طراحی نمای ویلا به سبک پست مدرن چگونه است؟ - سازه برتر



نمای ویلا مدرن

طراحی نمای ویلا به سبک پست مدرن چگونه است؟

نمای ویلای پست مدرن، یکی از انواع نمای ویلا است که نوعی طراحی بوم‌گرا است و در آن الگوهای سنتی به کار می رود. در سبک طراحی پست مدرن به هنر و فرهنگ توجه زیادی می شود و در طراحی آن از المان‌ها و متریال‌هایی بهره می برند که با فرهنگ منطقه مرتبط باشد.

طراحی نما به سبک پست مدرن، از خصوصیات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تاریخی افراد محدوده آن منطقه نشات میگیرد. طراحان و معماران با توجه به خصوصیات شهری مانند میدان، خیابان، شرایط منطقه ای و اقلیمی مانند جنگل، دریا، گرما و سرما و … طراحی ویژه ای برای افراد انجام می دهند. سبک پست مدرن به دلیل انعطاف بالایی که دارد به راحتی می تواند طراحی و اجرا شود.

در این مقاله از سازه برتر به ویژگی‌های سبک پست مدرن در نمای ویلا و نکات طراحی آن اشاره می کنیم. به شما هم پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 

طراحی نمای ویلا به سبک پست مدرن چیست؟

معماری و طراحی نمای ویلا به وسیله سبک‌های مختلف، احتیاج به دانش کاملی در ارتباط با سبک و تاریخچه آن دارد. امروزه در کشور ایران نماهای رومی و کلاسیک بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. اما آیا تا به حال نمایی با طراحی پست مدرن توجه شما را به خود جلب کرده است؟

برای جواب دادن به این پرسش باید ابتدا مشخصات پست مدرنیسم بازگو کنیم:

معماری پست مدرن post modern با دو کلمه post (آینده) و mode (پیشین) ترکیب شده است. این سبک در واقع ترکیبی از گذشته و آینده است. در زبان فارسی، پست مدرن به معنای پسا مدرن یا فرا مدرن می باشد و در دوره‌های تاریخی معماری هم این سبک بعد از مدرن به وجود آمده است. البته خیلی از افراد اعتقاد دارند که سبک پست مدرن همراه با سبک مدرن به وجود آمده است.

از ویژگی‌های سبک پست مدرن می توان به آرمان گرایی، طراحی‌های تلفیقی و توجه به اندیشه‌های مختلف اشاره کرد. اما تمام این خصوصیات چگونه در طراحی پیاده می شوند؟

در واقع معماری پست مدرن، به مشخصات معماری گذشتگان اشاره دارد. همچنین نوع معماری بومی هر منطقه خاص در طراحی نما به سبک پست مدرن تاثیر خیلی زیادی دارد. همچنین در سبک پست مدرن برای اجرای نمای ویلا به ویژگی های منطقه ای توجه زیادی می شود.

 

نمای ویلا پست مدرن

نکات طراحی نما ویلای پست مدرن

اولین موردی که در طراحی نما ویلای پست مدرن باید به آن توجه کرد، این است که زیبایی بصری اساس کار در سبک پست مدرن است و از تقارن و منطق و زوایای قائم الزاویه و شکل‌های هندسی یکدست خبری نیست. در حقیقت می شود گفت که هر ویلای پست مدرن، شخصیت خاص خودش رو دارد.

یکی دیگر از نکات مهم و اساسی در طراحی ویلای پست مدرن، بحث رفاه و توسعه است. در طراحی ویلای پست مدرن ما با کاربری مواجه هستیم که در رفاه به سر می برد و امکانات اولیه زندگی اش آماده است و برای رفع نیاز های ثانویه خود به طراحی ویلای پست مدرن اقدام می کند.

به همین علت برای خلق و طراحی یک ویلای پست مدرن، گاهی اوقات متراژ خیلی بالایی به طراحی پلان محوطه سازی ویلا اختصاص داده می شود، تا بیشترین استفاده از طبیعت، کوه‌ها و منظره اطراف شود تا حجم و فرم ویلا به طور واضح مشاهده شود. در این سبک از طراحی ویلا، هزینه در اولویت نیست و محدودیت مالی وجود ندارد.

در استفاده از متریال اجرایی برای نمای ویلای پست مدرن، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. از مصالح سنتی صنعت ساختمان، مانند چوب و سنگ و شیشه و آهن گرفته تا انواع متریال مصنوعی مانند محصولات پی وی سی فایبرگلاس‌ها و مشتقات پتروشیمی‌ها یا اینترنت اشیا (IOT) و سقف‌های باریسول، همه قابل اجراست و از مزیت های سبک پست مدرن به شمار می رود.

بنابراین طراح، با توجه به نکاتی که گفته شد دست به طراحی ویلای پست مدرن میزند و آن را در قالب طرح‌های معماری سبک پست مدرن ارایه میدهد.

