اصول طراحی محوطه ویلا کوچک و ایده های جذاب کردن محوطه سازی - سازه برتر



اصول طراحی محوطه ویلا کوچک

اصول طراحی محوطه ویلا کوچک و ایده های جذاب کردن محوطه سازی

امروزه توجه زیادی به اصول طراحی محوطه سازی ویلا کوچک می شود، زیرا در سال‌های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی سخت، زمین‌هایی با ابعاد کوچکتر برای ساخت ویلا توسط افراد خریداری می شوند، که این امر باعث شده است طراحی محوطه سازی ویلا کوچک از اهمیت زیادی برخوردار شود. در واقع هر چه قدر متریال استفاده شده و محیط داخلی ویلا خوب باشد و طراحی زیبایی داشته باشد، اگر محوطه سازی فضای ویلا به طور مناسب و مبتنی بر قواعد و اصول خاص، طراحی و اجرا نشود، جذابیت و زیبایی ویلا به طور چشمگیری تحت‌ تاثیر قرار می گیرد.

بنا براین شما هم اگر صاحب ویلای کوچکی هستید و یا قصد خرید یک ویلای جذاب و نقلی را دارید، همراه ما باشید تا شما را با اصول طراحی محوطه سازی ویلا کوچک آشنا کنیم.

 

 

محوطه سازی ویلا کوچک

یکی از عواملی که در طراحی محوطه سازی ویلا کوچک تاثیر بسزایی دارد، رعایت تناسبات و اندازه‌گیری‌های دقیق است؛ این امر در زمان اجرای محوطه سازی باعث ایجاد یک منظره زیبا و چشم‌ نواز در ویلای شما خواهد شد.

ویلاهای کوچک به خاطر داشتن مساحت و فضای محوطه‌سازی محدود، نیازمند مهارت و دقت در طراحی هستند، تا بتوان از تمام مکان‌های موجود در ویلا نهایت استفاده را برد. نکاتی که باید در طراحی محوطه سازی ویلا کوچک رعایت شوند را در این بخش از سازه برتر معرفی می کنیم.

 

 

فضا سازی ویلا کوچک

فضاها، یکی از مهمترین مواردی هستند که در محوطه سازی ویلا کوچک، باید به آن‌ها توجه کرد. در ویلاهای بزرگ به دلیل این که فضای کافی وجود دارد شما می‌توانید با خیال راحت‌تری به طراحی و ایجاد محوطه ویلا بپردازید، اما انجام این کار در ویلاهای کوچک به علت داشتن مساحت کمتر، ممکن است طراحی شما را با مشکلات گوناگونی مواجه کند.

نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که، شما باید تلاش کنید از تمام فضاهایی که در اختیارتان هست نهایت استفاده را ببرید. در مرحله طراحی اولیه باید تمام فضاهای موجود با ذکر جزییات دقیق شناخته شوند و هیچ فضایی از دید طراح پنهان نماند. زیرا فضاهای نادیده گرفته شده در طراحی، در زمان اجرا بدون استفاده و دست‌نخورده باقی‌ می مانند و تبدیل به محیطی پرت می‌شوند.

 

طراحی محوطه ویلا کوچک با پوشش گیاهی مناسب

طراحی محوطه ویلا کوچک با پوشش گیاهی مناسب

بهره بردن از پوشش گیاهی یکی از عوامل تاثیر گذار در زیباسازی محوطه ویلا کوچک به شمار می رود. بهتر است همواره بخش‌های مختلفی از محوطه ویلا را با پوشش گیاهی تزیین کرد و از گیاهانی با سایز کوچک، درختچه‌ها و گل‌های گوناگون برای زیباسازی محوطه ویلا کوچک استفاده کرد.

شما می توانید در مسیر ورودی ویلا نیز از گل‌های زینتی و درختچه‌های کوچک استفاده کنید، که زیبایی محوطه ویلای شما را چندین برابر خواهد کرد. طراحی فضای سبز یکی از مهمترین عوامل در محوطه سازی ویلاهای کوچک به حساب می آید؛ بنابراین به هیچ‌ وجه از این امر غافل نشوید و بهترین گیاهان را برای محوطه ویلای خود فراهم کنید.

