اصول کلی و ویژگی های طراحی نمای ویلا به سبک روستیک - سازه برتر



اصول کلی و ویژگی های طراحی نمای ویلا به سبک روستیک

طراحی نما ویلا به سبک روستیک، در حقیقت به نوعی طراحی سبک ییلاقی گفته می‌شود. سبک روستیک در ساخت ویلا، با توجه به سبک خانه‌های جذاب روستایی و ییلاقات طراحی و اجرا می شود. به همین دلیل، این نوع طراحی به سبک روستایی هم معروف است. در طراحی ویلاهایی با این سبک، فضای ظاهری داخلی و یا خارجی یک خانه روستایی نشان داده می شود. بنابراین ویژگی اصلی و مهم سبک روستیک، سادگی و بی‌تکلف بودن آن است.

طراحی ویلا به سبک روستیک (Rustic)، می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که قصد دارند زمانی را بیرون از شهر و در نواحی ییلاقی سپری کنند و در حقیقت با استفاده از این سبک طراحی، طبیعت را به خانه خود بیاورند. به همین خاطر این روزها طراحی ویلای روستیک از محبوبیت خاصی در میان مردم برخوردار شده است.

در این مقاله از سازه برتر، شما را با اصول کلی طراحی ویلا به سبک روستیک، مراحل ساخت آن و متریال‌ها و رنگ‌هایی که در این سبک به کار می روند، آشنا می کنیم، اگر شما هم به این سبک از طراحی ویلا علاقمندید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

اصول کلی طراحی نمای ویلا روستیک

اصول کلی طراحی نما ویلا به سبک روستیک

اصل اول طراحی نما ویلا روستیک سادگی آن است؛ شما می توانید در این سبک از طراحی، زیبایی‌های طبیعی را استفاده کنید تا آسایش، سادگی، زیبایی و گرما را به ویلا خود بیاورید. در طراحی ویلا روستیک انتخاب‌های شما می تواند متنوع و گوناگون باشد. در حقیقت هدف اصلی این سبک بی‌تکلف بودن و راحتی افراد ساکن در آن است. فقط کافی است در ساخت ویلا روستیک با توجه به سلیقه خودتان عمل کنید و تنها اصول اولیه را رعایت کنید.

در طراحی ویلا روستیک، باید امکان لمس زیبایی‌های طبیعت و استفاده از پتانسیل و ویژگی‌های آن فراهم باشد. هر چقدر دسترسی به امکانات بیشتر باشد، طراحی ویلا ارزشمندتر خواهد شد.

ارتباط مستقیم ویلا با محیط طبیعی پیرامون ضروری است. نباید فراموش کنید که هدف از ساخت ویلا روستیک، نزدیکی بیشتر با طبیعت است.

در طراحی یک ویلا در طبیعت و به سبک روستیک، باید به شرایط محیطی مکان ویلا آگاهی داشته باشید. بنابراین به کار گیری پتانسیل‌های ذاتی محل ساخت ویلا، در طراحی ویلا روستیک اهمیت بسیار بالایی دارد.

به همین دلیل، کمک گرفتن از یک طراح یا معمار متخصص در طراحی ویلا روستیک، در منطقه جغرافیایی مد نظر شما اهمیت زیادی دارد.

اولویت اول ساخت هر سازه‌ای باید افزایش کیفیت و بهبود سبک زندگی ساکنین آن باشد. بنابراین قبل از اقدام برای ساخت ویلا، باید تمام جوانب آن برای یک زندگی راحت و ایده آل بررسی شود. در واقع شما باید از تناسب عملکرد و فرم سازه خود مطمئن باشید.

این مواردی که گفته شد، چند نکته ضروری در طراحی ویلا روستیک بودند. برای رعایت دقیق این نکات مهم پیشنهاد می‌شود که در همان ابتدا تحقیقات زیادی انجام دهید. نسبت به دانش و تجربه مهندس، معمار و طراح، شرایط آب و هوایی منطقه جغرافیایی، پتانسیل‌های زمین اختصاص یافته برای ساخت ویلا، سبک مورد علاقه خودتان در طراحی ویلا، آگاهی کسب کنید و سپس برای ساخت اقدام کنید.

 

طراحی و ساخت ویلا روستیک

مراحل طراحی و ساخت ویلا روستیک به شرح زیر است:

شناخت محیط زمینی که قرار است ویلا در آن ساخته شود و اطلاع از پتانسیل‌های بومی و ذاتی آن: برای اجرای این کار می‌توانید از اطلاعات یک فرد بومی خبره و همچنین یک نقشه هوایی بهره ببرید.