به طور کلی میتوان گفت در طراحی نمای ویلای پست مدرن، تا جایی که از لحاظ اجرا و مهندسی مشکلی نباشد، هیچ گونه قاعده و قانونی برای طراحی نما نداریم، از قوس‌های بزرگ و کشیده گرفته تا فرم‌های کوتاه و نامتقارن همگی در این سبک معماری استفاده می شوند.

 

طراحی ویلا پست مدرن

تفاوت سبک طراحی مدرن با پست مدرن

ویژگی توجه به معماری بومی در سبک پست مدرن، از جهات گوناگون باعث تفاوت بین دو سبک مدرن و پست مدرن می باشد که در ادامه تفاوت‌های دیگر این دو سبک را شرح می دهیم.

طراحی نما به سبک مدرن بیشتر وابسته به خطوط عمودی و افقی و اشکال هندسی منظم می باشد، ولی معماری پست مدرن متکی به خطوط بدون قاعده و منحنی است. در واقع در سبک پست مدرن خطوط از قاعده خاصی پیروی نمی کنند، خطوط در سبک پست مدرن تابع ذهنیت طراح و معمار هستند. البته در بعضی موارد برعکس این موضوع هم اتفاق می افتد. یعنی در برخی از مواقع خطوط منحنی و بی قاعده در طراحی نما مدرن و خطوط افقی و عمودی در طراحی نما به سبک پست مدرن استفاده می شوند.

در معماری مدرن، اصل بر سادگی و به کار بردن رنگ‌های سرد مانند طوسی و آبی است. اما در طراحی نمای ویلا به سبک پست مدرن، از رنگ‌های درخشان و روشن و تزیینات فراوان بهره می برند.

به طور کلی می توان گفت در طراحی و ساخت ویلا با سبک مدرن به گذشته هیچ توجهی نمی شود، ولی در سبک پست مدرن از متریال جدید با الهام گرفتن از گذشته استفاده می شود.

استفاده از رنگ هم در این سبک یکی دیگر از تفاوت‌های طراحی نما به سبک مدرن و پست مدرن هست. رنگ‌های خنثی مانند طوسی، سفید و … در سبک مدرن خیلی به کار می رود و یکی از خصوصیات بارز این سبک است. اما در سبک پست مدرن، استفاده از انواع رنگ و اهمیت دادن به بومی گرایی به وسیله رنگ، بسیار رایج است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز سبک پست مدرن ترکیب رنگ و نور است. در طراحی نما به سبک پست مدرن، از نورپردازی‌های رنگی و درخشان به راحتی می شود استفاده کرد و حتی می شود نورهای رنگی نئون مانند را هم به کار برد. در سبک‌های دیگر معماری به سختی می توان از نورپردازی نئون استفاده کرد.

 

تبلیغات معماری در سازه برتر

سازه برتر امکان ثبت آگهی دائمی را برای ارائه دهندگان طراحان و شرکت های معماری فراهم کرده و به این ترتیب می توانید آگهی خود را با توضیحات کامل و تصاویر و فیلم های مربوطه در سایت سازه برتر ثبت کنید و از این طریق خدمات خود را به مخاطبان این سایت معرفی کنید.

ضمن اینکه این آگهی ها در گوگل نیز جایگاه مناسبی را کسب می کنند و می توانند مشتریان زیادی را بصورت مستقیم از گوگل برای شما به همراه داشته باشند و به این ترتیب دو منبع جدید جذب مشتری برای شما فراهم شده که می توانید از آن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و سفارش آگهی در سایت سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات معماری

 

معماری ویلا پست مدرن

تناسب دکوراسیون داخلی ویلا به سبک پست مدرن با نمای بیرونی

در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک پست مدرن هم باید عناصری را به کار برد، تا با طراحی بیرونی ویلا مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال می توان در طراحی داخلی از ترکیب رنگ‌های ناهمگون استفاده کرد و در عین حال در کنار آن کفپوش چوبی که در سبک کلاسیک استفاده می شود را به کار برد. جالب این جاست که برای مثال می توان در کنار مبلمان مدرن یک شومینه قدیمی را استفاده کرد، در حقیقت می توان گفت در سبک پست مدرن باید منتظر اتفاق‌های هیجان انگیز بود.

همچنین می توان ترکیبی از سبک روستیک و یا انواع سبک‌های دیگر را با سبک پست مدرن مشاهده کرد. ستون‌های چوبی و آثار هنری کلاژ در کنار مبلمان کلاسیک، مثال دیگری از سبک پست مدرن است که ترکیب بی نظیری را به وجود می آورد. در این سبک می توان ترکیبی از وسایل کلاسیک که دارای سطحی متالیک و براق هستند را به فضا اضافه کرد.

همچنین در این سبک می توان از ترکیب رنگ مشکی و سفید بهره برد. ترکیب رنگ مشکی و سفید باعث جذاب تر شدن رنگ‌های دیگر می شود. داشتن پس زمینه سفید مشکی در سبک پست مدرن، بستری برای ورود سایر رنگ‌ها فراهم می کند.

