام دهید.

زمین در محل مورد نظر باید استحکام کافی داشته باشد و به مرور زمان ترک نخورد و ته نشین نشود. این مورد تاثیر مهمی در افزایش طول عمر باربیکیو دارد. حال نوبت به تهیه مواد و ابزار مناسب برای ساخت کباب‌پز آجری می رسد.

شما باید سیمان، آجر، تجهیزات کامل باربیکیو و غیره را فراهم کنید. لازم به ذکر است که قبل از ساختن کباب پز آجری باید اندازه، ارتفاع و تعداد آجرهای مورد نیاز را تخمین زد و سپس شکل ظاهری منقل را با کمک یک طراح تعیین کرد. بدین ترتیب می توانید ساخت باربیکیو را مهندسی شده اجرا کنید. سعی کنید ابزارهای تراز را برای ساخت این نوع کباب پز به کار ببرید.

برای ساخت و طراحی نمای آجری در این نوع کباب پز، باید آجرها را به شکلی بچینید که نیازی به برش آنها در انتها نباشد. پس از مشخص شدن دقیق ابعاد و تعیین چیدمان آجرها، ملات آماده شده و آجرها با استفاده از آن در جای خود گذاشته می شود. سعی کنید چینش آجرها در یک جهت باشد، تا منظره کار نیز زیباتر شود.

 

 

نکات مهم در ساخت باربیکیو آجری

همان طور که در بالا گفته شد، برای این که نتیجه کار، رضایت بخش باشد، باید یک سری قوانین و اصول را رعایت کنید. با رعایت این قوانین میتوانید طراحی باربیکیوی آجری خود را به بهترین شکل انجام دهید. نکات مهم برای ساخت باربیکیو آجری شامل موارد زیر می باشند:

 

محل صحیح را تعیین کنید

یکی از مهم‌ترین خصوصیات باربیکیو آجری این است که دستگاه قابل جابجایی نیست. بنابراین افراد باید در انتخاب مکان مورد نظر، دقت کافی داشته باشند. کباب پز آجری باید دور از افرادی باشد که در محوطه نشسته اند، زیرا دود و بوی ناشی از کباب کردن غذا می تواند آزاردهنده باشد. ضمنا بهتر است این وسیله را در فاصله مناسبی از ویلا یا ساختمان قرار داد تا دود وارد فضای داخل ویلا نشود.

 

از مواد و متریال مناسب در صنعت ساختمان استفاده کنید

سعی کنید کیفیت را فدای کمیت نکنید و از مواد بی کیفیت برای ارزان شدن ساخت باربیکیو آجری خود استفاده نکنید. تعداد آجرها را تخمین بزنید و ملات با کیفیت مناسب آماده کنید. با این کار می توانید از کیفیت و طول عمر کباب پز خود اطمینان کافی داشته باشید.

 

اهمیت به شکل ظاهری باربیکیو آجری

نمایی که این نوع باربیکیوها در محوطه سازی ویلا به وجود می آورند، باعث ایجاد یک حس نوستالژیک در افراد می شود و در جلوه بصری محوطه ویلا تاثیر زیادی می گذارد. از اینرو پیشنهاد میشود، تعیین شکل و زیبا بودن جلوه ظاهری آن با دقت کافی صورت گیرد.

 

انواع باربیکیو آجری از لحاظ نوع سوخت

انواع باربیکیو آجری از لحاظ نوع سوخت

مانند سایر انواع لوازم خانگی که با سوخت کار می کنند، باربیکیوهای آجری نیز از سوختهای مختلفی استفاده می کنند. هنگام شروع ساخت کباب پز آجری، بسیار مهم است که تعیین کنید از چه نوع سوختی برای راه اندازی آنها استفاده می کنید. می توانید آنها را طوری طراحی کنید که با سوخت هایی مانند زغال سنگ یا برای سهولت کار، با سوختهایی مانند گاز طبیعی کار کنند. بنابراین باربیکیوهای آجری بر اساس نوع سوخت، به دو دسته کباب پز سنتی سوخت رسان و کباب پز مدرن سوخت رسان تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که در هر یک از این مدلها، هیچ دودی در فضا متصاعد نمی شود.

 

انواع باربیکیو آجری از لحاظ شکل ظاهری

یکی دیگر از المانهایی که برای دسته بندی باربیکیوهای آجری باید در نظر گرفته شود، ظاهر آنهاست. طراحان این نوع دستگاه ها می توانند با توجه به نیاز مشتری، مساحت محیط مورد انتظار، خواست و سلیقه مشتری و همچنین با توجه به فاکتورهای زیبایی شناسی، کباب پز آجری را در اشکال مختلف مانند مستطیلی، مربعی، گرد و تخت طراحی کنند. طراحان با طراحی این نوع باربیکیو با شکلهای مختلف سعی کردند ضمن در نظر گرفتن کارایی این کباب پزها، جلوه زیبایی در محوطه ایجاد کنند و بتوانند آنها را بهینه طراحی کنند.

 

 

کاربرد باربیکیو آجری در تراس و باغ

کباب‌پزهای آجری معمولاً می توانند در باغ و تراس برای منازل مسکونی، ویلایی و آپارتمانی نصب و اجرا شوند.

برای طراحی باربیکیو در تراس یا بالکن به صورت سنتی بهتر است، مواد اولیه و متریالی مانند آجر، سنگ و فلزات استفاده کنید، که در میان متریالهای ذکر شده، استفاده از آجر محبوبیت زیادی دارد.

