اصول کلی طراحی نمای ویلا سنتی و دکوراسیون داخلی آن - سازه برتر



اصول کلی طراحی نمای ویلا سنتی و دکوراسیون داخلی آن

طراحی نمای ویلا به سبک سنتی، به معنی استفاده از اصول طراحی سنتی بنا ها و اجرای ویژگی‌های سبک سنتی در یک ویلا لوکس و معاصر می‌باشد. بنابراین می توان گفت که سبک سنتی در طراحی ویلا به معنای طراحی قدیمی و از مد افتاده نیست و شما با انتخاب سبک سنتی برای دکوراسیون داخلی و خارجی ویلای خود می‌توانید فضایی جذاب، گرم و متفاوت را خلق کنید.

قواعد و اصول ویژه در طراحی نمای ویلا به سبک سنتی، با توجه به‌ فرهنگ و اقلیم هر منطقه شکل می گیرد و هر کشور و فرهنگی دارای معماری سنتی مخصوص به خود می باشد.

در این مقاله از سازه برتر، اصول کلی طراحی نما داخلی و خارجی ویلا به سبک سنتی و همچنین اصول طراحی ویلا سنتی ایرانی را شرح می دهیم.

 

اصول طراحی ویلا سنتی

اصول کلی طراحی ویلا سنتی

هر منطقه یا کشوری سنت خاص خود را دارد و از این نظر هر کدام بسته به فرهنگ‌ها با همدیگر تفاوت‌ دارند. اصول طراحی ویلا سنتی، باید با منطقه‌ای که قرار است ویلا در آن جا احداث شود مطابقت داشته باشد. در مجموع اصولی وجود دارد که برای طراحی و ساخت ویلا سنتی باید آنها را رعایت کرد، که در این بخش اشاره ای به آنها می‌کنیم:

فضاسازی و فرم الهام گرفته از نماهای سنتی: به عنوان مثال در ایران، نماهای سنتی ویلا، اغلب دارای پنجره‌هایی با شیشه رنگی و حوض هستند. به همین دلیل استفاده از این موارد باعث ایجاد فضا سازی سنتی در ویلا می شود.

بکارگیری مصالح خاص و بوم آورد منطقه: استفاده از خشت‌های گلی در مناطقی مانند یزد برای ساخت ویلا، مثال خوبی است که در این مورد می توان گفت.

شباهت نمای ویلا به ساختمان‌های قدیمی و سنتی: این نکته، مورد بسیار با اهمیتی است که می‌تواند حال و هوای فضای سنتی را در ساختمان ویلایی ایجاد کند.

طراحی سازگار و متناسب با شرایط آب و هوای منطقه: استفاده از سقف‌ شیب‌دار در ویلاهای سنتی شمال نمونه ای از این اصل طراحی است.

شباهت طراحی داخلی ویلا به ساختمان‌های کهن و سنتی: طراحی ایوان، طاقچه و امثال آن که در ویلاهای سنتی ایران فراوان به کار می رود، می‌تواند یک جلای سنتی به ویلا ببخشد.

طراحی فضاهای واسط در قالب بالکن، ایوان و یا تراس‌ها برای ارتباط با طبیعت: اگر شما تمایل دارید به ایجاد فضاهای باز دنج، گرم و صمیمی که در ارتباط با طبیعت هستند، طراحی ویلا به سبک سنتی انتخاب خوبی برای شما است.

طراحی و استفاده از سطوح شفاف و شیشه‌های بزرگ به منظور بهره‌مندی از طبیعت اطراف در سبک سنتی.

در طراحی ویلاهای سنتی، طرح حیاط مرکزی اهمیت فراوانی دارد و با فضای بسیار زیادی که در دسترس دارد طراحی جذاب و متفاوتی را به وجود می آورد همچنین خطوط راست گوشه و هندسی در طراحی نماهای داخلی ویلا سنتی که به شکل منظمی انجام می شود، تا حدودی شبیه به طراحی پلان ویلای کلاسیک است.