یکی از گزینه‌های مناسب برای طراحی محوطه سازی ویلاهای کوچک، به کار گیری درختچه‌های مینیاتوری است که در تمام اندازه‌ها موجود می باشند. حتی اگر فضای ویلای شما بسیار کوچک باشد، این درختچه‌ها می‌توانند با جلوه جذابی که دارند در زیبایی محوطه موثر باشند.

 

 

طراحی محوطه سازی ویلا کوچک با فلاورباکس

در محوطه سازی ویلاها از المان‌های مختلفی استفاده می شود. هر المانی زیبایی مخصوص به خود را دارد و ممکن است برخی ارزان و برخی گران قیمت باشند. یکی از ایده‌های جذابی که در محوطه سازی ویلاهای کوچک می‌توان به کار برد، استفاده از فلاور باکس برای افزایش پوشش گیاهی است، که می‌تواند تا حدودی مشکل کوچک بودن فضا در محوطه سازی ویلاهای کوچک را برطرف کند.

فلاورباکس ها را می‌توان بر روی نرده، دیوار و درختان جای داد. این المان‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی ساخته و به بازارعرضه می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به سبک معماری و سلیقه خودتان از آن‌ها استفاده کنید. نگهداری از گیاهان و گل‌ها در داخل فلاورباکس‌ها علاوه بر داشتن زیبایی، آسان‌تر بوده و انرژی و وقت کمتری برای رسیدگی به این گیاهان لازم است.

 

 

طراحی محوطه ویلا کوچک با نورپردازی

نورپردازی، یکی از عوامل مهمی است که تاثیر زیادی در زیبایی و جلوه بصری ویلا دارد. صرف نظر از اندازه ویلای شما، بهره بردن از نورپردازی صحیح و جذاب باعث زیبایی چندین برابر ویلا، به ویژه ویلاهای کوچک، می‌شود. بعضی افراد تصور می کنند که در ویلاهای کوچک فضای مناسب و کافی برای انجام نورپردازی وجود ندارد، در حالی که این عقیده کاملا اشتباه است و استفاده از نورپردازی در این ویلاها بسیار امر ضروری است.

در حقیقت نورپردازی از جمله عناصری است که در هر ویلایی با هر سبک و متریالی، باید استفاده شود. یکی از ایده‌های جذابی که باید حتما از آن بهره برد، نور پردازی در قسمت مسیر ورودی ویلا کوچک است، که بسیار مورد ‌توجه بوده و زیبایی و جذابیت نمای ویلا و محوطه را دوچندان می‌کند.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

بسیاری از فعالان صنعت ساختمان و پیمانکاران ساختمانی، سایت سازه برتر را برای انتشار آگهی‌های خود انتخاب می کنند و خوشبختانه میزان رضایت از این همکاری نیز بالا بوده است. شما همکاران عزیز هم می توانید آگهی های تبلیغاتی خود را در این سایت منتشر نمایید.

نکته قابل توجه این است که آگهی شما در این سایت برای همیشه در دسترس مخاطبان خواهد بود و احتیاجی به پرداخت هزینه مجدد برای تمدید آن ندارید، همچنین شما می توانید آگهی خود را بدون محدودیت در تعداد کلمات و یا حتی فیلم و عکس در این سایت منتشر کنید و از این طریق مشتری بیشتری جذب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

طراحی محوطه ویلا کوچک با سازه های آبی

طراحی محوطه ویلا کوچک با سازه های آبی

به کار بردن سازه‌های آبی از موارد دیگری است که در طراحی محوطه سازی ویلاهای کوچک تاثیر زیادی می گذارد. در ویلاهای بزرگ ساخت استخر می تواند ایده خوبی باشد، اما در ویلاهای کوچک به خاطر محدود بودن مساحت زمین، امکان استفاده از استخر بسیار کم است. استفاده از آبنماها و یا سازه‌های آبی در صنعت ساختمان، می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای استخر باشند و تا حدودی کمبود استخر را جبران کنند.

