اصول طراحی نمای ویلای نئوکلاسیک و ویژگی های آن - سازه برتر



 طراحی نمای ویلای نئوکلاسیک

اصول طراحی نمای ویلای نئوکلاسیک و ویژگی های آن

طراحی نمای ویلا نئوکلاسیک، همان گونه که از نامش مشخص است، یک نوع سبک پرطرفدار از طراحی نمای ویلا است که برگرفته شده از سبک مدرن (نئو) و کلاسیک است، به عبارتی دیگر در طراحی نمای نئوکلاسیک ویلا، می‌توان ویژگی‌های ساده زیستی و بی آلایشی در طراحی نمای مدرن را با عظمت و شکوه در المان‌های نمای کلاسیک ترکیب کرد و از زیبایی آن بهره برد.

در طراحی نمای نئوکلاسیک، از تزئینات به صورت خیلی ساده و بدون شلوغی و پیچیدگی استفاده می‌شود، به همین دلیل، طراحی نمای نئوکلاسیک مورد توجه خیلی از طراحان و فعالان صنعت ساختمان قرار گرفته است.

ممکن است سوالات زیر در ارتباط با نمای نئوکلاسیک در ذهن شما هم به وجود آمده باشد، در ادامه این مطلب در مورد هر یک از سوالات ذکر شده، به طور کامل توضیح می دهیم.

اصول طراحی نمای نئوکلاسیک چگونه انجام می شود؟

ویژگی‌های مهم طراحی نمای نئوکلاسیک ویلا چیست؟

نمای کلاسیک و نئوکلاسیک در چه مواردی با هم تفاوت دارند؟

 

تاریخچه نمای نئوکلاسیک ویلا

نمای نئوکلاسیک ساختمان، از نیمه دوم قرن هجدهم در ایتالیا و فرانسه، بعد از دوران باروک و رنسانس که استفاده از تزئینات و تجملات در نمای ساختمان رواج زیادی داشت به وجود آمد، به همین خاطر است که در این سبک نشانه‌هایی از معماری روم و یونان باستان با طرح‌ها و شکل‌هایی ساده‌تر دیده می‌شود. با گذشت زمان طراحی نما به سبک نئوکلاسیک، در نمای ویلا نیز استفاده شد و امروزه یکی از محبوب ترین سبک‌های طراحی نمای ویلا است.

 

ویژگی‌های نما ویلا نئوکلاسیک

ویژگی‌های نما ویلا نئوکلاسیک

در این بخش از سازه برتر به معرفی ویژگی‌های سبک نئوکلاسیک برای طراحی نما اشاره می کنیم:

طراحی نمای ویلا نئوکلاسیک، تحت تاثیر مستقیم سبک نئوکلاسیک در معماری انجام می شود، همانطور که از نامش پیداست، نئوکلاسیک گرایش جدید و نوینی است به سبک کلاسیک و به دنبال احیای آن در زندگی و سلیقه معاصر می باشد. به صورت کلی، سادگی فرم‌های هندسی، عظمت‌گرایی و ستون‌های یونانی و رومی با سرستون های یونیک، دوریک، کرنتی و سنتوری در نمای ویلا از ویژگی‌های عمومی سبک نئوکلاسیک است.

وجود تقارن ویژگی مهم دیگر در این نوع نما است که ثبات، آرامش و سکون را به ذهن بیننده القا می کند. وجود نقطه کانونی که بیشتر در ورودی ویلا تعریف می شود، هم ویژگی بارز دیگر سبک نئوکلاسیک می باشد. تاکید بر ورودی ویلا در مرکز نمای نئوکلاسیک، به وسیله ی ستون‌های بلند و پیشامدگی‌های شاخص ایجاد می شود. همچنین درب اصلی ورودی نیز با کمی تزیینات همراه است.

طراحی نمای نئوکلاسیک برای ساخت ویلا، بازتاب دهنده جذابیت و زیبایی سبک کلاسیک است. بکارگیری المان‌های سنتی برآمده از معماری کلاسیک رم و یونان، حس شکوه و عظمت‌گرایی را در طراحی نما ویلا به وجود می آورد. رواق بلند به ارتفاع دو طبقه به وسیله ی ستون‌های بلند نگه داشته می شود که ممکن است در سراسر نما امتداد پیدا کند و یا این که فقط ورودی ویلا را قاب کند. اکثر پنجره‌ها و بازشوها دارای لبه‌های قرنیزی و کنگره‌های چهارگوش هستند که باعث می شود از سادگی نما کاسته شود.