 

دکوراسیون داخلی ویلا سنتی

طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک سنتی

دکوراسیون سنتی بدون داشتن مبل: اگر به صندلی و مبل علاقه مندید و در ویلایی بدون مبلمان احساس راحتی نمی کنید، بهتر این است که برای ویلاهای سنتی، مبلمانی را به کار ببرید که سبک و سیاق سنتی دارند. اگر هم وجود مبلمان برایتان اهمیت زیادی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم از پشتی‌های سنتی، فرش‌های سنتی و کوسن‌هایی استفاده کنید که حال و هوای سنتی بودن فضا را بیشتر به نمایش می گذارند.

وسایل دکوری سنتی: وسایل دکوری سنتی مانند تابلو فرش‌ها و ظروف سفالی، باعث تناسب بیشتر دکوراسیون، با ویلای سنتی می شود. همچنین استفاده از المان‌هایی مانند سازهای سنتی، مثل سه تار و نی و … در دکوراسیون سنتی، ایده جالبی می تواند باشد.

استفاده از کرسی سنتی: کرسی یکی از سنتی‌ترین و خاطره انگیزترین وسایلی است که تقریبا همه با آرامش و گرمای آن خاطره دارند. کرسی در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا سنتی، فضای بسیار نوستالژی و سنتی زیبایی را به وجود می آورد.

وسایل قدیمی و چوبی: وسایل چوبی که کمی هم سالخورده به چشم بیایند، می‌توانند تم سنتی جالبی به فضا بدهند.

گیاهان و گل‌ها: گل و گیاه یکی از عناصر دیگری است که دکوراسیون سنتی را شاداب‌تر نشان می دهد. برای زیباتر شدن فضای سنتی، می‌توانید گلدان‌هایی را به کار ببرید که رنگ‌های سنتی مانند قرمز، قهوه‌ای، زرشکی و… دارند و یا این که روی آنها طرح و نقش‌های سنتی وجود دارد.

استفاده از ظروف و هنرهای دستی سنتی: یکی از المان‌های بسیار مهم و تاثیر گذار که می‌توان برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا سنتی از آن بهره برد، صنایع دستی و ظروف قدیمی است که بیشتر آن‌ها نوستالژیک هستند و تم کهن و سنتی دارند. برای نمونه می‌توان به میزهای چوبی سنتی، ظروف مسی، جاجیم، گلیم، صندوقچه‌های زیبای پر از خاطره (معروف به صندوقچه مادربزرگ)،آباژور، دیوار کوب‌هایی با تم سنتی، کوسن‌هایی با تم قرمز و… اشاره کرد.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

در صورتی که در زمینه ساخت ویلا و آپارتمان فعالیت می کنید و یا فروشنده تجهیزات و مصالح ساختمانی هستید، می توانید خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر و در یک صفحه اختصاصی، معرفی و تبلیغ کنید و از این طریق با مخاطبان این سایت در ارتباط باشید و سفارشات جدیدی جذب کنید.

شما می توانید در صفحه اختصاصی خودتان، متن، تصویر و فیلم های تبلیغاتی خودتان را بدون محدودیت ثبت کنید و این صفحه هرگز از سایت حذف نخواهد شد و به این ترتیب به مرور زمان آگهی شما در گوگل نیز جایگاه بهتری کسب خواهد کرد و مشتریان زیادی از طریق مشاهده آگهی شما در بالاترین نتایج گوگل، وارد این صفحه شده و با خدمات و محصولات شما آشنا خواهند شد که این موضوع نیز می تواند باعث افزایش مشتریان شما گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و معرفی خودتان در سازه برتر، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

ویژگی های ویلا سنتی

ویژگی های ویلا سنتی ایرانی

ساخت و طراحی ویلا‌ سنتی ایرانی، مورد علاقه‌ی بسیاری از افرادی است که دوست دار سنت و فرهنگ اصیل ایرانی هستند.

طراحی و معماری ویلا سنتی ایرانی، به بی آلایشی و سادگی شناخته می شود، که در آن هر فرمی دارای جایگاه و عملکرد خاص خود هست. با نگاه به سنت معماری گذشته، متوجه می شویم که وجود تقارن در طراحی نما ویلا سنتی ایرانی حسی از آرامش، دوام و پایداری را به ارمغان می آورد.

