15 نکته کاربردی و موثر در نورپردازی حیاط ویلا - سازه برتر



15 نکته کاربردی و موثر در نورپردازی حیاط ویلا

طراحی نورپردازی حیاط ویلا، با سلیقه‌های مختلفی انجام می شود و نمی توان یک قاعده کلی برای همه ویلاها در نظر داشت. نکته مهمی که در نورپردازی حیاط ویلایی باید به آن توجه کرد، سبک معماری و طراحی ساختمان و نوع کاربرد آن است. برای مثال باید ببینیم که ساخت ویلا، برای دورهمی‌های خانوادگی می باشد یا برای مراسم رسمی است، که مشخص می‌‌کند از چه نوع طرحی برای نورپردازی حیاط باید استفاده کرد.

روشنایی زیبا و خاص در شب می‌تواند آرامش، زیبایی و جذابیت خاصی به فضای حیاط ویلا هدیه دهد و می توان با یک نورپردازی ملایم و ظریف، درخششی خاص به فضا بخشید.

به همین جهت در ادامه مطالب ارزشمندی برای شما گردآوری کرده ایم، که امیدواریم برای نورپردازی حیاط ویلای شما مورد استفاده و مفید واقع شود.

 

نکات کاربردی در نورپردازی حیاط ویلا

نکات کاربردی در نورپردازی حیاط ویلا

برای نورپردازی حیاط ویلا، باید نکات مهمی را رعایت کنیم، که در ادامه این بخش از سازه برتر، شما را با آن‌ها آشنا می کنیم:

 

1- بررسی و ارزیابی امکانات فضا

فضایی که دراختیار ماست ممکن است تنها از یک عمارت بزرگ در وسط باغ تشکیل شده باشد یا عناصر دیگری نیز مانند فواره، استخر، صندلی، نیمکت، درختان و درختچه‌های مختلف و ... را نیز داشته باشد که هر کدام از این عناصر می توانند، مکانی خاص برای ایجاد دکوری که هم به زیبایی فضا کمک می کند و هم نور محیط را بهبود می بخشد، باشند.

توجه داشته باشید در نورپردازی باغ‌ها و ویلاها، بسیار مهم است که فضاهای تاریک وجود نداشته باشد و ایمنی، نور و زیبایی همه با هم در فضای محوطه ویلا وجود داشته باشد.

 

2- طراحی عناصر جدید

در صورتی که باغ یا ویلا شما المان‌هایی مانند آبشار، درختچه و ... ندارد، توصیه می کنیم قبل از انجام نورپردازی باغ یا ویلا، این عناصر را اضافه کنید. برای این امر، اول باید گوشه‌ها و فضای خالی محیط خود را بررسی کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. یکی از مهمترین این عناصر ایجاد فضای نشستن است. استفاده از برخی نیمکت‌ها، درختان یا صندلی‌ها و یک میز ساده در محوطه سازی ویلا، می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

بعد از اضافه کردن آنها به فضا، توجه کنید که این مکان باید یکی از درخشان‌ترین بخش‌های باغ در شب باشد. باید نور کافی برای نشستن و صحبت افراد با یکدیگر وجود داشته باشد تا بتوانند ارتباط بهتری داشته باشند، همچنین امنیت بیشتری را احساس کنند و دسترسی راحت‌تری به قسمت‌های دیگر باغ داشته باشند. مجسمه‌ها از عناصر دیگری هستند که می توانید خلاقانه به فضای ویلا یا باغ خود اضافه کنید و با نورپردازی، فضای زیبایی را ایجاد کنید.

 

استفاده از دیوارها برای نورپردازی

3- استفاده از دیوارها برای نورپردازی

دیوارها به ویژه دیوارهای بتنی مات، می توانند انتخاب خوبی برای نورپردازی باغ و ویلا باشند. برای نورپردازی دیوار حیاط و تراس ویلاها، با توجه به سلیقه و شرایط فضا، چراغ‌های انشعابی و ردیفی، مانند لامپ ال ای دی و لوستر انتخاب‌های خوبی هستند.