اگر تمایل داشته باشید که از متریال‌های پست مدرن در ویلای خود استفاده کنید می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

برنج

گچ

مرمر

تراورتن                                                  

پلاستیک و شیشه‌های رنگی

لوسیت

چوب

بوسل

مخمل

پالت رنگی در طراحی داخلی ویلا پست مدرن متنوع است و شما می توانید از رنگ‌های تند استفاده کنید، همچنین می توانید از رنگ‌های خنثی و گرم استفاده کنید که در اواخر دهه 70 رایج شدند. اگر هم رنگ‌های خنثی و مینیمال با سلیقه شما مطابق نیستند، می توانید به سراغ رنگ‌های پاستلی بروید.

استفاده از مبلمان در سبک طراحی پست مدرن، ترکیبی جالب از المان‌های گوناگون است. برای مثال می توان از مبلمان کلاسیک که بیشتر بزرگ و پر ابهت و پف دار هستند استفاده کرد و یا این که می توان به سراغ مبلمان ساده با الگوهای هندسی رفت که از دهه 80 محبوب و پر طرفدار شدند. به صورت کلی برای خرید مبلمان پست مدرن می توانید به دنبال ویژگی‌های زیر باشید:

مبلمانی با پروفیل پهن

میز قهوه با پایه های کوتاه

میزهای پایه دار

اشکال لوله مانند یا مخروطی شکل

صندلی‌های گرد

استفاده از چراغ خواب‌های حصیری یا چوبی از عناصر بسیار پر کاربرد در سبک پست مدرن هستند، می توانید از آن در قسمت‌های مختلف اتاق خواب یا پذیرایی استفاده کنید. همچنین چراغ خواب‌هایی با شیشه‌هایی رنگی هم در این سبک زیاد به چشم می خورند که فضا را بسیار زیبا می کنند.

 

 

معماران معروف سبک پست مدرن چه کسانی هستند

از معمارن حرفه ای سبک پست مدرن در طراحی نما، طراحی داخلی و … می شود به افراد زیر اشاره کرد:

رابرت ونچوری

استنلی تایگرمن

چارلز مور

فیلیپ جانسون

و… که می توان با مراجعه به رزومه آنها در خصوص سبک پست مدرن اطلاعات بیشتری کسب کرد.

 

ویلا پست مدرن در ایران و جهان

پست مدرن در ایران و جهان

شاید نتوان در ایران به راحتی نمونه‌هایی از طراحی نما به سبک پست مدرن را پیدا کرد. زیرا در شهرهای پر جمعیت و بزرگ مانند تهران قواعد و ضوابط طراحی آپارتمان، به صورت کلی به وسیله مراجع قانونی تایید می شوند و نمی توان ساختمان‌ها یا ویلاهایی با این سبک به وجود آورد. ولی با این حال بسیاری از ویلاهای لاکچری در شمال و تهران به این سبک طراحی می شوند.

برای بعضی از کاربری‌ها به آسانی می توان این سبک را استفاده کرد. همچنین برای مردمی که در شهرهای کوچک و با قوانین آزادتری زندگی می کنند، بسیار جالب‌تر به نظر می آید تا طراحی نما ویلای خود را به سبک پست مدرن انجام دهند تا بومیت منطقه هم حفظ شود و یک ویلا با نمایی متفاوت جلوه گر شود.

ساختمان‌های مهم زیادی در تمام جهان با بهره گیری از طراحی نمای پست مدرن اجرا شده اند مانند: دانشکده گوردون هال، کلیسای جامع گرندویگ کرک، موزه یادبود آلن، ساختمان فرهنگی اجتماعی پرتلند، موزه هنر سیاتل و …. .

 

 

جمع بندی

سبک طراحی پست مدرن ترکیبی گزینشی و دلخواه از هر سنت، به سبک و سیاق خود می باشد. از نظر معماران و طراحان بزرگ، طراحی نما ویلا به سبک پست مدرن نمی تواند سبکی بین المللی باشد، زیرا در این سبک باید به زمینه‌های تاریخی و فرهنگی و شرایط افراد ساختمان ویلایی توجه کرد و سپس ویلایی زیبا طراحی کرد.

امروزه طراحی نما به سبک پست مدرن هم به معماران و طراحان این امکان را می دهد تا از جز به کل طراحی کنند و در طراحی خود از تاریخ گذشتگان و سنت‌های بومی و داستان سرایی غافل نشوند.

با این حال اگر تمایل دارید نمای ویلایی داشته باشید که بومی باشد و با شرایط منطقه ای که در آن زندگی می کنید مطابقت فرهنگی و تاریخی داشته باشد، سبک نمای پست مدرن انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

اگر احساس می کنید نکته ای در خصوص این مطلب باقی مانده که از قلم افتاده، می توانید در بخش نظرات این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.