معرفی بهترین انواع سنگ نمای ساختمان ویلایی و ویژگی‌های آن - سازه برتر



انواع سنگ نمای ساختمان ویلایی

معرفی بهترین انواع سنگ نمای ساختمان ویلایی و ویژگی‌های آن

امروزه استفاده از انواع سنگ نما برای ویلا بسیار رایج است، چرا که تاثیر زیادی در جذابیت و زیبایی نمای ویلا دارد. در واقع سنگ نما به انواع سنگ های فرآوری شده و استخراج شده گفته می شود که برای زیباتر شدن فضای بیرونی ساختمان استفاده می شود. سنگ نما نمونه‌های مختلفی مثل سنگ نمای تراورتن، سنگ نمای مرمریت، سنگ نمای گرانیت و … دارد. هر یک از سنگ ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، به همین دلیل تنوع در کارایی و ظاهر این سنگ ها زیاد است.

برای انتخاب نوع سنگی که می خواهید در نمای ساختمان و ویلای خود استفاده کنید، در ابتدا باید با انواع سنگ های نمای ساختمان آشنا شوید. البته در نظر داشته باشید که کلیه نماهای سنگی زیبایی خاص خود را دارند و انتخاب از بین آنها به سلیقه و علاقه شما بستگی دارد.

ما در این مقاله از سازه برتر، شما را با انواع سنگ نمای ویلایی و ویژگی‌های آن آشنا می کنیم پس با ما همراه باشید.

 

 

انواع سنگ نمای ویلایی و ویژگی‌های آن

در ادامه انواع سنگ نمای ویلایی و ویژگی‌های آن را شرح می دهیم:

سنگ گرانیت برای نمای ویلا

سنگ گرانیت برای نمای ویلا

از معروف‌ترین سنگ ها برای اجرای نمای ویلا سنگ گرانیت است. سنگ گرانیت جدا از نمای ساختمان کاربردهای دیگری نیز مانند سکوهای پیشخوان، سنگ فرش و راه پله دارد و به این دلیل که از معدن استخراج می شود، برش دادن آن هزینه‌بر و در نتیجه خرید و استفاده از آن قیمت بالایی دارد.

 

ویژگی های سنگ گرانیت

بادوام و محکم

مقاومت بالا در مقابل سایش به خاطر وجود درصد بالایی از سیلیس

تراکم و حجم بالا

جذب آب پایین

 

نمای سنگ مرمر برای ویلا

نمای سنگ مرمر برای ویلا

در ساخت ویلا از این سنگ اغلب برای نمای داخلی ویلا استفاده می شود و اگر برای نمای خارجی استفاده شود، از نمونه های ساییده نشده آن مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از این سنگ در ارتفاع بالاتر از یک متر استفاده کنید، نیاز به اسکوپ کردن دارد.

معمولا متداول‌ترین سنگ نمای مرمریت که برای فضای خارجی استفاده شده، سنگ مرمریت لاشتر است و در میدان نقش جهان اصفهان از آن استفاده شده است. سنگ مرمر از گرانترین و لوکس‌ترین سنگ های موجود در بازار است به همین دلیل خیلی کم از این سنگ استفاده می شود. بیشترین کاربرد این سنگ در حرم‌ها، مساجد و لابی ساختمان‌های لوکس است.

 

ویژگی سنگ نمای مرمر

مقاومت در برابر فرسایش و آتش

چگالی بالا

جذب آب نسبتا بالا

کاربرد دکوراتیو

تغییر رنگ در برابر تابش نور خورشید

مقاومت پایین در برابر رطوبت

تنوع رنگ و زیبایی بسیار زیاد

مقاومت پایین در مقابل باران های اسیدی

قابلیت عبور نور

مقاومت بالا در برابر شرایط جوی و هوازدگی

 

سنگ نمای چینی برای ویلا

سنگ نمای چینی برای ویلا

سنگ چینی همان مرمریت است که بافتی دانه‌ریز و بلورین دارد. این سنگ به 3 نوع سنگ نمای چینی سفید، چینی کریستالی و چینی خاکستری تقسیم می شود و از نظر دیگر، با توجه به طرح و بافتی که دارد که به دو نوع ابری و کریستالی تقسیم می شود.