متراژبندی محوطه ساختمان ویلایی: طراحی و ساخت یک ویلا بر اساس سلیقه کارفرما انجام می‌شود. در حقیقت طراحی محیط و مساحت یک ویلا با انتظارات وی ارتباط مستقیم دارد.

مجزا کردن محوطه‌های خارجی و داخلی ویلا و برنامه‌ریزی کلی برای آنها متناسب با اصول و روش‌های مهندسی و نیازهای کارفرما.

طراحی اصولی نقشه و پلان اولیه: پلان اولیه و نقشه باید ارزیابی و عیب‌یابی شود. در صورت به وجود آمدن هر مشکلی باید در ابتدا به رفع آن پرداخته شود.

طراحی پلان اولیه‌ باید حتما به تایید کارفرما برسد: سلیقه و عقیده کارفرما در این مرحله نقش مهم و اساسی را ایفا می کند. در حقیقت با توجه به نظر وی، احتمال دارد این پلان تغییر کند و یا این که ثابت بماند. در صورتی که نقشه تغییر کرد، هرگونه خواسته و نیاز وی باید در آپدیت بعدی اعمال شود تا در آخر به یک پلان نهایی و ایده آل دست پیدا کنیم.

در مرحله بعد کار ساخت ویلا روستیک شروع می‌شود: مراحلی همچون بتن‌ریزی، گود برداری و بر پا کردن اسکلت ساختمانی، نرده کشیدن و غیره در این مرحله انجام می‌شوند.

بعد از پایان مراحل ساخت، طراحی فضای داخلی ویلای سبک روستیک انجام می شود. به طور معمول طراحی داخلی این فضا با فضای بیرونی ویلا تناسب و مطابقت دارد.

 

طراحی نما ویلا روستیک

متریال‌های مورد استفاده در طراحی نما ویلا روستیک

بیشتر مواد استفاده شده در طراحی ویلا روستیک ، با الهام گرفتن از طبیعت نشان داده می شوند. به همین دلیل چوب نقش ویژه‌ای در سبک روستیک دارد.در این سبک بی‌تکلف و ساده، بیشتر از چوب‌های رنگ نخورده و خام استفاده می شود. به غیر از چوب، عناصر طبیعی دیگر هم در سبک روستایی به کار می روند. تمامی این عناصر به منظور پیروی از سبک، به صورت خام و طبیعی استفاده می‌شوند.

ویژگی دیگر سبک طراحی روستیک، خشن و زمخت بودن آن است. این ظاهر خشن، باعث مطابقت بیشتر ویلاهای روستایی با فضای طبیعی اطرافشان می‌شود. البته باید یاد آوری کرد که در عین خشن بودن سبک روستیک در طراحی ویلا، فضایی دلنشین و دوستانه را برای افراد به وجود می آورد. در این سبک اکثر متریال استفاده شده به صورت بومی آن ناحیه هستند. چرا که ویلا در این حالت، هم قیمت تمام شده پایین تری دارد و هم مطابقت بهتری با محیط پیدا می‌کند.

متریال‌هایی که در طراحی ویلا روستیک بیشتر استفاده می شوند شامل چوب، سنگ، آجر و گاهی فلز هستند. البته همانطور که قبلا هم گفته شد، نوع محیط جغرافیایی استقرار ویلا هم بر متریال موردنیاز آن تاثیر می گذارد. به عنوان مثال در سرزمین کوهستانی، سنگ‌های ساب نخورده در اندازه‌های مختلف بیشتر کاربرد دارد. در حالی که در طراحی ویلا روستیک که در یک فضای جنگلی واقع شده است، استفاده از چوب منطقی‌تر و رایج‌تر است.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

سازه برتر یکی از سایت های قدیمی و معتبر در زمینه صنعت ساختمان است و با توجه به اینکه از سال 1389 در این زمینه فعالیت دارد، توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند و شما می توانید با ثبت آگهی تبلیغاتی خود در این سایت، کسب و کار خود را رونق دهید.

پیمانکاران ساختمانی و فروشندگان تجهیزات و مصالح ساختمانی می توانند خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنند و از این طریق با مخاطبان این سایت در ارتباط باشند.