به طور معمول در نمای ویلا ایرانی، ورودی اصلی در محور تقارن قرار داده می شود و اجزای دیگر مانند بازشوها، ستون‌ها و الحاقات نما در دو طرف آن به صورت قرینه جایگذاری می شوند.

استفاده از پنجره‌های رنگی و نورگیرها در مراحل طراحی و ساخت ویلا ایرانی سنتی، کاربرد فراوانی دارد. در ویلاهای سنتی ایرانی استفاده از ارسی یا همان درب‌های بزرگ شیشه ای بسیار مرسوم است.

ویلاهای سنتی ایرانی از گذشته تا به حال، دارای تراس‌ها و بالکن‌های زیبا و با صفایی بوده‌اند. بهره گیری از نرده‌های چوبی و گل کاری در این تراس‌ها، می‌تواند به جلوه سنتی ویلا کمک شایانی کند.

همان طور که می‌دانید حیاط‌های ساختمان‌های سنتی و قدیمی ایرانی صفا و زیبایی خاصی دارند، حوض‌های ساده و زیبا با ماهی‌های کوچک قرمز در آن و تعبیه یک فواره سفالی در میانه‌‌ی حوض و همچنین رنگ آمیزی کف و دیواره‌های حوض با رنگ آبی، تخت‌های سنتی، آلاچیق های دنج و کوچک، باغچه‌هایی با هر نوع گل و گیاه که عطر نابی به فضای صمیمی حیاط می بخشند و… همه از ویژگی‌های یک حیاط زیبای ویلا اصیل و سنتی ایرانی است.

در ساختمان‌های سنتی قدیم، مصالحی از جمله آجر و سنگ و چوب استفاده می شد، شما هم بهتر است ویلای سنتی ایرانی خود را طوری طراحی کنید که با مصالحی همچون آجر و سنگ و چوب درست شود. به کار گیری پنجره‌ها و درهای چوبی و نرده‌های چوبی می‌تواند ایده خوبی باشد. همچنین به عنوان جایگزین آجر، می‌توانید از رنگ‌هایی که به آجر نزدیک تر هستند مانند نارنجی، عنابی، قهوه‌ای و… استفاده کنید.

داشتن ایوان‌های دلباز که دارای چندین ستون هستند، از ویژگی‌های دیگر ویلاهای سنتی ایرانی هستند.

تعداد طبقات ویلاهای سنتی اغلب یک طبقه یا نهایتا دو طبقه هستند و فضاهایی مانند زیر زمین هم در طبقه زیرین قرار دارند، اگر قصد دارید ویلا فلت را نیز طراحی کنید می توانید به معماری سنتی ایرانی فکر کنید. همچنین ویلا سنتی ایرانی را می توان به عنوان یک مکان گردشگری برای مردم نیز استفاده کرد.

 

نمای ویلا سنتی

طراحی نما ویلا در سبک سنتی ایرانی 

آجر نما، عضو اصلی نمای ویلاهای سنتی ایرانی است. استفاده از آجر در اجرای نمای ویلا سنتی، باعث می‌شود که ویلا‌ها نما و جلوه‌ای سنتی داشته باشند. آجر نما در ویلا ایرانی، بسیار پر طرفدار است و در انواع گوناگونی مانند قفقازی و نسوز، برای نما به کار می رود، این نوع آجر اغلب به صورت طرح دار و گرد در رنگ‌های متنوعی تولید و به بازار فرستاده می شود.

یکی از مرغوب‌ترین انواع آجرهای قزاقی، آجرهای سفید و بهی هستند. آجرهای قزاقی مزایای بسیاری دارند. این نوع آجرها در مقابل هوازدگی و شکنندگی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین رنگ آجرهای قزاقی همیشه ثابت است، به همین دلیل در مقابل شرایط آب و هوایی دارای رنگ ثابتی هستند و تغییر رنگ نمی دهند. همچنین گچ کاری‌های زیبا و اصیل ایرانی، در نمای ویلاهای سنتی استفاده می شود که باعث دوچندان شدن شدن زیبایی و جلوه‌ی کار می شود.

لازم به ذکر است که در سبک سنتی ویلا ایرانی، برای ایجاد عظمت بنا می توان از المان‌های بلند و مرتفع همچون ستون استفاده کرد.