 

4- نورپردازی آبنماها

یکی از زیباترین بخش‌های بیرونی باغ یا ویلا، فضای تزئین شده با آب است. استخرها، آبنماهای موجود در محیط، علاوه بر شادابی و زیبایی، فرصت خوبی را نیز در اختیار شما قرار می دهد تا محیط را شاداب کنید. لبه‌های این محیط ها برای نورپردازی به شکل شاخه ای مناسب است. درعین حال، اگر دوست دارید فضای پیرامون استخر یا حوض باغ خود را روشن کنید، می توانید از چراغ‌های چمنی استفاده کنید. چراغ‌های چمنی با پایه‌هایی در ضخامت‌ها و اشکال مختلف طراحی شده اند و شما می توانید با توجه به سبک معماری باغ و ویلا خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

یکی دیگر از ایده‌های تزیین محیط آبی، نصب کردن چراغ‌های رنگارنگ در زیر بخشی است که آب به داخل حوض سرازیر می شود. در انتخاب رنگ لامپ می توان به طراحی کلی فضا توجه کرد. با این حال، لازم به ذکر است که رنگ‌های سرد مانند سبز آبی یا آبی می توانند فضای آبی مورد نظر شما را برجسته کنند و جلوه ای زیبا و هیجان‌انگیز به آن بدهند. چراغ‌های ضد آب نیز می توانند برای تزئین محیط های مرطوب و پرآب بسیار موثر باشند.

 

 

5- نورپردازی گیاهان و درختان حیاط ویلا

در خیلی از فرهنگ‌ها، مانند فرهنگ سنتی بریتانیا، باغ عمارت یکی از پرافتخارترین مکان‌ها برای صاحب ملک است، بنابراین تعداد و زیبایی گل‌ها و سرسبزی، نشان از تاکید مالک بر طراوت، ظرافت و نظم در فضا دارد. شما نیز می توانید از همین استراتژی در نورپردازی باغ و ویلا بهره ببرید و به باغ خود جلوه زیبایی ببخشید.

برای این کار می توانید از شاخه‌های درختان قوی و کهنسال به ویژه درختانی مانند کاج یا سرو، برای نورپردازی و یا ایجاد خطوط روشن در اطراف درختان استفاده کنید. چراغ‌های پارکی نوع دیگری از نورپردازی است که در فواصل زمانی مشخص در داخل باغ گذاشته می شود تا به زیبایی و روشنایی باغ کمک کند. توصیه می کنیم در این بخش از رنگ‌های مختلف مانند برنزی یا سفید استفاده کنید تا جلوه ای دیدنی به فضای حیاط ویلای خود بدهید.

همچنین لامپ‌های ظریف و کوچکی را در میان درختچه‌ها و بوته‌ها قرار دهید و در امتداد دیوارهای کوتاه و شمشادها از چراغ‌هایی برای تعیین ‌کردن مرز لبه‌ها استفاده کنید. می توانید لامپ فستون را برای نورپردازی شاخه‌های درختان، از آن آویزان کنید و برای بخش‌های طاق‌مانند یا ساختارهای دیگر باغچه از چراغ‌های متمرکز بهره ببرید. در واقع با نورپردازی درختان حیاط ویلا، با ترکیب زیرکانه سایه و نور، سعی کنید جلوه زیبا و منحصر به فردی به باغتان ببخشید.

 

نورپردازی عمارت ویلا

6- نورپردازی عمارت ویلا

باید توجه داشته باشید که تمام این زیباسازی‌ها و تزئینات، برای زیباتر کردن عمارت باغ یا ویلای شماست. فضای عمارت ویلا، در طراحی از همه مهم‌تر است و باید برای آن برنامه ریزی دقیق و مشخصی برای روشنایی انجام شود. مسیرهای منتهی به عمارت نیز باید از نور کافی برخوردار باشند تا افراد در طی مسیر با مشکل مواجه نشوند. همچنین شما می توانید از انواع پروژکتورهای فضای باز، لوسترها و چراغ‌های باغچه در پیرامون عمارت استفاده کنید.

 

 

7- نورپردازی استخر ویلا

برای طراحی نورپردازی استخر ویلا، باید فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شود که یکی از مهمترین آن‌ها ایمنی می باشد. روشنایی راهروها و پله‌های اطراف استخر و همچنین نورپردازی مخفی و توکار اطراف استخر، باعث جلوگیری از سر خوردن و سقوط افراد می شود. برای این مسیر باید از نورپردازی زیر آب استفاده شود. همچنین چراغ‌های کوچکی را به شاخه‌های بالای استخر آویزان کنید تا فضایی جذاب و شاد، مانند آسمان پرستاره در بالای استخر خلق شود.