با انتشار آگهی ساختمانی در سازه برتر از مزایای زیادی از جمله دائمی بودن آگهی، امکان انتشار چندین تصویر و فیلم تبلیغاتی، تبلیغ در وبلاگ های سازه برتر و ارائه گزارش ماهیانه از سرچ کنسول گوگل برای آگهی خود برخودار باشید.

با دریافت گزارش ماهیانه از وضعیت آگهی خود در گوگل، می توانید آگهی خود را ویرایش و بهینه کنید تا جایگاه آن در نتایج جستجوی گوگل بهبود یافته و افراد بیشتری از طریق جستجو با آگهی شما آشنا شوند. ضمن اینکه امکان ویرایش آگهی شما تا 3 مرتبه بصورت رایگان فراهم است و بدین ترتیب می توانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید. برای سفارش رپورتاژ آگهی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

طراحی ویلا روستیک

بافت‌ها و رنگ‌های قابل استفاده برای سبک روستیک

در سبک طراحی روستیک، متریال‌هایی با بافت طبیعی مختص خودشان و با رنگ طبیعی، محبوبیت زیادی دارند. به همین دلیل بیشتر رنگ‌ و بافت‌هایی که در یک ویلا به سبک روستیک می‌بینیم، شباهت زیادی به همان‌هایی که در طبیعت قابل مشاهده هستند دارند. رنگ‌هایی مانند آبی، سبز، قهوه ای، نخودی، خاکی و همچنین رنگ‌های خنثی، از طیف‌های مورد استفاده در این سبک هستند. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید رنگ‌های زننده و براق را استفاده کرد. امروزه با توجه به تنوع متریال‌های موجود، طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها، برای سبک روستیک استفاده می شوند.

رنگ‌ها در سبک روستایی، بیشتر به شکل طبیعی خود رها می‌شوند و به همین دلیل الگوها و بافت‌ها در سبک طراحی روستیک، نقش بسیار مهمی در روح بخشیدن به فضا دارند. بافت‌های اصیل سنگ و چوب می‌تواند به اصالت و زیبایی این ویلاها بیفزاید. الگوهایی همچون تکه‌ دوزی، چهار خانه و طرح‌هایی مانند گبه به طراوت و زیبایی طراحی ویلا روستیک کمک می‌کند.

 

 

طراحی داخلی دکوراسیون ویلا روستیک

اگر به دکوراسیون ویلاهای روستایی توجه کرده باشید، متوجه سقف‌های چوبی آنها توسط الوارهای موازی یا ضربدری شده‌اید. اگر شما هم تصمیم به ساخت ویلا به سبک روستیک را دارید، به سقف‌های چوبی نیاز دارید.

برای این که ویلا زیباتر به نظر برسد، باید سقف آن را با الوارهایی از جنس چوب تزیین کنید. انجام این کار باعث می شود یک نمای طبیعی با استفاده از چوب‌های تکه تکه شده روی سقف ویلا ایجاد شود و در نهایت فضای داخلی و خارجی مشابه یکدیگر و سازگار با هم خواهند بود. رعایت این موارد در کنار هم احساس زندگی و آرامش در طبیعت را برای فرد به ارمغان می آورد.

سنگ‌های آنتیک نیز یکی دیگر از المان‌های سبک روستیک است. با استفاده از این سنگ‌ها در بین کابینت‌ها، اطراف شومینه و سایر تزیینات داخلی می‌توانید همه را مجذوب ویلای خود کنید. گیاهان سبز و گلدان‌ها هم نماد طبیعت هستند که بهتر است در سبک روستیک استفاده شوند.

شیوه نورپردازی در سبک روستایی، باید دور از تجمل گرایی و کاملا ساده باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود از اکسسوری‌های چوبی، سفالی ساده و یا فلزی و در عین حال جذاب استفاده شود. پرده‌ نیز باید از پارچه‌هایی انتخاب شوند که دارای طرحی ساده و ضخیم هستند.

جالب است بدانید که تمام اصولی که برای طراحی داخلی ویلا گفته شد، برای طراحی دکوراسیون داخلی کافی شاپ هم به سبک روستیک قابل اجرا هستند.