 

چرا ویلای سنتی ایرانی محبوبیت فراوانی دارد؟

همخوانی با فرهنگ مردم ایران زمین، یکی از مهمترین دلایل محبوبیت طرح های سنتی می باشد، به این دلیل که در طی قرن‌ها معماری سنتی ایرانی با توجه به فرهنگ و نیاز مردم ایران به وجود آمده و شکل گرفته است. بنابراین اجرا و پیاده سازی ویژگی‌های اصلی سبک سنتی و شبیه سازی فرم ها در طراحی و اجرا ویلا، فضا را بسیار دلپذیرتر و زیباتر می کند.

 

معماری ویلا سنتی

تفاوت طراحی ویلا سنتی با سبک مدرن

سبک سنتی با سبک‌های مدرن در جزئیات، نوع طراحی و مصالح تفاوت دارد. در سبک مدرن مصالح کمتری برای ساخت ویلا استفاده می شود که در عین حال گران‌تر هم می باشند. ولی در سبک سنتی مصالح استفاده شده قیمت کمتری دارند. استفاده از خطوط در سبک‌های سنتی و مدرن با یکدیگر فرق دارد و تمام این نکات باعث تغییر در نوع طراحی می شود.

همچنین اگر عاشق زندگی در فضای نوستالژیک هستید، باید قید بسیاری از امکانات امروزی و جدید را بزنید. توقع استفاده از امکانات به روز و جدید در ویلای سنتی مثل این است که بخواهید به دوران گذشته برگردید ولی امکانات امروزی و مدرن را همراه خود ببرید. در ویلای سنتی شما باید امکانات زندگی قدیم را داشته باشید. اغلب ویلاهای سنتی در مناطق جنگلی ساخته می شوند، اما ویلاهای مدرن بیشتر برای مناطق ساحلی طراحی و ساخته می شوند.

قیمت ویلای مدرن به دلیل امکانات بی نظیری که دارد، بیشتر از ویلای سنتی است. بیشتر متریال هایی که در ویلای سنتی استفاده می شود، از قلب طبیعت آورده شده اند، در حالی که متریال های استفاده شده برای ساخت ویلای مدرن متریال های مدرن و نوینی هستند که قیمت آن‌ها خیلی بیشتر از متریال‌های سنتی است، به این دلیل که این متریال‌ها مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی دارند. به هر حال هرچه قدر میزان امکانات موجود در ویلا سنتی بیشتر باشد، می توان گفت که قیمت آن هم افزایش پیدا می کند.

نمای ویلای سنتی، یادآور حال و هوای مناطق جنگلی و روستا می باشد و تداعی کننده زندگی به سبک نوستالژیک و قدیمی است. به صورت کلی نمای ویلاهای سنتی را با چوب و سفال کار می کنند و با الهام از طبیعت اطراف نمای نهایی را طراحی و اجرا می کنند. برای اینکه مقاومت ویلای سنتی در برابر شرایط آب و هوایی بالا رود، از چوب ترمووود در نمای ویلا استفاده می شود. همچنین می توان به دلیل نزدیکی متریال چوب با سفال، از سفال هم به طور ترکیبی در نمای ویلای سنتی استفاده کرد، ولی در ویلای مدرن می توان از انواع مصالح همچون، سنگ، چوب، آجر، شیشه و.... استفاده کرد.

 

 

جمع بندی

با خواندن این مطلب متوجه شدیم که طراحی ویلا سنتی، به معنی ساختن ویلاهای قدیمی و بدون امکانات نیست. نتیجه نهایی طراحی ویلا سنتی، به احداث سازه ای منجر می شود، که با ابزارها و مصالح مرغوب و با کیفیت امروزی، اما به سبک و سیاق سنتی درست شده است.

ما در این مطلب شما را با اصول طراحی یک ویلا به سبک سنتی آشنا کردیم، همچنین المان‌هایی که در سبک سنتی ویلا ایرانی به کار می رود را معرفی کردیم.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و نکاتی که در طراحی ویلا سنتی به آن اشاره کردیم برای شما کاربردی باشد. خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.