حتما استخر ویلا و آبنماهای اطراف را روشن کنید. فواره‌های استخر، دیوارهای استخر و آبراهه ها، از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. شکی نیست که نورپردازی آب، فضای اطراف استخر را در شب، فوق العاده و جادویی جلوه می دهد و منظره ای زیبا برای مجالس و مهمانی‌ها می باشد. کف استخر ویلا، نیز یکی از مکان‌هایی است که به استخر شما درخشندگی و زیبایی می بخشد. نور پایین استخر باعث درخشش قطرات آب مانند الماس می شود.

علاوه بر این، نورپردازی از بالای آب، می تواند زیبایی شناسی هیجان انگیزی ایجاد کند، زیرا آب نور را جذب نمی کند، بلکه آن را منعکس می کند. البته باید نورپردازی را از زوایای مختلف و موقعیت‌های مختلف آزمایش کنید تا بهترین زاویه نور را پیدا کنید.

 

8- نورپردازی پله‌های حیاط ویلا

برای روشنایی مسیر پله‌های حیاط ویلا که از خانه تا فضاهای بیرونی امتداد دارند، می توانید چراغ‌های توکار را به کار ببرید. با استفاده از LED در زیر هر پله، روی هر پله می درخشد. در صورتی که پله‌ها در کنار دیوار آجری قرار دارند، می توانید با استفاده از چند چراغ، دیوارهای باغ را نیز روشن کنید و نورپردازی جذابی ایجاد کنید که فضای بیرون را تحت الشعاع قرار ندهد. همچنین می توانید از سنسورهای تشخیص حرکت برای نورپردازی راه پله باغ و حیاط استفاده کنید. علاوه بر این می توانید سطح داخلی کنده درخت را خالی کنید و شکاف‌هایی را در بدنه آن ایجاد کنید. سپس با گذاشتن فانوس ها یا لامپ‌ها در قسمت زیر آن‌ها، کنده‌هایی نورانی و زیبا را خلق کنید.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

در صورتی که در هر یک از زمینه های صنعت ساختمان فعالیت دارید و می توانید یک صفحه تبلیغاتی در سایت سازه برتر داشته باشید که محصولات و خدمات خود را بطور کامل و بدون محدودیت در آن معرفی و تبلیغ کنید و مخاطبان سایت سازه برتر را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید و به این ترتیب مشتریان جدیدی کسب کنید.

نکته مهم اینکه این صفحه تبلیغاتی در سازه برتر برای همیشه باقی میماند و از سایت حذف نمی شود و می توانید در آن توضیحات کامل، همراه با تصاویر و ویدیوهای مربوط به خدمات و محصولات خود را منتشر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این طرح، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

نورپردازی ورودی و دیوارهای حیاط ویلا

9- نورپردازی ورودی و دیوارهای حیاط ویلا

نورپردازی دیوارهای ورودی ویلا یا باغ بسیار مهم است. یک ورودی با نور مناسب که به پاسیو یا حیاط ویلا ختم می شود، نه تنها مهمانان را به داخل هدایت می کند، بلکه مسیر را نیز به زیبایی روشن می کند. کار گذاشتن چراغ در دو سمت مسیر با ارتفاعی کم، روی سنگ فرش‌ها تاثیر زیادی می گذارد. علاوه بر این، نورپردازی را می توان در امتداد و دور تا دور مسیرها، به ویژه در اطراف گیاهان و گل‌ها انجام داد.

نورپردازی یک باغچه کوچک نیز، می تواند حیاط و ورودی ویلا را زیباتر کند. فانوس‌های آویزان یا چراغ‌های خورشیدی نیز یکی از ایده‌هایی برای روشنایی محوطه باغ و حیاط ویلاها هستند، زیرا نیاز به سیم‌های برق را از بین می برند. همچنین، چراغ‌های فرورفته داخل زمین در مسیرهای پیاده روی هم ایده جذابی است. در صورتی که در حیاط ویلای خود پله دارید، می توانید آن‌ها را با چراغ‌های فانوس روشن کنید. چند فانوس روی پله‌ها بگذارید تا بتوانید مسیر را به این شکل روشن و زیبا کنید.