 

محوطه سازی ویلا روستیک

نکاتی که باید در محوطه سازی ویلا به سبک روستیک رعایت شود:

در طراحی فضای سبز محوطه ویلا به سبک روستیک، اغلب متریال‌ سنگ و چوب به کار می رود. همچنین برای کاشت انواع گیاهان از آن‌هایی استفاده می‌کنند که فرم و طرح طبیعی دارند، به این معنی که آن‌ها را به اشکال گوناگون در نمی‌آورند یا هرس نمی‌کنند. در محوطه سازی به سبک روستایی، هر چه قدر ظاهر محوطه ویلا به طبیعت و جنگل نزدیکی بیشتری داشته باشد، تناسب بهتری با سبک روستیک دارد.

 

 

شیوه طراحی نما ویلا به سبک روستیک

طراحی و ساخت ویلا به سبک روستیک در مقایسه با سبک‌های دیگر معماری، کاملا مقرون به صرفه است. مهمترین ویژگی یک ویلا با نمای روستیک، زمخت بودن و حالت روستایی بودن آن است. در این سبک نما هیچ حسی از نوگرایی و تجمل وجود ندارد. این نوع نما القا کننده حالت بی آلایش و صمیمی یک ساختمان ییلاقی و روستایی است که با متریال و امکانات محدود و در دسترس درست شده است.

وجود متریال به شکل طبیعی و خام، نقش خیلی مهمی در القای حس زمختی و روستایی بودن دارد. به همین دلیل اکثرا از آجرهای دست ساز، سنگ‌های طبیعی و الوارهای خام و چوبی در نمای ویلا استفاده می شود. البته کاربرد هر یک از آنها، به مصالح بومی و اقلیم منطقه بستگی دارد. در بخش‌های محدودی هم می توان فلزات را به کار برد. ولی این نوع متریال علاوه بر این که باید وضعیت خوب عملکردی داشته باشد، باید ظاهری کهنه و فرسوده نیز داشته باشد.

نوع بافت منطقه ای که ساخت ویلا روستایی در آن اجرا می شود، باید در طراحی و اجرای نمای ویلا به کار رود. زیرا یکی از خصوصیات اصلی سبک روستیک، هماهنگی و مطابقت با طبیعت اطراف و استفاده از مصالح بوم آورد است. برای مثال متریال غالب در یک بافت جنگلی، چوب و در مناطق کوهستانی، سنگ و در نواحی نیمه بیابانی، مصالح مشتق شده از آجر و سفال باید استفاده شوند.

فرم و شکل نما در سبک روستیک، باید در ساده ترین حالت ممکن و بدون هیچ‌گونه تزئینی باشد. برای ایجاد تنوع در نمای روستیک، باید از تورفتگی‌ها و بیرون‌زدگیهایی که ناشی از طراحی پلان داخلی است استفاده شود. همچنین می توان برای زیبایی بیشتر نما، از دودکش‌های سنگی که از نمادهای خانه‌های روستایی است استفاده کرد. این حجم برجسته دودکش شومینه، باید به شکل بارزی در نمای اصلی قابل مشاهده باشد.

 

مزیت‌های طراحی ویلا روستیک

مزیت‌های طراحی ویلا به سبک روستیک

این سبک زیبایی جذاب و منحصر به فردی در بین تمامی سبک‌های طراحی ویلا دارد.

ظاهر طبیعی سبک روستیک برای افرادی که به طبیعت علاقه مند هستند، گزینه بسیار مناسبی است.

در این نوع سبک به دلیل متریال‌های طبیعی که درآن استفاده می‌شود، هماهنگی خاصی در بین عناصر موجود در طراحی مشاهده می‌شود.

اگر تمام نکات مربوط به طراحی و متریال‌های مورد استفاده در این سبک را رعایت کنید، محیطی چشم نواز و آرامش بخش را خواهید داشت.

 

 

جمع بندی

شاید تصور کنید طراحی ویلا روستیک، حتما باید در شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاصی باشد، اما به هیچ وجه درست نیست، چرا که شما می‌توانید با توجه به طبیعتی که در اطراف ویلایتان هست، سبک روستیک را اجرایی کنید و طراحی متناسب با همان منطقه را داشته باشید. در واقع مزیت سبک روستیک در این است که در عین سادگی، حس نزدیکی به طبیعت را برای شما به ارمغان می آورد.

در این مطلب از سایت سازه برتر شما را با طراحی داخلی و خارجی ویلا به سبک روستیک آشنا کردیم. امیدواریم که از مطالعه این مقاله راضی بوده باشید و با نظرات خود ما را در ارائه مطالب باکیفیت‌تر یاری نمایید.