نما ویلا نئوکلاسیک، می تواند فقط ویژگی‌های مبنایی و اصولی مانند تعادل و تقارن را در ساده ترین حالت خود داشته باشد. در عین حال بهره‌مند شدن از ستون نماها یا ستون‌هایی در نمای اصلی و تاکید بصری بر درب ورودی نیز از ویژگی‌های دیگر نمای نئوکلاسیک است. سادگی در این سبک نما، باعث طراحی ویلا با در نظر گرفتن اصول ظاهری و کالبدی سبک نئوکلاسیک و برآورده شدن نیازهای معاصر زندگی مدرن می شود.

بخش مرکزی نمای ویلا، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر دارد. ستون‌های قطور و بلند و سنتوری بزرگ در این بخش، نمایانگر سبک نئوکلاسیسم در طراحی نما هستند. تکرار ردیف ستون‌هایی در قسمت دو ایوان ویلا، این رویکرد را بیشتر تقویت می کند، در حالی که اجزای دیگر نما می توانند با گرایش معاصر و خیلی ساده تعریف شوند.

ستون‌ها می توانند صرفا به ستون نماهایی در بدنه ساختمان ویلایی تبدیل شوند و یک تصویر کلی از ستون‌های کلاسیک را داشته باشند. تا حد بسیار کمی می توان تقارن را به تعادل بصری تقلیل داد. برای مثال جانمایی سه پنجره باریک در پاسخ به یک بازشوی بزرگ در طرف دیگر، اما به هر صورت شمای کلی حجم ویلا باید به شکل متقارن درک شود. میزان عناصر الحاقی و تزیینات با توجه به سلیقه افراد و کانسپت طراحی ویلا متغیراست.

ستون‌های کرنتی و سنتوری در نقطه کانونی نمای ویلا به صورت تراش خورده و صیقلی، بر روی بدنه ای ساده از سنگ‌های خام و طبیعی، بدون تزئینات چشمگیر، یاد آور شکوه و تجمل گرایی دوران کلاسیک است، که تحول تدریجی و آرام سبک پر زرق و برق کلاسیک به ساده گرایی معاصر را نشان می دهد.

سنگ به عنوان متریالی که در سبک نماسازی کلاسیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند جای خود را به آجر، به عنوان متریالی که کمتر رسمی است بدهد و رویکردی التقاطی و معاصر را در طراحی و اجرا ویلا نئوکلاسیک ایجاد کند. در واقع بافت آجر باعث می شود از تجمل گرایی بنا کاسته شود. ولی با این که درصد زیادی از حجم ویلا از آجر تشکیل می شود، پیشامدگی شاخصی با ستون‌ها، سرستون‌ها، سنگ روشن و سنتوری را نیز می توان در این سبک استفاده کرد، تا معرف نگاه تاریخی به گذشته پر شکوه و با عظمت معماری کلاسیک باشد.

امتداد بافت آجر در پیاده رو محوطه سازی ویلا کلاسیک تا قسمت بدنه اصلی ویلا، پیوستگی بصری را به وجود می آورد. در حالی که ستون‌های بلند و قطور به همراه سرستون‌های کرنتی با رنگ روشن و بافت صیقلی، به صورت جدا و الحاقی دیده شده و بر جنبه تجمل گرایی و تزییناتی در این نما کلاسیک بیشترتاکید می کنند. بخش مرکزی حجم نما ویلا از بافت آجر است و تراس‌ها با نرده‌های سنگی و ستون های پر تزئینات و بلند در چهار طرف، این حجم ساده آجری را احاطه کرده اند.

طراحی نما ویلا یک طبقه را هم می توان به سبک نئوکلاسیک اجرا کرد، پنجره‌های قوسی به شکل متقارن در دو طرف نما قرار می گیرد و جلو آمدگی یک حجم مرکزی با ستون‌های دوریک، نمای کلاسیک را با حداقل تزئینات و جزئیات، نشان می دهد. اکثرا برای نماهای نئوکلاسیک از رنگ روشن بهره می برند. وجود ستون‌های نما، شکل افقی گرایی کشیده ویلا یک طبقه را متناسب و تعدیل می کند.