همچنین باربیکیو آجری باغی، نیز یکی از پرکاربردترین مدلهای باربیکیو است و برای افرادی که اهل تفریح در فضای باز هستند یک گزینه خوب به حساب می آید. باربیکیو آجری به دلیل فضای بیشتری که در مقایسه با اجاق گاز و منقل دارد؛ این امکان را برای شما ایجاد می کند، که در یک زمان مشخص، حجم زیادی از غذاها را کباب و گریل کنید.

در واقع لذت پخت و پز در فضای باز باغ در کنار مهمانان، با استفاده از باربیکیو آجری، لذتی فراموش نشدنی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت. به همین دلیل امروزه بیشتر مهندسان، فضای مخصوصی را برای قرار دادن باربیکیو آجری در نظر می گیرند. باربیکیو باغی آجری به تراس و باغتان جلوه خاص و جالبی می بخشد. علاوه بر این وجود این کباب پز باعث می شود که در روزهای تعطیل کنار یکدیگر جمع شوید و از آن استفاده کنید.

 

مزایای باربیکیو آجری

مزایای باربیکیو آجری

چیزی که باعث شده است تا استقبال از این نوع کبابپزهای آجری، بیشتر از انواع باربیکیوهای دیگر باشد، مزایای این نوع کباب پز است. مزایای باربیکیو آجری عبارتند از:

کم هزینه بودن نسبت به انواع دیگر باربیکیوها

ایجاد کردن فضایی برای پخت انواع غذاهای کبابی با طعم دودی

طراحی و اجرای آسان باربیکیوهای آجری

مقاومت بسیار بالای این نوع باربیکیو در برابر شرایط اقلیمی سخت

امکان ساخت باربیکیو آجری در تراس و بالکن و حیاط سازی مدرن

امکان ساخت این نوع کبابپزها در ابعاد و اشکال گوناگون

 

 

معایب باربیکیو آجری

علاوه بر مزایایی که برای این نوع تجهیزات گفته شد، ساخت آنها در محوطه سازی ویلا یا آپارتمان، دارای معایبی نیز میباشد. این معایب عبارتند از:

صرف وقت و انرژی زیاد جهت تمیز کاری باربیکیوهای آجری

در صورت استفاده از سوختهای سنتی در باربیکیو آجری، خاموش و روشن کردن آنها میتواند باعث ایجاد مشکل شود.

احتیاج به صرف وقت زیاد برای ایجاد کردن گرما در باربیکیوهای آجری

 

نحوه نگهداری از باربیکیو آجری

نحوه نگهداری از باربیکیو آجری

یکی از چالشهایی که کاربران گریل آجری با آن مواجه هستند، شیوه نگهداری از این نوع تجهیزات می باشد. در صورت استفاده مداوم از باربیکیو، قطعا کثیفی بیشتری تولید می شود، بنابراین نیاز به نظافت نیز افزایش می یابد. در عین حال، در صورت استفاده کم، نیازی به تمیز کردن مکرر آن نیست. اما به طور کلی می توان از برسها، محافظ ها و اسپری های تمیز کننده مخصوص، برای نظافت و نگهداری این دستگاه استفاده کرد. اگر بعد از هر بار استفاده، کباب پز خود را تمیز کنید، تمیز کردن آن آسان‌تر خواهد شد و احتمال زنگ زدگی دستگاه به حداقل می رسد.

 

تاریخچه باربیکیو آجری

استفاده از باربیکیو آجری، در آمریکا بار اول رواج پیدا کرد. بعد از جنگ در دهه ۱۹۵۰، مهمانی و شادی در فضای باز، یکی از ملاکهای زندگی خوب و مناسب برای مردم آمریکا به شمار می رفت. به همین خاطر ساخت و خرید کباب پز آجری در فضای باز، طرفدار زیادی پیدا کرد. انواع باربیکیو آجری در آمریکا، اغلب در دهکده ها و روستاها ساخته می شد، ولی با گذشت زمان به علت مزیتهای بسیاری که باربیکیو داشت، افراد آپارتمان نشین در آمریکا نیز تلاش کردند تا ساخت باربیکیو در حیاط، تراس، بالکن و… را تجربه کنند.

 

قیمت باربیکیو آجری

به طور کلی قیمت باربیکیو با توجه به ابعاد، جنس، طرح و مدل آن متفاوت است. ولی باربیکیوی آجری به دلیل قیمت مناسب، از پرکاربردترین باربیکیوهای مورد استفاده می باشد. قیمت این نوع باربیکیو از انواع باربیکیوهای دیگر کمتر است و ساخت و اجرای آن نیز آسان می باشد.

 

 

جمع بندی

استفاده از باربیکیو آجری در کنار جمع دوستان و خانواده، لحظات لذت بخش و خاطره انگیزی را برای همه ما رقم می زند. وجود یک کباب پز آجری می تواند در پختن غذا، بسیار کمک کننده و تسریع کننده باشد. از آنجایی که آجر نسوز، متریالی مقاوم می باشد و جلوه سنتی و زیبایی به محوطه ویلا می دهد، می تواند بهترین انتخاب برای ساخت باربیکیو در باغ، روف گاردن، تراس یا بالکن و… باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ویژگیهای باربیکیو آجری و نحوه ساخت و مزایا و معایب آن آشنا کنیم. امیدواریم محتوای این مطلب برایتان مفید بوده باشد و اگر سوالی دارید حتماً در قسمت کامنتها بپرسید.