 

ویژگی سنگ نمای چینی

جلاپذیری بالا

مقاوم در برابر شرایط جوی و سایش

تخلخل کم

جذب آب پایین

 

نمای سنگ آنتیک برای ویلا

نمای سنگ آنتیک برای ویلا

سنگ آنتیک بیشتر به عنوان یک عنصر دکوراتیو در نمای خارجی و داخلی ویلا کاربرد دارد. اگر برای فضای خارجی و نمای ویلا بخواهید از این سنگ استفاده کنید، باید از این سنگ به همراه سنگ‌های دیگر و به صورت جزئی استفاده شود. اما به عنوان استفاده در نمای داخلی ویلا، برای تزئین دیوار بسیار عالی و بی نظیر است. همچنین از این سنگ می توانید برای طراحی شومینه، فضای بین قاب هایی برای درست کردن تابلوها برای دیوار و فضایی بین کابینت‌ها استفاده کنید.

 

ویژگی های سنگ نمای آنتیک

سهولت در تمیز کردن

عایق مناسب برای صدا و دما

نصب سریع و آسان

 

نمای سنگی بازالت

نمای سنگی بازالت

این سنگ نمونه‌ای از سنگ‌های آذرین است که در هر جای دنیا یافت می‌شوند. بازالت یک سنگ سخت و متراکم است که در رنگ‌های متنوعی در طبیعت وجود دارد. کاربردهای بازالت عموماً صنعتی هستند و به عنوان سنگ نمای ساختمان ها و ویلاهای مختلف، صنعت راهسازی (سنگریزه)، بدنه پل‌ها، کناره رودخانه‌ها و دیوارهای سد استفاده می‌شوند. ساختار بازالت به شکل دانه‌های ریز متراکم است. قدرت این سنگ در حدود 200 تا 350 مگاپاسکال است.

 

ویژگی‌های سنگ بازالت

مقاومت خوب در برابر هوازدگی

مقاومت کم در برابر رطوبت

تنوع رنگی

استحکام و چسبندگی بالا

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر

تولید کنندگان تجهیزات ساختمانی و فروشندگان مصالح ساختمانی می توانند خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی نمایند و از این طریق با مخاطبین سایت در ارتباط باشند و فروش خود را افزایش دهند.

انتشار آگهی در سازه برتر نیاز به تمدید و پرداخت هزینه مجدد ندارد و تا زمانی که این سایت فعالیت داشته باشد، آگهی شما نیز نمایش داده می شود. ضمن اینکه می توانید علاوه بر توضیحات کامل در خصوص خدمات و محصولاتتان، از تصاویر و فیلم نیز در آگهی خود استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری به مخاطبان ارائه  کنید و در نتیجه ارتباط بیشتری با آنها ایجاد کنید و میزان بازدهی آگهی شما در این سایت نیز افزایش یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغ مصالح ساختمانی

 

نمای سنگی ماسه سنگ (Sandstone)

نمای سنگی ماسه سنگ (Sandstone)

ماسه سنگ نوعی سنگ رسوبی است که از فلدسپات و کوارتز ساخته می‌شود. در اصل، ماسه سنگ از پیوند دانه‌های سیلیس تشکیل می‌شود. این سنگ دارای رنگ‌های متنوعی مانند خاکستری، سفید، قهوه‌ای، قرمز و زرد است. دلیل ایجاد چنین رنگ‌هایی، مواد اصلی تشکیل دهنده آن از جمله سیلیس و اکسید آهن می‌باشد.

تخلخل ماسه سنگ معمولاً بین 5 تا 25 درصد در نوسان است. همچنین به دلیل خاصیت هوازدگی بهتر است از این سنگ در نمای ساختمان‌هایی که در مناطق گرم و خشک ساخته می‌شوند، استفاده شود. ماسه سنگ برای بنادر، دیوار پل‌ها، ساخت سدها و اسکله‌ها استفاده می‌شود.

 

ویژگی های ماسه سنگ

استحکام بالا

مناسب برای استفاده در کف سازی و ریخته گری

تنوع رنگی

 

نمای سنگی کوارتزیت (Quartzite)

نمای سنگی کوارتزیت (Quartzite)

سنگ کوارتزیت یک سنگ دگرگون شده است که با فشار و حرارت، به ماسه سنگ کوارتز خالصی تبدیل می‌شود. کوارتزیت بسیار گرانتر و در عین حال مقاومتر از گرانیت است. کوارتزیت سفید بسیار شبیه به سنگ مرمر است، اما از نظر خلوص و رنگ مقاوم‌تر و سبک‌تر می‌باشد.

طیف رنگ کوارتزیت بیشتر قهوه‌ای، خاکستری و قرمز است. به دلیل سختی زیاد کوارتزیت از آن به عنوان سنگ نمای ساختمان استفاده می‌شود. می‌توان گفت کوارتزیت یک سنگ بسیار جامد و کاربردی می‌باشد. از این سنگ همچنین می‌توان به عنوان سنگ تزئینی برای کف و راه پله نیز استفاده کرد.