نما ویلا نئوکلاسیک، تنها با رعایت حفظ مفاهیم اصولی مثل نظم، تقارن و هارمونی به سمت گرایش‌های معاصر تمایل پیدا می کند. الحاقات سبک نئوکلاسیک در حد یک فرم مثلثی سنتوری مانند، تزئینات درب اصلی ویلا، ستون‌های ساده به ارتفاع ایوان و تکرار پنجره‌های بلند در دو طرف بنا، ساده شده اند.

 در واقع علت اصلی و مهم انتخاب طرح نئوکلاسیک، برای اجرای نمای ویلا این است که تعادل، نظم، شکوه، تقارن و عظمتی که در نمای ویلا به چشم می آید، این امکان را به افراد می‌دهد که با انتخاب این سبک از معماری، نظم و اعتبار خود را به رخ مخاطبین بکشند.

 

تبلیغ خدمات ساختمانی در سازه برتر

مجریان و پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی می توانند یک صفحه کامل تبلیغاتی در سایت سازه برتر برای خود داشته باشند و در آن برای خودشان تبلیغات کنند.

این صفحه تبلیغاتی شما از سایت سازه برتر حذف نمی شود و اعتبار زمانیِ آن محدودیت ندارد. شما فعالان حوزه صنعت ساختمان می توانید توضیحات کامل کسب و کار خود را این صفحه قرار داده و همچنین تصاویر و فیلم های تبلیغاتی مربوط به خدمات و محصولاتتان را نیز در این صفحه منتشر نمایید تا مخاطبان این سایت بتوانند با فعالیت شما آشنا شده و از این طریق با شما در ارتباط باشند.

علاوه بر این موارد، امکان طراحی و اجرای تبلیغات وسیع در سطح اینترنت را نیز داریم و می توانیم در جذب مشتریان بیشتر برای شما همکاری‌های لازم را داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط این همکاری، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

طراحی نمای ویلا بزرگ سبک نئوکلاسیک

طراحی نمای ویلا بزرگ سبک نئوکلاسیک

طراحی ویلا بزرگ و لوکس با نمای نئوکلاسیک، با ظاهری متشکل از المان های سمبلیک و تزیینی معماری یونان و رم، برای بر آورده کردن نیازهای معاصر و مدرن ساکنان ویلا انجام می شود، مقدار جزئیات و تزئینات، از قسمت فضای ورودی ویلا تا بدنه‌های عقبی به تدریج کاهش پیدا می کند و فرم نما حالت ساده تری به خود می گیرد.

 

 

طراحی نمای ویلا کوچک به سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک، فقط مختص ویلای لوکس و بزرگ نیست بلکه می توان از این سبک به سادگی در یک خانه ویلایی کوچک هم استفاده کرد. در ویلا کوچک به تناسب عرض و ارتفاع نما، تزئینات و الحاقات کمتری برای نما به کار می رود. به گونه ای که سمبل‌ها و نمادهای کلاسیک به ساده ترین و ابتدایی ترین فرم اجرا می شوند.

 

اصول طراحی نمای ویلا به سبک نئوکلاسیک

اصول طراحی نمای ویلا به سبک نئوکلاسیک

الف) توجه به شرایط اقلیمی

باید توجه داشت که ویلا در چه مکانی و با چه شرایط آب و هوایی ساخته شده است؟ برخی از متریال‌ها برای هر نوع شرایط آب و هوایی مناسب نیستند.

 

ب) مصالح و متریال

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، این است که باید بررسی کنیم و ببینیم آیا متریال مورد نظر یک ویلای نئوکلاسیک در منطقه ساخت بنا وجود دارد ؟ یا این که باید از شهری دیگر تهیه شود، که در این صورت هزینه حمل و نقل مصالح هم به هزینه ساخت آن اضافه می‌ شود.

 

ج) ضوابط طراحی و اصول نمای نئوکلاسیک

اهمیت دادن به قوانین ابلاغی شهرداری‌ها از نکات مهم برای طراحی نمای ویلا می‌باشد.

 

 د) سلیقه کارفرما

توجه ویژه به ایده‌های ذهنی و سلیقه کارفرما در طراحی نما، از جمله مواردی است که باید در طراحی اولیه ویلا، مورد توجه طراح قرار بگیرد.