به کاربردن حوض و آبنماهای خانگی فایبرگلاس، می‌تواند ایده بسیار مناسبی باشد که به هر چه زیباتر دیده شدن محیط ویلا کوچک نیز کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این، همان‌طور که می‌دانید صدای آب بسیار آرامش‌بخش و لذت بخش است و می‌تواند در ایجاد آرامش برای شما تاثیر بسزایی داشته باشد. از این رو پیشنهاد می‌شود حتما از سازه‌های آبی در ویلایتان استفاده کنید.

 

 

طراحی محوطه ویلا کوچک با استفاده از آلاچیق

ایجاد محیطی برای دورهم بودن و نشستن در فضای باز امری ضروری است و در بیشتر ویلاهای کوچک فضایی برای ایجاد این محیط آماده می‌شود. برای ایجاد این فضا، استفاده از یک آلاچیق جمع و جور و کوچک ایده بسیار خوبی است. سعی کنید طرح آلاچیق متناسب با معماری و سبک ویلایتان باشد و همچنین توجه داشته باشید که رنگ آن‌ها نیز متناسب با سبک ویلایتان باشد.

 

طراحی محوطه ویلا کوچک با استفاده از مبلمان فضای سبز

طراحی محوطه ویلا کوچک با استفاده از مبلمان فضای سبز

با این که ویلاهایی که سایز کوچکتری دارند، فضای زیادی برای میز و صندلی‌های بزرگ حصیری و مبلمان ندارند، ولی اگر میز و صندلی فضای سبز را با ابعاد و اندازه‌های کوچکتر و تعداد کمتر انتخاب کنید، به خوبی می‌توانید از این عنصر هم استفاده کنید. طراحی محوطه سازی با مبلمان فضای سبز لازمه هر ویلایی با هر اندازه ای می‌باشد.

 

 

جلوگیری از ازدحام بیش از حد درختچه‌ها در مسیر ورودی ویلا کوچک

اگر دوست دارید محوطه سازی جلوی ویلاهای کوچک، زیباتر به چشم بیایند، از شلوغی و ازدحام انواع بوته‌ها و درختچه‌ها در مسیرهای پر رفت و آمد جلوگیری کنید. این کار با انتخاب و کاشت صحیح گیاهان، امکان پذیر خواهد بود. فاصله بین گیاهان را به درستی تنظیم کنید و سعی کنید چمن‌کاری را در ابتدا انجام دهید و در اولویت قرار دهید.

 

 

تعیین مسیر ورودی مشخص در محوطه سازی ویلا کوچک

اگر در طراحی یک مسیر ورودی را مشخص کنید و با سنگ فرش‌های مورد نظر آن را اجرا کنید، بهتر می‌توانید محوطه سازی ویلا کوچک را انجام دهید؛ به این ترتیب از به وجود آمدن نامرتبی و شلوغی در فضای جلوی ویلا جلوگیری می‌کنید. همچنین اگر بخشی از ویلا را به پارکینگ خودرو اختصاص داده اید، باید توجه کنید که در آن بخش نباید سنگ فرش یا چمن‌کاری به کار ببرید، در این موقعیت ایجاد یک سطح صاف، کفایت می‌کند. با این کار از وارد شدن صدمه به لاستیک خودرو نیز جلوگیری خواهید کرد.

 

چمن کاری در طراحی محوطه ویلا کوچک

چمن کاری در طراحی محوطه ویلا کوچک

چمن‌ها منبع مناسبی برای فتوسنتز هستند. نکته مهمی که در زمان چمن‌کاری ویلا کوچک باید به آن توجه کنید، این است که چمن‌ها به صورت دوره‌ای احتیاج به کوتاه شدن دارند، به همین دلیل هم باید به منابع آبیاری دسترسی خوبی داشته باشید و هم تجهیزات و امکانات ضروری را برای کوتاه کردن چمن‌ها تهیه کنید. در ویلا کوچک، چمن‌ها نباید آنقدر بلند باشند که نمای گل‌ها را بپوشانند و محوطه ویلا را کوچکتر نشان دهند.