 

ویژگی‌های سنگ کوارتزیت

مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و مواد اسیدی

مقاومت در برابر هوازدگی و سایش

نیاز نداشتن به نگهداری زیاد

 

 

نمای سنگی سنگ لوح (Slate Stone)

سنگ لوح یکی دیگر از سنگ‌های ساختمانی است که به عنوان تخته سنگ هم شناخته می‌شود. این نوع سنگ متعلق به خانواده سنگ‌های دگرگون شده است و زمانی درست می‌شود که سنگ‌های رسوبی تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند.

از این سنگ می‌توان در نمای سنگی ویلا و ساختمان استفاده کرد و در نمای اصلی، قسمت بالا در طراحی پنجره‌ نما، طراحی ایوان‌های ورودی ساختمان‌های اداری و مسکونی استفاده می‌شود. همچنین، از سنگ لوح در سنگ فرش خیابان‌ها، پله‌ها و پیاده روها استفاده می‌شود.

 

ویژگی‌های سنگ لوح

مقاومت بالا در برابر آب، رطوبت ویخ زدگی

 

نمای سنگی اونیکس (Onyx)

نمای سنگی اونیکس (Onyx)

سنگ اونیکس یکی از پرکاربردترین انواع سنگ ساختمانی است. سنگ اونیکس دارای بلورهای زیادی است و از مگنتیت و کوارتز تشکیل شده است. به دلیل ماهیت شفاف، بیشتر در کارهای تزئینی و دیوارهایی که وظیفه انعکاس نور را دارند، استفاده می‌شود. برای کاربردهای داخلی جهت طراحی دکوراسیون مناسب است. برخی معتقدند که اونیکس دارای انرژی مثبت بسیار قوی است و دارای خواص درمانی می‌باشد.

 

ویژگی‌های سنگ اونیکس

تنوع رنگی بالا

گران

ماهیت شفاف

دارای خواص درمانی

 

 

نمای سنگ مصنوعی برای ویلا

امروزه از سنگ های مصنوعی در نمای ساختمان استفاده زیادی می شود. تراورتن مصنوعی، یکی از مدل های سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان است که به دلیل زیبایی و کیفیت بالا، طرفداران زیادی دارد. همچنین استفاده از این سنگ در مقابل سنگ های طبیعی هزینه کمتری دارد و ارزانتر است. این سنگ ها در مقایسه با نوع طبیعی به آسانی روی ساختمان های ویلایی نصب شده و چسبندگی بالایی نیز دارد.

تراورتن، دارای رنگ و طرح‌های متنوعی از جمله قهوه ای، سفید، قرمز، گردویی، زرد و کرم می باشد.

رگه‌های سنگ تراورتن به گونه‌ای است که می‌توان آن را به دو نوع موج‌دار و بدون موجی دسته‌بندی کرد. از تراورتن می‌توان در فضاهای داخلی ساختمان نیز استفاده کرد. همچنین، وزن مخصوص این سنگ 2500 کیلوگرم بر متر مکعب است.

 

سنگ نما ترامیت مناسب ویلا

این سنگ از ترکیب سنگ مرمریت و تراورتن درست شده و به این دلیل که خصوصیات هر دو سنگ را دارد به نام ترامیت شناخته می شود. این سنگ هم مناسب نمای خارجی ساختمان و هم مناسب برای نمای داخلی ساختمان است، اما به دلیل جذب آب بالا بهتر است بیشتر برای نمای داخلی استفاده شود یا در هنگام استفاده برای نمای خارجی در مناطقی با آب و هوای خشک استفاده شود.

 

ویژگی های سنگ تراورتن

مقاومت در برابر شرایط جوی و اشعه uv

تنوع در طرح و رنگ

قابلیت برش کاری و صیقل کاری

ارزان

 

مزایای استفاده از سنگ نما در ویلا

مزایای استفاده از سنگ نما در ویلا

سنگ نمای یک ویلا و ترکیب آن با متریال چوب به همراه چند درخت بلند در حیاط، عمر مفید نمای ویلا را افزایش می‌دهد.

به زیبایی و جذابیت نمای بیرونی می‌افزاید.

ظاهری مدرن و لوکس به نما می‌بخشد.

از آسیب‌های احتمالی مانند سایش، فروپاشی و رطوبت جلوگیری می‌کند.

از هدر رفتن انرژی حرارتی در داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

عایق مناسب صدا است.

در طرح‌ها و اشکال مختلف قابل طراحی است.

استادکاران به آسانی می‌توانند با سنگ کار کنند (برش و نصب).

مشتری‌پسند است و به فروش بهتر ملک کمک می‌کند.