 

ه) هزینه تمام شده طراحی نمای نئوکلاسیک

اگر بودجه‌ی طراحی نما ویلا از همان ابتدا مشخص باشد، دست طراح را برای انتخاب طرحی خاص و زیبا که هم استانداردهای تعیین شده را داشته باشد و هم بر گرفته از ایده و سلیقه و انتظارات کارفرما باشد را باز می‌گذارد.

 

و) نورپردازی نمای نئوکلاسیک

همان گونه که زیبایی نمای ویلا در روز باعث شاخص شدن ویلای شما می شود، نورپردازی در شب هم اهمیت خاصی دارد و زیبایی بصری خوبی را در چشم مخاطب ایجاد می‌کند.

 

تفاوت‌های سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

مهمترین تفاوت‌های سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

مصالح

استفاده از مصالح سنگی در طراحی و اجرای سبک کلاسیک بسیار رایج تر از سبک نئوکلاسیک است.

ولی در سبک نئوکلاسیک که از ترکیب دو سبک نئوکلاسیک و کلاسیک به وجود آمده است، می‌توان از انواع مصالح مانند (آجر، سیمان، بتن، شیشه، فلز و …) به صورت تنها و یا در ترکیب با مصالح دیگر استفاده کرد.

 

رنگ

در سبک کلاسیک معمولا از رنگ‌های خنثی همراه با رنگ‌های سلطنتی مانند نقره‌ای، طلایی و … استفاده می‌شود، ولی در سبک نئوکلاسیک علاوه بر رنگ‌های مورد استفاده در سبک کلاسیک از رنگ‌های گرم همانند قرمز، سبز تیره، خردلی و … هم می‌ شود استفاده کرد.

 

تزئینات

تزئینات و المان‌های پیچیده و شلوغ ویژگی اصلی سبک کلاسیک به شمار می آیند، درحالی که در سبک نئوکلاسیک تزئینات به شکلی بی‌آلایش و ساده استفاده می شوند.

 

هزینه اجرا

استفاده از مصالح سنگی در نمای کلاسیک، هزینه تهیه مصالح و اجرای آن را نسبت به سبک نئوکلاسیک بیشتر می کند، ولی در سبک نئوکلاسیک از مصالح به شکل ترکیبی استفاده می شود و هزینه اجرای مصالح هم کمتر خواهد شد.

در نمای نئوکلاسیک، المان های الحاقی و تزیینی کمتری نسبت به سبک کلاسیک وجود دارد و در کل نمای ساده تری ساخته می شود که تجمل گرایی در آن کمرنگ تر جلوه می کند.

در مقایسه با نما ویلا کلاسیک که عینا از سمبل‌ها و فرم‌های شاخص دوران کلاسیک استفاده می شود و در تزئینات و جزئیات افراط می کند، نما ویلا نئوکلاسیک در حقیقیت پوسته کلاسیک به شکل ساده است که روی امکانات مدرن کشیده می شود.

 

هزینه اجرا و طراحی نمای نئوکلاسیک

هزینه اجرا و طراحی نمای نئوکلاسیک

سادگی ویلای نئوکلاسیک، هزینه تمام شده را کاهش می دهد و به خاطر از بین رفتن هزینه‌های مربوط به المان‌های سیمانی و سنگی، توجیه اقتصادی معقولی در مقایسه با سبک‌های دیگر معماری دارد.

چرا که تنوع مصالح در سبک نئوکلاسیک بیشتر است و استفاده از تزئینات و المان‌ها در این سبک از طراحی نمای ساختمان به حداقل ممکن رسیده است.

متراژ نمای ساختمان یا ویلا، نوع مصالح، تعداد طبقات، جنس المان‌ها و نیروی کار از دیگر عوامل موثر بر هزینه اجرای نمای نئوکلاسیک است.

 

 

جمع بندی

در این بخش از سازه برتر شما را با ویژگی‌ها و اصول طراحی نمای نئوکلاسیک ویلا آشنا کردیم، همچنین تفاوت‌های آن را با سبک طراحی نئوکلاسیک بیان کردیم. به شما پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال نمایی هستید که علاوه بر شیک و مدرن بودن، از ویژگی‌های سبک کلاسیک همچون تزیینات و جزئیات هم بهره برده باشد، از سبک نئوکلاسیک در طراحی نمای ویلای خود استفاده کنید.