 

10- توجه به ایمنی در اجرای نورپردازی

توجه داشته باشید که سطوح ناهموار و منحنی، تزئینات آب و مجسمه‌های باغ، در تاریکی بسیار خطرناک می باشند و نور می تواند از بروز حوادث در این مکان‌ها جلوگیری کرده و ایمنی این سطوح را تضمین کند.

هنگام ایجاد ایده برای روشنایی حیاط ویلا یا باغ، ضروری است که هدف از نورپردازی را تعیین کنید. اگرچه نورپردازی منظره در فضای باز ساده است، اما بهتر است همیشه ایده‌های خود را هنگام برنامه ریزی و طراحی نورپردازی باغ خود، به خاطر داشته باشید.

 

11- نور را از پایین ‌به ‌بالا بتابانید

می توانید با آویزان کردن چراغ‌های رشته ای از شاخه‌ها و برگ‌های درختان، خلاقیت به خرج دهید و با قرار دادن میز ناهار خوری و صندلی در زیر این درختان فضایی کلاسیک و در عین حال معمولی ایجاد کنید.

 

نورپردازی مکان غذاخوری محوطه ویلا

12- نورپردازی مکان غذاخوری محوطه ویلا

نورپردازی مناسب در ویلا، فضای دلپذیری را برای صرف غذا با دوستان و خانواده ایجاد می کند. برای این گونه نورپردازی، می توانید از چراغ‌های قابل حمل، مانند فانوس‌های تزئینی بهره ببرید تا فضایی صمیمی ایجاد کنید. لازم به ذکر است یکی از مزایای این نوع نورپردازی، قابل حمل بودن منبع نور می باشد. استفاده از چراغ‌های رشته ای و ال ای دی با یک الگوی زیگزاگ، هم گزینه‌های مناسبی برای این نوع نورپردازی است.

 

13- اهمیت به مکان قرارگیری چراغ‌ها در نورپردازی

در نورپردازی حیاط ویلا، تمرکز بر روی گیاهان و مجسمه‌ها بسیار خوب است. شاخ و برگ درختان (مخصوصا درختانی مانند گیلاس و آلبالو) را سبک کنید تا نورپردازی، جذابیت درختان را نمایان کند.

 

14- استفاده از گلدان نورانی برای نورپردازی حیاط ویلا

گلدان‌های نورانی در روز یک گلدان خیلی عادی هستند. ولی در هنگام شب، نور زیبایی را برای روشن کردن حیاط ویلا به وجود می آورند. در واقع گلدان‌های نورانی یک ایده خلاقانه برای روشنایی حیاط ویلا یا حتی باغچه می باشند و در اشکال و اندازه‌های گوناگون در صنعت ساختمان در دسترس هستند. برخی از این گلدان‌ها دارای یک بدنه مات هستند و به خاطر LED در در تنوعی از رنگ (از سفید شیری تا رنگ‌های آرامش بخش) در دسترسند. همچنین این نوع گلدان‌ها کاملا ضدآب می باشند.

 

15- نورپردازی ایوان و تراس حیاط ویلا

نور ایوان باید به گونه ای طراحی شود که از لغزش یا سقوط جلوگیری کند، به ویژه اگر مهمان داشته باشید. تراس یا ایوان به علت یک فضای بیرونی پرکاربرد، باید روی نرده‌ها، پله‌ها و مسیرهای آن نورپردازی اعمال شود. از چراغ های ال ای دی مخفی می توان برای نورپردازی تراس یا ایوان ویلا نیز استفاده کرد. نورپردازی برای پله‌ها و نرده‌ها، باعث افزایش ایمنی و ایجاد فضایی زیبا می شود.

 

نورپردازی ایوان و تراس حیاط ویلا

 

سخن پایانی

رعایت اصول نورپردازی ویلا و باغ، باعث ایجاد فضایی دلنشین و زیبا در حیاط ویلا خواهد شد. در سال‌های گذشته نورپردازی ویلا، تنها برای ایجاد روشنایی در فضا انجام می شد، ولی امروزه نورپردازی نه فقط برای روشنایی، بلکه برای ایجاد فضایی دلنشین و جذاب در باغ یا ویلا به کار می رود.

در صورتی که الزامات و اصول مهمی که در این مقاله برای نورپردازی ویلا، بیان کردیم را رعایت کنید، تاثیر شگفت انگیز آن را در آرامش روانی و زیبایی محیط ویلای خود خواهید دید.

از شما سپاسگذاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، اگر نظر یا پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.