 

 

به کار بردن بلوک‌ به عنوان گلدان در محوطه سازی ویلا کوچک

با توجه با این که چقدر فضا در اختیار دارید، این بلوک‌ها در اندازه‌های متنوع نیز وجود دارند و می توان از آن‌ها در محوطه ویلای کوچک هم استفاده کرد؛ فقط کافیست مکان مناسبی را برای گذاشتن گلدان‌ها انتخاب کنید و گل‌های مناسبی را در داخل آن بکارید؛ حتی اگر خواستید می توانید اطراف گلدان‌ها را چمن‌کاری کنید و جلوه بصری زیبایی را خلق کنید.

برای انتخاب گیاه مناسب برای این نوع گلدان‌ها، می توانید از گل‌ها و درختچه‌هایی استفاده کنید، که به صورت چند ساله رشد می‌کنند. به طور معمول گیاهانی که از طریق پیاز، زیاد می‌شوند و دائمی هستند برای این کار گزینه بهتری می باشند. آبیاری گلدان نیز در این حالت باید مورد توجه شما باشد. تنها به کاشتن گیاهان و گل‌ها در محوطه سازی فکر نکنید و برای نگهداری آن‌ها برنامه‌‌ریزی دقیقی داشته باشید.

 

 

رنگ بندی فضای محوطه ویلا کوچک

برای ویلاهای کوچک دقت در انتخاب رنگ اهمیت زیادی دارد. زیرا انتخاب یک رنگ نامناسب می تواند فضای ویلا را خیلی کوچکتر از آنچه که هست، نشان دهد و برای ساکنین ویلا نارضایتی و ناراحتی ایجاد کند. برای ویلاهای کوچک به کار گیری چند رنگ متضاد با هم باعث شلوغ شدن و کوچکی فضا می شود و این انتخاب خوبی نیست، به همین دلیل به طور معمول از رنگ‌های خنثی، روشن و یا غنی استفاده می شود.

ترکیب و قرار گرفتن رنگ‌ها در کنار یکدیگر باید به شکلی باشد که تعادل بصری به وجود بیاورد، احتمال دارد بعضی از افراد به درستی با رنگ‌ها و تاثیر زیاد آن‌ها در خانه ویلایی آگاهی نداشته باشند، پس پیشنهاد می شود این انتخاب رنگ را با مشورت با یک طراح انجام دهید، زیرا ممکن است رنگی که شما برای ویلا خود انتخاب کرده اید به دلیل وجود فضای کم و کوچک ویلا اصلا مناسب نباشد و با مشکل مواجه شوید.

 

پلان محوطه سازی ویلا کوچک

پلان محوطه سازی ویلا کوچک

پلان و نقشه محوطه سازی ویلا کوچک، به وسیله مهندسان منظر رسم می‌شود. در این نوع نقشه‌ها جانمایی تمامی المان‌های لازم برای ساخت و اجرا در محوطه ویلا تعیین می شوند.

به طور کاملتر در نقشه محوطه‌سازی ویلا کوچک، تمامی مرزبندی‌های بین باغچه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی، کف سازی‌ها، چیدمان باغ‌‌، درختان، حصارکشی و مسیرهای سواره و پیاده کاملا تعیین می‌شوند. بعد از طراحی پلان، مهندسان جانمایی را به کارفرما تحویل می‌دهند و در صورت تایید ایشان کارهای اجرایی دیگر انجام می شود.

 

 

جمع بندی

قدم اول در محوطه سازی ویلا کوچک، این است که تعیین کنید دقیقاً چقدر فضا در اختیارتان هست و با توجه به آن محوطه ویلای خود را طراحی کنید.

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در محوطه سازی ویلاهای کوچک پرداختیم و ایده‌های جذابی را که می شود با بهره گیری از آن‌ها محوطه ویلایتان را بسیار زیبا‌تر کنید بیان کردیم. اگر شما هم قصد ساخت ویلا کوچک در هر معماری و سبکی و با هر متریالی را دارید، می‌توانید از مطالبی که در این مبحث به آن اشاره کردیم بهره ببرید و یک ویلای نقلی کوچک و زیبا دراختیار داشته باشید.

اگر سوال یا ابهامی در خصوص این مطلب دارید، می توانید در همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.