 

 

نکات مهم در انتخاب سنگ نمای ساختمان

سنگ نما در واقع نمای بیرونی و پوسته ساختمان را نشان می‌دهد. بنابراین انتخاب سنگ مناسب که دارای رنگ و طرح زیبایی باشد، بسیار مهم است. همچنین حفظ کیفیت سطح سنگ در گذر زمان و ثبات رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا نما در معرض شرایط مختلف آب و هوایی مانند باران اسیدی و رطوبت قرار می‌گیرد. بسته به اقلیم منطقه، دسترسی به رنگ‌های مختلف و نیازهای زیباشناسی می‌توان ترکیب رنگ نما مناسب را انتخاب کرد و در ساختمان ویلا به کار برد.

 

دوام و طول عمر سنگ

به جرات می‌توان گفت که اصلی‌ترین ویژگی یک سنگ ساختمانی خوب، طول عمر و دوام سنگ در شرایط آب و هوای منطقه است. طول عمر و دوام نشان دهنده مقاومت سنگ در برابر شکست، ضربه، هوازدگی، قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی، شیمیایی و قلیایی است.

نتایج تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که بافت سنگ تاثیر زیادی در تعیین استحکام آن دارد و این تأثیر در میزان فرسایش سنگ‌ها نقش دارد. بنابراین برای کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر سنگ نمای ویلا، به ویژه در محیط‌های آسیب‌پذیر، پیشنهاد می‌شود که به استحکام سنگ توجه زیادی شود.

 

میزان تخلخل سنگ

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم، تعیین میزان تخلخل سنگ است. تخلخل به معنای وجود حفره در سطح بیرونی سنگ است که کیفیت چسبندگی سنگ به ملات و میزان مقاومت را تعیین می‌کند. بسته به نوع سنگ، تخلخل سنگ‌های ساختمانی کاملاً از یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، سنگ تراورتن به دلیل تخلخل زیاد، بالاترین میزان چسبندگی به دوغاب سیمانی و ملات ماسه سیمان را دارد.

در صورت عدم چسبندگی مناسب، احتمال ریزش سنگ با گذشت زمان وجود دارد. از طرفی دیگر وزن سنگ در نما هم خیلی حائز اهمیت است زیرا استفاده از سنگ‌های بدون تخلخل و متراکم در کنار نمای سیمانی، ساختمان را سنگین می‌کند. گرانیت بیشترین چگالی و کمترین تخلخل را در بین سنگ‌ها دارد، بنابراین استفاده از آن در بیشتر قسمت‌های نما  پیشنهاد نمی‌شود.

اجرای نمای سنگ ساختمان

تمیز کردن و نگهداری

سنگ نما ساختمان به علت مجاورت با فضای بیرون تحت تأثیر آلودگی قرار دارد. به همین دلیل نظافت نمای ساختمان خیلی مهم است. سنگ‌هایی که سطح براقی ندارند، خاک را جذب می‌کنند. سنگ‌های تراورتن در گذشته این مشکل را داشتند؛ اما امروزه پردازش روی سنگ‌های تراورتن، سطح آن را عاری از منافذ و براق کرده است. همین کار باعث افزایش استحکام این سنگ و بهبود شرایط نگهداری از آن می‌شود.

 

سنگ نمای ساختمان و ویلای ضد آب

ضد آب کردن نمای ساختمان به وسیله چسب آب بندی انجام می شود و به وسیله قلم مو روی سنگ اجرا می شود. با انجام این کار بافت سنگ آب بند شده و جلوی آب دادن نمای ساختمان را می گیرد.

 

 

سخن پایانی

امروزه طراحی و اجرای سنگ نمای ویلا، نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است و به شکل‌های کاملاً متفاوت از نمونه‌های سنتی اجرا می‌شود. معماری و طراحی نمای سنگی (Stone Facade) هم اکنون با عناصر مدرن و ترکیبی طراحی می‌شوند تا بتوانند بیش از پیش چشمگیر باشند و بر افراد تأثیر بگذارند. در این میان، انتخاب نوع سنگ مهمترین عامل در افزایش کیفیت طراحی و ساخت است.

سنگ‌ها براساس ظاهر، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، استحکام بدنه، جنس و رنگ به گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. انتخاب سنگ مناسب به مقدار بودجه سازنده و نیازهای طراحی بستگی دارد. به هر ترتیب ما در این مقاله از سازه برتر شما را با  انواع سنگ نمای ساختمان و ویلا و ویژگی‌های آشنا کردیم، امیدواریم از خواندن این مقاله رضایت داشته باشید. همچنین در صورتی که نظر و پیشنهادی در خصوص این مقاله دارید می توانید در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.